Supereren van een Fleischmann1540

Gestart door apenkop, 21 april 2017, 21:39:49 PM

jean-luc

Citaat van: Gerolf op 12 mei 2017, 01:22:43 AM
Citaat van: apenkop op 11 mei 2017, 22:11:54 PMEen modelbouwer wil schijnbaar altijd meer dan de tijd die beschikbaar is voor de hobby, of ben ik daar nou de uitzondering in?

Heel herkenbaar  ;)

Daar is ons Katrien het volledig mee eens  8)

apenkop

Het eerste karweitje dat nu moet gebeuren is het schilderen van de wanden van de keuken, want als daar door Preisser Keukens BVBA een keuken afgeleverd wordt, dan komen we niet meer aan de wanden. Omdat het aanrecht op de juiste werkhoogte moet staan wordt de uitgesneden doorgang uit puzzelstukje 5 op de vloer gelijmt zodat er op de plaats van het aanrecht een kleine verhoging ontstaat. Daarop wordt een Tprofiel met de poot naar beneden gezet. Dit wordt dus het aanrecht.



Dat was het gemakkelijke deel van het interieur. Maar ook de rest is niet super moeilijk, het hangt een beetje af van de mate van detailering. Ik wil best wel wat detail, maar als er straks toch niks van te zien is dan mag het soms ook wat minder.

Ik weet uit de informatie die ik heb dat er losse stoelen rond de tafels stonden. Die stoelen hadden gewoon 4 poten, maar dat is waarschijnlijk toch niet meer te zien als ze in het rijtuig staan, dus krijgen de passagiers van mijn AR gewoon buizenframe stoelen. Of althans iets dat daar op lijkt. Die buizenframe stoelen kan ik gewoon maken van een op zijn kant liggend Uprofiel en een stripje als rugleuning. Een stukje simpeler als uit een dun stafje 4 afzonderlijke poten te maken. Ook de tafels zijn niet zo moeilijk want die zitten aan een zijde aan de wand en hebben een poot aan de andere zijde ter ondersteuning. Dat zie je dus van buiten het rijtuig niet, dus de tafels kunnen uit een Tprofiel gemaakt worden. Op die manier is het dus helemaal zo moeilijk niet om tafels en stoelen neer te zetten.Maar dan moeten ze nog wel in elkaar gezet worden. En dat is in 1:87 helemaal zo simpel niet. Een echt priegel werkje is dan die stoelen in elkaar zetten.



En zo moeten er dus in totaal 16 stoelen samengesteld worden. Dat gaat dus heel erg langzaam. Ja ik weet dat er 22 zitplaatsen waren in de eetzaal van een AR, maar juist op de plaats waar een tafel voor 4 zou moeten komen, zit de bevestiging van de kap, dus die tafel kan ik niet plaatsen. Jammer maar het is niet anders. En dan moet alles dus ook nog eens een kleurtje hebben. Wat zeg ik één kleurtje, nee het worden er drie. Aluminium kleur voor het buizenfram dat de poot moet voorstellen, lichtbruine hout kleur voor de achterkant van de leuing en dan dacht ik rood voor bekleding. Ik doe dit zo uitgebreid omdat het niet heel erg druk is in de eetzaal, dus de meeste stoelen staan zichtbaar opgesteld.

Ondertussen was de keukenfirma druk in de weer om de keuken inrichting op orde te krijgen, maar dat werk ligt nu even stil omdat er gewacht moet worden op de schrijnwerker voor het plaatsen van een wandje. OhJee ............... puzzelstukje 7 en 9 moeten nog in de verf en kunnen dan het keuken en kantoor gedeelte afmaken.



