Supereren van een Fleischmann1540

Gestart door apenkop, 21 april 2017, 21:39:49 PM

efl045

#135
Voor al wat zelden of nooit los moet durf ik mij te behelpen met een simpele soldering, helemaal zonder connector. Compacter en betrouwbaarder zal moeilijk kunnen.
En is dat ergens halverwege een draadje dan schuif ik er een los stukje gaine over.
We spreken hier ten andere blijkbaar over slecht 1 draadje/contact.

apenkop

Franky daar heb je zeker een punt, betrouwbaarder dan een soldering gaat niet gemakkelijk zijn. Maar dat druist een beetje in tegen de routine die tussen mijn oren zit. Iets dat in elkaar gezet wordt moet ook voor service op een gemakkelijke wijze weer in onderdelen uit elkaar kunnen. Noem het beroepsdeformatie maar ik heb al te vaak apparaten gezien die in elkaar gezet waren en niet meer uit elkaar konden. Ik weet wel dat dat met een soldering wel mee zal vallen maar toch. Je zult altijd zien dat het rijtuig even uit elkaar moet als er geen soldeerbout beschikbaar is, Murphy was nu eenmaal een optimist.

Dus ja ik wil er toch een stekker verbinding tussen. Maar waar ik ook aan zit te denken is om toch de spannings afname onder handen te nemen en dan op alle twee de wielen de spanning af te nemen, zodat er twee draden per zijde komen. Dan zou een JST-SH wel een optie worden. Alleen dan gaan er weer andere zaken meespelen. Zoals de doorvoer van de draden naar de binnenzijde. Dat zou dan niet via de brugophanging gaan (daar is maar 1 geleiding) en dan moet ik ergens door de bodem. Dat op zich is geen probleem, kwestie van en gaatje boren, maar het is een metalen bodem en dan krijg je dat de draden langs de scherpe rand gaan schuren en uiteindelijk kortsluiting kunnen gaan maken.

Dat zou ik weer wel op kunnen lossen met een groter en meer vierkant stuk uit de bodem te halen en daar een stukje plasticard in te zetten waar de bedrading dan doorloopt, maar zo wordt het wel weer een projectje op zich om de spanning binnen in het rijtuig te krijgen. Want dan zou de bedrading best precies op de plaats waar het kortkoppel mechanisme zit naar binnen moeten komen. Dus waarschijnlijk dat het ergens een compromis gaat worden van wat mogelijk is met wat het meest wenselijk is. Met andere woorden ik slaap nog steeds slecht want ik heb nog steeds idee wat het nu gaat worden. ;D
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

En de kogel is door de kerk, niet letterlijk natuurlijk, maar na een goede nachtrust kwam dan de ingeving om toch een jst SH connector te gaan gebruiken. Dat geeft de mogelijkheden om beide railstaven aan ieder kant van het rijtuig te connecteren. Niet dat ik dat van zin ben op dit moment maar wellicht dat het in de toekomst wel nodig blijkt te zijn.

Om de combinatie dan toch nog wat compact te houden wil ik alleen de vrouwelijke vorm van de jst SH gaan gebruiken en daar rechtstreeks de draad in steken. Ik heb dat al eens bij een eerder projectje gedaan en hoewel in een heel andere situatie denk ik dat het ook hiet wel mogelijk zou moeten zijn.



Mits de draad die van het opname punt komt even vertint wordt moet de diameter daarvan ongeveer overeen komen met de diameter van de mannelijke variant. Hierdoor zou het geheel net iets korter kunnen worden omdat het stukje van de mannelijke connector er niet op zit.



En zo zit de verbinding dan ook goed vast en is er een redelijke kracht voor nodig om de verbinding uit elkaar te trekken, een kracht die ongeveer gelijk is aan de kracht die nodig is om de mannelijke en vrouwelijke connector van elkaar te scheiden. Nu staat op de foto een jst JST connector die iets groter is dan de SH variant, omdat ik natuurlijk mijn laatste SH gebruikt had om een boardje op een Arduino mee van spanning te voorzien. Die moeten dus weer even besteld worden.

Door nu te kiezen voor de jst SH connector liggen ook de mogelijkheden voor de spannings afname weer helemaal open. Daar kan ik nu dus alle kanten mee uit. Afname op 1 railstaaf en slechts 1 draad in de JST of afname van twee railstaven en beide connecties op de SH een draad. Als het straks een beetje warmer is in de garage dan zal ik de brug voor de draaistellen eens demonteren en de spannings opname veer van Fleischmann eens beter vastzetten.  Dus de komende tijd wordt weer even de focus gelegd op de afname van de spanning van de wielen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval