Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen

Gestart door dani, 25 april 2017, 16:56:28 PM

dani

Eindelijk ben ik er in geslaagd om na opzoekwerk, een volwaardige  DCC lokdecoder te maken met Arduino.

In tegensdtelling tot accessoire en functiedecoders waar ze je op het web mee om de oren slaan, stuurt deze ook de MOTOR van de trein.

Schema's en bron code volgt nog...   Ik ben al blij dat het ding uberhaupt werkt in prototype.

De decoder heeft nu momenteel  het volgende

- Motor control
- wisselende lichten vooraan-achteraan
- Een rangeergang (F4)
- instelbare optrek en afrem vertraging
- "kickstart" instelbaar
- 3 extra functie uitgangen


En als extra kunnen er nog eens  een 5-tal functie uitgangen bij geprogrammeerd worden in de toekomst.
De lichchten kunnen al dan niet dimbaar gemaakt worden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

dit werpt een ander licht op mijn G-schaal tuin installatie die momenteel op WiFi gestuurd wordt.
Misschien doe ik toch de overstap naar DCC, wie weet.

Of een combi van de beiden zou nog mooier zijn !


Een "eureka" moment
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ik ben zeer benieuwd wat je nu weer voor fraais hebt uitgedacht.

Laat maar komen zou ik zeggen, voor mijn vriend in Friesland, dan he!
Want ik heb niet van die grote loc's dat alles daar in past.  8)

grt Piet.

efl045

Bedoel je met motor control dat er een PID regelaar in zit?

dani

neen, met motor control bedoel ik dat deze decoder ook de eigenlijke motor van de lok aanstuurt, in tegenstelling tot 90% van de zogenaamde "DCC decoders" die dan blijken enkel functies en lichtjes te kunnen sturen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Maar wel vooruit en achteruit dan toch? En PWM sturing?

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

#7
Daar kun je dan toch al heel deftig mee rijden met die sterke motoren veronderstel ik.
Maar...alles kan beter, er is een PID library beschikbaar voor de Arduino ;-)

dani

dat rijdt inderdaad al vrij vlot.
En aangezien dit versie 1.0 is, zal er zeker nog ruimte voor verbetering zijn.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Freek


PietB

Citaat van: dani op 26 april 2017, 08:55:20 AM
En aangezien dit versie 1.0 is, zal er zeker nog ruimte voor verbetering zijn.
Ik kan mijn aangeboren nieuwsgierigheid nauwelijks in bedwang houden.
Maak ons deelgenoot van je project!!!!!

grt Piet.

dani

#11
nog even geduld Piet...

Het is momenteel heel druk op 't werk, ik maaklange dagen en heb weinig hobby tijd.
Maar zodra de eerste prototype print klaar is komt er zeker meer uitleg en enkele "prentjes"

MIts wat uibreiding in de software, zou ik misschien ook de huidige versie kunnen uitbreiden  tot een soort van  "DCC sniffer", die het DCC signaal van de sporen oppikt, daar de informatie uit haalt die hij tegen komt en dan via de seriële poort die info uit spuwt naar de PC  of op een schermpje laat zien.   De mogelijkheden zijn legio


Ik mik uiteindelijk in de  "eindtoestand" naar een systeem waar ik zowel  DCC als WiFi besturing kan doen op dezelfde baan.
Volgens de theorie moet het kunnen, maar de praktijk zal het moeten uitwijzen.  The proof is always in the pudding .....
Als dat het geval is , dan kan ik op mijn tuinbaan ook treinen met DCC laten rijde, en hoef ik degene die nu al WiFi hebben niet meteen om te bouwen.



Ik kna wel al zeggen dat ik in parallel ook bezig ben met een testje om in plaats van een L18200T  als stuurtrap voor de DCC "testcentrale", een L298D te gebruiken.   Het grote verschil is de aansturing van de H brug.   De 18200 gebruik een  "direction" pin en een PWM pin, waar de  298  een PXM pin en 2  richtings pinnen gebruikt.   Dus ik dacht aan een simpele  "inverter" trap  op de uit gang van de arduino en dus 1  rechstreeks naar de 298 print en 1 geïnverteerd .  Praktijk zal moeten uitwijzen of dit  realiseerbaar is  met de standaard  componentjes aan de frekwentie van het DCC signaal.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 27 april 2017, 08:15:08 AM
nog even geduld Piet...
Ga ik doen Dani, maar geduld is niet één van mijn allersterkste eigenschappen, dat weet je.
Ik heb mezelf geabonneerd op dit draadje, dus zie het vanzelf langs komen.
Met deze en voorgaande uitleg wordt het steeds interessanter.  ;)

De L298D ken ik die zit in de stations klok om als master de positief-negatief impuls naar de slave motor te sturen.
Weet je nog?

grt Piet.

dani

ja hoor ... die ken ik nog.
Het is trouwens ook dezelfde dubbele H brug die ik in mijn G schaal treinen gebruik voor de motor sturing.
En ook als "eindtrap" voor mijn test voeding voor het testen van de baan in alaoge mode

1 ding is heel jammer : geen kortsluitbeveiliging er op ....  Dat heb ik proefondervindelijk geleerd toen de aansluit klemmen op elkaar lagen en ik de voeding inschakelde.  Na enkele sekonden "pfffft"' en wat blauwe rook.    Nu is mijn flesje "blue smoke" net leeg dus ik kon hem niet meer herstellen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Maar dat vind ik eens heel interessant zie...
We wachten (on)geduldig naar uw volgende posts...