Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

Het is vrij zeker dat ik later de draad weer opneem, maar ik sta nu op een punt dat alles moet opgeruimd worden om verder te kunnen en dat lijkt mij een ideale rustpauze :-)
Enfin, niet om zelf te rusten, ik doe zeker iets anders, maar om dit idee even te laten rusten.
En als ik er weer aan begin moet het 'mixed-mode' zijn, analoog DC en AC, digitaal, 2-rail en 3-rail, alles door elkaar, enkel digitaal is vergeleken met de vroegere relaissturing toch wel ontzettend saai, hier en daar wat vinkjes zetten in Koploper (alhoewel sommigen dan al denken dat ze aan het programmeren zijn...) is voor mij niet boeiend genoeg. Er moet echt wat meer denkwerk achter zitten om mij tevreden te stellen, ik ben dan ook louter in de techniek geïnteresseerd, al de rest doe ik wel in den hof :-)
Mixed-mode zal niet meer lukken met de koperstripjes als terugmelders, maar dat was een leuk en zeer flexibel en bedrijfszeker experiment, iemand zal er wel iets aangehad hebben.
Ik moet er over ophouden of ik blijf er toch mee bezig en er is zoveel anders te doen...
Wordt dus met vrij grote zekerheid vervolgd.


efl045

Al het kwetsbare materiaal is in bolletjesplastiek verpakt en alles samen past het netjes in 4 bananendozen, mijn 'standaard' archiefdozen, wachtend op een volgende 'verrijzenis' ;-)




Tot later ;-)

Ben

Citaat van: efl045 op 06 juli 2017, 16:43:14 PM

Al het kwetsbare materiaal is in bolletjesplastiek verpakt ....


.....kennelijk samen met de filmpjes en de foto's.

Gr, Ben.

efl045

Beetje late reactie... maar mijn leesfrequentie op dit forum staat op een heel laag pitje...
Alle foto's zijn inderdaad verdwenen, net zoals bij zoveel anderen, 'k wilde een beetje solidair zijn ;-)
Er stond hier ten andere niks dat volgens mij het bewaren waard was, je gaat toch ook geen beeldverslag maken van elk café bezoek? Voor mij is dit maar een praatbarak, je roept iets, je toont iets en dan ben je weer weg.
Mijn dochter is professioneel fotograaf, werkt voor een grote krant en zij kan er wel mee leven dat haar foto's 1 dag in de krant staan, of 2 in de weekendeditie, en nadien in de vuilbak belanden...waarom zouden mijn prutsfoto's hier dan moeten blijven staan tot in der eeuwigheid?

En om het goed te maken zal ik er (tijdelijk) een paar tonen van de huidige kerstperiode wanneer we naar jaarlijkste traditie de woonkamer een beetje opvrolijken met spoor 1 materiaal waar de kindjes mogen mee doen waarvoor het gemaakt is: spelen! En omdat ze er geen complete desinteresse zouden in krijgen zoals de kinderen bij de meeste 'modelbouwers' mogen ze er ook aankomen ;-)
Bij ons is van het fenomeen dat kinderen tegenwoordig geen interesse meer zouden hebben in treinen niet veel te merken, in tegendeel, ze kunnen er niet afblijven, meisjes zowel als jongens...







































Kautenbach

Wauw...... de jeugd droom van iedereen toch ;D ;D

efl045

Niet alleen een jeugddroom, ik droom al van een 'mooie oude dag'  ;)


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Echt gaaf dit!!

Zou ook wel es willen meerijden met de plucheexpres ;D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

efl045

Overdijzers verrijst stilaan uit zijn as...

De geplande opzet in 2 lagen, een beneden baan en een boven baan zijn voor mij met mijn lichamelijke beperkingen niet haalbaar, toch niet op de voorziene plaats, ik kan onmogelijk nog overal bij als er een achtergrondplaat gezet wordt om het schaduwstation af te schermen :(
Ik ga ook afzien van de keerlussen om de treinen aan de voorkant heen en weer te zien rijden, dat was een leuk experiment om te rijden met Koploper, maar 10 treinen die op 1 omloop achter elkaar rijden en dan nog over 4 kruisingen is een beetje teveel van het goede om met de hand te bedienen ;)
En ik wil toch wel eens kunnen rijden zonder Koploper, dus is het hele baanplan grondig gewijzigd. Nu zijn er 2 binnen elkaar liggende ovalen, elk met 3 opstelsporen in het schaduwstation. Enkel het binnen ovaal heeft een extra station spoor in het zichtbare gedeelte waar 4 kopspoortjes zijn op aangesloten om een beetje te kunnen rangeren, 2 in elke richting want de Gils treinen hebben geen symmetrische koppelingen, ze hebben een koppelhaak aan 1 kant.

Ondertussen een beetje proefgereden met de nieuwe ETS en gefilmd met aangepast materiaal  ;)
https://youtu.be/rxxhxyVdodY

efl045

't Zal noodgedwongen dit worden:

Zichtbaar:


Met schaduwstation:


Al bij al bruikbaar als 'bewegende' vitrine en een leuke speelkast voor de kinderen: er kan volop gerangeerd worden terwijl 2 treinen hun rondjes draaien zonder dat er veel omkijk naar is.

efl045

Beetje aan het testrijden met aandacht voor 'traag rijden'.
Evident is het niet, dat zullen de blik liefhebbers wel herkennen; de weg naar met gelijkmatige trage snelheid rijdende Gils treinen was vrij lang... Ze hebben ten slotte een rats versleten AC motor waardoor ze om door de korte bochten te geraken met een dermate hoge spanning moesten gevoed worden dat ze er op rechte stukken als een speer vandoor gingen...
Nu hebben ze, niettegenstaande ze nog steeds een veldspoel hebben ipv een permanente magneet, toch lastregeling en kunnen ze traag rijdend en behoorlijk belast hun rondjes draaien. Dat hebben ze zelfs nieuw meer dan 60 jaar geleden nooit gekund!   
Een demo filmpje met een traag rijdende rode eloc en een (als getuige) snel rijdende zwarte stoomloc want anders denkt wel iemand dat ik de afspeelsnelheid van het filmpje gemanipuleerd heb  ;)
https://youtu.be/K0XSGyuSAKY
Meer moet dat niet zijn hé.

Gerolf

Meer moet dat inderdaad niet zijn. Knap gedaan !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

apenkop

Geweldig resultaat om zo langzaam over de baan te kunnen kruipen.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

efl045

#208
Bedankt voor de complimenten, maar het kan nog beter ;-)
Nog wat last bijgehangen tot de loc net niet patineert en de wagons nog net niet omver getrokken worden in de bocht , 't zijn immers heel zware wagons en er wordt gereden op R1 stralen van h0....
En nog altijd houdt de TAMS decoder de boel netjes onder controle.
https://youtu.be/KBxycMihxyk

efl045

'k Ga der eentje moeten opgeven :-(
Met wat elektronische ondersteuning zijn de meeste van mijn oude Gils locomotieven nog wel behoorlijk aan het rijden te krijgen, maar soms laat de totaal versleten mechaniek je uiteindelijk toch in de steek en is een 'duwtje in de rug' niet voldoende meer...
'k Heb er hier nu zo eentje, rijden lukt nog vrij aardig, maar aanzetten meestal niet meer, alles staat meestal zo geblokkeerd dat enkel manueel aanduwen nog helpt, en dan spreek ik over ferm aanduwen.
Deze rotor heeft betere tijden gekend en zou mits een nieuwe collector (ik heb hier flinterdunne printplaat die daarvoor kan dienen) elektrisch weer als nieuw kunnen zijn, maar aan de andere kant is de ravage nog groter, de hele aandrijftrein is rats versleten, zowel de rondsel op de rotor als de tandwielen die er op ingrijpen...en daar begin ik niet meer aan om die te vervangen.





Deze heeft dan de illustere eer om voorzien te worden van een nieuwe motor en nieuwe tandwielen, op de plaats van de oude rotor en de veldspoel moet dat wel lukken.



We weten weeral wat gedaan :-)