Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

Al bij al was het eigenlijk te warm om in de tuin te werken, dan maar af en toe wat verkoeling gezocht in de treinenkamer waar het een pak frisser was, met het raam dicht dan toch ;-)
Terwijl ik aan het recycleren ben nog maar een karton oude spullen open getrokken, afgedankte regelbare poten van een zwevende vloer uit onze serverroom destijds die hier al minstens 15 jaar op 't schap liggen en waar er af en toe wel eens eentje van gebruikt is, maar 'k heb er nog 10-tallen.
Ideaal om mijn baantje aan de voorkant te ondersteunen, want de multiplex is aan de ene kant veel breder geworden dan de onderbouw (die ik ook al recupereer van een oude werktafel...).
En omdat ze regelbaar zijn passen ze natuurlijk perfect ;-)



En het baantje ligt er nu zo bij:





Gerolf

De definitieve opbouw van de rails, als ik het goed begrijp ? Tof !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Gerolf op 18 mei 2017, 07:59:28 AM
De definitieve opbouw van de rails, als ik het goed begrijp ? Tof !
maar je gaat wel tot op het randje(letterlijk dan) ;)

Gerolf

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 mei 2017, 08:08:46 AMmaar je gaat wel tot op het randje(letterlijk dan) ;)

Maximaal gebruik van de beschikbare ruimte  :) Heel begrijpelijk bij deze baan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Definitief worden de rails nog niet gelegd, 'k ben bezig het beste materiaal te selecteren uit mijn voorraad rails, er zal toch veel overschot zijn (op de wissels na, die worden allemaal gebruikt) en de ene rail is al wat meer getorst dan de andere. Er is tenslotte in de loop der jaren heel wat mee gespeeld en vermoedelijk meer mee op de grond gereden dan op een vaste baan.
De 4 wielige locs met heel dicht op elkaar liggende assen zijn zeer gevoelig aan hobbels, ze kantelen soms over 2 diagonaal staande wielen van het ene 3de wiel op het andere, maar met wat selecteren rijden ze min of meer op 4 wielen zoals het moet.
Nu liggen de rails inderdaad tot op het randje, maar er is eigenlijk meer ruimte tussen de sporen dan ik verwacht had, dus kan ik her en der rails inkorten om alles wat compacter te maken, met de Proxxon tafelzaag is dat secondenwerk.
Als alles losliggend goed berijdbaar is wordt de ganse baan in grote delen weer uit elkaar gehaald en wordt de multiplex bekleed met geluiddempende platen.
Ik doe dat liever in 2 stappen, zo vlak mogelijke rails uitselecteren is makkelijker rechtstreeks op de multiplex (ondervind ik toch), maar het rijgeluid is ondoenbaar...
En dat het wat meer werk is en langer duurt is mooi meegenomen, ik doe dit uiteindelijk om bezig te zijn, als 't af is wordt het toch weer afgebroken, dat is het lot van elke baan die gebouwd wordt.
Ik heb nog maar 1 huisje gebouwd dat niet direct weer afgebroken is, schaal 1/1, en daar woon ik in  ;)

efl045

Ondertussen is de defecte TAMS vervangen.
Voor de ramptoeristen een fotootje van de onlangs opgeblazen decoder:
Daar moet ik de Dual P-channel Mosfet NDS9948 ongetwijfeld op vervangen ;-)
Voor de rest is er niks kapot.
Dit is het resultaat van de motor aan te sturen zonder de veldwikkeling, zonder tegen EMK loopt de stroom wel heel hoog op...
In plaats van de veldwikkeling in te schakelen via de decoder bij rijstap 1 zal ik toch maar beter het relais laten trekken met het PWM signaal van de rotor, dan kan door een reset van de decoder dat al niet meer mis gaan.




efl045

Bij het testrijden voldeed het ontwerpje toch niet aan de verwachtingen, in Wintrack kun je veel doen, maar het testrijden maakt toch pas duidelijk of het ontwerp goed is of niet.
En 't was niet goed, toch niet naar mijn zin.
'k Heb de 'valse' dogbone uitgebreid naar een echte dogbone, vooraan dubbelspoor met 1 uitwijkspoor voor 2 richtingen en nu kan ik de treintjes laten rijden zoals ik het mij had voorgesteld.
Nieuw plannetje volgt nog, nu alvast wat foto's die al een indruk geven van wat er veranderd is: achteraan blijft alles hetzelfde, vooraan is er 1 spoor bijgevoegd, dat kon omdat ik tegen mijn verwachtingen is nog plaats over had, en nu liggen de rails zelfs niet meer op het randje maar 1 cm er van :-)








efl045

En voor wie schrik heeft dat een parallelafstand van 75mm te klein is voor spoor 0 een 'luchtfoto' waarop te zien is dat alles elkaar makkelijk kan passeren, 't voordeel van deze oude spullen hé, ze waren 'gelukkig' niet op schaal, want wat ben je nu met 'op schaal' als je zelfs in h0 die zelfde parallelafstand moet aanhouden en daar dan precies nog een spoor tussen kan ;-)


efl045

Het actuele plannetje van de onderbaan, zoals steeds blijft enkel het grijze spoor zichtbaar:



En ter verduidelijking een 'exploded view':



In het vorige ontwerp was het station toch een te grote bottleneck om vloeiend verkeer mogelijk te maken, er moest altijd op enkelspoor gereden worden langs weerskanten van het station, nu moet dat nog enkel voor treinen die moeten stoppen en dat kan beter ingepast worden in Koploper.
'k Heb nu wel een wissel meer gebruikt onderaan, dus dat betekent een wijziging in de bovenbaan als ik aan geen extra wissel(s) meer zou geraken, maar dat is voor later.

efl045

Ondertussen heb ik de DC-DC convertors ontvangen, getest en er al een paar ingebouwd.
Heel wat beter dan 4V te maken met een 7805 en een paar diodes zoals ik het voorlopig deed, een 7805 is wel bruikbaar om van 19V 5V te maken, maar met een belasting van 500mA verstook je enorm veel energie...
Met parallelbekrachtiging loopt de Gils motor heel goed op 19V, dus kan ik nu met standaard materiaal werken om de locs aan te sturen.
Om geen decoders meer op te blazen door te (proberen) rijden zonder bekrachtiging heb ik nu een dubbelpolig relais gebruikt om de veldwikkeling in te schakelen en schakel via het 2de contact de rotorstroom dus als het relais voor de veldspoel afvalt is de rotorstroom tegelijk onderbroken.

De eerste testopstelling:



De elco zal nog ferm moeten vergroot worden om stroomonderbrekingen op de wissels op te vangen, het stroomverbruik loopt op tot bijna 700mA, daar rij je niet ver mee met de lading van een condensator van een paar 100uF...maar misschien is het handiger de wisseltongen te polariseren, 't zij met een contact rechtstreeks op de bewegende delen van de wissel, 't zij met een extra relais dat mee schakelt met de wissel, mogelijkheden genoeg nog om mee te ewperimenteren.




efl045

#115
"Met de wijven niks as last" zingt Katastroof al jaren (ik heb het niet gezegd hé...) maar met wissels is het toch ook altijd wat :-)
De Gils wissels schakelen dat het een lust is, 24V wisselspanning er op en 't is van 'tsak tsak' zoals alleen de goede oude wissels nog schakelden. Ze trekken continu 1,2A stroom en mogen gerust minutenlang onder spanning staan, ze branden niet door van de schamele 25W die ze moeten (mogen) verstoken. 
Maar er is een ander probleem, nu toch dat mijn Gils treinen heel traag kunnen rijden met shuntbekrachtiging (zelfs bij 19V): de hoogte van de wisseltongen is nogal 'willekeurig', de tongen hebben geen ondersteuning en 'veren' een beetje in de hoogte op de koperdraad die haaks in de bakeliet zit op het scharnierpunt. De niet gebruikte tong zit soms ietsje hoger dan de middenrail en dan wordt de sleper omhoog geduwd en staat de lok stil... Er zijn 2 kleine slepertjes, maar als het achterste slepertje omhooggeduwd wordt door een spanningsloze wisseltong maakt het voorste slepertje nog geen contact met het vervolg van de middenrailvoorbij de tongen. Soms gaat het ook goed, maar betrouwbaar is het allerminst. Aan de vroeger gebruikelijke snelheden geraakte de loc er altijd over, rap rijden had zo ook zijn voordelen.
Een bufferelco in de loc brengt ook al niet veel op met een stroomverbruik van 700mA (of zelfs meer) of die zou extreem groot moeten zijn wat dan weer oplaadproblemen met zich mee brengt.
Eerst dacht ik een relais mee te schakelen met de wissels om de vrijliggende wisseltong te verbinden met de centerrail, maar dan kan ik de wissels niet meer met de hand om zetten, de tong moet weer spanningsloos zijn als ze tegen de rijrail aandrukt of 't is een ferme kortsluiting...
't Simpelste is dan een mechanische omschakelaar die mee schakelt met de beweging van de tongen.
Onderaan de wissels zijn de tongen en de middenrail beschikbaar dus is het eenvoudig daar contacten te voorzien.
De tongen zijn van elkaar geïsoleerd want Gils gebruikt een 'echt' 3-railsysteem, 3 rails volledig gescheiden van elkaar. Ik gebruikt het zo niet meer, maar 't is mooi meegenomen dat de tongen nog geïsoleerd zijn.
Bronsplaatje dwars op de middenrail solderen en dan op de 2 bevestigingspunten van de tongen op de wisselzetter 2 contactjes solderen die wat bol geplooid zijn om niet te haperen en de schakelaar is klaar. Een schoonheidswedstrijd win ik er niet mee, maar dat deed Gils met de onderkant van zijn wissels ook al niet, en vanaf boven zie je er niks van.
Zo omgebouwd rijden de locs probleemloos over de wissels, de niet gebruikte tong om op te rijden wordt nu gebruikt als middenrail. En de ombouw is zoals gewoonlijk niet moeilijk maar poepsimpel. KISS, meer moet dat niet zijn hé :-)







Zo, op naar het volgende probleem, de kruisingen, daar geraakt een loc ook al niet traag over, midder erg, er wordt daar flinker doorgereden, maar aangezien 'alles beter kan' ga ik daar zelfklevende koperstrips in plakken om contact te maken met de wielflenzen, want daar is het geen probleem van de sleper maar van de wielen die te lang op bakeliet moet lopen...

Ook aan een klein baantje kun je veel plezier beleven en veel tijd 'verdoen' ;-)

SuSke

Of hoe je dat "oud spul" ongezien klaar maakt voor de 22ste eeuw :-)

Heb je zo nog oplossingen in je hoed zitten die op een probleem liggen wachten ?? :-)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Citaat van: SuSke op 29 mei 2017, 20:58:46 PM
Heb je zo nog oplossingen in je hoed zitten die op een probleem liggen wachten ?? :-)
Ik hoop het, tot hiertoe had ik toch al altijd voor elk nieuw probleem meerdere oplossingen en was het grootste probleem de beste, voor mij is dat steevast de simpelse, oplossing selecteren ;-)
Wat er nog allemaal in de hoed zit zal blijken als er nog nieuwe problemen opduiken, waar ik niks om geef, graag zelfs, dat is juist mijn liefhebberij problemen oplossen, liefst zaken die niet behoren tot de 'standaard' problemen die al 1000 keer beschreven zijn en al oneindig veel keer opgelost zijn, met 'afkijken' heb ik nooit mijn pap kunnen koelen :-)
En zo beleeft iedereen op zijn manier plezier aan onze veel omvattende hobby.

efl045

Als tussendoortje iets voor de Gils 'specialisten': let op de verschillen van beide wisselparen.

Met 2 strijkregels met gebogen uiteinden:


Enkel met volledig rechte strijkregel in het afbuigende spoor:



efl045

En er zijn maar liefst 3 soorten rails, zowel recht als gebogen: met brede bielzen zonder gaatjes (echt voor de tapijtrijders), met brede bielzen met vijsgaatjes en met smallere bielzen met vijsgaatjes.
De smalle zullen wel de laatste geweest zijn, blijkbaar keek men ook toen al om door materiaalbesparing de produktiekost te drukken ;-)
En je kunt ze maar beter niet door elkaar gebruiken, de brede bielzen zien iets hoger dan de smalle en als je ze mixt geeft dat aanleiding tot een hobbelig rijden van de treinen, 't scheelt niet veel maar 't is wel goed te zien.





De ontkoppelrails heben altijd gaatjes maar ook brede of smalle bielzen:


En zo hebben we weer wat bijgeleerd ;-)