Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wisselaandrijving.. Viessmann vs Marklin

Gestart door ward, 14 april 2017, 12:20:18 PM

ward

Sinds enkele weken begint de modelbaan op zolder eindelijk concreet meer zicht te krijgen..
Na wat testen en aanpassingen zouden de eerste stukken binnenkort moeten gelegd worden voor het nieuwe station..
Echter ben ik al een paar dagen aan het opzoeken en afwegen welke wisselaandrijving ik zou gebruiken.
Na hier al heel wat gelezen te hebben, zou de Viessmann 4554 iets duurder zijn en moeilijker te monteren, maar zouden deze wel mooier (lees realistischer) schakelen en betrouwbaarder zijn dan de Marklin versies.
Voor de Viessmann zou het op 44,55/wissel zijn, voor Marklin (74491 + 74461) een 42,90/wissel.
Prijs zou eventueel nog beetje gedrukt kunnen worden door gebruik te maken van een Viessmann of VBV decoder voor C-rail.. (-7,1€/wissel..)
Prijsverschil is er dus wel wat, maar toch blijf ik een beetje erover twijfelen.
Tevens vind ik nergens terug of de Viessmann gebruikt kan worden met de 'nieuwere' slanke wissels van Marklin (24711/24712)
Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met beide wisselaandrijvingen, of wat meer advies erover zou kunnen geven?
Daarnaast nog even een ander klein vraagje.. Bij het bekijken en zoeken van filmpjes kwam ik volgende 'wissel accessoire' tegen.
Iemand een idee wie de fabrikant ervan is of een eventueel artikelnummer? (zie bijgevoegde foto, lichtgrijze bakje waar anders de manuele hendel zit)



Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Stieven76

Het is geen antwoord op je vraag maar kan je bv niet met servo's werken? Dat zal goedkoper uitkomen denk ik  ;)
44,55/wissel is toch al een serieuze prijs per wissel vind ik.

dani

die 44,5 € per wissel is volgens mij inclusief de wissel, de aandrijving en de aparte wisseldecoder, Stieven....

En wat dat "accessoire" betreft, ik geloof dat dat een plastic afdek kapje is dat Märklin standaard mee levert met elke nieuwe  C wissel.



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

egwinds

"En wat dat "accessoire" betreft, ik geloof dat dat een plastic afdek kapje is dat Märklin standaard mee levert met elke nieuwe  C wissel."

Dit kan ik met 100% zekerheid bevestigen!
Heb zelf destijds tientallen (nieuwe) Marklin C-wissels gelegd.
Groeten/Salutations/Grüsse/Greetings/最好的祝福
Egwin/苏德鹰

ward

Bij de oude wissels die ik had liggen zat dat nog niet bij, maar bij de nieuwe die erbij moeten komen zal dit dus wel het geval zijn, gelukkig.. :)
Dat is al een probleem dat opgelost is, waarvoor mijn dank..
Iemand die verdere ervaring heeft met de wisselaandrijving/decoder mag deze zeker delen..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

jlvjlv

Ward

Ik gebruik C-Gleis in onzichtbare delen (schaduwstation). Aanvankelijk gebruikte ik de Marklin-wisselmotor, maar verving deze later door Viessmann. Reden: na een incident met kortsluiting op de baan, raakte de M-motor ontregeld. Nadien nooit nog een probleem gehad met de wisselaandrijving.

Recent plaatste ik op de aandrijving Viessmann 4554 bij enkele K-wissels. Geen klikklak-gedoe meer, maar langzaam motorisch omleggen van de wissel. Viessmann 4554 werkt ook voor de nieuwe slanke C-wissels (catalogus 2016, blz. 141).

Let wel goed op de instructies: de kabelaansluitingen op een Marklin-digitale (Motorola) baan is verschillend van een DCC-systeem.

Mvg

Johan

Klaas Zondervan

Citaat van: jlvjlv op 14 april 2017, 15:44:40 PM
Geen klikklak-gedoe meer, maar langzaam motorisch omleggen van de wissel.
De 4554 is toch geen motoraandrijving? Dat lijkt me onwaarschijnlijk bij zo'n plat ding.
Buiten dat vind ik aandrijvingen die in de bedding zitten niet erg handig. Als er iets mee is moet je het hele wissel loshalen, en misschien nog wel meer.

dani

het is wel een motoraandrijving, Klaas....

effe google'n op plaatsje van de 4554  laat een mooi overzichtje van de binnenkant zien.

Een mooi staaltje techniek

https://www.youtube.com/watch?v=JbbQTgquiNg

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 14 april 2017, 15:57:55 PM
Buiten dat vind ik aandrijvingen die in de bedding zitten niet erg handig. Als er iets mee is moet je het hele wissel loshalen, en misschien nog wel meer.
Dat is een argument dat geen hout snijdt, Klaas.
Je kunt ook een gat, even groter dan de wissel aandrijving, maken in de tafel, dan kun je er makkelijkvan onderaf bij.
Ik vind juist de oplosingen van veel 2 rail fabrikanten met de aandrijving naast de wissel  afzichtelijk.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: PietB op 14 april 2017, 17:21:36 PM
Ik vind juist de oplosingen van veel 2 rail fabrikanten met de aandrijving naast de wissel  afzichtelijk.
Vind ik ook. Maar ik geef de voorkeur aan motoraandrijvingen die onder de "plank" zitten.

jlvjlv

Klaas

Ter info: de nieuwere versie van Viessmann 4554 (waarbij het motortje en de decoder niet in 1 'kastje' zitten - de decoder wordt apart in de kabels geplaatst) kan je ook 'onder de plank' monteren its wat knutselwerk (voorbeeld onlangs gepubliceerd in Miba).

PS. Ik voorzie waar nodig een gat in de plank van het schaduwstation, zoals Piet suggereerde).

Mvg

Johan