Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)

Gestart door oebr, 22 april 2017, 01:01:31 AM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#47


Met nog slechts een jaar te gaan tot de eventuele expositie, en allicht met een zekerheidsdeadline ergens in het voorjaar moet het wat vooruit gaan.

Terwijl de brug(delen) verder gedetailleerd worden - de komende tijd worden de wandelpaden uitgewerkt en de steunpunten geraamtegewijs in polystyreen geconstrueerd (de pijlers gaan aan de buitenzijde in Zellaan gegoten worden, zo kan de cassementsaflijning mooi geïmiteerd worden, en de bruggehoofden krijgen een schil in schuimkarton, met dank aan Evan en Rik voor hun respectievelijke inspiratie) - wordt ook het stuk dat speciaal voor de expo moet bijgevoegd worden toch ook al aangevat.
Zeker nu de basis nog in een garage ligt kan de baan al eens uitgelegd worden en kunnen de segmenten
al op maat gezet worden en van bekabeling voorzien worden. Werkjes die gerust in de najaars- en wintermaanden
kunnen plaatsvinden.
Het baanontwerp (het blauwe vlak is niet zichtbaar) is in feite een bij elkaar geplooid hondebeen, opgebouwd met Setrack-elementen. Door de uiteinden wat rond mekaar te plooien komt de totale lengte toch zo uit dat er een trein of 4-5 in bloksysteem ( Lenz ABC ) op kan rijden,
waarbij er op gelet wordt dat er op de brug voldoende te zien is, maar ook niet teveel. Maw de blokken net voor
de brug gaan ook wat vertragingen genereren in het verkeer en mekaar afwisselend de eer geven om
iets over de brug te laten rijden. Het blauwe gedeelte zal zo opgedeeld worden dat de segmenten zo veel mogelijk loodrecht op de rails mekaar raken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Ik zou toch wat opstelsporen voorzien in dat schaduwgedeelte  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Indrukwekkend project.

Je baanplan brengt mij op ideeen voor mijn eigen baan. Bedankt!

oebr

#50
 :D

't ziet er ingewikkeld uit, maar het is in sé maar simpel hoor.
Bedoeling was om de sporen zo dicht mogelijk bij elkaar te leggen
zodat er zo weinig mogelijk houten ondergrond nodig is.
Meer sporen en wissels liever niet, er moet immers ook gebabbeld worden.
Gesteld dat iemand maximaal 5 a 7 minuten staat te kijken zal dat wel ongeveer uit komen
met een playlist van minimum 6 minuten (indien er 5 treinen op passen) zonder déjà-vus.

L>R  stel A 30"
pauze 60"
R>L stel C 30"
pauze 60"
L>R stel B 30"
pauze 60"
R>L stel D 30"
pauze 60"
------------------------
L>R stel C 30"
pauze 60"
R>L stel E 30"
pauze 60"
L>R stel D 30"
enz...

Veel meer dan de brug, bomen en water is er immers niet te zien,
of het zou dat schip moeten zijn dat ik hier aan het schilderen ben.
Het verborgen plan bestaat trouwens uit Setrack-stukjes,
na de expo (gesteld dat er geen verdere exposities in zitten,
al kan het zijn dat de CCCC de oude brug graag ook eens als model toont) kan
dat schaduwgedeelte netjes weer uit elkaar gehaald worden voor later hergebruik.
Milieuvriendelijk denken he  8)

Edit: bij het opmaken van de bestelling een en ander beter afgemeten en uitgerekend:

Totale baanlengte:    36.95 m

zichtbaar deel = ongeveer 12 m (6m dubbelspoor inclusief weglopende bochten)

schaduwdeel links = 11m 86
== 3 blokken
schaduwdeel rechts = 13m73
== 4 blokken

In totaal zouden dus tot 7 treinen mogelijk zijn, maakt de show nog wat aantrekkelijker.






On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

755philippe

Hallo,
Gisteren toevallig Spoorwegjournaal 219 gekocht en er stond een artikel over Pont Des Allemands wat jullie misschien wel zou interesseren. Even een foto van gemaakt maar een lat opgelegd want er staan auteursrechten op.


     


Mvg


755philippe

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#53
een update (vooral om de MSM-mensen gerust te stellen) in telegramstijl...



een beetje scaffolding in voorbereiding. Aangezien de brug zo'n 25 cm boven de maas hangt liggen de sporen achter de schermen uiteraard ook zoveel hoger dan het straatniveau dat de bekijkers gaan zien.
In de diepte zijn dan ook 2 niveau's voorzien.

Nu hebben we een plaatsprobleem (baan meet ongeveer 6 op 2 m²) en kan de hele baan niet compleet in het atelier opgesteld worden. In geval van nood wordt alleen
de voorzijde weerhouden, de sporen voor de backstage zijn er wel al maar kunnen wel voor iets anders gerecupereerd worden.



De voorzijde is wel volop in aanbouw. Twee houten modules die aansluiten op de metalen sectie waar de brug op gemonteerd wordt.
Ook de bruggenhoofden worden mooi, en zijn uiteindelijk deels in styreen, deels in forex en deels in schuimkarton gerealiseerd.
Fotootjes volgen.

En tenslotte is er ook een oplossing voor de bevestiging van de rails op de brug zelf.
Begin jaren '90 werden de houten rails en betonnen vondels vervangen door
stalen platen waar de rails op bevestigd werden, en metalen rasters als wandelpaden.
De oude versie was plan B, gelukkig kan plan A allicht toch doorgevoerd worden:
Ik krijg daarvoor hulp van een Engelse military-modelbouwer die op basis van Peco-railvoetjes het
plaatwerk in resin gaat afwerken. Nice :-)

Met hulp van Michael ook passende ledjes gevonden voor een leuk scheepsmodelletje,
kwestie van wat leven in het stilleven van de Maas te brengen.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#54
Nog een kleine grappige anekdote...

Wanneer je een model realiseert heb je twee opties:
- ofwel hou je de maten aan van de schaalwerkelijkheid
- ofwel hou je je aan het grid van bvb Maerklin of in het OEBR-geval van PECO streamline.

De twee mixen... dat lukt dus niet  ;D



Het bruggenhoofd kant Visé-Voeren en de naastliggende Navagne-tunnel bleken iets te smal
voor de modelsporen; gelukkig zijn styreen en forex gewillig en is de breedte nu lichtjes bijgecompenseerd.  8)

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michael

Modelbouw is altijd keuzes maken en het laten zien van een illusie. De ledjes dat was graag gedaan, was weer eens een gezellig dagje samen op de beurs.
Nu nog even een foto van je bouwsel.....please?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

Ik doe m'n best hoor' maar het zit niet altijd mee.
Vandaag zeker drie uur onderweg geweest om aan raboesch profielen
te geraken' in de ene winkel hadden ze dit niet' in de andere dan weer dat niet...
Uiteindelijk een ommetje van 70 km gereden om overal wel iets op te scharrelen...
Mochten ze in die artistieke winkels - ik ga geen namen noemen want er zitten adverteerders bij helaas - nu nog vriendelijk laat staan geinteresseerd zijn ik zou het er nog voor over hebben,
maar de volgende keer wordt het de Maquett webshop - ben die belgische winkels waar we volgens sommigen zouden moeten klant blijven dik beu. 

Enfin' je merkt al - net als ik - dat er heel wat meer styreen in een bruggenhoofd kruipt dan je denkt...  Een van de redenen is wel dat ik zo op de nipper nog aan de plannen geraakt ben en de
modelplannen aan de werkelijkheid heb aangepast. Zo blijkt nu de Navagnetunnel schuin tov de pont te lopen en uiteraard kruist die de overgang tussen twee modules. An sich niet onoverkomelijk, maar
wel desastreus voor de intrinsieke stevigheid van het bouwwerkje. De ligger moet dan ook veel robuuster en slimmer uitgevoerd dan aanvankelijk bedacht, maar het opent ook mogelijkheden om
bvb de uitlijning van de sporen slim uit te voeren. 

Maar al bij al gaat het goed vooruit...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

enkele fotootjes in het kader van 'waar zijn we nu mee bezig? -
(waarbij de schrijver dezes zich dat ook afvraagt  ;D )



Het bruggenhoofd kant Navagne is volop in ontwikkeling.



En bestaat uit een soortement cassette waar de kroonlijst rond zit.
In het bakje lopen de stroomdraden, het bakje zelf houdt ook de connectoren vast
die de stroom tussen de segmenten moeten doorgeven.

Allicht zeggen deze beelden nog niet veel want ze tonen een geraamte,
het beton op de 1/1 foto wordt met foamboard nagemaakt,
maar er moeten wel enkele kilootjes over kunnen rijden, en
dus is zo'n saaie onderbouw wel een belangrijke en tijdrovende stap...



Deze casstte komt boven een berm van een goeie 20 cm hoog.
De 24 in Lijn 24 slaat dan allicht op het spoorniveau in cm ?

Spoedig volgen fotootjes van het bruggenhoofd zelf en het segment waar een en ander op bevestigd wordt.

Probleem bij dit soort bouwwerken is dat het allemaal juist moet uitkomen.
Een mm verschil is niet te tolereren, heel veel paswerk dus...

En tussendoor ook nog wat gaan werken om al dat styreen te kunnen bekostigen ;-)
tot de volgende !






On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

voorlopig nog geen spectaculair zicht,
maar de pur-platen liggen klaar...

Voor nu alleen een vergelijkend zichtje:





Het betreft de lijn 24 richting Voeren. Het witte styreen is in de originele betonsetting net niet zichtbaar,
maar vormt dus een soort vergaarbak waar steenslag (ook in het echt trouwens) in opgevangen wordt.
( voor zover niet eerder opgevuld met schuimbord uiteraard)

De rails liggen al even (zij het dan  een cm te laag) om de stroomdoorvoergaten te bepalen.

Op het diorama komt het eerste portaal ook te staan, en ook het sein ligt klaar.
Het tweede portaal zou de toeschouwer al niet meer mogen kunnen zien.

wordt vervolgd...

(ondermeer de pijlers in de Maas krijgen dit WE hun funderingen, en de modules (of segmenten)
waar de bruggenhoofden (zoals te zien op de foto) op gemonteerd worden liggen te wachten
op lijm, spijkertjes, schroefjes en bouten - allez op heel de inboedel van de Gamma eigenlijk... )

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw