Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)

Gestart door oebr, 22 april 2017, 01:01:31 AM

Steam.N

Mooie brug !!! Zowel de echte als de maquette-brug  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michael

Afgelopen donderdag heb ik deze brug in model kunnen bewonderen en het is echt een huzarenstukje, een monniken werk. Opgebouwd uit styreen profielen, ik dacht even dat Red aandelen had bij Raboesch, maar dat bleek niet zo te zijn.

Een heel knap stuk modelbouw. Maar er is zoals Red al schreef nog heel wat werk te doen.
Red heel veel succes gewenst met de verdere bouw en natuurlijk ook veel bouw plezier.
Tof dat je de verdere afwerking hier met ons gaat delen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

oebr

update 7 mei

Ondertussen is min of meer bepaald hoe het 'baantje' er uit gaat zien.
De brug zal gesteund worden door een vakwerk-onderbouw uit aluminium profielen,
daarop komt een afwerkingslaagje met daarop dan de 'Maas' gemodelleerd in Sculptamold en de oevers
waar de bruggehoofden op rusten in isolatieschuim.
Met die bruggehoofden van ongeveer 6 cm breed komt de totale lengte op 295 cm.
Dat maakt dat het geheel netjes in een kist van 3 meter kan,
nu nog checken of die eventueel in de auto zou passen...

Het vakwerk van de brug zelf meet overigens bijna 282 cm, en dat klopt vrij goed met de 244 meter in werkelijkheid.
Eerlijk gezegd verbaast me dat wel omdat de maten destijds werden bepaald met behulp van een vergroting van een foto van Michel Hanssens, waarbij de foto werd uitvergroot tot de lok die er ook op stond even groot was als het overeenstemmende Roco-modelletje. Eens die maten bepaald werden ze bovendien aangepast aan de beschikbare profieltjes van Raboesch.

Een check met een schets van Sager and Wörner toont alvast dat ook de posities van de steunpunten kloppen.



wordt vervolgd...


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Mattias

Knap zeg!
Al ziet mij dit model er in veel betere staat uit dan de werkelijke brug!
Rij er zelf praktisch dagelijks over.. Altijd leuk om herkenbare dingen terug te zien!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

oebr

Bedankt Mattias  :)

update 17 mei

Ondertussen weer wat wijzer geworden. Een onderbouw in vakwerk werd me afgeraden,
een elegantere oplossing wordt een in u-vorm geplooid draagvlak in aluminium.
Qua stijfheid zou dit ontwerp zich minstens zo goed gedragen.
De prijs is vergelijkbaar, het gewicht misschien anderhalve kilo meer.
Maar het grote voordeel is uiteraard het wegvallen van een hoop gedoe wat schroefjes, moertjes en styreen-plaatjes betreft,
en de bovenzijde vormt meteen een mooie basis voor het Maas-oppervlak.
't komt in orde...







On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Dergelijk profiel zal je zeker moeten ondersteunen. Zoiets op zich is zo slap als een vod...


Steam.N

Citaat van: oebr op 17 mei 2017, 15:12:51 PM
... Een onderbouw in vakwerk werd me afgeraden ...
Waarom?  Zo'n vakwerk is er juist om de nodige draagkracht te geven.

Citaat van: oebr op 17 mei 2017, 15:12:51 PM
... een elegantere oplossing wordt een in u-vorm geplooid draagvlak in aluminium.
Qua stijfheid zou dit ontwerp zich minstens zo goed gedragen.
De prijs is vergelijkbaar, het gewicht misschien anderhalve kilo meer.
Maar het grote voordeel is uiteraard het wegvallen van een hoop gedoe wat schroefjes, moertjes en styreen-plaatjes betreft,
en de bovenzijde vormt meteen een mooie basis voor het Maas-oppervlak. ...

Citaat van: Dirky op 17 mei 2017, 15:38:35 PM
Dergelijk profiel zal je zeker moeten ondersteunen. Zoiets op zich is zo slap als een vod...

Ik vrees dat Dirk gelijk heeft !


Citaat van: oebr op 17 mei 2017, 15:12:51 PM
't komt in orde...

Ik denk het niet ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

oebr

wel jullie gedachten was ik ook toegedaan, maar het zijn een zeer ervaren metaalplooier (www.plooien.info) en iemand van het atelier op't werk die me vakwerk afraden.

Ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte van 't resultaat.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Welk vakwerk ga je vervangen door die plaat ???
Als je spreekt van het Maas-oppervlak neem ik aan dat het de ondersteuning is van je module.
Dan kan je er donder op zeggen dat het hele boeltje lekker gaat wegdraaien.
Je moet het geheel dan toch nog gaan steunen met iets anders.

En die plaatbewerker kan dan misschien heel goed zijn in zijn vak, maar van vakwerken en stabiliteit heeft hij geen kaas gegeten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky



Waarom werd er steeds vakwerk in bruggen gebruikt? toch enkel omdat dit stabiliteit en de krachten aan kon. Kijk gewoon naar de brug die je zelf bouwde. + het gewicht van de brug is lager dan volledig met plaatmateriaal te gebruiken...

Kan een H-profiel niet dienen. maar dan liggend. Dit wordt ook gebruikt om overspanningen te overbruggen. (bvb boven ramen, grote ruimten,...) En dan heb je nog steeds een "maasoppervlak"

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirky

Een snelle oplossing Red, kan een TRUSS-balk zijn. Je weet wel, die alu vakwerk overspanningen waar men spots op podia aanhangt. Kost niet echt veel...

Klaas Zondervan

Gewoon een kokerprofiel, opgebouwd uit stroken multiplex.

oebr

Ik kan niet veel zinnigs zeggen op jullie opmerkingen, had immers net dezelfde bedenkingen.
Hopelijk hebben we ongelijk...
geef toe: 't zou de elegantste oplossing zijn he.

Ondertussen iets anders in de stijgers gezet, maar dat post ik wel in "waar zijn..."



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Citaat van: oebr op 18 mei 2017, 00:17:04 AM
Ik kan niet veel zinnigs zeggen op jullie opmerkingen, had immers net dezelfde bedenkingen.
Hopelijk hebben we ongelijk...
geef toe: 't zou de elegantste oplossing zijn he.

Misschien wel elegant maar ik weet niet hoe je brug (en de rest van je scenery) gaat reageren als je al weet dat die structuur zonder enige andere belasting op de voorgestelde overspanning van 2,90m reeds 27mm doorbuigt.

Als je dan nog een beetje trein over die brug laat bollen, de boel een beetje afwerkt (zelfs met licht materiaal) dan ga je vlug naar doorbuigingen van 37 tot 40mm dus een wisseling van meer dan 10mm dat de boel op en neer danst.

Misschien dat dit mijn vorige stelling
Citeerdie plaatbewerker kan dan misschien heel goed zijn in zijn vak, maar van vakwerken en stabiliteit heeft hij geen kaas gegeten
onderbouwt.

Sorry, maar als bouwkundige kon ik het niet laten je even terug met de voeten op de grond te zetten, want een degelijke onderbouw is nog altijd belangrijk voor onze banen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.