Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

Dan nog eens 'ter leering ende vermaeck' de zichtbare treinbewegingen in Koploper.
https://youtu.be/A7jnNJQyfhY
Met 11 treintjes genoeg te doen in de 'dynamische' vitrine hé :-)

efl045

Ondertussen al eens het bovenbaantje uitgelegd om straks proef te rijden en te checken of alles in het echt zo rijdt als ik het mij heb voorgesteld, alhoewel dat nog moeilijk kan tegenvallen want het loopt al in Koploper, wat altijd een goede referentie is, als het daar al niet werkt moet je er in 't echt zelfs niet aan beginnen.
Om een beetje te kunnen afwijken van de standaard geometrie is er uiteraard wat slijpwerk aan te pas gekomen, de kanditaten om ingekort te worden nog eens op de foto gezet vooraleer de slijptol er in gaat na 70 jaar...wat toch een beetje pijn doet...maar je moet maar denken 'Er zullen waarschijnlijk langer rails bestaan dan mensen' ;-)



En na wat passen en meten en slijpen ben ik tot dit gekomen (en ik weet het, 't ligt nog allemaal los en dus niet perfect uitgelijnd, dat is voor later):





Nogal afwijkend van de standaard geometrie dank zij deze passtukjes (en dat weet ik ook, ze moeten nog ontbraamd worden, maar dat is ook voor later):

Een 6° bocht:


Stukjes, zelfs uit de afvalbak om wissels dichter dan standaard aan elkaar te kunnen zetten:




En nu op zoek naar wat afvalkarton om er eens een achterwand in te plaatsen om het zichtbare te scheiden van de schaduwstationsporen.

Wordt vervolgd...





Pierre

Groet Pierre.


efl045

Nu heb ik al heel veel railsystemen (en baansystemen van slotcars) gezien en meestal, zeker bij de heel eenvoudige systemen met weinig verschillende onderdelen, is er direct een logica in te zien.
Maar bij Gils?
Niet alleen Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, ook in Jupille waar ze het Gils railsysteem hebben bedacht moeten ze er toch een rare manier van denken op na gehouden hebben of ik ik zie iets helemaal over het hoofd...
Enfin, ik snap het niet.
Er is maar 1 boogstraal en een cirkel bestaat uit 12 stukken van 30°. Volkomen normaal.
Er is een kruising van 45° en er is 1 tegenboog van 22,5°, dat is ook begrijpelijk.
En er is 1 type wissel waarvan de afbuigende rail ook 30° is, dus met een gewone gebogen rail kom je er als tegenboog.
Lijkt ook normaal, maar: een links-rechts combinatie met een wissel en 1 tegenbocht is al liefst 2cm breder dan een links-rechts combinatie met 2 gewone bochten en daar klopt het helemaal niet meer, je kunt dus in een cirkel van 12 rails eigenlijk geen bocht vervangen door een wissel en bij uitwijksporen kom je er enkel door 'symmetrisch' te werken (wat ze vroeger wel heel graag deden).
Natuurlijk ben ik eens beginnen passen wat de bedoeling kan geweest zijn de wisselboog (veel) scherper te maken dan de standaardboog (die ook al heel scherp is, je zou dus eerder het omgekeerde verwachten) en de enige afstand die 'klopt' is dat je met een links-rechts combinatie van 2 wissels uitkomt op de afstand van een kruising met 2 tegenbogen. Maar waar dat ooit zou kunnen voor dienen of gedaan zijn is mij een raadsel...
Blik is gelukkig gewillig, dus met wringen kom je al een heel eind, en met de slijptol los je alles op, maar 't had simpeler gekund...
Een paar plaatjes waar je de vreemde geometrie ziet:





Weet iemand hier meer over? Ziet iemand iets dat ik niet zie of begrijp?
Niet dat er een prijs te winnen valt, maar 't zou mij plezieren moest iemand daar een acceptabele uitleg kunnen aan geven ;-)

Gerolf

Mijn gok: de plaat onder de wissels is te breed (omdat de aandrijving nogal groot is),
en daarom hebben ze een recht stukje spoor aan het uiteinde van de afbuigende rail gemaakt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Dat was ook mijn eerste idee, maar dat zou enkel zin hebben als je zoals ik eens uitgelegd heb met tegenwissels werkt, want als je een gewone tegenbocht gebruikt om een uitwijkspoor aan te leggen zit de aandrijving niet in de weg. En daarbij komt dat ze hun wissels zo gemaakt hebben dat de bakelietplaat iets wijder is dan de uiteinden van de rails, dus duidelijk met de bedoeling om geen 2 wissels direct aan elkaar te zetten (wat ook al raar is...).
Hadden ze nu als boog van de wissel de normale boog genomen dan kon je een kort stukje rechte rail tussen de 2 wissels zet om buiten de spoelen te geraken, wat je nu ook moet doen door de brede rand aan de wissel.
Ik denk dus niet dat dit de bedoeling geweest is.

efl045

#36
De wisselspoel zit ten andere nog veel meer in de weg als je 2 rechtse of 2 linkse wissels na elkaar wilt gebruiken en dat hebben ze ook niet echt goed opgelost, behalve de standaard rechte rail van 210 mm is er een kort stukje van 80 mm, te kort om tussen 2 wissels te gebruiken en dan een stukje van 150mm wat dan weer vrij lang is waardoor de minimum parallelafstand zeer groot wordt...
Ik los dat dan maar op door zelf een stukje op de gewenste lengte te zagen ;-)





En ook daarvoor hadden ze de bodemplaat toch wat kleiner kunnen nemen, zelfs met die knoert van een spoel...
Er werd vroeger toch wel heel anders omgegaan met railgeometrie dan nu.

Metpetergaathetbeter

misschien zit in de gedachte van Gils dat Vlamingen toch altijd kunnen improviseren ! ;D ;)

efl045

Dat kan het ook zijn en vooral dat Walen 'anders' redeneren dan Vlamingen ;-)

efl045

Een beetje poppenkast gespeeld deze morgen, met een karton (dank aan IKEA) een gebogen achterwand gemaakt om het zichtbare te scheiden van het schaduwstation en met een 2de karton de minimum hoogte proberen bepalen van de  kijkkast. De foto's van de kijkkast zijn niet zo goed door het ontbreken van een ingebouwde verlichting en het sterke tegenlicht door het dakraam, maar dat gaat dan ook enkel over waar het dak van de kijkkast ongeveer moet liggen om een redelijke inkijk te hebben.
't Zal spannen, want dit is het bovenbaantje, dat moet straks dus hoger komen en 't is onder een schuine wand...
Bedoeling is dat het achterste zichtbare spoor op een brug ligt waar auto's onderdoor kunnen, maar daarvoor moet het schaduwstation dan nog iets hoger komen te liggen, en dat terwijl het schuine dak daar nu net iets lager ligt...
En het dak van de kijkkast dat later dan ook zeker hoger komt als de onderbaan er ligt moet als vensterbank dienen voor het raam, hoger mag niet (van mijn vrouw...).
Dat wordt dus nog veel meten en passen, maar 't moet in de beschikbare ruimte passen, dat is een deel van de uitdaging, met het beschikbare mùateriaal en plaats zo efficient mogelijk omspringen ;-)
De foto's, die toch een indruk geven waar het naar toe moet gaan:









En ja, 'k weet het, die foto's zijn zeer slecht, maar dat komt door dat goedkoop IKEA karton hé ;-)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Dirkh

Vindt die steun van de fries wel origineel, maar in elk geval mooi om te volgen. Prachtig hoe dat oude materiaal terug tot leven komt.

efl045

#43
't Ja die steun...wat doe je als iemand van 'den buiten' zoals ik als je een steuntje nodig hebt van een kleine 30 cm, daar zaag je toch geen mooie houten lat voor kapot hé. Karton en plastiek zijn hier voor ons 'op den buiten' verpakkingsmateriaal, de aanbidding van het plastieken kalf is nog niet tot hier doorgedrongen...wij gebruiken ijzer, hout en bakeliet als duurzame materialen, al de rest is voor de afvalbak ;-)
En dan nog, 't is een Duitse wagon hé, en wat heeft 'den Duits' hier niet allemaal gedaan met ons schoon gerief ? ;-)

efl045

#44
Aangezien mijn Gils treinen digitaal rijden op de volgens sommigen 'dodelijke' sapnning van 60V peak to peak en ook anderen daar nogal smalend over deden laat ik eens wat zien van mijn omgebouwde booster. Schakeltransistoren voor de 'dodelijke' 60V peak to peak zijn er niet of nauwelijks, dus heb ik mijn toevlucht genomen tot de oeroude buizentechniek, daar is 60V 'om mee te lachen'...
't Wordt nu spannend, 'k ben toch altijd een beetje zenuwachtig vooraleer die spanning los te laten op mijn 70 jaar oude treintjes...





t Is 't moment om te testen, 't vrouwke is niet thuis en die kan daar niet goed tegen...
En nu maar hopen dat alles goed gaat...