Gils demo baantje

Gestart door efl045, 21 april 2017, 11:44:40 AM

efl045

Bij ons zeggen ze 'een boer heeft nooit gedaan met werken' maar aan ontwerpen, zelfs van heel eenvoudige dingen, kun je toch ook een tijdje bezig zijn, zeker als je niet snel tevreden bent ;-)
Ik vind dat zo een oud demo baantje naargelang er meer symmetrie in zit beter past bij de tijdsgeest van toen het nieuw was, de catalogussen stonden destijds bol van de symmetrische ontwerpen.
Dus nog maar eens beetje geschoven en gepast en nu heb ik het (voor mij) ultieme demobaantje waar maximaal 6 treintjes kunnen op rond rijden, alhoewel het met 4 veel 'soepeler' loopt, dat zou dan ook het maximum zijn dat tegelijk ingezet wordt. En de rest van het materiaal kan in het midden van het baantje op wat opstelsporen geshowd worden, 't moet nu ook niet al tegelijk bewegen ;-)
En ook niet onbelangrijk, het is nog kleiner geworden.



En natuurlijk ook al eens ingevoerd in Koploper om de treinbewegingen te zien en dat loopt met 4 treinen heel goed.
https://youtu.be/2IxAArsdsp4

Michiel

Hoewel beide plannen functioneel identiek zijn, vind ik het vorige boeiender. Deze laatste versie vind ik persoonlijk te symmetrisch. (maar smaken kunnen verschillen  ;) ) Ik heb ook je filmpje gezien, en was verrast door de statistieken die Koploper zou hebben (kilometers gereden, aantal locomotieven, aantal berichten verstuurd...). Moet ik met mijn baan ook eens bekijken. Had ik eerder nog niet ontdekt.  ::) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ik ben door te blijven schuiven en passen weer gekomen bij een vorig ontwerp en dat betekent voor mij dat het goed is ;-) Anders blijf ik zelf in rondjes rijden.
En ik hou het toch maar liever zo smal mogelijk, dat is om mee te nemen 'altijd mooi meegenomen'.

efl045

#18
Ik blijf er mee bezig...zo ultiem was het ontwerpje dat ik had dan toch weer niet, 't kan nog anders, eenvoudiger maar toch de moeite om het bekijken waard, maar weer iets groter...
Eens op een rijtje gezet wat ik wil:
- 't moet een demo baantje voor Gils materiaal worden
- leuk om naar te kijken, er moet dus genoeg te zien zijn
- 4 bewegende treinen
- opstelmogelijkheid voor statische modellen, loks en wagons, toch min of meer in het geheel passend
- de tijd van weleer uitstralen
- een zekere symmetrie bevatten die steevast terugkwam in de ontwerpen in de oude catalogussen
- treinen rijden in wijzer en in tegenwijzerzin
- meer dan 2 simpele ovalen, dus 2 geneste ovalen
- op een heel herkenbaar plaatformaat, 2m50x1m25 (of 2m44x1m22), want wie is ooit zo niet begonnen

En dan ben ik tot het volgende gekomen, waarbij de lange sporen aan de 2 buitenzijden enkel dienen om statische modellen op te stellen:



En als het allemaal wat te druk wordt en te moeilijk om mee te nemen kunnen de buitenste sporen er gewoon afgestript worden of gereduceerd naar 1, zonder komt de breedte dan in de buurt van 1m10:





'k Vind 't laatste en eenvoudigste veruit 't beste, is minder dan toch meer? :-)

En 't rijdt goed, toch in Koploper: https://youtu.be/W39p8364taY
6 treinen kan ook maar dan stropt het teveel op...

En natuurlijk plaats voorzien voor een buizenbooster ;-)




efl045

Er zijn er blijkbaar die het aspect rangeren missen, maar 'k had mij dan ook beperkt tot wat ik over heb aan materiaal en wissels zijn daar momenteel niet bij...
Maar door aan de boom te schudden valt er misschien nog wel iets uit, en aangezien er blijbaar veel meer rechtse wissels in omloop zijn dan linkse, even iets met 2 rechtse wissels waar op 1 van de ovalen 2 opstelsporen voorzien zijn zodat wagons kunnen verplaatst worden van het ene spoor naar het andere, al dan niet volautomatisch.
Dit dan wel ten koste van de traditionele symmetrie, maar 't heeft ook wel wat, en wat de ene niet graag ziet, ziet de andere dan misschien wel liever.
Ook aan het ontwerpen van een heel klein baantje valt een hoop plezier te beleven ;-)


efl045

En dat kan er dan zo ongeveer uit zien:





Eigenlijk moet dat voor een demo baantje toch niet meer zijn?


dani

leuke opzet,en inderdaad heel nostalgisch.

Maar die spoorwegovergangen net op de kruisingen vind ik persoonlijk niet echt "je van het"...   Voor de rest ziet het er vrij druk uit met zoveel materieel er op .
Nostalgisch ? ja, maar "less is more" soms ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Citaat van: dani op 26 april 2017, 09:29:10 AM
Maar die spoorwegovergangen net op de kruisingen vind ik persoonlijk niet echt "je van het"...
Die zijn rap verplaatst hoor ;-)
Maar 't is de ultieme kruising hé, 2 spoorlijnen en een autobaan :-)
En er moet natuurlijk nog een baantje bij geschilderd worden.

Michiel

Voor het gemak van het geautomatiseerd bedrijf zouden de twee kopspoortjes misschien beter in mekaars verlengde kunnen liggen,zdodat je een pendeldienst tussen de twee kopspoortjes kan programmeren.  Maar kwa drukte hoeft het niet meer te zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Je hebt op vlak van pendelen gelijk Michiel, dan liggen de kopspoortjes best in mekaars verlengde, maar de 2 wissels zijn net toegevoegd om te kunnen rangeren met goederenwagons, wagons op het ene spoor ophalen en afzetten op het andere en daarna omgekeerd, en dan kunnen ze enkel en alleen in dezelfde richting liggen.
En automatiseren is een fluitje van een cent, er moet niet meer gebeuren dan achteruit-vooruit rijden op het opstelspoor, zowel om af te koppelen als om aan te koppelen, en 't steekt op geen centimeter ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=jc0wUhy5NAo

dani

daar is duidelijk srieus over na gedacht !!   een geweldig simpel en toch effectief/efficient systeem.
Okee, het ziet er naar de normen van de hedendaagse modelbouw "lomp" uit, maar dit is dan ook van in de jaren toen dieren nog konden praten.   Super !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Van opzij ziet het er inderdaad niet uit :-)
Maar kijk eens naar h0 vanuit de buitenkant van de bocht, en dat moet geen R1 zijn, veel beter is dat niet hé...

En nu nog eens proefrijden.
Aangezien geleidelijk optrekken en afremmen met dat oud spul bij velen niet in de smaak valt zal ik maar simuleren dat bij de stop de stekker er uit getrokken wordt, dan kom ik toe met 1 melder per blok.
Dus 3 blokken per ovaal om telkens met 2 treinen te kunnen rijden en eentje per opstelspoor maakt dat ik maar 8 aluminium plakkertjes op de rails moet kleven en 't is klaar ;-)

Michiel

Citaat van: efl045 op 26 april 2017, 10:44:03 AM
...de 2 wissels zijn net toegevoegd om te kunnen rangeren met goederenwagons, wagons op het ene spoor ophalen en afzetten op het andere en daarna omgekeerd, en dan kunnen ze enkel en alleen in dezelfde richting liggen....
In die optiek is het inderdaad beter zo. En toch wel en clever ontkoppelsysteem; alles statisch, maar toch functioneel.

En ik vind zo'n baan best wel iets hebben. Nog, zoals je zelf zegt, wat Steam-Punk of Electro-Punk enscenering, en het is helemaal af!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Spijtig dat het Gils SoundSystem zoveel ozon produceert, 't geluid is heel goed, zeker met een hoorn er voor, maar om daar nu mee onder een dampkap te moeten staan is ook niet zo interessant...

efl045

Hou de volumeknop in de gaten, wel geen sounddecoder aan boord, maar des te meer sound ;-)

https://youtu.be/o5Pc9JbFECk

Een oude Gils die na 70 jaar nog prima loopt op beroeste rails is voor mij meer waard dan zo een nieuwe loc waar je met de bezem moet voor lopen om die te laten rijden op blinkende rails ;-)