Pont Des Allemands - bij Wezet (On East Belgian Rails)

Gestart door oebr, 22 april 2017, 01:01:31 AM

oebr

Toeval bestaat niet.
Deze week nog met Michael m'n maquette van de Pont Des Allemands uit Visé van onder het stof gehaald en bekeken
of die het verdiende om verder afgewerkt te worden. Het idee was ondertussen bij me gerijpt om
het gedeelte dat de Maas overspant zowel letterlijk als figuurlijk in een 'case' onder te brengen waarbij
ze in z'n geheel maar met minimale bruggehoofden in die kist zou moeten passen (toch nog 3 meter).
Die brug ligt al enkele jaren onafgewerkt stof te vangen, en nu ze eindelijk weer begint te 'leven' blijkt
het grote voorbeeld haar laatste adem uit te blazen:

https://www.infrabel.be/fr/vise

Half augustus wordt het gedeelte waarover ik het hier heb vervangen door een nieuwe vakwerkstructuur.
De oude zal het dan net geen 100 jaar uitgehouden hebben.
En ik zal me moeten haasten als ik sommige details nog eens ter plekke wil gaan bekijken,
gelukkig telt mei enkele vrije weekends...

Lijkt me een uitdaging om voor de brug in werkelijkheid verdwijnt de maquette te finaliseren.
Ze bestaat momenteel voor 80%. Met de tips van Rik en Evan in gedachten zullen bruggehoofden en de Maas
in schuimkarton en sculptamold nu wel gerealiseerd kunnen worden.

Enkele fotootjes van Structurae:





nog meer fotootjes op https://structurae.net/structures/pont-des-allemands/photos



Kant Lixhe is er in werkelijkheid een pijler waar de middenbeer en het rechtse steundeel
van nagemaakt zullen worden (in hout omgeven door schuimkarton).



Het bruggehoofd kant Visé haut / Montzen bestaat uit een aantal mooi onderscheidbare delen,
het gedeelte links van de konker zal meegenomen worden in de case. De onderdoorgang zelf
en de aanzet van de spoordijk naar de snelweg toe kunnen achteraf mooi aansluiten op dit wat bredere deeltje.
Probleem is wel de bovenleiding die halfweg het konkergedeelte houvast heeft op 2 masten.
Maar dat is een probleem voor later.

En later volgt meer over dit projectje.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Kautenbach

Projectje.... jeetje, uitdagende klus, succes, indrukwekkende brug  ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Als het stof er af geblazen is, mogen we dan die maquette eens zien?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr

Bedankt mannen,

gelukkig is ze voor 80 à 90% afgewerkt, anders zou ik mezelf gek verklaren.
Nu, gelukkig gaat het alleen om de drie delen die de Maas overspannen,
het gedeelte over het Albertkanaal is wat saai qua vorm. Maar wat rest is
toch ook 3m lang op schaal.
Ze bestaat uit een sandwich van 4 vakwerklagen die bovenaan met dwarsliggers
en onderaan met een extra vakwerkconstructie aan elkaar gezet werden.

Momenteel ligt ze nog in 3 duigen, het idee was aanvankelijk om dat zo
te laten maar de theorie van de vakwerkconstructie laat zich ook in de praktijk
gelden. Het geheel moet wel degelijk 1 geheel vormen of je krijgt deformaties
in de bovenste dwarsliggerstructuur. Twee Maerklin lokjes in dubbeltractie zetten dan een
goeie kilo - dus 1000 newton - op de frêle Raboesch-profielen en die buigen serieus door.

De brug lag al een tijdje op kant omdat ik dacht dat een vaste constructie alleen maar
zou kunnen wanneer ze op haar definitieve bestemming (een vaste baan ergens) zou
kunnen geplaatst worden en omdat ik destijds niet wist hoe ze te schilderen.
Ondertussen leren airbrushen, dus dat probleem is alvast van de baan, en ik ga het er
maar op wagen om een rigide onderbouw van pakweg 300 op 40 cm op 4 cm
te construeren (allicht ook in vakwerk, maar dan in hout of licht metaal) waar de
bruggehoofden en middenpijlers op vastgezet worden.  (vroeger stond ze gewoon
in de woonkamer - wat met vrouwen in de buurt zeer gevaarlijk bleek - op
luidsprekerpijlertjes, heel mooi maar dus veel te riskant, zeker omdat ik toch wel nog
dames, kindjes en hondjes welkom wil heten  :D )

Een onderbouw in 1 geheel laat ook toe van een stukje Maas, met eventueel een bootje
er op, aan te brengen, en om het complete bouwwerk eventueel eens op een expo
of zo te tonen (3m kan nog op / in een auto). Is al dat werk niet vergeefs geweest he.



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

ACFI


Pierre

Man ... man .. wat een uitdaging. Ik ga je met heel veel plezier volgen met dit project. ;)
Groet Pierre.


oebr

Citaat van: doomslu op 22 april 2017, 10:26:28 AM
Als het stof er af geblazen is, mogen we dan die maquette eens zien?

Ja hoor Luc. Op de server vind ik de oude foto's niet meer terug, maar gauw enkele kiekjes geschoten voor je:



Heb ze efkes op Lammerthal gezet zodat je een indruk hebt hoever het staat.
(Lammerthal staat trouwens ook in de stijgers zoals je kan zien, daar is een wisselsectie
in herbouw, en dat nog maar voor de 4e keer. Voor een mechanische foefelaar als ik
is zo'n vakwerkbrug dus echt wel een uitdaging  ;D )



Wat er nog moet gebeuren is het middenpad aanbrengen (al zou het kunnen dat ik het weglaat om
drukte in het beeld te vermijden), de ballustrade moet nog netjes aangebracht worden, en
klinknageltjes zouden allicht ook wel mogen. Niet volgens het voorbeeld, maar wel geïnspireerd
op de Maasbrug in Train World zou ik durven ledjes aanbrengen onderaan de V patronen.
Als het echte voorbeeld er weldra niet meer is heb ik wat dichterlijke vrijheid, en wanneer de brug
1 volle constructie wordt ook de mogelijkheid om de bedrading netjes en onzichtbaar aan te brengen.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

oebr

Nu we't hier toch over vakwerkconstructies hebben, de technische unief van Delft
heeft een leuk werkje gepubliceerd waarin op bevattelijke wijze vakwerk en
vierendeel uitgelegd worden. Als je dit weekend niet weet wat te doen of te lezen:

http://wiki.bk.tudelft.nl/mw_bk-wiki/images/c/c2/Draagconstructies_II.pdf
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

ik meen mij ook die foto's van die indrukwekkende brug te herinnneren ! ;)

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris


oebr

in 2018 zou het grote voorbeeld 100 jaar worden mocht Infrabel daar niet anders over denken.
(al is vernieuwing uiteraard te prefereren boven een jubileumsramp).
Maar dat zou natuurlijk een mooie gelegenheid zijn om er eens mee buiten te komen
wat indien ik de "case" qua breedte bescheiden hou wel zou moeten kunnen.

Als het half mei lukt om de onderbouw rigide en licht te construeren, en indien
ze in augustus effectief stevig genoeg blijkt en voor 95% klaar geraakt zie ik het wel zitten
om er tegen een jaar later een demobaantje van te maken.

Dat idee lag ooit al eens op de tekentafel, maar toen was er ook de Greisch-brug van Wandre
achter gedacht om er samen een diorama met de titel 'Ponts sur la Meuse' van te maken.
Een zelfstandig diorama 'Pont Des Allemands' zou echter al een mooi resultaat zijn en ter gelegenheid
van het jubileum zeker op zichzelf ook bestaansreden hebben.
En het zou haalbaar moeten zijn om dat binnen de beperkingen van een traphal te realiseren
(ze moet veilig binnen en buiten geraken, met een extra brug erachter lukt dat nooit)
Maar eerst die andere mijlpalen bereiken.  ;)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Pierre

Groet Pierre.