Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ketelwagons type Zaes jouef / jocadis

Gestart door GDE, 21 april 2017, 00:50:16 AM

GDE

Al lange tijd geleden waren bij jocadis jouef ketelwagons  van het type Zaes te verkrijgen . Een foto heb ik bij traintamarre gevonden.

Nu vraag ik mij af of deze wagons al vanaf 1971 op het spoor reden ? Ik limiteer mij vanaf 1971 tot en met 1976 voor mijn verzameling . Een foto uit een boek van Nicolas edition toont ongeveer soortgelijke ketelwagons al ergens in de jaren 60 .


Nu zie ik wel wat verschillen boven op die ketelwagons waardoor deze waarschijnlijk niet dezelfde zijn als de Zaes van jocadis/ jouef .
Weet iemand vanaf wanneer de Zaes ketel wagons zoals deze van jouef op het Belgische spoornet kwamen ?

guy holbrecht

Volgens de 'Verzameling schema's van de in dienst zijn de NMBS wagens' (de grote groene map) werden de wagens van het type Zaes gebouwd tussen 1965 en 1974. Het model van Jouef/Jocadis is echter meer dan waarschijnlijk een Franse wagen die een Belgisch opschrift heeft gekregen, want hij komt niet exact overeen met de plantekeningen in die map. De wagens in die map zijn ietsje minder lang dan het model van Jouef.

Gr.
Guy

GDE

Bedankt Guy voor deze interessante info  ;)

Herwig

#3
Ketelwagens Zaes:

Probleem is dat de codenaam   Zaes    niet  simpelweg    één    unieke versie/model van een vierassige, verwarmde ketelwagen betreft.
( max 100km/u )

Binnen de lettercode  Zaes  kan het ontwerp,  de fabricageperiode,  de lengte,  de laadinhoud,  de zadel- & chassisconstructie,  het uiterlijk van de ketelkoppen ( glad of  met  'ster' ) ,  de isolatie   en andere kenmerken toch nog merkelijk verschillen .