Supereren van een Fleischmann1540

Gestart door apenkop, 21 april 2017, 21:39:49 PM

apenkop

Aan iedereen prettige en hartverwarmende kerstdagen en een bijzonder insprirerend modelbouwjaar in 2018


Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Als ik de kap eraf haal dan zou te zien moeten zijn hoe de prints over het interieur komen te liggen.



En zo te zien past dat mooi.
Zoals ik al schreef zou ik de prints willen vastmaken in de kap zodat de kap samen met de prints over het interieur gezet kan worden.



En daar zou het interieur dan dus mooi tussen moeten vallen, mischien is daarvoor een klein beetje afschuren van de eindwand van het interieur noodzakelijk om het vlot te laten passen, maar dat is op zich geen drama. Ook de ruimte boven het interieur is geen probleem. De header voor het aansluiten van de verlichtingsprint blijft als de stuurprint op de bodemplaat staat, mooi boven het interieur hangen, zodat de verlichtingsprint straks niet meer te zien zal zijn door de vensters van de afdelingen.



De print hoeft ook voor de aansturing van de verlichting niet echt groot te zijn, want daar wordt gebruik gemaakt van SMD componenten en een elco. De meeste logic zit in 1 IC de LM334. Een paar weerstandjes voor de instelling en om te zorgen dat de stroom wat begrenst bij het inschakelen.
Even het schema uit post 108 er weer even bijpakken want echt ingewikkeld is het allemaal niet.
Het schema was al overgezet naar een print layout dus dat was alleen een klein beetje afstoffen en eens overzetten op papier om te passen of het allemaal wel zou gaan passen.



De lengte lijkt al mooi te kloppen dus dat is al goed, maar het is belangrijk dat de verlichtingsprint op de juiste positie komt ten opzichte van het interieur. Dan maar eens de kap er weer afhalen en kijken hoe de print precies gepositioneerd wordt ten opzichte van het interieur. Dat is best een belangrijk deel van de de printbouw die erop gericht is om ervoor te zorgen dat de elco die wat flikering moet kunnen opvangen, mooi in het toilet komt te hangen. En dan wordt ineens de layout van de verlichtingsprint een heel precies werkje. Dus de stuurprint maar op de juiste positie gezet ten opzichte van het interieur en de headers in elkaar gestoken.



Oops dan blijkt dus dat de totale lengte van de headers te lang is. De female header op de sturrprint komt al op de plaats waar de elco zou moeten komen. Met verlichtingsprint op deze manier aangesloten gaat dat niet goed komen.



En met verlichtingsprint aangeloten op de male header zou de elco dus in de eerste afdeling komen te hangen. Geen optie eigenlijk. De headers zijn  gewoon te lang, maar dat is moeilijk te veranderen als ik de mogelijkheid wil hebben om de prints los van elkaar te kunnen klikken zonder solderen. Dus dat wordt nadenken of ik die luxe wil laten vallen en een vaste verbinding tussen de prints ga leggen of dat ik de print aan ga passen zodat de elco wel in het toilet zou vallen. Want als ik in plaats van de header een vaste verbinding maak tussen de twee printen dan zou het wel kunnen passen. Keuzes ...keuzes....keuzes.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Je kan die connector ook verder op de print plaatsen (print een beetje uitfrezen om plaats te maken voor de female)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

apenkop

De connector verder op de print brengen daar had ikzelf ook al aan zitten denken. Maar had nog niet aan het uitfrezen gedacht. In eerste instantie dacht ik de ruimte tussen header en interieur te "misbruiken" om de male header over de print te laten liggen. Maar inderdaad door de male in de verlichtingsprint te laten vallen win ik in de hoogte wel wat kostbare ruimte. En omdat mijn gevoel toch sterker is bij het gemakkelijk kunnen los halen van de verlichtingsprint, eerst maar eens aan het denken en tekenen gegaan. De elco moet wel opzij gebracht worden om de male header verder op de print te brengen. Maar echt naast de header aansluitingen gaat ook niet omdat ik dan problemen krijg met de andere header die op de sturuprint zit en die de connectie naar de volgprint moet gaan maken. Dus een beetje naar voren en iets opzij.

Maar wellicht dat ik best even kan beginnen om gebruik te maken van de ruimte die er is tussen interieur en header door de verlichtingsprint compleet onder de header te monteren en de logic iets opzij te brengen. Als ik de print zo zou tekenen kan ik ook altijd nog door frezen de print omhoog brengen, dat idee bevalt me dus wel, bedankt Gerolf



Dat lijkt dan redelijk te passen zo wat de elco positionering betreft.



De vraag is of de ruimte onder de header hoog genoeg is om de print daar te kunnen monteren. Maar door de tip van Gerolf hoeft dat geen probleem te zijn want dan kan ik altijd nog een stukje wegfrezen waardoor de verlichtingsprint omhoog kan. Maar wat wel belangrijk is, is of de componenten de tweede header niet teveel in de weg gaan zitten. Maar er is maar een manier om daar achter te komen. We gaan een prototype maken.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Vanuit de I2 werkplaats voor iedereen de beste wensen voor 2018, dat we er een mooi modelbouw jaar van kunnen maken. Mijn voornemen is om dat in ieder geval te gaan doen.
En zo komt dan dus mijn prototype (een stukje uit verlichtingsprint revisie 5) uit zijn etsbadje.



Lekker ruw en onbewerkt, maar ik kan al wel stiekem even passen en dan heb ik het idee dat er wat componenten te dicht naar de grote header toe zitten. Dus ook hier is geduld een schone zaak. Eerst maar eens schoonmaken en de gaatjes voor de elco boren.



Want echt zeker dat de componenten de verbinding op de grote header gaan hinderen ben ik ook niet. Dat zal ook een beetje afhangen van de hoogte van de print. Allemaal zaken die je pas echt ziet als het printje voor een deel opgebouwd is. Dat wordt dus een paar smd weerstanden op het printje bakken want heel erg bedreven in dat smd solderen ben ik nog niet. Maar al doende leert men. Dus eerst de twee SMD weerstanden dan hebben we dat gehad en kan ik op de normale wijze de elco solderen en tot slot de header. Dat moet voldoende zijn om te kijken of de componenten niet te veel hinder veroorzaken bij de grote header en of het geheel mooi onder de header aangesloten kan worden of dat er wat gefreesd moet worden.



En zo zitten de SMD componenten en de elco op het printje gemonteerd ten opzichte van elkaar. Dan komt nu het passen en meten. Het ziet eruit of dat het net zou moeten kunnen, voor wat betreft het hinderen van de grote header. Maar dat is dan ook nog onderhevig aan wat voor connectie daarop zou moeten komen.



Maar zo te zien zou dat moeten lukken, maar een beetje meer afstand van de header zou inderdaad nog wel wat mooier zijn. Dus dat ga ik toch  nog proberen te verwezenlijken. Maar past het printje dan onder de header op het interieur en valt de elco dan mooi in het toilet?



Dat lijkt dus ook mooi te lukken. Dan maar eens een connectie op de grote header zetten om te zien of dat deze soepel aangesloten kan worden.



En ook dat is geen probleem maar iets meer afstand van de componenten zou wel wenselijk zijn. Iets wat zeker niet moet is de print omhoog brengen want dan wordt de ruimte om de grote header makkelijk te connecteren wat te krap.  Nog even een overzichtje van hoe de printen dan in het rijtuigen komen te zitten.



Al met al is het prototype niet eens zo slecht, maar ik ga toch nog een beetje verder tekenen aan de verlichtingsprint (wordt dan revisie 6) om te zien of ik de componenten nog iets van de grote header af kan krijgen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Ik zou denken dat je de aansluitingen voor de Elco een kwartslag kan draaien ... dan zitten hun aansluit"bubbels" minder in de weg  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

apenkop

Dat was inderdaad mijn eerste stap Gerolf, dat geeft al meteen wat meer ruimte, maar ik ben nog even aan het kijken of ik dat ook zou kunnen doen met de weerstanden. Zonder dat de print al te veel langer wordt en toch nog "soldeerbaar" blijft.