Ze zijn al zover dat er warm water is uit de electrische boiler, gemaakt van een klein stukje rond balsahout. En omdat ik uit ervaring weet dat water uit koperen leidingen komt, is de kraan gemaakt van een stukje koperdraad. Omdat ik vind dat deze kraan op die manier al de juiste uitstraling heeft ga ik deze niet meer verder bewerken. Om de handgrepen er nog aan te maken is een beetje overdreven. Het keukentje is niet helemaal op schaal maar mijn bedoeling was dat het aanrechtblad precies onder het venster zou komen en bij de proef passing was dat inderdaad het geval. De spoelbak is met zwarte verf op het aluminiumkleurige aanrechtblad aangebracht, waardoor er een soort van schaduw effect optreed dat de spoelbak voorsteld. Omdat de bevestiging van het draaistel precies achter het keukenblokje ligt weet ik niet of er nog plaats is voor de afwashulp. Maar mocht er voldoende plaats zijn dan komt de afwashulp op post in dit AR rijtuig. Dan denk ik dat het nu tijd wordt dat ik even onderduik om de rest van de stoelen in elkaar te knutselen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

Man wat lees ik dit graag!  :)
Gene zever: aan de tussenwanden waren liks en rechts van de deuren netkaarten of foto's bevestigd. Op het internet staan massa's afbeeldingen en affiches die kunnen dienen. Gewoon op schaal afdrukken.
Dit zie je ook van buitenaf en geeft een extra klemtoon op de afwerking.  :)
Zie ook deel 4 van de 501   ;D

apenkop

Jean-luc, Verdorie dat van die afbeeldingen aan de wand, daar had ik totaal nog niet aan gedacht. :-[ Dank voor de tip.
Die gaan er dus komen want zoals je zegt daar staat het internet vol mee. Eens kijken of ik iets leuks kan vinden in de periode 1960 -1970. Rokers reklame zal het wel niet gaan worden, maar dan blijft er nog genoeg over ik zal de komende week eens zoeken naar iets leuks. Dacht dan zelf aan foto's van herkenbare objecten zoals het atomium. Maar een netkaart zou het ook leuk doen natuurlijk.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Maar na een paar dagen een uurtje knutselen zijn de stoelen dan ook allemaal gereed. Gaandeweg vind je de beste methode om zo een stoeltje in elkaar te lijmen. Want natuurlijk had ik alle onderdelen al op maat gemaakt en had ik drie bakjes staan. Een bakje met 17 poten een bakje met 17 zittingen en een bakje met 17 leuningen. Ja 17 want als ik toch aan het snijden ben maak ik er altijd een paar extra voor als er bij het lijmen wat mis gaat. Door de onderdelen per soort uit het profiel te snijden, kan ik de onderdelen redelijk snel op de juiste maat maken en hoef ik bij het assembleren niet meer na te denken. Alleen een kwestie van de volgorde van de bakjes juist zetten. Voor mij was dat zitting neerleggen drupje lijm erop en dan de poot er met een pincet opleggen.  Na droging kon dan de rugleuning gemonteerd worden. Die zittingen en leuningen zijn gemaakt uit een strip met een breedte van 5 mm omdat daar een poppetje mooi op past. De poot constructie is een klein Uprofiel.

Ik had dat Uprofiel graag wat groter genomen, maar dan was het probleem dat er geen Preisser meer met zijn benen onder tafel kon. Het had wel gekund, als ik een minder dik stripje gehad had, maar er was in de hobbyzaak niets in het gamma van Evergreen of van Maquette dat 5 mm. breed was en maar 0,5 mm. dik.  Vergeleken bij het maken van de stoelen, stelt het maken van de tafels dan weer niet veel voor. De tafels worden zoals eerder al opgemerkt gewoon uit een Tprofiel gemaakt. Ik gebruik hiervoor een profiel van 6 maal 6 mm. Met die maat komen de tafels net een kleine millimeter onder de vensters wat volgens mij overtuigend is. Nu is het een kwestie van de tafels en stoelen een beetje op de juiste plaats te krijgen. Waar ik dan veel gemak heb van de losse wand van het gangpad. Het is nu een kwestie van de doorgangen naar het gangpad even over te nemen op de grondplaat van de eetzaal en dan wordt je niet meer gehinderd bij het vastlijmen.



Omdat de tafels en stoelen natuurlijk maar een dun vlak hebben om op te staan, blijven ze niet geweldig goed rechtop staan tijdens te lijmen. Maar met het interieur op zijn kant kan het mooi liggend gelijmd worden. En daar heb ik dan het voordeel van het ontbreken van de zijwand, want anders had het wel heel erg ingewikkeld geworden om de tafels en stoelen op de juiste plek te krijgen.
Ik moet nog wel een manier vinden om de twee stoeltjes aan de andere zijde van de eetzaal te gaan zetten. Eentje zal wel lukken op dezelfde manier denk ik en de tafel voor 4 lukt ook wel,maar dan de stoeltjes in de tweede rij. En dan wordt het nog een beetje puzzelen om een aantal bezoekers plaats te laten nemen aan de tafels. Maar veel bezoekers zullen er niet zijn, want het buffet was lawaaierig en het tochtte er redelijk. Dus geen pretje om daar te zitten.

En dan is ook rijtuig nummer 2 bijna af. Bijna want er zit nog een addertje onder het gras. Bij de ombouw van de A naar AR zijn ook meteen aliminium ramen geplaatst. Dus dat wordt een extra werkje voor aan de rijtuigbak. En dan merk je dat het Fleischmann model vroeger als bouwkit geleverd werd. De bouwer van mijn B8 die nu AR wordt had schijnbaar lijm in overvloed want tussen ieder raam is de verbinding vastgelijmd met heel veel lijm. Dat was even prutsen om de venster er fatsoenlijk uit te krijgen. Beloofd nog wat als straks alle rijtuigen in de lak gezet moeten worden, maar dat zijn zorgen voor later.Uiteindelijk toch 3 van de 4 strips er redelijk onbeschadigt uitgekregen. Bij eentje lukte dit niet en begon de kastwand tussen twee vensters wat te kraken. Dus dat was verder geen optie om die met zachte dwang eruit te duwen. Dus die maar afgebroken en verder de stukken die wel los wilden eruit geduwd. Een vijl maakt dan de binnenkant van de bak waar netjes.



Dus nu eerst de ramen weer in de bak gaan zetten, maar wel in aluminium kaders. Niet zo heel moeilijk, maar ze zijn nu in twee delen waarbij het bovenste deel voor het onderste deel naar beneden kan schuiven. Dus dat betekent dat er diepte moet zitten en het venster dus uit twee delen opgebouwd moet gaan worden. Om de aluminium kaders te simuleren komt er een dun streepje aluminium verf rond de vensteropeningen. Ik heb dat even uitgeprobeerd om te zien hoe dat dat er uit zou zien.



Op zich niet echt slecht denk ik, maar echt strak is het ook niet. Maar ik heb nog een tweede kans om het beter te doen want als alle rijtuigen klaar zijn dan krijgen ze allemaal een nieuwe laklaag en dan moet ik de ramen toch weer opnieuw in de aliuminium zetten. Nog maar eens goed oefenen.Let ook op dat de ramen in de deuren geen aluminium kaders kregen dus daar moet straks weer het originele "glas" in. En dan moeten de ramen zelf nog gemaakt worden. Eerst met een heldere strip achter de rijtuigwand en dan een deel daar bovenop in de sponning. Veel snijwerk dus weer. Maar weer wel leuk want zo heb ik de mogelijkheid om in het rokers gedeelte het raam open te zetten.

Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Stoelen zou ik anders maken: een blokje met een rugleuning er aan - gemakkelijker te maken én steviger te lijmen op de bodem
heb je al gekeken of je Preiserkes niet te hoog aan het raam zullen zitten ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

apenkop

Gerolf, Stoelen op die manier maken was inderdaad simpeler geweest. Soms denk ik dus gewoon te moeilijk schijnbaar. Maar ja ik heb ze nu al gemaakt dus heeft het niet veel zin om dat nu nog aan te gaan passen. Maar het is zeker een goede tip voor de volgende keer  :). Bij proefpassing bleven de stoelen volgens mij wel ver genoeg onder de vensters. Maar ik heb nog geen passing gedaan met passagiers op de stoelen. Ik zal dat deze avond eens doen dan weten we het zeker. En mocht het toch niet goed uitkomen dan heb ik in ieder geval weer wat werk voor het weekend. Want dan moet alles toch verandert worden en dan kan ik wel nog die stoelen op die manier maken. wordt vervolgd.......
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Als beloofd heb ik deze avond het interieur eens in losse delen in het rijtuig gezet. Maar eerst nog even een dappere passagier bij het raam gezet om een optimale meting te kunnen uitvoeren.


Zo van een afstand lijkt het inderdaad wel mee te vallen met hoe hoog de passagiers komen te zitten. Bij het A8 rijtuig was het net op het randje omdat het toch een kwestie is van compromie tussen bufferhoogte en het niveau van het interieur.
Van dichtbij ziet dat er dan ongeveer zo uit



En dat vergeleken met het stukje van het interieur waar een stuk uit een donor rijtuig gebruikt is



Dat lijkt wel op dezelfde hoogte te zitten en dus allebie weer op het randje maar tja dat is compromie natuurlijk. Misschien nog een klein beetje aan knutselen, maar dit zal ongeveer het beeld wel gaan worden.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Naar mij idee een pak te hoog ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Gerolf op 19 mei 2017, 23:26:12 PM
Naar mij idee een pak te hoog ...
ellebogen net onder de onderkant van het raam? :-\ tenminste als die leunen op het tafeltje

apenkop

#40
Inderdaad heren, vond ik het gisteravond na een dag waarin alles tegenzat toch nog wel gaan, als ik vandaag weer kijk dan denk ik gewoon dat ik heb zitten slapen.

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 mei 2017, 23:29:25 PM
Citaat van: Gerolf op 19 mei 2017, 23:26:12 PM
Naar mij idee een pak te hoog ...
ellebogen net onder de onderkant van het raam? :-\ tenminste als die leunen op het tafeltje

Inderdaad wat te hoog. Maar als ik kijk naar de foto van het deel van het interieur waar een donor interieur gebruikt is, dan zie ik ook dat mevrouw Preisser met haar rode jurk ook wat te hoog zit. Ik heb het idee dat het interieur over de hele linie wat te hoog staat, terwijl de bak zelf mooi met de buffers overeen komt met de reeds verlaagde A8.



Even de buffers van de A8 afgehaald (deze zitten nog los omdat de rijtuigen nog een laaklaag moeten krijgen) om een exacte vergelijking te maken. Nu zit er op de bodemplaat van deze modellen een soort van veerstaal die er voor zorgt dat de wielstellen strak tegen de bodem aan getrokken worden. Had ik daar bij de A8 weining last van, heb ik het idee dat deze stukjes veerstaal hier het complete interieur omhoog drukken.



Eens kijken hoe ik dat op ga lossen. Nu moet ik vanmiddag toch de stad nog even in met het vrouwtje dus dan ook maar even langs de hobbywinkel om een vierkant profieltje halen om de stoeltjes aan te passen, mocht ik niet voldoende effect krijgen met die stukjes veerstaal.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Citaat van: apenkop op 20 mei 2017, 10:06:07 AMIk heb het idee dat het interieur over de hele linie wat te hoog staat, terwijl de bak zelf mooi met de buffers overseen komt ...

Klopt - Het is een probleem waar zowat alle rijtuigen van alle merken mee zitten. Vaak worden Preisers geamputeerd ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

apenkop

Dat klopt inderdaad maar deze Preisers zijn al geamputeerd  :o, maar ik zie ook dat als ik het interieur op de bodemplaat leg om in het midden om een proefpassing te doen (dan hoef ik niet op te letten of de opening helemaal goed liggen en gaat het passen dus sneller), dat het redelijk goed komt. Maar als ik het interieur op de juiste plaast leg dan heb ik een opening van ongeveer 1,5 mm tussen onderkant interieur een bodemplaat rijtuig. Als ik nu dus die cap kan slechten denk ik dat ik er ben. Het vreemde is dat het aan een kant wel redelijk gelukt is, maar aan een kant wil het niet echt lukken.
Het lijkt wel of er een ander mechaniek aan het draaistel zit, want met geen mogelijkheid krijg ik het stuk veerstaal aan die zijde ver genoeg naar beneden.



Terwijl dat aan de andere kant wel redelijk lukt



Ik denk dat de vorige eigenaar van het rijtuig hier ook al problemen mee gehad heeft, want de moertjes van het mechaniek zijn vastgesoldeerd.

De draaistellen hebben een buis contstructie waar een schroef doorheen gaat die het draaistel vastzet. Nu lijkt het wel of dat de drager van dat draaistel een langer buisje heeft dan de andere draaistellen. Waardoor dat het buisje te ver boven de bodemplaat van het rijtuig uitsteekt en het interieur dus opgelicht wordt. Daar ondervind ik nu dus een probleem mee omdat het interieur uit twee losse delen is, waardoor dat het minder gemakkelijk door het eigen gewicht naar beneden komt. Daar komt nog bij dat het het restauratie deel van het interieur van 1 mm plasticard gemaakt is dus van zichzelf ook nog eens licht in gewicht is en eigenlijk over de hele lengte iets los van de bodemplaat van het rijtuig blijft hangen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

#43
Na een middagje prutsen is het me toch gelukt om het veerstaal bovenop de bevestiging van de draaistellen maar beneden te krijgen. Natuurlijk zal het nooit 100% vlak worden maar dat hoeft ook niet. Het interieur ligt nu al veel rechter op de bodemplaat van het rijtuig. De zijde waar dat het minste lukte heb ik nu het donor interieur gelegd, omdat daar de onderplaat dikker was, heb ik daar met een vijltje heel voorzichtig nog een stukje uit verwijdert, zodat het interieur wat beter over het veerstaal heen valt.
Maar wat belangrijker is, het interieur van de restauratie ligt nu ook een stukje lager.



Wat nu wel weer tevoorschijn komt is een streepje licht dat over de gangpad wand heen komt, daaraan kun je ook mooi de curve aflezen die het interieur nog maakt. Een klein beetje komt dat ook wel door het feit dat de onderplaat van de restauratie maar 1 mm plasticard is en door de vele wandje die erop gelijmd zijn toch een beetje is gaan trekken. Eigenlijk was dat ook wel te verwachten, maar in combinatie met het veerstaal van de draastellen was dat toch nog een aardig probleem geworden.
Maar goed dat kan gemakkelijk opgelost worden door een stripje plasticard bovenop de gangpad wand te leggen, dus dat is geen issue.

De elebogen van jongeheer Preiser komen nu net boven de onderkant raam maar veel schelen doet dat niet meer en het poppetje zit met de armen over elkaar wat in een natuurlijke houding de elebogen ook al iets hoger brengt.
Ook juffrouw Preiser zit iets lager in haar rook afdeling.



Foto's zijn genadeloos wat een slechte afwerking van het streepje aliminium langs de vensters, wat je dan weer niet zo goed ziet op het werkelijke model, maar dat komt allemaal wel goed als alle rijtuigen klaar zijn en ze allemaal hun laklaag gaan krijgen. Maar het valt me nu zo op op de foto's.

Ik denk dat het er zo mee door zou kunnen, maar ik zal morgen nog eens met een frisse blik kijken, want op een bepaald moment begin je jezelf blind te staren op het werk. En ik begin dat punt nu een beetje te naderen, dus even afstand nemen en morgen met een frisse blik nog eens kijken.
Dank jullie wel voor het meekijken, de oprechte mening van anderen maakt dit forum tot een plaats waar iedereen gestimuleerd wordt om het beste resultaat te halen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

bollen neus

Een deel van jou probleem is al opgelost als ge gewone figuren neemt op schaal TT. Tenzij dat je ook alles perfect wil maken op schaal maar das een utopie zoals bij alles .
Den Eric.