Gils demo baantje

Gestart door efl045, 21 april 2017, 11:44:40 AM

efl045

Sorry, maar ik ben voor het moment helemaal in de ban van Gils :-)
Het idee om met dat materiaal toch eens naar buiten te komen omdat het zo weinig gekend en daardoor geliefd is laat mij niet los. En ik weet dat ik er mijn mentor die mij in contact heeft gebracht met Gils en mijn hofleverancier is, een plezier mee zou doen ;-) Dat stimuleert mij alleszins.
Enerzijds lijkt mijn eerste idee om thuis een baantje te bouwen in 2 verdiepingen en het bovenste baantje transporteerbaar te maken toch niet zo makkelijk haalbaar en anderzijds blijft er wel heel veel bruikbaar railmateriaal over...dus waarom geen demo baantje maken met de 'overschot'?
't Zou dan wel een baantje worden zonder wissels, die gebruik ik liever permanent thuis, maar om het toch 'spannend' te maken zou ik 3 ovalen kunnen leggen waarvan 1 ovaal de 2 andere snijdt want de 4 kruisingen die ik daarvoor nodig heb liggen op stock.
't Is ten andere ook niet de bedoeling een 'modelbaan' te showen maar 't is de bedoeling Gils locomotieven en wagons te showen en op wat ik in gedachten heb kan ik makkelijk 10 (korte) treinen kris kras door elkaar laten rijden, zonder dat ze elkaar inhalen op de ovalen die ze delen en zonder te botsen waar de ovalen kruisen.
En 't kan er op die manier ook echt old-skool uitzien.
Dus voor iedere toeschouwer valt er wel iets aan te beleven, de kinderen die wachten op botsingen, de ouderen die wegmijmeren naar een lang verleden, de techneuten die het boeiend vinden dat er zoveel treinen tegelijk op rijden en noem maar op.
't Ja, voor de azijnpissers zal er wel niks aan te beleven zijn, maar doe daar maar iets goed voor ;-)

Wat ik dus nog zou extra kunnen bouwen als demobaan en waar een 10 tal treinen kunnen op rijden zou er zo kunnen uit zien:



Zou ik daar mee binnen mogen op een beurs of opendeurdag? :-)



dani

ik zie geen enkele reden waarom men je daarmee zou weigeren op een beurs of opendeurdag.
Zelfs zonder de kruisingen :-)

Elke kans om "onbekend" of "vergeten" materieel terug on,der de aandacht te brengen is goed !  Leuk initiatief.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

Die kruisingen geven er toch een speciaal accentje aan vind ik ;-)
'k Had ook al gedacht aan bruggen om de boel toch een beetje door elkaar te gooien, maar dat wil ik die oude beestjes eigenlijk niet aandoen, als je ziet hoe ze al moeten sleuren om hun wagons door die veel te krappe bogen te krijgen kun je het ze niet meer aan doen ook nog hellingen te moeten beklimmen, ze moeten nog eens 70 jaar mee gaan hé :-)
En met vlakke banen in verschillende hoogtes werken is ook niet ideaal om te transorteren, zoals het nu is met alles plat kan het in 4 stukken makkelijk in de auto en is het nauwelijks kwetsbaar.
Alleen jammer dat zo een klein baantje al direct 3mx1m50 groot is...

Michiel

Zou je deze demobaan ook op een of andere manier gaan inkleden met een landschapje of zo, of puur technisch: sporen op een plank?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Een toegift zou kunnen zijn: een groene plank :-)
Neen, ik denk dat aankleden niet juist is, of toch niet old-skool overkomt, ik heb al zoveel oude baantjes bekeken en 'puur blik' komt toch het beste over.
Dus wat blikken accessoires moet kunnen, maar landschap in geen geval.
Dat het al digitaal rijdt en bestuurd wordt door Koploper kan ik nog maskeren, maar daar houdt het wel bij op, niet te modern maken ;-)
Metal Boy with Metal Toys hé.

mahtoska1


efl045

Misschien nog dit voor iedereeen het baantje al wil zien, dit zijn plannen om later, als mijn thuisbaantje ooit af geraakt, mijn overschot aan materiaal op te gebruiken, dus dat kan nog wel even (zelfs heel lang) duren...

philippe_007

Voor beurzen en opendeurdagen moet het wel lukken,
De afmetingen, 300x150cm, ga je dat in verschillende modules maken? En hoe ga je dit transporteren (lees, heb je er aan gedacht dat het bv in uw auto kan)? 

efl045

Ik heb zeker al gedacht aan het vervoer, zie hiervoor waar ik spreek over 4 stukken die in de auto kunnen. Ik denk dus aan 4 stukken van 1m50 op 75 cm.
Maar ik denk niet zo zeer aan volwaardige modules, eerder iets dat zo dun mogelijk is, 4 platen multplex met de rails op met een minimale ondersteuning om ze op schragen te kunnen leggen, het moet niet perfect liggen hé, dat zijn de rails zelf al niet , 't is antieke spoor 0 op blikken rails, ooit gemaakt om op de vloer mee te rijden...
De 4 stuken met elkaar verbinden kan met snelsluitingen en met de rails zelf, je kunt ze om het even waar doorzagen en weer verbinden met paspinnetjes, desnoods met standaard nagels waar de kop afgeknipt wordt, de diameter is 2,7mm, een standaard latnagel ;-)
't Moet allemaal veel eenvoudiger zijn dan een huidige spoor h0 of N baan met landschap, echt iets om te demonstreren hoe toegankelijk het vroeger allemaal was en hoe snel de mensen tevreden waren over het resultaat ;-) En dat er ook zo plezier aan te beleven valt, wat men nu een beetje vergeten is, met als resultaat dat de hobby dan ook langzaam maar zeker aan het uitsterven is...maar dat is een heel ander verhaal...

efl045

Terwijl ik toch aan de tekenplank zit nog maar eens iets op papier gezet, helemaal in de geest van het vorige maar met 2 ovalen, voor het geval er toch minder bruikbaar materiaal zou overblijven en op een kleinere plaat, nog makkelijker ;-)
Toch nog altijd goed voor 6 korte treinen, genoeg spectakel dus ;-)



En nogmaals voor wie in een andere denkwereld zit dan ik, dit is geen modelbaantje :-)

't Is een retro baantje zoals ze 70 jaar geleden in de catalogusen stonden, visueel toch, maar met materiaal aangepast aan de huidige techniek en bestuurd met Koploper om eens te demonstreren wat er nu zonder manueel ingrijpen allemaal mogelijk is op zo een klein baantje, er mogen dus 2 treinen op rijden met de hand bestuurd maar net zo goed 6 volautomatisch gestuurd.
Er lijkt mij dan zelfs in een zo minimale opzet nog genoeg te beleven voor de toeschouwer of geïnteresseerde.

Gerolf

Jammer dat je "grote" baan niet mobiel genoeg is voor expo's. Het zou een toffe blikvanger zijn.

Citaat van: efl045 op 21 april 2017, 20:14:17 PMMisschien nog dit voor iedereeen het baantje al wil zien, dit zijn plannen om later, als mijn thuisbaantje ooit af geraakt, mijn overschot aan materiaal op te gebruiken, dus dat kan nog wel even (zelfs heel lang) duren...

Dat kan je toch "simultaan" bouwen? Het besturingssysteem wordt gelijkaardig, geen complexe bouwmethodes, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Complex kun je dit niet noemen, neen :-)
Maar 'k speel nog altijd met het idee om de bovenbaan van mijn thuisbaan afneembaar te maken en dit is maar een 'noodoplossing' voor het geval mijn eerste idee niet lukt of te moeilijk is.
En simultaan bouwen? Je moest eens weten waar ik allemaal simultaan mee bezig ben, (model)treinen beslaan maar een heel klein deeltje van mijn vrijetijdsbesteding en dan nog met 'vlagen', dat kan volgende week al weer stilvallen, ik plan veel maar nooit (meer) met deadlines, ik blus waar het brandt en daarvan kun je nooit voorzien wat en wanneer ;-)

efl045

Nog eentje dat zo uit een jaren 40/50 catalogus zou kunnen komen en dat misschien best aansluit op het materiaal dat ik zal over hebben en op 4 makkelijk te transporteren platen kan aangelegd worden.
En ook goed voor maximaal 6 korte treintjes.



Wie weet komt het er toch wel van dit simultaan met de rest te bouwen, ik krijg er wel zin in ;-)
Maar ik wil niks beloven...
Nu maar eerst eens wat rails uitleggen voor het thuisbaantje, de rails liggen gesorteerd gereed, een bak 'zichtbaar', een bak 'verborgen' en een bak 'overschot' en veel te slecht weer om buiten iets te doen ;-)

stefanic

Ik krijg hier zware deja-vu ;-)
Heb jij mijn Gils demobaan nooit gezien Franky? http://www.berail.be/gils/N/baan.html
Met deze baan heb ik 3x onze Mobov-expo opgevrolijkt (2x Trammuseum, 1x St.Lenaerts), maar ook 1x op de MSM-expo gestaan en in het speelgoedmuseum te Mechelen. Deze laatste wel volledig statisch.

Dit was ook puur een demonstratiebaan, een ineengeplooid hondebeen met opstelsporen om ook veel materieel statisch te kunnen tonen. De retro-idee in gedachten waren dit ook gewoon groengeschilderde modules (mdf) met een bruingeschilderde kurken ballastbed. Ik heb zelfs even gedacht om de modules een ondergrond in versneden -oud- Persisch tapijt te geven en de verlichting als lusters met retro lampekapjes uit te voeren... om de illusie te wekken van een tijdelijk baantje op de vloer in de living, op een zondagmiddag...

Fout die ik maakte was dat de vorm van de baanstukken  bepaald werd door de railgeometrie, om geen rails te moeten doorzagen etc. Daardoor zat ik echter met een stapel modules met diverse vormen, moeilijk stapelbaar en een mooi puzzelwerkje om in elkaar te steken. Helaas heeft de baan enkele jaren geleden waterschade opgelopen (ondergelopen kelder clublokaal) waardoor nu enkel nog de voorste modules over zijn.

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

efl045

Ha, mijn mentor zelf aan de lijn, dat doet plezier!
En of ik je baan gezien heb op de MSM-expo...'t is daar dat ik zwaar besmet ben geraakt. Ik heb al altijd een zwak gehad voor al wat van Belgische makelij is, jammer genoeg is het allemaal al van zo lang geleden, Minerva auto's, Sarolea en FN moto's, Flandria brommers, en noem maar op. En 'k heb ook altijd een zwak gehad voor (model)treintjes en heb toen ontdekt dat er een Belgische fabrikant was geweest die ik nooit gekend had, dat was een openbaring en zo iets van 'dat moet ik ooit hebben' :-)
Ik heb je daar toen niet gezien maar 't was wel naar de aanleiding van die expo dat ik je ooit gecontacteerd heb of je nog 'iets' op overschot had, en kijk wat er allemaal van gekomen is ;-)
't Ja, vroeg of laat moet ik er mee naar buiten komen, zeker nu jouw demo baan een beetje verdronken is en ik al van diverse kanten gecontacteerd wordt door liefhebbers van Gils (ja, er zijn er toch nog...).
't Zou bijna zonde zijn dat allemaal binnenshuis te houden, dat is erfgoed!
Maar ik beloof niks, behalve dat ik met het idee speel en dat ook op papier aan het zetten ben, wanneer ik er ooit mee naar buiten kom zien we wel, 'k moet zeggen dat het wel kriebelt ;-)
Vandaag nog heb ik al heel wat rails met de Dremelkloon bewerkt omdat de standaard geometrie mij teveel beperkingen op legt, met de radius kan ik nog leven, maar de raillengtes en hoeken moet naar mijn zin ingekort worden, dat werkt veel plezanter.
Als mijn testbaantje ligt zie je wel het verschil met hoe het er 'normaal' uit zou zien.