Met het langer maken van de print kan ik ook de weerstanden wel draaien en kan ik nog iets smaller uitkomen met de print. Maar dan zet ik de eerste afdeling wel heel erg in de schaduw wetende dat ik mijn led's naar boven richt en via reflectie het licht in de afdelingen wil krijgen. Dan moet er dus niet teveel print boven de afdelingen komen te liggen. Zo lang als dat mijn prototype is lijkt me aanvaardbaar langer zal waarschijnlijk een onverlichte eerste afdeling opleveren, dus niet echt wenselijk. De elco heb ik al gedraaid en met de weerstanden ben ik nog aan het puzzelen. Het weer lokt toch niet om naar buiten te gaan dus kan ik rustig een middagje op dat printje blijven puzzelen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

#127
En na een middagje puzzelen met het printontwerp heb ik ook één smd weerstand kunnen draaien zonder dat het printje langer werd. De andere had niet zoveel zin om te draaien dat zou in de breedte geen ruimte opleveren en zou de print alleen maar langer maken.



Nu ik mijn prototype toch al zover had opgebouwd wilde ik natuurlijk wel eens zien of het principe ook zou kunnen werken. Om dat te testen moest alleen nog even de LM334 op het printje gesoldeerd worden. En toen kwam ik erachter dat de spacing van de SOIC-8 (voor de lezers die niet zo in electronica thuis zijn: dat is de benaming voor de uitvoering van het ic) niet correct was.



De aansluitpads voor de pootjes zaten iets te dicht bij elkaar, zodat pootje 3 al bijna op de pad voor nummertje 4 terechtkwam. Waardoor het niet lekker monteren was. Dus weer even terug naar de tekentafel om dat foutje te corrigeren. Maar dat is nu dus ook meteen verbetert.  Nu de LM334 er na wat prutsen toch op zat moest er natuurlijk gekeken worden of er ook licht uit de module te krijgen was. Omdat er nog geen connectie tussen stuurprint en volgprint is was het nog niet mogelijk om het rijtuig gewoon op de rails te zetten en te kijken of het werkt, dat komt later. Voor nu was het voor mij voldoende om een analoge stroom aan te sluiten op de header van de verlichtingsprint.



Alsof dat de gelijkspanning afgegeven zou zijn door de diode brug op de stuurprint. Multimeter erbij om te zien wat er gebeurd als er spanning op de module komt. Natuurlijk geen verlichting als er geen spanning is dat lijkt me normaal maar met 3 volt begint de led al mooi te branden.



Al redelijk voor analoog bedrijf omdat bij lage spanning er al licht is. Het zou alleen kunnen zijn dat er geen licht is als de trein stilstaat voor het perron, maar dat is natuurlijk afhankelijk van welk merk loc er voor staat. Met een lima loc zou ik geen probleem moeten hebben want die stoppen al rond de 3.5 volt. In dat geval staat de trein al stil bij 3 volt en blijft de rijtuigverlichting dus werken.



En zoals te zien is wordt het licht niet feller als er meer spanning op de module staat. Wat dus precies is wat ik voor ogen had. Met deze diode was de afgenomen stroom 1,90mA. Misschien moet ik daar nog wat spelen met de weerstand van de LM334 als er 4 smd led's opzitten maar dat is te bezien als die led's er daadwerkelijk opzitten. Ik hoop eigenlijk dat de weerstand al correct is zoals deze nu is.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

En dus was het zaak om het nieuwe ontwerp voor de verlichtingsprint over te zetten op koper, om de print daarna te kunnen etsen. Omdat het om een kleine print gaat en ik er toch meerdere nodig heb maak ik meteen een aantal prints die ik dan na etsing op het juiste formaat breng met een zaagje o.i.d.



