Supereren van een Fleischmann1540

Gestart door apenkop, 21 april 2017, 21:39:49 PM

doomslu

Ik heb een lichte voorkeur voor 2.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

ik zou gaan voor 100-evergreen-styreenstrip, en het na uitharden eventueel nog wat vlakschuren
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jean-luc

Voor het stoommotorrijtuig 501 had ik aanvankelijk ook het profiel 100 gebruikt. Dit was inderdaad te grof, waardoor de zelfklevende etiketten gebruikt werden.
Persoonlijk zou ik me niet meten met het model van Fleischmann, want de baleinen op hun model zijn te grof.

SuSke

Ik zou het ook bij het styreen profieltje houden.
zeker dat het goed vastgekleefd geraakt, niet rafelt als je het gaat schilderen...
en die kleine afwijking... ge je die nog zien als alles afgewerkt is?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Zou ook bij de Evergreen 100 blijven.
Desnoods even heel licht met een schuurpapiertje bv. een 500 er overgaan.
Met vriendelijke groeten
Peter

apenkop

Dat is een duidelijk verhaal. Evergreen profiel 100 gaat het worden. Eventueel met wat nabewerking. Toch nog even melden wat de andere opties waren, als derde had ik gebruik gemaakt van een dunne koperdraad van 0,25 mm. Deze laat zich wel mooi strak over het dak leggen en was wellicht de beste optie om de baleinen op de juiste verhouding ten opzichte van de echte I2 te krijgen. Maar aangezien de B11 in een stam komt waar ook de reeds verbouwde A8 en AR in komen mogen de baleinen wel een beetje in lijn zijn met de originele Fleishmann baleinen. De eerste foto was met gebruik van 0,4 mm zilverdraad. Dat is precies de goede maat voor de baleinen van Fleischmann, maar komt optisch niet goed tot zijn recht, vandaar dat ik zo begon te twijfelen. Nameten gaf aan dat die zilverdraad het moest zijn als ik de Fleischmann wilde imiteren, maar het oog had daar een heel ander idee over. Dank heren voor de geweldige feedback. Dus maar weer aan de slag om de baleinen erop te zetten.

Leuk therapeutisch werkje met deze dunne profieltjes. Om ze er mooi aansluitend op de zijwand op te krijgen lijm ik eerst één kant vast en laat deze even opdrogen zodat de balein aan die kant gefixeerd is.



Terwijl deze dan droogt kan ik wat werken aan de kopwand van de I1 B8, zodat ik niet werkeloos voor me uit hoef te staren. Als de balein dan een beetje vast zit buig ik deze mooi naar de andere kant en snij deze op maat. Daarna natuurlijk de lijm op de balein en deze goed aandrukken op het dak.

Inmiddels had ik ook de kopwand al bijna klaar kunnen maken, de ringen voor de behuizing van de sluitlichten zijn aangebracht. De ramen zijn dicht gemaakt en de bufferhulzen zijn aangebracht.



De gaten voor de led's zijn nog niet geboord, omdat ik eerst alles in elkaar gelijmd heb, voordat ik de gaten boor. De ringen die de verlichtingskasten vormen zitten al wel op de juiste plaats want die centreer ik rond de opgegoten sluitverlichting van Fleischmann.

En dan is het wel jammer dat er zo weining foto's van de B11 zijn van de zijkant, maar op basis van de borden zoals deze aan de A8 zitten en de foto's van schuin voor van de B11 kan ik natuurlijk wel iets in elkaar frutselen. Ik ben er vanuit gegaan dat het bord voor de RIC vermeldingen op alle modellen even groot moet zijn geweest. En het meest waarschijnlijke dat de positionering van het bord ten opzichte van de kopwand ongeveer hetzelfde geweest moet zijn. Dan is het dus afmeten en op de juiste plaats zetten. De borden die de accukisten wat afschermen verwacht ik dat iets langer waren dan de borden van de A8 dus die maak ik dan ook ongeveer 4 mm langer. Op de foto's is wel te zien dat ze ongeveer moeten beginnen bij de vierde afdeling gerekend vanaf de kopwand waar het RIC bord niet hangt. Dan is het dus een beetje dichterlijk vrijheid om wat in elkaar te zetten wat een beetje in de buurt kan komen.



Ik ben begonnen om de borden net zo lang te maken als de totale lengte van die borden bij de A8. Daarna heb ik uit de zijwanden die ik weggesneden heb de accuschakelaar gesneden, om deze dus weer in het bord op te nemen. Daardoor wordt het bord dus langer met de breedte van de accuschakelaar. Ik denk dat dat een beetje realistich zou kunnen zijn.

En zo nadert de rijtuigkast van de I2 B11 zijn voltooiing. En dan kan er weer aan een ander onderdeel gewerkt worden. De ventialtoren zullen nog even moeten wachten totdat er wat afgietsels gemaakt zijn dus daar zal de verdere afwerking van het dak nog even op moeten wachten. Ik kan dus nu beginnen aan twee interieurs. Een interieur van de I1 B8, dat eigenlijk hetzelfde moet zijn als het interieur van de A8 van de I2. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ook de indeling hetzelfde zal zijn. Alleen moet ik dan nog even zien te achterhalen wat de kleuren van de zetels moeten zijn. Het zal wel anders zijn dan bij de I2 A8, omdat het gaat om de tweede klas I1 en niet om een eerste klas. Dat wordt dus weer even speuren naar een geschikte donor, maar volgens mij zat er nog één Lima TEE interieur ergens in een rommelkist dus die zal ik nog even moeten bovenhalen.

Maar het interieur voor de B11 heb ik al wel klaar liggen, dus dat maar als eerste eens passen op de bodemplaat om te zien waar de uitsparingen moet komen voor de bevestiging en voor de draaipunten van de bougies. Het zal geen verrassing zijn dat hier ook weer de nagellak methode gebruikt zal worden. Maar niet te hard van stapel lopen eerst maar eens even voorstellen; de Chineesche vrijwilliger in kwestie



Mooi 11 afdelingen lang en als alles een beetje volgens plan verlopen is dan zou de lengte maat en de indeling moeten kloppen. Dat de laatste afdeling niet volledig met banken is uitgerust is geen issue die banken zetten we er tijdens het opbouwen wel in. Tijd dus voor een pastest.



Mooi op lengte voor het rijtuig. Alleen kan het interieur nog niet mooi in de kast zakken, omdat het aan de uiteinden nog wat te breed is. Nu even van de zijkant bezien, als de coupe scheidingen mooi tussen de ramen gepositioneert zijn.



En ook als dus de banken mooi voor de vensters komen steekt het interieur niet buiten het rijtuig.
Zoals te zien is blijft het interieur op de treeplanken hangen. Maar daar kan een figuurzaag wel verandering in brengen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Citaat van: apenkop op 28 juni 2017, 16:41:29 PMDan is het dus een beetje dichterlijk vrijheid om wat in elkaar te zetten wat een beetje in de buurt kan komen.

Als de documentatie ontbreekt, moet je wel teruggrijpen naar "hoogstwaarschijnlijk".
  Criticasters achteraf hadden hun informatie maar moeten delen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

apenkop

Dat is inderdaad het hoogst mogelijke als er geen tekeningen of referentie afbeeldingen beschikbaar zijn. Dan gaat het erom de uitstraling te krijgen die bij het rijtuig hoort. En als die dan niet helemaal klopt is dat jammer, maar zolang het niet stoort maakt dat helemaal niets uit.

In de kopwand van de B11 zijn inmiddels de gaten voor de LED's geboord en ook de kopwand van de I1 B8 is gereed. Tja als je toch meerdere exemplaren moet ombouwen dat kun je soms wel eens combinaties maken.



Links de kast van de I2 en rechts de uitvoering als I1. Voor de I1 hoef ik niet de ramen dicht te maken en komt er geen doorlopende strip waarop de buffers gemonteerd moeten worden. Dus iets minder werk aan een I1 daar waar het de ramen betreft maar meer pas en meet werk daar waar het de buffers betreft. Nu is de kast voor de I1 al verlaagd en de kopwanden zijn al op orde dus blijft er nog één klein detail over om aan te passen. De plaats van de deurklink. Want bij een I1 draaidt de deur de andere kant op, ten opzichte van de I2. Nu is de deurklink dermate fijn dat ik nog eens goed moet nadenken hoe ik die ga verzetten.



Het is lastig te fotgraveren omdat het zo gigantisch klein is, maar zelfs het schild achter de deurkruk is inderdertijd door Fleischmann meegegoten. Dat was voor die tijd natuurlijk een enorm detail dat ik wel graag zou willen behouden.
Maar daar hoef ik vandaag mijn hoofd nog niet over te breken. Er is nog genoeg werk aan de I2 B11. Op het vervolg van de I1 zullen jullie nog even moeten wachten, want ook daar zitten nog wat leuke uitdagingen in.

Terug dus naar de B11, daar was ik gebleven bij het passend maken van het interieur.
Als de hoekjes van de onderplaat van het interieur wat aangepast zijn, is het tijd voor het afmeten van de uitsparingen voor de bevestiging.



Dat is dus de plaats waar de gaten van 5,5 mm moeten komen om de bevestiging naar de ruituig bodem te kunnen doorlaten.
De gaten maak ik dan door heel voorzichtig met een boortje van 3 mm een stukje van de bank weg te boren. Ik wil niet met een grotere boor aan de slag gaan, omdat de diameter van de boor dan groter is dan de breedte van de bank. Boren met een grotere diameter is vragen om problemen omdat de boor dan te veel gaat happen. Dan eerst maar een wat kleiner gat om het gat daarna groter te vijlen dan meteen de juiste maat boren en de halve bank wegslaan.



En dan kan ik het interieur op de juiste positie leggen ten opzichte van de rijtuigkast. Als het interieur dan in de juiste positie ligt kunnen de uitsparingen voor de draaistellen afgetekend worden op de onderkant van het interieur. En dan is goed te merken dat het interieur uit een Fleischmann rijtuig komt, want de uitsparingen voor de draaistellen komen redelijk overeen met de gaten van de bevestiging in het originele rijtuig. Ik hoef daar dus helemaal niets voor te boren. Ik kan gewoon de gaten van voor de originele bevestiging gebruiken om verder uit te vijlen. Dat is weer wat tijd gewonnen. Tijd die ik dan meteen weer kwijt raak, omdat ik hier weer tegen hetzelfde probleem aanloop als bij de AR. Namelijk dat de stukken veerstaal die de draaistellen omhoog trekken, te hoog staan om het interieur er mooi overheen te laten liggen. In tegenstelling tot het AR rijtuig waar er niet veel aan af te stellen viel, was het hier een zaak van een kleine schroevendraaier en sleutel nummer 4, om de stukken veerstaal minder hoog te laten zijn.

Het interieur zweeft op de uiteinden net iets boven de bodemplaat van het rijtuig. Het interieur is stevig genoeg om dan niet teveel door te buigen in het midden. Het nog verder aandraaien van het veerstaal is echter geen optie, want dat maakt dat de draaistellen te stroef gaan draaien door teveel opwaardse krachten. Dus dat wordt even passen hoe dat uitkomt.



Duidelijk dat het interieur nog te hoog staat.. De bovenkant bank komt ongeveer gelijk met de onderkant venster. Dus daar is nog wat werk om het interieur nog wat lager te krijgen. Hoe daar heb ik op dit moment nog geen idee van, moet ik nog eens goed over nadenken. Dat is een kwestie van puzzelen, maar dat maakt het ook leuk. En omdat ik hier natuurlijk werk met interieurs uit andere rijtuigen met andere hoogtes en soms heel andere opbouw blijft het steeds weer spannend hoe het er  mooi in te krijgen. Het is me uiteindelijk gelukt bij de AR, dus bij de B11 komt dat ook wel goed.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

En dan was er eindelijk weer een afgiet projectje, iets met een rongen wagen in spoor G waar een onderdeel stuk was. En met een paar druppeltjes giethars heb ik dan toch wat schepens ventilatoren kunnen gieten. Het resultaat was niet eens zo slecht, er was wel wat nabewerking nodig maar dat is te verwachten bij zulke kleine onderdelen. Die schepens ventilatoren op de Fleischmann modellen zijn redelijk gedetailleerd, eigenlijk het enige probleem met die van Fleischmann ten opzichte van het grote voorbeeld is dat de ventilatoren niet echt op een buis staan, maar vanaf de ventilator recht naar beneden zijn afgewerkt. Maar dat geld dus voor de hele serie en om dat dan alles aan te passen leek mij een beetje overkill. Dus dan ook maar meteen de ventilatoren op het dak van het rijtuig gezet.



En daarmee is in feite de B11 kast klaar. Nu was de B11 een gedeclaseerde C11 die een meter langer was dan de A8 om het mogelijk te maken om met 11 afdelingen aan beide zijden een toilet te kunnen hebben. Als ik de B8 die straks I1 wordt naast de B11 zet dan is het verschil inderdaad niet veel meer dan het toilet.



En van de zijkant



Duidelijk te zien dat er niet veel meer verlengd is dan de ruimte die het toillet nodig heeft, dus dit zou dan redelijk kloppen met het origineel.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

En zo liggen er dus nu drie dingen een beetje aan de kant omdat ik daar wacht op een aha momentje. Dat zijn allereerst de balgen die al een tijdje liggen maar waar ik zo tussendoor aan werk, maar waar ik nog niet iets gevonden heb dat er leuk uitziet en ook nog eens gemakkelijk te reproduceren is. Dan is er de deur van de I1 waarvan de klink aan de andere kant moet komen en het interieur van de B11 die nog wat moet zakken. Het laten zakken van het interieur is waarschijnlijk nog het minst gecompliceerde deel projectje. Dat is wat verder uitruimen van de gaten voor de bougies en met een schuurpapier de onderplaat van het interieur iets minder dik maken. Een aantal voor de hand lingende acties, die redelijk wat tijd kosten en weinig voortgang laten zien. Maar langzaam maar zeker komt het interieur wel wat lager te liggen. De criuciale vraag is dan steeds zal het genoeg zijn.



En zoals de foto laat zien is daar dus nog wel wat werk.

Maar ook aan de balgen wordt rustig doorgewerkt. Soms lijkt het resultaat wel op de balg die ik voor ogen heb maar is het vreselijk moeilijk om er twee dezelfde van te maken. Maar veel vaker lijkt het resultaat helemaal nergens op. Foto's nou nee we houden het netjes hier, als er een toonbaar iets uitkomt zullen er ook wat plaatjes gemaakt worden. Verder knutselen we ook vrolijk door aan al de andere dingetjes die moeten gebeuren om de in totaal 5 rijtuigen een facelift te geven. Een ombouw verslag van de A8 is waar dit draadje mee begon dus de tweede doe ik vrolijk tussen alle bedrijven door zonder jullie te vervelen met de herhaling van de eerste A8. Zo ben ik wel even van de straat maar is het even wat rustiger met updates.

Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

apenkop

Was inderdaad niet zo heel slecht Luc, maar er was ruimte voor nog wat verbetering.
En zo toont dat toch al weer een pak beter. Volgens mij zit jonge heer Preiser met zijn ellebogen wel ongeveer op de juiste hoogte als hij zijn armen zo over elkaar heeft.



Net met de elebogen boven het venster en op dezelfde hoogte als hetzelfde figuurtje in de A8. Maar weer net iets hoger dan hetzelfde figuurtje in de AR. Eens zien of ik hier nog iets aan kan doen, maar veel zal dat niet meer worden. Wat wel zal gebeuren is dat jonge heer Preiser een andere kleur jas aan krijgt, want om nu in ieder rijtuig hetzelfde figuurtje te zien zitten is ook niet fijn, maar dat is voor als het interieur helemaal 'bemenst" gaat worden.
Dus wordt het nu ongeveer tijd om het interieur een beetje af te gaan maken.

Zoals het interieur nu staat is het mogelijk om over de gangwand heen te kijken. Dat was bij het grote voorbeeld natuurlijk niet het geval, maar met een stripje styreen is dat gemakkelijk op te lossen.



Maakt niet zoveel uit welk stripje daarvoor gebruikt wordt, ik heb hier gekozen voor een stripje van 1 x 3 mm. De wand waarop de strip gemonteerd moet worden heeft ook een dikte van 1 mm dus heb ik een stripje met die dikte genomen en het eerste dat voor mijn voeten kwam was de strip van 3 mm. Dat zou wel genoeg moeten zijn om niet meer over de wand heen te kunnen kijken.
Maar daarnaast zullen ook de banken in de laatste afdelingen wat bijgewerkt moeten worden.
Als eerste een stukje plasticard als achterwand. Ook hier weer een stukje plasticard met een dikte van 1 mm, omdat dat aansluit op de dikte van het interieur deel. Daarna een stukje vierkantkoker om de bank te verlengen. Dat kan allemaal mooi zonder de uitsparingen voor de bougies in de weg te zitten.



De plaats van handeling. Nu nog een lege en kale bedoening, maar een uurtje later al een aardige lappendeken van interieur en passtukjes. Zo begint het interieur al vorm te krijgen, terwijl jonge heer Preiser stug op zijn zetel blijft zitten. Maar ach hij kan niet anders want voor de pas werken is hij met hobbylijm van de action met zijn achterwerk op de zetel vastgezet. Het is maar dat hij geen hoofdpijn zou krijgen als ik weer eens met het rijtuig aan het schudden ben om het interieur op de juiste plaats te krijgen na weer een schuur en vijl sessie.



Als alles straks droog is, is het tijd om alles van een kleurtje te gaan voorzien. Maar dan heb ik toch weer de hulp van mijn forumgenoten nodig om te weten welke kleuren de zetels moeten krijgen in een B11. Ik vind weinig tot geen informatie op het net over de indeling van de afdelingen naar rokers en niet rokers en ook vind ik geen info over de kleur van de zetels voor rokers en voor de niet rokers in de tweede klasse. Ik weet door de hulp hier op het forum al wel dat het voor de A8 als volgt was:
Citaat van: rixke rail op 30 april 2017, 17:07:25 PM
Rokers 3 / Niet-rokers 5
In de afdelingen « Rokers » zijn de zetels groen ; in de afdelingen « Niet rokers » zijn ze blauw.

Maar was dat in een tweede klasse rijtuig ook zo dat de niet rokers blauw waren? Ik heb ergens info gevonden over rode zetels in een I2. Klopt dat en was dat wellicht het verschil tusen eerste en tweede klasse? Afgaand op de verhouding rokers / niet rokers in de A8 zou ik uitkomen op 4 roker 7 niet rokers voor een B11, maar dat is puur gebaseerd op verhouding want ook daarvan is weining info van terug te vinden op het net. Dus als iemand mij met deze zaken in de goede richting zou kunnen wijzen
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

apenkop

Afgelopen zondag niet zo heel veel gedaan aan de I rijtuigen, vanwege het bezoek aan scheldeland in stoom 2017. Het was voor mij de eerste keer dat ik bij Dendermonde Puurs was, maar het is zeker voor herhaling vatbaar. Terug thuis dan toch nog een beetje gesleuteld aan de hoogte van het interieur. Wel de kast eerst verkeerd op het rijtuig gezet, maar dat maakt voor de hoogte van het interieur niets uit omdat de kast mooi tegen de aanslagstrips komt en dus mooi recht op de onderplaat komt te staan. De oplettende kijker ziet dan ook dat de schepens ventilatoren zichtbaar zijn aan de afdelingszijde, terwijl ze aan de gangpad zijde horen te zitten.

 

Maar als ik nu zo naar het rijtuig kijk denk ik dat ik het maximaal haalbare wat betreft de positionering van het interieur er wel uitgehaald heb. Ook mooi te zien dat er geen licht meer komt over de gangpad wand dus dat stripje van 3 mm was inderdaad voldoende. Dan is het nu nog een kwestie van interieur kleuren en de beglazing voor de vensters laten aanrukken.  Deze week Preiser glas eens bellen of er nog wat op voorraad is. En dan moet ik nog wat verzinnen om onder de B11 te hangen. In ieder geval de accu's en de watertank, maar daar moet ook nog wat moois voor in elkaar geknutselt worden.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Gerolf

Je zou eventueel de billen van het Preisertje nog wat kunnen afvlakken, maar eigenlijk is het zo al heel goed  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw