Supereren van een Fleischmann1540

Gestart door apenkop, 21 april 2017, 21:39:49 PM

apenkop

Zeker Gerolf dat kan nog iets schelen, maar veel zal dat niet worden, maar eens zien wat daar nog te winnen is als het interieur geschilderd is.
Omdat de verdere afwerking van het interieur echt moet wachten totdat ik een beter beeld heb van de indeling van de afdelingen in rokers en niet rokers gaat het interieur naar het aha moment lijstje. Dus mocht iemand hier meer informatie hebben over de indeling van het interieur en de kleuren die daarbij horen, laat het mij dan even weten. Maar gelukkig was Preiser glas wel in de gelegenheid om de beglazing voor het rijtuig, gemaakt uit een plaatje Evergreen clear, te leveren. Dat is al weer een hele zorg minder. De I2 B11 is een opgewaardeerde C11 en is door Ragheno geleverd met de standaard vensters in 1952. Vanaf 1956 werden deze C11 rijtuigen omgevormd tot B11. Het rijtuig kreeg daarbij kleine aanpassingen aan het interieur (ik vraag me dus af welke want dat vind ik nergens terug) en de draaistellen werden vervangen door Schlieren T22 draaistellen. Ik vind terug dat vanaf 1964 de rijtuigen voorzien werden van aluminium ramen. Als ik mijn rijtuig nu wil situeren eind jaren 60 zou ik eigenlijk aluminium vensters moeten hebben. Maar aangezien ik nergens iets vind over hoelang deze ombouw geduurd heeft, bestaat dus de theoretische kans dat er in 1968 nog wel een B11 zonder aluminium ramen kan rondrijden.



Het zou natuurlijk te mooi zijn mocht ik nog ergens kunnen terug vinden wanneer de laatste B11 van aluminium venster werd voorzien. Waarschijnlijk was zoiets wel terug te vinden in de archieven van Ragheno maar die fabriek is ook niet meer, dus archief zal er ook wel niet meer zijn.

Maar dit gezegd zijnde kan ik me nu storten op de accubakken en al het andere dat onder de bak hangt. Ik had al eerder de opmerking gemaakt dat op de foto's het beeld ontstaat dat er niet één I2 rijtuig hetzelfde is opgebouwd qua onderbouw; En dat is nu juist wat ik ga misbruiken om de onderbouw voor de B11 te gaan maken. Als voorbeeld gebruik ik een foto van een I2 uit eigen collectie die redelijk rijk is uitgevoerd in vergelijking tot de foto's die op het net zijn terug te vinden.



Maar ik heb het idee dat onder een B11 wel een wat rijkere stoffering gebruikt kan zijn, dan onder een A8. Een oplettende kijker ziet al wel dat op de onderplaat van de Fleischmann een aantal zaken niet helemaal kloppen. Ik ga deze kleine foutjes lekker laten voor wat ze zijn en ga ook bij het maken van de onderbouw deze foutjes maken, zodat er een eenheid blijft tussen de verschillende uitvoeringen van de I2. Het spreekwoord zegt "alle begin is moeilijk", maar in dit geval was het begin misschien wel het gemakkelijkste deel. Men neme een plaatje plasticard en snijde een stukje ter grote van het aluminium plaatje dat onder het rijtuig moet komen hangen. En men boore twee gaatjes.



Zo de basis voor de onderplaat is dus gelegd en met een paar stukjes balsahout, styreen buisjes, das klei, koperdraad en allerlei kleine profielen knutsel je dus heel gemakkelijk de entourage voor onder een rijtuig in elkaar. Het is eigenlijk een kwestie van een leuke voorbeeld foto (of een 1:1 model natuurlijk) en wat fantasie om er een redelijk realistisch geheel van te maken.



En ook hier geld dan less is more, want alle slangen en buizen die onder een echte I2 hangen onder het model te stoppen geeft een heel onrustig beeld. En daar komt bij dat het meeste toch niet zichtbaar is als het model op de rails staat.
En dan moet de schilder nog even het geheel een egale kleur geven en dan is het rijtuig dus eigenlijk af, op het interieur na.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Metpetergaathetbeter

#91
die duur van verandering aan de ramen valt waarschijnlijk moeilijk te achterhalen daar je niet weet wanneer aan zo'n wagons dat laatste groot onderhoud plaats had voor het veranderen van ramen.

Misschien moet je eens kijken naar de wagons op de site van LS want bouwden die die wagons toch ook niet,of ben ik mis? Kijk eens welke oplossing ze daar namen, door de band zijn veranderingen aan rijtuigen LS vrij juist gesitueerd :-\

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat je wat dichterlijke vrijheid neemt ;D ;)

apenkop

Ik had ook zo het idee dat de ombouw periode van de ramen van specifieke rijtuigen niet meer te achterhalen zou zijn. :(
LS models heeft deze rijtuigen inderdaad ook uitgebracht in model. Die hebben de B11 uitgebracht met originele vensters in tijdperk IIIb en met alu vensters in tijdperk IIIc. Dus volgens de maatstaven van LS models zou ik in 1968 met alu ramen moeten werken. Wat klopt met de algemeen gekende ombouw data. Maar als ik het goed gezien heb (ik heb zelf de modellen niet) dan is de lengte van een LS B11 gelijk aan de lengte van een A8 wat ook niet helemaal klopt. Vandaar dus mijn verzuchting in post 90 dat ik daar wellicht nooit geen zekerheid zou kunnen krijgen. En aangezien ik de AR al met alu ramen ga uitrusten vond ik met mooier om de B11 nog de originele vensters te geven. Dichterlijke vrijheid dus in deze. 8)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Metpetergaathetbeter

ook bij de Railtour modellen nam LS Models wat dichterlijke vrijheid, het groen rijtuig van de reeks Railtour betrof een prototype dat wat scheelde in lengte,ook die heeft LSM dezelfde afmeting gegeven als die andere (wegens te kostelijk voor dat ene rijtuig de mal aan te passen) ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 juli 2017, 16:46:02 PM
ook bij de Railtour modellen nam LS Models wat dichterlijke vrijheid, het groen rijtuig van de reeks Railtour betrof een prototype dat wat scheelde in lengte,ook die heeft LSM dezelfde afmeting gegeven als die andere (wegens te kostelijk voor dat ene rijtuig de mal aan te passen) ;)
Dat groen met regenboogkleuren zou wel juist zijn in lengte. Die groene met groene strepen zou echter te lang of te kort zijn. Ook bij hun i10 rijtuigen van vroeger staan de draaistellen te veel naar buiten. Bij die van mij heb ik het aangepast met behulp van recentere Heris i10-en waar de draaistellen wel juist staan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

apenkop

En zo zien we dat dus ook de grootste modelbouwers gebruik maken van dichterlijke vrijheid om één of andere reden. En waar zouden we zijn zonder dichterlijke vrijheid.  Het doet de waarheid net geen geweld aan en valt in de categorie "what if" en daar kunnen we als modelbouwer hele mooie dingen mee maken. Aan het werk dan maar weer.
En zo ziet de onderplaat er dan uit als deze egaal zwart is gespoten.



Misschien nog wat kleine gele kleur accenten aanbrengen, maar echt nodig is dat niet. Moet ik nog eens goed over nadenken.

Tijd om het volgende punt dus van mijn aha lijstje aan te pakken. Ik heb er lang genoeg over na kunnen denken dus heb ik ook een beslissing genomen hoe ik de deuren van de I1 aan ga pakken. Ik had eerst het idee om de deur inclusief treeplanken uit het rijtuig te zagen. En deze dan aan de andere kant van het rijtuig te zetten. Maar dan zou ik de treeplanken weer los moeten maken omdat deze anders verkeerd zouden komen te staan. Dat moest dus gemakkelijker kunnen. En dat kan ook. De deuren zelf zijn door Fleischmann iets dieper gelegd dan de sponningen waar ze in draaien. Dat hele lichte hoogte verschil kan ik gemakkelijk gebruiken om met een scalpel de deur uit te snijden. En zo heb ik dus de deur uit de sponning gesneden om die aan de andere zijde weer in de sponning te hangen.



