Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Langs oude muren: eerste ontwerpen

Gestart door fnmdevil, 23 april 2017, 11:46:34 AM

fnmdevil

Na veel gepeins en geteken denk ik dat ik een leuk ontwerp gemaakt heb om een vaste baan te maken getiteld "Langs oude muren".

Waarom deze titel? Ik woon in Aalst, hier heb je fantastische oude gevels van de industriestad die Aalst ooit was. Ook in de buurgemeenten van Aalst heb of had je mooie gebouwen die ik op mijn baan wil laten herleven. Anderzijds rij ik liever met moderner materieel dan het tijdperk waarin deze oude gebouwen gebouwd werden.
Dus zullen "langs oude muren" van de oude fabrieken en stations modernere locomotieven en stellen rijden (Desiro's en TGV's zijn me een brug te ver).

In het ontwerp zijn een 2 stations opgenomen. Aan het grote stationsemplacement, met als stationsgebouw het eerste achthoekig station van Denderleeuw, zijn er een aantal fabrieksaansluitingen (Globus Conserven en ???), een goederenstation en een beperkt vormingsstation aanwezig. Voor het kleine station (geel) dacht ik richting het station van Haaltert met het effectief vroeger aangesloten steenfabriek.

Verder zijn er nog 2 schaduwstations aanwezig.

Hoewel ik mijn uiterste best zal doen om alle gebouwen en bijhorende omgeving zo goed mogelijk te maken primeert bij mij toch het rijplezier boven het modelbouwen in een ongekend realisme.

Het volledige plan:


Onderste schaduwstation en klimspoor


Bovenste schaduwstation en klimspoor


Klein station, steenfabriek en klimspoor


Groot station en fabrieksaansluitingen


Gerolf

Interessant plan. Behoorlijk groot, maar ik ben een beetje ongerust over de bereikbaarheid van sommige delen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

fnmdevil

Het is ook niet de bedoeling dat alles met scenery volgebouwd zal worden. De inhammen zijn eerder bedoeld om alles effectief bereikbaar te houden.
Scenery zal in mijn geval eerder in half reliëf (toneeldecor) uitgevoerd worden dan volledige gebouwen. Enkel de echt speciale gebouwen zullen volledig uitgevoerd worden.

Michiel

#3
Een apart plan, interessant. Een paar vraagjes van mij betreffende het plan. De paarse lus rechts, ligt ie in het zicht? Kan je daar geen klein schaduwstation van maken, of past het als lus in het verhaal van deze baan? Het hoofdstation (roze/licht-geel) wordt tegenwoordig iets anders aangelegd. Geen dubbelsporige utiwijking, maar enkelsporig, zodat ipv 2 wissels en een kruising in het hoofdspoor, er maar 1 wissel is. De nodige oversteek voor en na heb je al in je plan zitten.


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

fnmdevil

De paarse lus ligt in het zicht en daar zou ook nog iets van "activiteit" moeten uitgebeeld worden. Dit kan eventueel ook gewoon een locomotieven onderhoudsplaats/tankplaats/... worden.

wat betreft die enkelsporige uitwijking, wordt dan mijn 4de spoor niet veel korter?

Michiel

Citaat van: fnmdevil op 26 april 2017, 13:41:52 PMwat betreft die enkelsporige uitwijking, wordt dan mijn 4de spoor niet veel korter?
Niet wanneer je de uitwijksporen van het rode spoor zou afleiden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)