Auteur Topic: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen  (gelezen 2305 keer)

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.653
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #30 Gepost op: 04 mei 2017, 13:40:55 pm »
Mooie experimentjes uit het verleden, en goed dat die nog steeds werken.

Maar even terug naar 2017, naad DCC++ en mijn experiment.
Ik kocht op de beurs in Wetteren een aftands  Playmobil/LGB  lokje voor 19 €  en heb dat van zijn "opbouw" ontdaan.
Het onderstel is inmiddels wat aangepast en voorzien van een platformpje waarop de  LM298,  de  Opcocoupler 6N137, en een Arduino Nano op een "pinboard" zijn gelijmd met "hot-snot".

Hieronder in het filmpje zie je de eerste testen met DCC besturing. 
Motorsturing doet het goed
Verlichting en functie uitgangen werken
Nu is het enkel nog wachten op mijn geluidsprintje, en dan 4 extra draadjes  (+, -, en 2 seriële draadjes)  en we hebben ook geluid...

In totaal zijn er momenteel to 28  functies te mappen.
De eerste 12 zijn voor echte fysieke uitgangen  (hebalve F4 die is voor rangeergang) maar F0 is dan weer gemapt op de hardware voor lichten.
De rest kan toegewezen worden aan geluiden.    (die op een Micro SD kaartje gezet worden vanaf de PC of via USB gekopieerd worden naar de sound chip/MicroSD )

PS : let niet op de mapping symbolen op het scherm avn de iPad in het filmpje, die zijn nog van een Roco test loko.


https://www.youtube.com/watch?v=su0NiQAGNSQ

Ik ben nog bezig het schema netjes te tekenen, dus dat komt nog wel op mijn DCC Goodies site testaan, samen met de Arduino bron code.
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline PietB

  • Forumlid
  • Berichten: 4.587
    • Modelbaan van Piet.
  • Voornaam: Pieter
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #31 Gepost op: 04 mei 2017, 16:51:54 pm »
Heel mooi Dani,
Ik ben benieuwd naar de definitieve uitvoering.

grt Piet.
Märklin, H0 1:87 C/K-Rails Intellibox + loconet.
NS Tijdperk: III t/m VI, met DB BR01 als museumtrein.
Märklin NS1212 NS1213 - 3055 NS1139 - 3324 en DB-BR01 - 3048 - Roco NS2305 - 69456 en Kandt 691 - 69956 Fleischmann Plan V - 4472 Piko Hondekop - 57320

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 19.692
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #32 Gepost op: 05 mei 2017, 09:33:55 am »
Dat gaat de goeie kant op  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline philippe_007

  • Forumlid
  • Berichten: 2.460
  • Märklin Digitaal - K-spoor - NMBS (Stoom - Diesel)
    • MSC Het Spoor
  • Voornaam: Philippe
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #33 Gepost op: 05 mei 2017, 09:41:57 am »
Vraag mij af of ik dit niet ga kunnen gebruiken om mijn draaischijf aan te sturen :-)

Offline efl045

  • Forumlid
  • Berichten: 912
  • Voornaam: Franky
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #34 Gepost op: 05 mei 2017, 09:46:39 am »
Knap dat het al werkt maar zo te zien nog een hele weg naar een h0 uitvoering ;-)
Maar als h0 zelfbouw 30 jaar geleden al kon mag dat op vandaag, zelfs met al die extra's er bij, op termijn ook geen probleem zijn.
Maar een N versie waar ook al van gedroomd wordt daar ben ik pas echt benieuwd naar...
Mvg,
Franky

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.653
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #35 Gepost op: 05 mei 2017, 10:07:22 am »
Vraag mij af of ik dit niet ga kunnen gebruiken om mijn draaischijf aan te sturen :-)
IN principe wel ja ....  met een beetje wijziging aan de software kan dat prima !
Als je weet hoeveel stops je draaischijf heeft, kan je dat prima programmeren....
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.653
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #36 Gepost op: 05 mei 2017, 10:08:22 am »
Knap dat het al werkt maar zo te zien nog een hele weg naar een h0 uitvoering ;-)
Maar als h0 zelfbouw 30 jaar geleden al kon mag dat op vandaag, zelfs met al die extra's er bij, op termijn ook geen probleem zijn.
Maar een N versie waar ook al van gedroomd wordt daar ben ik pas echt benieuwd naar...

Ik wilde eerst zeker zijn dat het werkt.
En aangezien dit ontworpen is voor G schaal, maakt het niet uit dat het wat groter is.
Eerst voor mijn eigen project, ik ben geen handelaar en wil dit ook niet commercialiseren op H0 of N .

Eerst oompje en dan oompje's kinderen...
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline efl045

  • Forumlid
  • Berichten: 912
  • Voornaam: Franky
Re: eindelijk een volwaardige DCC decoder met Arduino
« Reactie #37 Gepost op: 05 mei 2017, 10:53:09 am »
Je moet niet alles zelf doen hé Dani, ik had het hier over:

Als je je decoder wil verkleinen, dan wil ik gerust helpen om er een mini versie van te maken. Zowel qua design als bestukking. Eventueel wil ik ook proberen om er een N-versie van te maken.
Mvg,
Franky

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 9.001
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #38 Gepost op: 05 mei 2017, 11:15:00 am »
Ja, Dani, indrukwekkend hoor. Ik sta met open mond te kijken wat je daar presteert.

Een N-versie lijkt me erg utopisch. Richt-afmeting is dan 11x13x1.5mm. Groter wordt al vrij lastig inbouwen. Een 0 en H0 versie lijkt me al een mooie uitdaging.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.653
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: eindelijk DCC LOK-decoder met Arduino -- eerste testen
« Reactie #39 Gepost op: 05 mei 2017, 12:34:32 pm »
Intussen heb ik hetzelfde principe toegepast om een decoder te maken voor een kraan.

Voor de op de tuinbaan heb ik een portaal-container-kraan gekocht van Playmobil.  (jaj, Playmobil heeft ongeveer dezelfde schaal)  en die werkt nu op 3 AA batterijen en met 4 drukknopjes voor het heen en weer bewegen van de loopkat en het op en neer gaan van de haak.

Die ga ik via DCC aansturen , en ook wat  extra verlichting en een akoestisch signaal toevoegen, alsook beveiliging tegen het te ver links or rechts uitlopen van de loopwagen.

Het Arduino programma is klaar, de inbouw in de kraan zal nog even op zich laten wachten.
En als dit goed werkt, dan maak ik een tweede exemplaar voor inbouw in een torenkraan die ik onlangs gekocht heb en die ook 2 vrijheidsgraden heeft...   OP/neer en draaien.
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline Freek

  • Forumlid
  • Berichten: 248
  • Voornaam: Freek
Re: eindelijk een volwaardige DCC decoder met Arduino
« Reactie #40 Gepost op: 05 mei 2017, 21:12:44 pm »
Je moet niet alles zelf doen hé Dani, ik had het hier over:

Als je je decoder wil verkleinen, dan wil ik gerust helpen om er een mini versie van te maken. Zowel qua design als bestukking. Eventueel wil ik ook proberen om er een N-versie van te maken.
Ik heb gezegd dat ik het wil proberen. Ik weet niet wat Dani allemaal op zijn decoder heeft staan, maar het moet mogelijk zijn. Al vrees ik wel dat het een projectje zal zijn dat niet voor de gemiddelde hobby-elektronicus geschikt zal zijn, maar met wat hulp moet het te doen zijn.
Voor alle duidelijkheid, het is ook mijn bedoeling niet om hier geld aan te verdienen. Ik werk het liever uit als een open-hardware projectje.