Eén zijde heb ik nu uitgesneden en die twee deuren kunnen nu omgewisseld worden. Zo komt de deurklink mooi aan de juiste kant te zitten. Het snijden is natuurlijk handwerk dus 100% gelijk is dat niet dus een beetje nabewerking met putty zal hier wel noodzakelijk zijn. Eerst de deuren maar eens voorzichtig op hun plaats lijmen. Heel even heb ik nog met het idee gespeeld om de deuren met een kleine servo open te kunnen sturen, maar dat idee heb ik snel laten varen want daar is gewoon te weinig plaats voor om dat samen met de Led's voor de sluitverlichting netjes weg te werken. Want de servo zou natuurlijk ook niet in het zicht mogen komen als de deur geopend wordt. Nee de deuren worden gewoon in de sponning gelijmd. En dan kunnen de andere twee deuren ook uitgesneden en gewisseld worden.

Op somminge foto's van de I2 rijtuigen zie ik dat er net boven de draaistellen gele leidingen zitten. Ik heb geen idee waar deze leiding voor zou dienen, maar ik heb het idee dat ze zijn voor het vullen van de watertanks. Wat ik dan wel vreemd vind voor vulleiding van watertanks is dat er aan de ene zijde het cijfer 1 bij staat en aan de andere zijde het cijfer 2. Dus het kan ook zomaar voor iets anders zijn.



Iemand een idee wat die gele leiding precies is?
Nu heb ik ook foto's gevonden van I1 rijtuigen waar deze leidingen zichtbaar zijn. Dus ik dacht om op deze I1 de gele leidingen aan te brengen, om het verschil met de I2 nog wat meer te benadrukken. Maar ik moet dan wel oppassen dat ik zorg dat de bougies niet gehinderd worden doordat ik er een messing draadje aanbreng. Dat wordt even puzzelen, passen, meten en testrijden. En dat maakt een projectje zoals deze ombouw nu zo leuk. Niets is standaard en er is ieder keer weer genoeg om te ontdekken.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

FREMO e.V. - afd België

#96
Hallo,

1- De aanduidingen # 1 & 2 # zijn de kantrichtingen van het desbetreffende rijtuig.
Dit staat op alle rijtuigen vermeld!



2 - Deze #GELE# wateraansluitingen, zijn aan beide kanten en beide zijden van een rijtuig en dienen om de waterbak van het toilet aan te vullen.

Hoop hiermede van dienst te zijn geweest.
Mvg,

Aanpassing code
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

apenkop

Dank u heren!  :)

Ik had het kunnen weten dat die nummering de kantrichting was....pfff warmte zal wel naar mijn hoofd gestegen zijn dat ik in mijn enthousiasme daar weer niet aan heb gedacht.  :-[   Ben ik toch blij dat ik het inderdaad bij het rechte eind had dat het om de vulleiding van de watertanks ging. Moet ik er toch maar eens over gaan nadenken om deze attributen op alle rijtuigen aan te brengen. Als ik deze week nog wat tijd vind zal ik eens een proefje maken voor onder de I1 en dat reproduceren voor de overige bakken. Waar een klein detail op een foto en de hulp hier op het forum al niet toe kunnen leiden.

Maar wat mij nog het meest heeft verrast en wat toch mijn dag wel gemaakt heeft, was een mail deze morgen van de NMBS afdeling railway history en research met daarin heel veel informatie over de indeling van de I2 B11. Dat wordt dus deze week de I1 deuren afmaken (dat kan ik natuurlijk niet half afgewerkt laten liggen) en dan wat fröbbelen met de watertank vulling. Maar daarnaast zeker de informatie van de NMBS eens goed doornemen. Genoeg te doen dus om de komende dagen door te komen (en het zou toch wat meer wisselvallig worden dus dat komt mooi uit)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

Nog steeds een kei van een draadje  :) :D ;D

apenkop

Dank voor de lovende woorden Jean-Luc, ik doe mijn best. 8)

Weet je dat het nu moeilijk is om geconsentreerd aan de deuren van de I1 te werken, nu ik het grootste deel van de ontbrekende informatie over de indeling en de kleuren van het interieur van de B11 ontvangen heb van de NMBS. Ik betrap mezelf erop dat ik steeds even terug pak naar die documentatie om alles goed uit te pluizen in plaats van dat ik bezig ben met het fysieke werk aan de bak van de I1. Maar goed dat is gewoon even een fase waarin mijn enthousiasme alle kanten tegelijk op gaat, moet mezelf even tijd geven om weer mooi in de plooi te vallen. Goed de deuren van de I1 zijn nu dus gewisseld. De deurklinken zitten nu aan de juiste kant voor een I1. De nabewerking moet nog wel plaatsvinden, maar al even een foto voor de eerste indruk.



Zo ziet de complete bak er nu dus uit, maar van wat dichterbij is beter te zien dat de deuren gedraaid zijn.



De originele verf is wat aangetast door  de lijm. Ik had al eerder gemerkt dat het kunststof dat door Fleischmann gebruikt is van een soort is dat bij de minste aanraking met lijm week wordt, dus dat is gewoon heel voorzichtig zijn met lijm.

Dan de gele vul leidingen gebogen uit een stukje koperdraad van 0,4 mm en daar aan het eind een klein stukje electradraad van 1,5 mm op gesoldeerd zodat het net als in het echt wat dikker is en onder een hoek terugloopt naar boven.



Dan het geheel maar eens met lijm onder de bodemplaat van de I1 gezet om te kijken of de kast er nog mooi over past en of er niet teveel hinder is bij de bougies.  En natuurlijk om te zien hoe het geheel uit komt.



De kast valt mooi over de leidingen heen, maar de bougies dat is een ander paar mouwen. Dat gaat maar net, of net niet. Een paar test rondjes zullen het moeten gaan uitwijzen of het rijgedrag niet te veel be-invloed wordt door die vul leidingen. Natuurlijk te testen door het rijtuig door onnatuurlijke bochten combinaties te sturen. Zo krap mogelijk en lieftst in de vorm van een S, zodat de bougies maximaal moeten draaien.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

jean-luc

Kan je een compromis sluiten en de leidingen op de bougie monteren?

apenkop

Dat is een gedachte waar ikzelf ook even mee gespeeld heb Jean-Luc, maar dat zou betekenen dat in de bochten de vulleidingen mee uitslaan met de draaicirkel van bougies. Dat is een dingetje wat bij mij niet echt goed voelt (heel persoonlijk gevoel zoiets). Daarnaast heb ik even zitten puzzelen hoe ik dan de constructie zou maken, omdat de vulleiding optisch net boven de bougie hoort te zitten. Dat zou dan een constructie worden waarbij de vulleiding met de "onderzijde" aan de bougie gemaakt wordt, en dan naar boven moet lopen. Waardoor het ruimte probleem zich verplaatst van net wel net niet tegen de bougie, maar net wel net niet tegen onderzijde kast. Want bij rechtuit stand van de bougie moet de vulleiding net achter de kastwand vallen, anders ligt de vulleiding te diep om nog zichtbaar te zijn. Aangezien de kastwand maar 1 mm dik is zou een uitslag van de bougie van 1 mm al tot gevolg hebben dat de vulleiding buiten de kastwand komt. Daarbij gerekend dat je een heel klein contact vlak krijgt om alles vast te lijmen heb ik die gedachte maar weer laten varen.

Nu had ik deze week extreem weinig tijd om met modelbouw bezig te zijn maar toch tussendoor wel wat tijd gevonden om wat testrondjes te rijden met de I1. En die rijtest was niet echt slecht, maar op basis van de rijtesten vandaag heb ik wel besloten om voorlopig alleen deze I1 maar te voorzien van vulleidingen, zoals eerst ook mijn bedoeling was. Het was dus van gaat net wel. Bij het rijden door R1 bogen tikte de bougie net niet tegen de vulleiding aan, maar het was geen millimeter die er tussen zat. Het zal ook een beetje aan de verkanting (banking) van het spoor liggen maar in de meest ongunstige omstandigheden denk ik dat de bougie net tegen de vul leiding zou kunnen tikken.



En een schot van schuin voor

.

En als ik dan op de foto's zie hoe weinig er van de vulleiding te zien is vind ik het bijna niet de moeite om deze ook aan te brengen op de I2 rijtuigen. Hoewel ze er natuurlijk ook wel horen te zitten.
In ieder geval nog een vul leiding gemaakt voor de andere zijde en met net iets anders buigen kan ik de vulleiding net nog een fractie verder naar voren brengen. Hierdoor ontstaat net iets meer ruimte.
Dus misschien toch ook op de I2............noem het voortschreidend inzicht  8). Ik zet de vulleiding voor de I2 even op mijn aha momentjes lijst. Voor als ik even niet verder kan met iets dat ik dan met de vulleidingen aan de slag kan. Want eerlijk gezegt werkt het buigen van die vulleiding zo wel ontspannend. In een ander draadje zag ik dat zuiltje maken ontspannend kan werken ik heb dan mijn vulleidingen. Op mijn aha lijstje staan nu naast de vulleidingen ook nog steeds de balgen, waar ik gaandeweg ook een werkbaar idee voor heb. Ik moet dat alleen nog uit gaan voeren en zien dat het ook echt kan. En dan staan daar ook nog de interieurs voor de I1 B8 en de I2 B11 op, maar daar kan ik nu dus weer full speed aan beginnen te werken, want daarvoor heb ik van de NMBS voldoende informatie gekregen. Hopelijk heb ik volgende week wat meer tijd om me daar mee bezig te gaan houden en om jullie daar deelgenoot van te maken
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Dan vandaag eerst maar eens alle info van de NMBS op een rijtje gezet door deze te tekenen in een schema. Niet dat dat schema nodig is om het interieur te bouwen, dat niet maar er is zo veel info dat het iedere keer weer zoeken is waar wat nu ook alweer staat. En om nu alles snel terug te kunnen vinden teken ik de indeling van de B8 en de B11 maar even.



Dat schildert dan net wat sneller zo. Uit de informatie weet ik dat de wanden uit mahonie hout waren gemaakt, eigenlijk uit twee verschillende sorten maar daar trek ik me niet al te veel van aan. Eigenlijk waren de wanden alleen maar ingelegt met afrikaanse mahonie en bepaalde delen met een lichtere soort. Dus worden de wanden mahonie en de vloeren tussen de banken krijgen dezelfde kleur want daar vind ik dan weer niets over terug. Nu zal er van de vloer van de afdelingen toch niet veel te zien zijn dus beperken we de kleuren een beetje door deze ook mahonie te maken. Ondertussen dan maar met de mahoniekwast over de wanden geweest.



In de informatie die ik via de NMBS heb kunnen krijgen zit ook informatie over het bestek van de zetels. Welke firma's de aanbesteding mee gedaan hebben en welke firma's uiteindelijk de zetels gelevert hebben. Dat stuk vermeld de opbouw van de zetels welke opvul middelen er gebruikt werden en welke firma de binnenvering levert. Heel compleet allemaal. Daar vind ik dus ook dat de zetels in de eerste klas azuurblauw waren zoals ook Eric mij al verteld had, en dat de zetels in de tweede klas bruin waren type NMBS. Daar kun je dus alle kanten mee op. Ik zal hier kiezen voor een roodbruine kleur die toch wat afsteekt bij de mahonie van de zijwanden. Opvallend is wel dat er nergens iets staat over de kleuren van de rokers afdelingen. Dus die worden ook hier weer groen zoals bij de eerdere interieur ombouw. Maar nu eerst de mahonie kleur laten drogen en met de familie uit eten.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Het is al weer even geleden dat ik hier een update van mijn bouwactiviteiten heb gepost. De laatste weken kom ik eigenlijk niet toe aan mijn modelbouw, vanwege drukte op het werk. Tja want daar zijn nu de meesten wel in verlof en daardoor is het voor de achterblijvers net even wat drukker dan gebruikelijk. Maar het thuisfront is al wel in verlofstemming dus daar wachten bij thuiskomst dan allerlei klussen die nu toch echt eens aangepakt moesten worden.

<off topic mode aan>



Zo wilde het vrouwtje nieuwe tegels in de badkamer, dus oude tegels eraf opnieuw bezetten en dan over twee weken de nieuwe tegels er op. De kinderen moeten dan om beurten op een zaterdag of zondag naar een zomerkamp gevoerd worden en een week later weer opgehaald worden. Dus de komende twee weken komt er dan van modelbouw niet veel in huis.

<off topic mode uit>



Toch heb ik tussen al het andere werk door wel wat tijd gevonden om de interieurs wat te schilderen. Deze zijn nu klaar om achtereen volgens in de I2 B11 en de I1 B8 gezet te worden. Voor de bruine kleur van de zetels in de tweede klas heb ik wat gestoeid met raw sienna, rood en een snufje raw umber. De eindkleur is een beetje een bruine tint tegen het oranje aan om wat contrast te houden met de mahonie van de wanden. Op het interieur van de B11 is dat op de foto wat minder goed zichtbaar vanwege de beperkte lichtinval, maar op het interieur van de B8 is het wel wat beter zichtbaar. De inbouw van een interieur heb ik al een aantal keren laten zien dus dat zal ik nu niet speciaal meer op de foto zetten. Dat wordt dus zo hier en daar een klein uurtje preisertjes wat andere kleurtjes geven en in het interieur plakken. Niet echt heel bijzonder dus. Het eind resultaat zien jullie dan over een paar weken.

Ondertussen ook al wat tijd gevonden om de kast van de B11 in de grondverf te zetten. Nadat ik eerst met een fijn schuurpapier nog even over de baleinen gepoetst heb. Moet verder nog wat nabewerking met putty maar is al een heel eind op weg om naar de spuiterij te gaan.



Ik heb alleen zo het vermoeden dat de spuiterij tijdens de verlof ook op een laag pitje staat. Ik was vorig jaar al begonnen om mijn een spuitcabinetje te maken, maar dat is nog niet af. Dus dat is een klusje dat eigenlijk ook eerst nog "even" afgemaakt moet worden.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Na het bevolken van de eerste twee rijtuigen met reizigers zonder daar iets aan aan te passen, begon het me op te vallen dat er toch wel heel veel dezelfde poppetjes in de verpakking zaten. Om nu het beeld wat rustieker te laten overkomen en dus niet in ieder rijtuig dezelfde dame en dezelfde heer te zien zitten had ik mezelf de opdracht gegeven de volgende twee rijtuigen de poppetjes wat anders te kleuren.
Nu er even een paar rijen tegels in de badkamer moeten drogen voordat ik de volgende rijen erop kan zetten komt er weer wat tijd vrij voor andere zaken. Dus de nieuwe zomer collectie van het modehuis Preiser maar eens uit de kast gehaald.



Omdat mijn rijtuigen gesitueert zijn eind jaren 1960 toch eerst nog eens even de modekleuren van dat moment opgezocht met hulp van tante google. En dan kun je helemaal los gaan met de kleurtjes. In goed anderhalf uur schilderen stond bovenstaande collectie op het podium. Feest met veel kleuren, mooie motiefjes, maar vooral met ruitjes en bloem-motiefjes ....



Maar de sixties was toch vooral de periode van de polkadots



De meeste figuurtjes zijn wel gewoon effen gekleurd, maar om het tijdsbeeld toch een beetje te benaderen heb ik ook een poging gewaagd om wat dessigns aan te brengen. De meeste eerst in de basiskleur en dan met een cocktail prikker de  motiefkleur nat in nat opbrengen. Heel dun aanstippen om de polkadot te imiteren en een prikker waar een beetje de punt van afgehaald was om een blokmotief te maken. Bloemetjes heb ik geprobeerd te krijgen door een witte basiskleur te nemen een grote stip blauw daarop gezet en daarna een klein stipje wit. Met veel fantasie lijkt dat wat op een bloem. En als ik de foto zo bekijk dan zijn er inderdaad een aantal leuk gelukt maar is het meest niet als bloem herkenbaar. Maar het eind resultaat geeft ondanks dat een leuk motief. En omdat we toch eind jaren zestig zitten dacht ik dat een dame met geel en oranje vlakken als voorbode voor de seventies niet mocht ontbreken. Op een modeforum was ik nu al lang verbannen, maar van die kleurtjes wordt ik op een trieste dag als vandaag weer een beetje vrolijk.
Kijk en op die manier kan straks mijn internationale stam vertrekken met de correcte (tijd) reizigers.
En dan maar hopen dat al die motiefjes achter de vensters zichtbaar blijven.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval