Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Gils demo baantje

Gestart door efl045, 21 april 2017, 11:44:40 AM

efl045

#30
En alle begin is moeilijk, de machinist weet nog niet goed het verschil tussen vooruit en achteruit ;-)
Misschien worden de koppelingen maar beter iets hoger afgesteld, want nu zijn er ook al vonken met laagspanning...
De rook komt wel uit de schouw en niet uit de koppelingen :-)

https://youtu.be/hFbPAwr7AxQ

En ook op het 2 de ovaal met de 2de locomotief van de eerste slag vuur, en dat zonder ATF en na al die jaren...
Waar zijn we op vandaag mee bezig?
Those where the days ;-)


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Rijd goed! Vooral na weet-ik-hoeveel decenia in de kast, meteen zonder haperen.

Mijn N-locomotiefjes zijn echte stofjesdetectors. Het minste stofje op de rails duiden ze meteen ter plekke aan, met abrupte stilstand op het miniscule dingetje.

Zalig wanneer je met grotere schalen, en dus ook nu met jouw hoogspannings-Gils, zo zorgen-vrij kan rijden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Om eerlijk te zijn, de locomotieven lagen niet al decennia lang in de kast sinds ze voor het laatst gereden hebben, ze zijn door mij allemaal omgebouwd naar digitaal en hebben toen heel wat gereden, maar dat is ondertussen toch wel al een paar jaar geleden; maar een groot deel van de gebruikte rails is wel zeker al een paar decennia niet meer gebruikt geweest en was zelfs ferm geroest (wel vliegroest) en alles reed van de eerste keer hier en daar licht haperend en na 1 keer over de rails wrjiven met een Roco schuurblokje al zonder haperen. In elke loc is de TAMS decoder wel ondersteund door een 470 uF elco, maar dat stelt voor zo een grote motor eigenlijk niet veel voor. En de locomotieven zijn dan nog allemaal 2 assers, waarvan sommige maar op 3 wielen lopen...maar wel elk met 2 korte slepertjes.
En dat ze lopen als naaimachientjes is normaal, ze zijn allemaal voorzien van koolborstels van oude Bernina naaimachines, die hadden vroeger modellen die ook ronde koolborstels van 5mm diameter gebruikten en die zijn hier en daar nog op stock. Vraag daar eens naar bij de moderne treinenboer :-)

Nu detectie inbouwen (groot woord voor plakkertjes kleven) en dan testen met Koploper.

En het mag gezegd worden, ik heb de laatste jaren evenveel plezier beleefd aan dit oude spoor 0 materiaal als ik ergernis heb gehad aan het nukkige gedrag van mijn recent h0 materiaal dat vermoedelijk definitief aan de kant gezet wordt, dat is eigenlijk regelrechte brol...zeer schoon om naar te kijken, maar een ramp om te gebruiken... Enkel mijn stratenoud Marklin h0 materiaal heeft dezelfde betrouwbaarheid en schenkt mij hetzelfde plezier als deze oude Gils treinen, amaai, als dat de vooruitgang is...wat staat er ons dan nog te wachten als ze zo voort doen...

dani

aha, nog iemand die TAMS gebruikt ...

int egenstelling tot hun reputatie vind ik dat toch "acceptabel" materiaal voor zijn prijs !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Dat H0 "brol" is zou ik toch niet beweren. H0 rijdt TIG keren beter dan N, en zoveel betrouwbaarder. 't Is maar waarmee je het vergelijkt.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel , je weet toch al dat een beetje durf te overdrijven hé  ;)
Je moet als eenzame fietser toch een beetje weerwerk bieden tegen al dat plastieken geweld hier, anders wordt je zo weggeblazen  :)
Maar ik verzamel nu ongeveer 55 jaar modeltreinen en heb een collectie van een 300-tal locomotieven, gaande van ouder dan mij tot heel recent en ik meen toch te mogen zeggen dat ik een trend zie, de betrouwbaarheid evolueert omgekeerd evenredig met de detailleringsgraad, oude locomotieven rijden altijd, nieuwe die een paar jaar niet gereden hebben staan meestal muurvast...
Ik slaag er in ieder geval niet meer in mijn recent rollend materiaal allemaal goed rijdend te houden, met de oudjes heb ik nooit last.
Al wat ik de laatste decennia nieuw heb gekocht komt nog nauwelijks uit de kast, wat ook niet erg is want ze zijn zeer mooi om naar te kijken, maar voor mij zijn dat niet meer dan statische modellen.
En omdat je dan nog meestal verplicht wordt 100 euro extra te betalen voor een sounddecoder die 'standaard' is koop ik de laatste jaren niks nieuw meer....

efl045

Citaat van: dani op 28 april 2017, 08:53:39 AM
aha, nog iemand die TAMS gebruikt ...

int egenstelling tot hun reputatie vind ik dat toch "acceptabel" materiaal voor zijn prijs !
't Is zelfs 'van moeten' bij mij, de Tams is de enige die ik gevonden heb die het nog perfect doet op de verhoogde spanning waar ik de Gils locomotieven noodgedwongen moet op laten rijden, met 'standaard' digitale spanning lukt het echt niet, die Gils locs rijden normaal op 25 à 27V AC.

efl045

Eerste testrit met Koploper: 1 ovaal, 2 treinen, relaissimulatie, dus direct starten en stoppen (op vraag van retro liefhebbers die geleidelijk optrekken en afremmen 'onnatuurlijk' vinden).
Direct stoppen lukt uiteraard niet want dit zijn locomotieven met veldwikkeling, er is dus geen remwerking van een permanente magneet waardoor ze 'natuurlijk' uitlopen.
Optrekken gaat directer, op het patineren van de wielen na natuurlijk want ASBeetjes liggen er uiteraard niet op...
Maar ik zie ze liever geleidelijk optrekken en stoppen, dan blijven er zelfs 2 treinen achter elkaar continu rijden, ze regelen hun snelheid zodat ze mekaar niet inhalen, dat is toch mooier.

https://youtu.be/mze_0v_AANQ

Binnenkort toch maar iets onder de rails leggen, als er straks 4 treinen rijden zal dat niet meer te doen zijn van het lawaai...

efl045

Om het een beetje spannender te maken, 2 kruisende treinen.
Nog steeds 'relaissimulatie'.
1 hele korte hapering in de stroomtoevoer, ja, bij mij mogen de bloopers er in blijven...
't Wordt misschien tijd om een 2 de voedingspunt te installeren want er is er nu maar 1 (één) :-)
En er zit een slecht contact in 1 draadje van de terugmelding, dat moet ik regelmatig opnieuw aandrukken, maar 'k heb dan ook verzuimd nieuwe plakkertjes te gebruiken, 't werkt nu met contactrails die al talloze malen verplaatst zijn en dat met een draadje dat gewoon tussen de klevertjes zit zonder enige trekontlasting, 'k mag dus al bij al niet klagen ;-)

https://youtu.be/TPFnHjLCC8c

efl045

En de eenzame fietser...hij fietste voort ;-)
Ondertussen al eens getest met 4 locs, Koploper waakt er over dat ze elkaar niet inhalen en niet botsen op de kruisingen.
Met de nodige wachttijden er tussen zou dit wel moeten volstaan voor een demo baantje.
Het scenario zou kunnen zijn dat een toeschouwer op een knop drukt en de treinen dan automatisch een paar rondjes kriskras door elkaar rijden.
Toch nog altijd met 1 enkel voedingspunt ;-)

https://youtu.be/S_ICmTonf98

Metpetergaathetbeter

indrukwekkend treinen  zo groot, zo veel,baan niet echt groot te noemen en zonder BLIKschade rondrijden! ;D

efl045

Doe dat maar eens zonder Koploper ;-)

efl045

Dit is het definitieve baanplan van het Gils demobaantje, net zoals het er nu bij ligt.
Met slechts 6 terugmelders en 1 voedingspunt is het de eenvoud zelve, maar met Koploper en een klein beetje gezond boerenverstand rijden er probleemloos 4 treinen op rond, kris kras door elkaar ;-)
Meer moet dat toch niet zijn?


Michiel

Dat rijdt prima! Mogelijk naar mijn smaak wat snel en nerveus, maar het rijdt feilloos, en dat met maar 6 opnemers! Lekker minimalistisch.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)