Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

Metpetergaathetbeter

en hopelijk nog een thuis en U vindt ;)

Gerolf

Wel leuk, die Frankenstein-look

Citaat van: efl045 op 23 april 2017, 16:26:16 PMSchakeltransistoren voor de 'dodelijke' 60V peak to peak zijn er niet of nauwelijks

Mosfets bestaan tot 1500 (!) Volt. Even enkele voor 100V: http://www.conrad.be/ce/nl/overview/5104021/MOSFETS?filterU(DSS)=100+V
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Ik ben nogal een liefhebber van Steampunk ;-)
Dit is er al een beetje 'over', enkel de buizenbak als behuizing voor mijn booster zie ik nog wel zitten, de 2 gaslasers mogen er van tussen, dat was maar voor de foto, maar wat buizen waar enkel de gloeistroom van ingeschakeld wordt als 'bijverwarming' en blikbanger doen het ook altijd goed, 't moet een beetje in de tijdsgeest passen hé ;-)
Maar ik werk in de booster met 'gewone' darlingtons, BDX67C en BDX66C, die kunnen 120V aan , ruim voldoende dus.


Floris

jammer dat die buizenbooster maar voor de sier is als ik het goed begrijp... dat was anders echt wel de beste modelbaanaansturing ooit geworden. Sowieso heerlijk project dit.  8)

efl045

Ik heb het ooit overwogen echt een buizeneindtrap te gebruiken als booster, maar het matchen van de locmotorimpedantie op de buizen met een gewone uitgangstrafo is niet zo evident...
Maar wat niet is kan nog komen ;-)

efl045

Sinds het hier op het forum verboden is spanning te meten met een oscilloscoop tast ik toch een beetje in het duister...maar zou dit nu niet een beetje meer dan 60V peak-to-peak kunnen zijn?
De standaard forum meetmethode laat mij hierbij in de steek, inclusief mijn voltmeter  >:(

https://youtu.be/R69be2uwMDs

Poeh, nu maar mijn gezicht een beetje wassen...

efl045

Nu de spanning toch een beetje uit de hand gelopen is is het 't moment om er iets nuttigs mee te doen.
Een elektrische boog in geïoniseerde lucht is eigenlijk de perfecte luidspreker, je kunt de lucht doen bewegen zonder luidsprekermembraam, dus waarom er geen sound systeem van gemaakt ;-)
30kV moet genoeg zijn en dat is er wel ter beschiiking zijn, gemeten met de lintmeter en à 1kV per mm.
Een demootje van mijn Gils SoundSystem, dat is nogal wat anders dan een speelgoed sounddecodertje met krekelluidsprekertje hé :-)

https://youtu.be/SxuPRfQLung

Voor een demonstratie op een beurs vlieg ik nu wel in een geïsoleerde kooi zeker?
Of zelfs in een versterkte kooi, voor wie schrik heeft van mij :-)

Michiel

Ik ben sprakeloos, want er rijzen meer vraagtekens uit men hoofd dan dat ik kan verwerken: hoogspanning op de modelbaan? Geluid met vlambogen? Inbranding van rails en vastlassen van wielen door de vlamboog? Waar is de veiligheid (elektrocutie)? Overspanning op modeltreinmotortjes? Waarom dit risiko op ongeval, schade en brandgevaar, wanneer het makkelijk met laagspanning ook kan? ....

Ik ben heel benieuwd waar dit verhaal naartoe gaat. Je heb een plan in je hoofd, maar ik zie het nog niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

jaaa mn broertje had ooit zoiets gemaakt, zo'n zelfde soort hoogspanningstoestand en dan geluidssignaal bij mengen. twee draadjes in een kaars ingebouwd, bij wijze van zingende kaars. We zijn er toen wel achtergekomen dat de muzieksmaak van kaarsen niet erg best is.  8)

efl045

#55
Citaat van: Michiel op 25 april 2017, 09:00:00 AM
Ik ben heel benieuwd waar dit verhaal naartoe gaat. Je heb een plan in je hoofd, maar ik zie het nog niet.
Er is geen plan Michiel.
Maar op mijn werkbank slingert veel meer rond dan enkel treintjes.
Ik ben (eerder toevallig omdat het er lag) weer bezig met plasma tweeters en had iets nodig dat goed stroom geleidt, dat isoleert, tegen wat warmte kan en ongeveer 2 cm uit elkaar staat.
Dan kom je al gauw uit bij koper, blik en bakeliet.
En laten er daar nu net wat Gils rails en een Gils motorblok binnen handbereik liggen...
't Sluit wat aan bij de retro booster (wat behuizing betreft) die ik voor ogen heb om te gebruiken met de Gils treinen en bij wat hier al gezegd is over Frankenstein toestanden, dus waarom het niet eens laten zien? Er zijn er hier vast die dat leuk of zelfs interessant vinden.
En 't is veel minder gevaarlijk dan het er uit ziet, er wordt heus niks in brand gestoken of vastgelast, wat je ziet onder de wagon is de boog die daar op 2 pinnetjes blijft branden nadat hij zich verplaatst naar het nauwste punt (Jacobsladder).
Wat zou er daar moeten in brand vliegen, 't is allemaal blik en bakeliet ;-) Beetje stinken, dat wel.
Lassen doe je ten andere met hele grote stroom bij zeer lage spanning, dit hier is precies het omgekeerde, zeer hoge spanning, zeer lage stroom. Er is zelfs niet het minste spoor van inbranding op de rails. En de wielen zijn al zeker niet te lassen, die zijn ook al in bakeliet.
Vergeet niet dat het niet de spanning is die gevaarlijk is maar de stroom die door het lichaam vloeit en ik niet met 50Hz maar met 50kHz werk en 50 kHz een heel andere uitwerking heeft op het lichaam dan 50 Hz, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet voorzichtig moet zijn!
Ik werk al meer dan 40 jaar met Tesla generatoren om gaslaserbuizen (HeNeon lasers) te testen, 15kV 3A voedingen (ja 45kW voedingen voor CO2 lasers), en met allerhande HS installaties in een kerncentrale en ben mij dus wel goed bewust van wat ik doe, wees gerust.
En de kans dat ze mij hier naäpen is denk ik heel klein, waar zouden ze aan de hoogspanning geraken?
Waar ik mij op modeltreinforums veel meer zorgen over maak en dat door velen dan nog geproot wordt is het uitschakelen van beveiligingen zoals het overbruggen van eindschakelaars op wisselaandrijvingen die gloeiend het kunnen worden als het mis gaat en op seconden je hele modelbaan annex kamer in de fik kunnen zetten.
En als je daar iets durft over zeggen wordt je daar aan de kant geschoven als 'iemand die niet weet waar hij over praat'...
Wees gerust, ik weet waar ik over praat en weet wat ik doe ;-)

Op de Gils baan zal de hoogste spanning 60V peak-to-peak zijn, dat is al genoeg en volgens sommigen al veel te veel, maar ja, je moet die treintjes toch vooruit krijgen ;-)

efl045

Citaat van: Floris op 25 april 2017, 13:27:42 PM
twee draadjes in een kaars ingebouwd, bij wijze van zingende kaars
Dat moet een superkaars geweest zijn...boogje verbruikt 60W....

Floris


efl045

Tijdens het testrijden op het Gils demo baantje groeide het verlangen de treinen nog iets beter te laten rijden, de motorregeling is met de serie veldwikkeling verre van ideaal. 't Nadeel is dat de PID regelaar in de pauzes van het PWM signaal de tegen EMK moet kunnen meten, maar door het ontbreken van een permanent magneet valt met een serieveldwikkeling het veld weg als er geen rotorstroom is en kan er dan ook geen EMK opgewekt worden...
Met een elco over de veldwikkeling kun je dat verbeteren, maar blijft dat de veldstroom functie is van de rotorstroom.
Dat moet dus beter kunnen.
Inbouwen van een permanent magneet is uitgesloten, daarvoor moet de veldspoel afgewikkeld worden en het blikpakket doorgezaagd worden om er een permanentmagneet in te plaatsen, dus is dat onomkeerbaar en dat wil ik met die oude Gils locomotieven niet doen, al wat gewijzigd wordt moet omkeerbaar zijn, de originele toestand moet ten alle tijd kunnen hersteld worden.
Dan blijft alleen een elektromagneet over die met een constante DC gevoed wordt, parallel bekrachtiging dus in plaats van seriebekrachtiging.
Proefondervindelijk loopt de motor best met een veldstroom van 500mA en dat is bij een spaning van 4V.
'k Heb dat opgelost met een 5V spanningsregelaar aangesloten op de brug van de decoder, waar de hulp elco op aangesloten wordt. En omdat 5V wat teveel is heb ik nog 2 diodes in serie met de veldwikkeling gezet, dan staat er iets minder dan 4V over.
Voor de testen trekt de veldwikkeling dus altijd stroom. Bij definitieve inbouw moet die uiteraard aangesloten worden op een functieuitgang die automatisch uitschakelt bij stilstand.
De eerste rijtesten zijn heel goed, belast of onbelast kan er heel traag gereden worden. Enkel het patineren van de wielen door het te lage gewicht zonder de locomotiefkap houdt de zaak een beetje tegen in de korte bochten, maar je ziet dat de motorregeling de wielen aan het draaien en dus aan het patineren krijgt. 
Aan iets hogere snelheid en straks met de kap er op zal er aan constante lage snelheid kunnen gereden worden, belast of onbelast.

Een paar filmpjes van mijn rijdend laboratorium ;-)

https://youtu.be/PG4VN61p3Ag

https://youtu.be/GCUsMJNc1bw


efl045

Nog eens scoopje op gezet en je ziet duidelijk dat de motorregeling 'regelt' door de onregelmatige PWM sturing en bij belasting verbreden de pulsen merkelijk.
Met dezelfde belasting stond het motortje met seriebekrachtiging al stil en dan valt er ook niet meer te regelen door de decoder want er kan geen EMK meer gemeten worden.
Al bij al dus een grote verbetering.
En nu 11 locomotieven ombouwen...

https://youtu.be/YgBhREBkZyk