En dan was het even wachten totdat ik tijd had om de print in het etsbad onder te dompelen. Want hoe je het ook bekijkt je bent dan wel aan het werk met chemicalien die helemaal zo gezond niet zijn. Vandaar dat ik dat soort werkjes bij voorkeur niet even snel in de avonduren na het werk doe maar eerder wacht tot het weekend om dat te doen. En vandaag was het dus badderdag voor mijn verlichtingsprint.



Nu dus een kwestie van gaatjes boren voor de elco en de componenten monteren. Maar daarnaast moet ik nog even gaan bedenken hoe ik de connectie tussen de stuurprint en de volgprint ga maken. In eerste instantie had ik het idee dat ik daar een stukje print zou leggen met evenwijdige banen van print naar print. Maar bij het uittekenen van de print bleek dat de print te breed zou worden en te veel schaduw zou brengen boven het gangpad. Dus denk ik nu eerder aan een kabel die ik bovenop het interieur kan leggen maar compacter is dan een platte print. Ik ben er alleen nog niet uit welke kabel dat zou worden.
Deze week wil ik ook beginnen met het monteren van de led's en het aansluiten van de stroomafname op de prints. Plannen genoeg dus maar aangezien dat er aanstaande zaterdag weer beurs is in Houten waar ik naar toe wil om mijn voorraad weer aan te vullen vrees ik al dat tijd een crusiale factor wordt. Maar dan denk ik maar zo wat niet af komt zal voor de periode daarna zijn.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Tja ik had ik vooraf ook kunnen weten dat wanneer ik plan om een heel weekend met modelbouw bezig te zijn dat daar iets tussen zou komen, dus ik heb niet alles kunnen doen wat gepland was maar ik ben toch wel wat opgeschoten. Zo heb ik een soort van mal kunnen maken voor de montage van de SMD led's.



De bedoeling was dat de koperdraad op zijn plaats gehouden werd door de spijkertjes en de druk van het rondbuigen aan het eind. Maar de lukte maar ten dele. Dus voor de volgende ga ik proberen dit toch nog wat te verfijnen. Ik had het idee dat ik te lang bezig was met het solderen van de SMD led's dus voor de volgende maar eens op zoek naar een betere methode.

Maar uiteindelijk heb ik de smd's toch mooi over de draden kunnen solderen.



Wellicht niet helemaal goed te zien op de foto maar er zijn 4 SMD"s over de twee draden gesoldeerd. En allemaal in dezelfde richting hoor. Want naast letten op hoe ze uit de verpakking komen zijn alle led's nog even doorgemeten voor ze op de draad gelegd werden.



Zo iets beter te zien. Nog even doormeten dat de koper draden geen kortsluiting maken en alle led's ook mooi vastzitten. En dan moeten de led's natuurlijk worden aangesloten op de prototype die al opgebouwd is. Want als het dan toch na wat moeite in elkaar staat dan wil ik ook wel weten of het werkt of niet. Dus de test led die ik er op had gesoldeerd eraf en de twee koperdraden erop. En dan..... NIETS. Het werkt niet.

Wat zou het probleem kunnen zijn? De led's zijn zorgvuldig op de koperdraad gezet. Voordat ik de led had los gesoldeerd had ik nog even gekeken of alles werkte en dat was toen nog het geval. Dan maar meten, de ingangspanning was mooi 18V dat was OK. Dat zelfde voltage stond over de elco dus ook de weerstand die voor de elco zit was geen probleem. Maar op de uitgang naar de led's kwam geen spanning. Was de LM334 defect geraakt doordat de SMD led's toch verkeert om waren aangesloten? De test led maar eens terug gesoldeerd en tijdens het solderen lichte deze even op doordat de elco ontlaade. Dus moest het probleem bijna in de SMD led's zitten. Maar toen ik de spanning weer aanzette brandde de test led ook niet, terwijl die wel even oplichte tijdens het solderen.

En weer stond er geen spanning op de uitgang naar de led. Even nameten rechtstreeks op de aansluiting van de LM334 en daar was wel spanning. Maar op het printspoor kwam de uitgangsspanning van de LM334 niet door. Op het proto type printje waren de aansluitingen voor de LM334 niet 100% correct en bij het los solderen van de test led was de soldeering van de LM334 uitgang losgekomen van de print omdat eigenlijk de aansluiting van LM334 naast de aansluiting op de print lag. Dat was dus de oorzaak. De soldering van de LM334 weer in orde gebracht en de SMD led's weer aangesloten.



En bij 18V lichten alle 4 de led's mooi op en net zoals bij de test led blijven de led's mooi branden tot de grens van 3V wordt bereikt. Wat ook mooi is, is dat de led's niet echt veel licht geven.



Dat zou dus mooi zijn, maar dat moet ik zien als straks de connectie tussen stuurprint en volgprint gemaakt is en ik het prototype in een rijtuig kan inbouwen en de kap weer kan plaatsen zodat de led's het rijtuig verlichtingen. Maar dat zal voor de volgende keer zijn.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Dus  stond deze week het maken van een verbinding tussen volgprint en stuurprint op het programma. Maar voordat ik daar aan ga beginnen eerst maar eens de analoge spanning op de stuurprint zetten zodat de verlichting niet rechtstreeks maar via de stuurprint wordt aangestuurd. Bij de vorige test had ik de analoge spanning met een stukje header op de verlichtingsprint gezet. Maar als alles straks ingebouwd is komt de spanning op de verlichtingsprint ook via de stuurprint. Om de analoge spanning op de juiste plek te zetten even het schema erbij gepakt. De buitenste aansluiting op de grote header wordt straks de common plus lijn van de Tams FD Led decoder. Dus daar mag de positieve spanning op gezet worden. De aansluiting voor aux 1 zal gevoed worden met de negatieve spanning.



Dat werkt dus zoals verwacht. Het mooie is dat er op de stuurprint een gelijkrichter zit die bij analoog bedrijf moet zorgen dat de verlichting ook werkt als de spanning omgepoold is. Dus zou het geen probleem mogen zijn als ik de rijregelaar de andere kant op draai. En inderdaad dat is geen probleem de led's blijven gewoon branden als ik snel wissel van rijrichting. Dat komt natuurlijk door het ontladen van de elco.

Dan maar eens begonnen om de header te bedraden. De connectie op de header maak ik met wat stevigere connectors.



Dat doe ik omdat de railspanning door de hele stam doorgevoerd zou moeten worden om een goede stroomafname te garanderen. De verbindingen tussen volgprint en stuurprint vormen dan dus ook een soort van bus systeem en moeten dus goed contact maken. En de spanning dus ook goed kunnen doorgeven. Daarom dus wat meer vierkante pennen op de connector om een vast kontakt te krijgen dat toch gemakkelijk los te maken is. Wat kleur gebruik voor de bedrading betreft heb ik zoveel mogelijk de kleuren van nem652 aangehouden samen met de kleuren van de Tams decoder voor Aux 2 en Aux 3. Alleen de kleur voor aux 2 zou violet moeten zijn, maar helaas had ik deze kleur niet meer liggen en heb ik bruin gebruikt.



De draden gesoldeerd aan de connector. Nu dus op de juiste lengte inkorten en dan aan de andere connector zetten. Dus draden op maat knippen om de afstand tussen de headers te kunnen overbruggen. Dat worden dan 6 draden van 18,5 cm lengte. Maar natuurlijk eerst een paar stukjes krimpkous over de draden schuiven om de soldering te beschermen en natuurlijk om kontakt tussen de solderingen te voorkomen.


En dan alleen nog aan de andere kant vast solderen en kijken of het een beetje past.



Niet helemaal 100% maar het idee is er! Ik verwacht dat om de printjes mooi in de kap te laten passen er nog een kleine aanpassing aan het interieur nodig is maar dat moet ik nog even bekijken of dat echt nodig is. Wat ik ook nog wel verwacht is dat ik nog een extra led op de koperdraad moet leggen om een nog iets mooiere licht verdeling te krijgen. Nu eerst maar eens de verbinding van de printjes op de stroom afnemers maken en de kap plaatsen om te zien hoe alles past en het licht dan overkomt.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

En soms gaat het dan gewoon niet zoals je zou willen. De rijtuigen waar ik hier mee aan het knutselen ben komen van allerlei beurzen waar deze rijtuigen nog aangeboden worden. Maar dat betekend ook dat er door vorige eigenaren soms al aan geknutseld is. Nu had ik als laatste actie aan de kap, een I1 gemaakt door de deuren om te draaien. Dat rijtuig staat dus onder handbereik en wordt dus iedere keer gebruikt om de electronica op te passen. Nu bleek dat de stoom afname van dit rijtuig weer net iets anders was als de afnamen van de rijtuigen waar ik mee begonnen was. Bij dit rijtuig bestond de afnemer uit twee lossen delen, namelijk de "veer" die tegen de assen komt en de schroef die er voor zorgt dat de brug aan de rijtuig bodem wordt opgehangen. Nu bleek dus dat er nogal wat speling zat op de verbinding tussen de "veer" en de schroef. Hierdoor kwam er soms wat spanning op de schroeven die ik aan de binnenkant mooi kon overnemen op de stuur- en volg print. Maar natuurlijk een millimeter doorgereden was er geen spanning meer. Ha dat is simpel een soldeerbout en even de schroef fixeren tegen de "veer". Maar net zoals ik het hier nu neeschrijf, dat was wat te kort door de bocht. Natuurlijk was de "veer" van een metaalsoort die zich niet liet solderen.



Dus dan maar een andere manier geprobeerd. In de vakhandel is electrisch geleidende lijm verkrijgbaar, dus dat goedje maar besteld om eens te zien of dat wel het gewenste effect had. Dus even geduld tot het binnen was, maar dan ook meteen geprobeerd. En eigenlijk was dat niet eens zo slecht. Moest natuurlijk wel aan beide zijden gebeuren maar na een dagje drogen was er een mooie electrische verbinding tot stand gekomen. Maar zoals ook in de gebruiksaanwijzing van de lijm staat ontstaat er geen echt vaste verbinding, wat dat de beweegbaarheid weer te goede zou komen. Nog even een close-up van de verbinding.



En de spanning kwam nu mooi op de schroeven te staan, ook als de wagen verplaatst werd. Toch had ik af en toe het idee dat het metaal dat door Fleischmann gebruikt wordt om de spanning van de wielassen af te halen inderdaad niet zo geweldig is. In tegenstelling tot wat ik bij eerdere rijtuigen had gemeten. Wellicht een mooi moment om op dit I1 rijtuig een betere stroom afname te bouwen. Ik heb nog wat opnemers liggen van PB modelbouw dus het zou nu eigenlijk het ideale moment zijn om de stroom afname te verbeteren.



Een mooie analoge spanning die mooi gelijk was aan de spanning die op de rails stond, dus de electrisch geleidende lijm doet wat het beloofd. Toch twijfel ik nog een beetje over het vervangen van de spanning afname, omdat dat tot gevolg heeft dat ik de complete ophangbrug los moet maken en opnieuw moet gaan ophangen. Enerzijds zie ik dat wel als een uitdaging maar ik heb wat schrik dat het teveel invloed zal hebben op de rijeigenschappen.  Ik zal daar nog eens een nachtje over slapen. Feit is wel dat ik bij vervanging ook meteen een mooi afname punt binnen in het rijtuig kan maken dus er zijn wel wat plus punten op te noemen om de afname wel te vervangen.  Dus dat wordt even streng met mezelf overleggen  ;).

Waar ik nog wel een beetje naar op zoek ben zijn kleine connectoren. De bedoeling is namelijk om de kap inclusief printplaten van de bodem te kunnen tillen, omdat de sluitverlichting ook vanaf de print in de kap is gestoken. Daarom moet de print iets naar binnen worden bewogen om uit de kap gehaald te worden. En dat lukt natuurlijk niet als het interieur nog tussen de printplaatjes zit. Zoals ik nu in mijn hoofd heb moet dus de kap met printplaatjes omhoog getild worden om daarna uit de kap genomen te worden. Niet moeilijk maar als de railaansluiting op de printplaatjes zit dan zijn er twee mogelijkheden. Of ik maak lange draden tussen de spanning opname en de printplaatjes, waardoor de kap wel opgetild kan worden en naast de rijtuigbodem neergelegd kan worden. Maar dan blijven de printplaatjes dus nog steeds verbonden met de spanning opname. Dus liever zou ik daar een kleine connector tussen zetten die op de rijtuigbodem op het balkon kan liggen maar die los gemaakt kan worden als ik het rijtuig uit elkaar haal. 

Wat gebruiken jullie in dit soort situaties? 
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Citaat van: apenkop op 12 februari 2018, 11:58:36 AMWaar ik nog wel een beetje naar op zoek ben zijn kleine connectoren...

Een zoektocht die voor mij ook een constante is  ::)
Bij Conrad hebben ze veel soorten, en waarschijnlijk zijn ze elders goedkoper, en het is heel moeilijk om de geschikte te vinden.
Ik zoek vooral bij printplaatconnectoren, en filter dan op pitch, en dan op aantal aansluitingen, en dan op prijs, en dan op ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045


apenkop

#134
Dank voor het meedenken heren. Voor meerdere connectieparen  gebruik ik als het even kan een jst SH connector. Dat zijn ook de connectoren die je vind via de link van Franky. Maar die zijn voor een deel ook bij Conrad verkrijgbaar.
Als je deze besteld wel even opletten op de pitch want die kan nogal uiteen lopen van 2.54 mm voor de jst-XH tot 1.0 mm voor de jst-SH. Nadeel van deze connectoren in mijn geval is dat het minimale aantal pins 2 is. En zoals ook te zien is op de laatste foto uit post 130 zou ik aan iedere zijde van het rijtuig maar 1 connectie nodig hebben. Wellicht had ik mijn vraag iets duidelijker moeten stellen, maar gedane zaken nemen geen keer.
En dan is zelfs een JST een overkill aan het worden. Ik denk dan eigenlijk net als Gerolf dat ik terecht kom in printconnectoren en ik zou dan zelfs de header die ik gebruik voor de connectie tussen de prints kunnen gaan inzetten. Hoewel ik de totale lengte (male + female) dan wat te lang vind worden bij het type header dat ik gebruikt heb.
Maar daar zijn vast ook minder robuuste uitvoeringen van te vinden, dus oplossingen zijn er wel te bedenken, maar ik was gewoon nieuwsgierig naar welk wiel er zoal door anderen gebruikt wordt voordat ik er weer zelf eentje ga uitvinden.

<leermomentje modus aan>
Even voor de mensen die hier chinees zien staan JST is een connectorvorm en staat voor Japan(ese) Solderless Terminal en heeft niets met de gelijknamige tijdzone te maken. ;) De pitch (ook wel rastermaat) is dan de afstand tussen de pinnen die ook tot uitdrukking komt in de type aanduiding volgens de volgende tabel
Type        pitch
SH            1.0 mm
JST           1.25 mm
ZH            1.5 mm
PH            2.0 mm
XH            2.54 mm
De jst connector wordt in de (radiografische) modelbouw vaak gebruikt voor aansluiten LiPo batterijen, die een hoog vermogen kunnen leveren bij een lager gewicht. Je ziet dus soms ook dat een jst-XH 3 de aanduiding 2S meekrijgt (jst-XH 2S) dat dan weer staat voor 2 batterijen in Serie.
< leermomentje modus uit>

Dus mocht iemand nog ergens een wiel hebben liggen dat ie wil delen  :D
By the way de laatste dagen slaap ik nogal slecht, dat wil zeggen ik ben er voor mezelf nog niet uit wat ik met de spannings afname wil gaan doen. Keep you posted.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval