Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)

Gestart door oebr, 22 april 2017, 01:01:31 AM

oebr

#30
interessant Frans, bedankt voor de feedback !

Je berekeningen maakten me wat ongerust, vandaar een testje:

U-profiel (gelijkaardig aan wat ik wil gebruiken, bij mij zitten er nog
extra plooikes onder naar binnen toe van anderhalve cm )
met breedte 450mm , lengte 2000mm en met opkanten van 45mm en van 20mm:



Met 2 kg er op :



De afstand tussen de steunpunten was ongeveer 1m90 (bij de 'pont' zal dat ongeveer 2m60 worden denk ik,
in tentoonstellingsmodus met rok allicht zelfs minder).

De doorbuiging in het midden blijkt amper meetbaar tov een lineaal.

Ik zal volgende week bij de plooierij eens vragen om de doorbuiging van het pda-profiel professioneel te meten.
Of buiten in den hof eens 2 stoelen plaatsen en het profiel op de leuningen laten steunen.







On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

OK, je hebt 2 plooien meer plus totaal andere profielafmetingen die de boel heel wat stijver maken.

Bij de berekening van doorbuiging werkt de overspanning in de 4de macht.
In jou geval dus wordt de overspanning 1,4 keer groter (2.6/1.9) - dus de doorbuiging wordt  wordt 3,8 keer groter.
De stijfheid van een profiel werkt lineair, ik schat in jou geval dat het profiel zowt 20% stijver zal zijn - de totale doorbuiging wordt dan al 4,6 keer groter.

Nauwelijks meetbaar op een lineaal, hoelang is die lineaal want die maakt een koorde op de plek waar de verandering van de hellingshoek het kleinste is waardoor je de indruk krijgt dat het "weinig" is.

Ik zou toch maar eens een en ander echt meten en probeer maar. De berekeningen liegen er meestal niet om en 't is mijn job ;).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Freek

Ik ben hier geen specialist in, maar als ik kijk uit welk materiaal de leggers gemaakt zijn in ons magazijn. Die zijn gemaakt uit plaatstaal van misschien 0.5mm dik, wel dubbel om geplooid, 4 cm hoog. Deze zijn ook geschikt voor 100KG op een lengte van 2m.
Waar ik dan eerder mijn bedenkingen bij heb is dat deze plaat gaat twisten. Tenzij je in de dwars richting ook verschillende L-profiel gaat aanbrengen.
Als je denkt dat het teveel gaat doorbuigen, hier zullen ongetwijfeld formules voor bestaan om dit uit te rekenen. Indien het teveel gaat doorbuigen kan je de opstaande kanten groter maken, dit gaat veel doen aan de stijfheid. Veel hangt natuurlijk ook af van welk aluminium je gaat gebruiken.
Daar zijn ook zoveel mogelijkheden in, van heel licht en zwak tot heel sterk en zwaar. Dan is het geen zuiver aluminium meer natuurlijk.

oebr

#33
Het is druk aan de Pont Des Allemands.

Zowel in het echt waar ondanks de heel frequent passerende slepen de pijlers kant Lixhe volop in
vers beton gezet worden, en de nieuwe liggers ook al arriveren.


De pijlers in de Maas zullen weldra ook een laagje krijgen, de achterzijdes zijn al aangepast.
Maar dat is op de foto moeilijk te zien.


Maar ook in model wordt er doorgewerkt.

We zijn aan een kritisch punt gekomen, namelijk de plaatsbepaling op de onderbouw.
Gelukkig heb ik niks van de mallen weggesmeten en zijn nu weer de uitgangsmaten
van het model bekend wat de zaak toch wat simpeler maakt.
Indien het model netjes in het midden zou komen zou het er zo uit komen te zien:



Maar dat is theorie. Nu het nog kan ben ik eens een en ander gaan opmeten wat de omgeving
van de constructie betreft, in het bijzonder de bruggehoofden. Het is de bedoeling om het hoofd
kant Visé en Voeren op te splitsen in de eigenlijke pijler en het tunneldeel. Dat laatste moet
op een andere onderbouw komen die voor de expo gebouwd wordt, de pijler moet uiteraard mee
op de onderbouw want anders valt de brug in. Dat de tunnel er af moet heeft overigens ook te maken met
de al behoorlijke lengte van de brug inclusief pijlers. Drie meter is al wat om in een auto of camionette
te kunnen opbergen.
Waar de scheiding van beide delen komt zal bepalen waar de pijler op de onderbouw gemonteerd wordt,
en dat moet dus nu toch eerst efkes verder uitgewerkt worden.

De nabij gelegen kaaimuren zijn overigens al uitgetekend. 





ik zou niet graag in de schoenen staan van de mensen die op Basse-Meuse wonen. Blijkt dat de Maas in de jaren 80
bevaarbaar gemaakt werd en dat het waterniveau sindsdien een halve meter boven het straatniveau ligt...

In model wordt het wateroppervlak uitgevoerd in Evan's Sculptamold, voelt toch net dat ietsje veiliger...




De onderbouwplaat is trouwens al geleverd en goedgekeurd; De torsie waar Freek voor vreesde geldt eigenlijk
alleen indien je de plaat bij een hoek optilt. Wanneer de plaat op haar liggers ligt vormt ze wel degelijk een
betrouwbare onderbouw. In combi met de steunpunten die in het profiel geschoven worden moet je al van slechte wil
zijn om ze te vervormen. Het geheel gaat dan ook nog eens in een soortement flight case om vervoerd te kunnen worden,
ben meer bevreesd voor de wind die eronder kruipt wanneer ze op het dak van een auto vervoerd wordt.
Een camionette huren zal verstandiger zijn.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Freek

Dat ziet er alvast zeer mooie ondergrond uit. Heb je al een test gedaan op doorbuiging met gewicht erop?
Die torsie waar ik het over had is inderdaad alleen van toepassing als je je baan wil verplaatsen, maar het is zeer snel gebeurd bij het verplaatsen dat je zoiets torst. Zelfs al ben je van zeer goede wil en uiterst voorzichtig.
Je moet het maar eens testen door een paar WC rolletjes op te leggen in de lengte van je plaat, als je de plaat dan met 2 pers probeert op te heffen en je slaagt erin om alle rolletjes te laten liggen zonder al te veel moeite dan lijkt het mij zo bruikbaar.
Als er aan één zijde de rolletjes weg rollen en aan de andere kant niet dan heb je de plaat getorst, ook al zag je aan de plaat niks.

Thommy

ik zou daar toch direct ook een paar latjes, al is het hout, in de U monteren. Zo'n profiel is leuk, maar zoals Freek ed al aanhaalde, dat torst snel.
wel een machtige brug. Jaarlijks sta ik er van te kijken als ik naar de meeting Visé ga en ongeveer aan de voet sta.
Greetz

Thommy

oebr

hey mannen,

ter hoogte van de steunpunten worden er nog blokken in het profiel geschoven, het profiel wordt
dan eigenlijk opgedeeld in 3 korte secties en de pijlers van de brug grijpen dus in feite niet op
de bodemplaat maar op de zijden in. En aan de onderzijde wordt het onderprofiel ook nog eens afgesloten
met de bodem van de transport- en exposeercase.  Dat geheel vormt dan weer een balk-constructie,
waar ook nog eens de decorrug tegen komt. Bij verplaatsingen wordt de complete case gedragen,
nooit de onderbouw - de onderbouw zit vastgeschroefd en kan in principe nergens heen.

In haar latere leven op een hopelijk vaste baan zal het profiel wel een meer dragende functie krijgen.
Maar ze zal dan niet alleen op de randjes rusten maar aan beide zijden zeker 20 cm op 40 cm ondersteund worden,
plek genoeg om ze goed vast te schroeven zodat ze ook dan niet meer weg zal kunnen.

Overigens zal ze voor expo's een achtergrond krijgen die haar in Visé situeert, op m'n geplande vaste baan
ga ik daar een loopje mee nemen en komt ze meer stroomopwaarts dienst doen, maar dat is een verhaal voor over 5 jaar.

fijn warm weekend allemaal.
Ik ga me onder een boom leggen met een boek over cnc voor hobbydoeleinden.
Die pijlers moeten immers opgebouwd worden in heel veel laagjes styreen, 't zou goed zijn
mochten die netjes gelijk gesneden worden.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

in model weinig nieuws, profieltjes snijden en plakken is niet echt spectaculair,
maar helaas wel nodig (en langdradig, maar het is voor de goeie zaak).
Ben volop bezig met de leuningen van de wandelpaden en met de wandelpaden intra brug.
Ook het tunnelportaal van Wonck - dat de expomaquette aan 1 kant moet afsluiten - is bijna uitgetekend
en kan dan in schuimkarton uitgewerkt worden.
Weldra Rik z'n youtube-sessies nog eens bingewatchen voor ik me daar aan waag ;-)

In het echt is er wel spectaculair nieuws te melden; De vervangbrug is bijna volledig
gemonteerd en zal in september de plaats van de oude innemen.


foto: DH.be

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

De wereld staat niet stil.

Op schaal 1/1 bestaan er momenteel 2 ponts des allemands:


source: Technometal.be

De nieuwe ligt netjes naast de oude. In september wordt lijn 24 een tiental dagen gesloten
(spotters moeten dan allicht naar lijn 37 voor onverwachte beeldjes !)
en de oude zal dan ten prooi vallen aan snijbranders.
Met een beetje hulp van Sarens zal de nieuwe dan een plekje opschuiven en zich
in de lijn 24 integreren.

De verplaatsing van Lixhe naar de Maas was trouwens ook best spectaculair om te zien:



OEBR-gewijs (H0 district Est  ;D ) is de oude brug ook volop in beweging.
Het lijkt me weinig zinvol om alle gaten die geboord werden op te sommen,
maar grosso modo komt het er op neer dat de steunpunten voor pijlers en bruggenhoofden
aangebracht zijn. Die bruggenhoofden zijn ook uitgetekend en wachten nu op realisatie in polystyreen
en schuimkarton...

Ter illustratie de controleschets die toont dat beide constructies netjes uitgelijnd staan.



Met Maaskanten die in werkelijkheid niet mooi symmetrisch zijn was dat wel even
passen en rekenen, maar het ziet er goed uit.

Volgende stap (in september) wordt het uitsnijden van een groot aantal styreen plaatjes die gestapeld
de kern van zowel pijlers als bruggenhoofden gaan worden.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr


credit: Infrabel.be

Volgend weekend een laatste kans om deze brug van dichtbij te aanschouwen,
eind deze maand zal ze er niet meer zijn.

Naar aanleiding van de open monumentendagen zijn er enkele interessante tentoonstellingen:

https://unit02.underside.be/ipwpublic/#/activity/1816

één belicht de vernieuwing die momenteel aan de gang is.


https://unit02.underside.be/ipwpublic/#/activity/1495

De andere toont hoe den duits de brug heeft kunnen realiseren,
en heeft ook extra exposities ivm bruggen in Basse-Meuse.

Meer info ook op

http://cccc-vise.over-blog.com/2013/12/actualit%C3%A9-du-c.c.c.c.html
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

#40
Een laatste blik op de oude Pont Des Allemands.
(schaal 1/1 wel te verstaan)






Gelukkig kunnen ze er daar wel om lachen  :D


credit Marc Poelmans

In 1/87e wordt de uitdaging voor de komende weken de middengang waar deze
vriendelijke mens op loopt. Bij Raboesch wrijven ze zich alweer in de handen.

Ook de bevestiging van de rails op de brug wordt een aandachtspunt.


credit Marc Poelmans

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

loebaske


Van mijn part zou me er een reportage mogen over maken en op DVD uitbrengen, zou best passen
in men collectie...

oebr

#42
editie 15/9

ondertussen ook een franstalige account aangemaakt zodat dit draadje ook een beetje op TMM kan gevolgd worden.
Met het gros van de voorbeelden van de gebouwtjes in het Luikse zijn er precies veel franstaligen en zelfs Fransen
die interesse tonen in onze projectjes..

schaal 1/1:

Wie het stuk over de Maas nog eens wilde zien heeft wat langer de kans gekregen.
Blijkbaar was het staal dat Thyssen in 1916 produceerde van een ander kaliber als dat wat we vandaag de dag kennen.
Veel taaier en vooral veel zwaarder dan verwacht en gescand/berekend.

Twee oplossingen werden uitgewerkt:

- alles wat van de drager gesloopt kan worden wordt met C lastoortsen (de beruchte chalumeau) afgesmolten en
verwijderd, in de hoop zo voldoende gewicht te verliezen opdat de rest met de kranen kan getild worden.

- twee extra kraanpontons worden van Rotterdam naar Wezet gebracht om meer en stabielere draagkracht te creëren

Het tussendeel werd ondertussen uit de constructie verwijderd (bijna op exact dezelfde plek losgemaakt waar op dit moment
het model nog opgedeeld is - er schuilt een allemand in me denk ik, waarschijnlijk heb ik in een vorig leven bij Sager und Woerner gewerkt  ;D ) en bleek met 600 ton bijna de helft zwaarder dan gedacht. Gelukkig werden er tijdig extra kranen aangesleept om het ding veilig aan de kant te brengen waar het gesplitst zal worden. Ik moet dringend eens horen bij infrabel of er niet ergens een stukje is dat ik mag hebben - zou wel leuk zijn om bij de expositie ook een stukje van de echte te kunnen tonen.  ;) )

schaal 1/87:

vooral veel tekenwerk momenteel.
De dissectie van het grote voorbeeld heeft al veel interessante verhelderingen gebracht,
ondermeer de bevestiging van de rails kan realistischer uitgevoerd worden dan gepland.

De cheminots van Visé hebben dan weer heel erg geholpen met info over de betonnen structuren,
pijlers en bruggehoofden bvb, maar ook over bvb de Navagnetunnel die deel van de maquette gaat worden.



Aangezien de maquette eigenlijk op basis van foto's en inschattingen gebouwd werd is het wel fijn dat
de details nu juist gezet kunnen worden. De metalen structuur blijkt de werkelijke maten nochtans heel nauw te benaderen,
laat ons zeggen dat ze voor 95% juist zitten. De afmetingen van de betonnen bouwsels daarentegen zaten behoorlijk fout,
maar dat wordt nu recht gezet. Een tekentafel is gelukkiger gewilliger dan een model. Enkele meevallers zijn wel
dat de bepaling van de steunpunten perfect klopt, en dat de betonnen structuren 2 cm lager gaan worden dan begroot,
wat de montage van het model in de draagkist (een balk van 45 op 45 op 300 cm ) veel comfortabeler laat uitvallen.
Er moet immers ook bovenleiding gespannen worden, en dan is wat marge in de hoogte wel aangenaam.










On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Marnix van Lit

#43
Op dit moment staan de gedemonteerde delen op pontons afgemeerd aan de kade bij Visé. Imposant gezicht om die gevaartes te zien liggen. Volgens mij is de gehele oude brug nu gedemonteerd.


Vervanging Pont Des Allemands by Marnix van Lit, on Flickr


Vervanging Pont Des Allemands by Marnix van Lit, on Flickr


Vervanging Pont Des Allemands by Marnix van Lit, on Flickr

oebr

#44
je foto's zijn niet te zien Marnix,
daarom deze even


credit: Axel Titus

Het oude hyperstatische deel staat inderdaad volledig aan de kant ondertussen (en wordt stukje bij beetje verschroot)
terwijl het nieuwe netjes op z'n plek gemanouvreerd werd.

Wel koddig om die brug zo te zien omdat ze in model op dit moment er ook zo uit ziet
in afwachting van afwerking en plaatsing.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992