Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

#15
Daar is geen werk aan, zowel binnen als buitenrolgordijn al jaren aanwezig op het Velux raam ;-)
En de baan wordt een kijkkast met de opening van het venster weg en een dak met LED verlichting ter hoogte van de onderkant van het raam er bovenop.
Kijken zal dan wel al zittend moeten gebeuren, eventueel met glaasje wijn en sigaartje, ideaal voor op mijn oude dag ;-)

En zeg nu zelf, met zo een uitzicht kun je die rolgordijnen nu toch niet altijd naar beneden laten?



Dat is ten andere de reden waarom ik geen enkele moeite doe om plastieken boompjes op mijn baan te zetten ;-)

efl045

#16
Deze namiddag eens bekeken hoe ik het makkelijkst terugmelders kan maken.
Aangezien ik 3 gescheiden rails gebruik waarvan de 2 buitenste gemeenschappelijk aan massa liggen, is het eenvoudigst 1 railstaaf te isoleren en de ingangen van de terugmeldprinten te laten schakelen naar massa via de locomotiefwielen. Massadetectie dus.
De railverbinders zijn ronde stiften van 2,7 mm diameter (standaard maat nagels) en zijn makkelijk te vervangen door een stukje isolatie van kableerdraad van 2,9 mm, dat past net spannend genoeg in de holle rails.
Om er voor te zorgen dat de rails niet meer tegen elkaar kunnen komen steek ik er langs de onderkant een stukje kunststof tussen.
Dan een draadje solderen onderaan de spoorbiels die de rails samenhoudt en de terugmeldrail is gereed.
Als het draadje onder de biels door de onderplaat gevoerd wordt is er aan de bovenkant niks meer van te merken, niet onbelangrijk voor dit oud materiaal.

Zo, zeer eenvoudig en zeer betrouwbaar, meer moet dat niet zijn ;-)











Op de testbaan zal ik alle rails gewoon met de standaard paspinnen met elkaar verbinden en met mijn vertrouwde 'plakkertjes-contacten' proefondervindelijk op een zeer flexibele manier vaststellen waard de melders best zitten. Dat zou ook permanent kunnen gebruikt worden, dat doe ik op bestaande M-rail banen die achteraf zonder ze half af te breken geautomatiseerd worden, maar 't is geen net zicht.

Voor wie die methode niet kent: eerst een stukje Scotch Magic tape als isolatie met daarover een stukje zelfklevend aluminium tape met een draadje tussen, dat weerstaat zelf de zware spoor 0 locs die er over denderen.



Heel veel terugmelders ga ik niet gebruiken, in de verborgen gedeelten wordt per blok telkens 1 melder gebruikt waar direct op gestopt wordt, in de zichtbare gedeelten die allemaal 2 richting worden bereden en in de verborgen gedeelten waar in 2 richtingen gereden wordt komen er 2 melders per blok. In de zichtbare gedeelten kan er dan ook netjes afgeremd worden.
Meer heeft geen zin, je kunt er niks meer mee doen en je verspilt er resources mee (waar we zuinig moeten mee zijn want het kost niet alleen geld maar vooral ook performantie).


mahtoska1

Mooie verslagen die je altijd maakt. Ze zijn heel duidelijk.
Wat ik echter niet snap is hoe de "plakkertjes" melders werken. De draad is geisolleerd van de rail staaf door de Scotch Magic tape. Hoe kan er dan een melding zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

efl045

#18
Ja, je ziet iets over het hoofd, het draadje is geïsoleerd van de railstaaf met de Scotch tape, dat klopt, maar als er een loc (of wagon met geleidende as) passeert wordt het draadje dat wel contact maakt met de alu tape via de wielen en as verbonden met de andere spoorstaaf die aan massa ligt (en zie hierna, zelfs met dezelfde railstaaf), de wielen en as zijn dus een schakelaar naar massa.
Bedenk dat zo iets niet mogelijk is bij 2-rail systemen (toch niet voor lange geïsoleerde stukken), enkel bij 3-rail (met de beide buitenste rails aan massa en geleidende assen, dus bij 'standaard' Gils zou dat ook niet mogelijk zijn), 2-rail en 'standaard' Gils werken enkel met stroomdetectie (of reedschakelaars, of hall generatoren, of lichtsluizen). Ik heb Gils omgebouwd om met massadetectie te kunnen werken en vooral om keerlussen zonder kortsluiting en dus zonder keerlusmodule te kunnen gebruiken, allebei voordelen van 3-rail zoals Märklin die Gils standaard niet heeft.

En dan toch nog iets over deze specifieke methode van (extreem korte) massa detectie en dat weinigen weten: dit werkt ook voor 2 rail digitaal, dan niet schakelen tussen links-rechts natuurlijk maar voor-achter, omdat er meerdere wielen aan dezelfde kant met elkaar doorverbonden zijn, zeker bij locs, wordt het korte geïsoleerde stukje bij het passeren van een loc (of wagon met draaistellen waarbij de wielen an 1 kant doorverbonden zijn) ook met de stroomvoerende railstaaf verbonden en daarmee kun je net zo goed een S88 ingang triggeren. Maar dit valt buiten het bestek van dit baantje, hier gaat het over 3-rail.

Michiel

Inventieve constructie met die geïsoleerde alu-folie over de rail. Dat zal zeker werken, maar hoe slijtvast is die folie? Door de bolle railkop zal je een heel smalle, scherpe contactstrook hebben, dat toch vrij snel zou kunnen doorslijten. Of is die folie geen aluminium, maar iets dat slijtvaster is?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

#20
Die folie is zeer slijtvast, ik weet niet hoeveel duizenden malen mijn oud spoor 0 materiaal er over gedenderd heeft, maar van de 10-tallen contacten die ik zo in gebruik had heeft er nooit 1 gefaald. Ook de hechting, net zoals die van de Scotch Magic tape is fenomenaal, je krijgt dat er gewoon nooit meer af, verwijderen kan alleen door kapot te schuren met de grove middelen...
En stel dat je een nieuw folietje wilt plakken, dat duurt een paar seconden.
Ik gebruik het zelf alleen op testbanen, maar het is echt permanent bruikbaar en 't heeft het voordeel dat het toepasbaar is op een bestaande baan zonder ook maar iets af te breken. Daarvoor heb ik het bedacht, of misschien wel uitgevonden want ik heb het nooit nog ergens anders gezien :-) Een patent heb ik er niet op ;-)

O ja, en nog iets, er zijn er die dat brol vinden, maar 't zijn er steevast die het zelf nog niet geprobeerd hebben en vooral, zelf nog nooit iets bedacht hebben ;-)

efl045

En het spreekt voor zich dat ik het de jongens van Miniatur Wunderland niet zou aanraden :-)
Maar thuis, hoeveel wordt daar nu gereden? En dan nog op oude banen?
Want nogmaals, ik heb het bedacht om een zeer oude baan te automatiseren zonder er ook maar iets aan af te breken.
En 't valt minder op dan een hele baan te voorzien van lichtsluizen.
En je moet geen magneetjes plaatsen op alle rollend materiaal zoals voor reedswitchen en hallgeneratoren.
Als er betere en andere oplossingen zijn doe je dat natuurlijk, maar soms moet men zich behelpen met wat mogelijk is.

sdz1976

Geniaal simpel oftewel simpelweg geniaal  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS


efl045

Tegen mij mag je dat zeggen dat het simpel is, ik zie dat zelfs als een groot compliment: hoewel de meesten veel bewondering hebben voor heel ingewikkelde oplossingen (zelfs voor simpele problemen)  heb ik een grenzeloze bewondering voor eenvoudige oplossingen voor ingewikkelde problemen want is het niet zo dat de complexiteit van de bedachte oplossing omgekeerd evenredig is met het inzicht in het probleem? :-)

sdz1976

Het was ook als een compliment bedoelt.

Eenvoud is niet eenvoudig (Gert De Mangeleer) 


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Metpetergaathetbeter


efl045

Aangezien er hier nog liefhebbers zijn van eenvoudige oplossingen moet dit ook nog kunnen, mijn Gils kuistender, die ook honderden keren over de 'plakkertjes'-contactrails gereden heeft (voor wie er nog niet gerust moest in zijn ;-))




Op een paar minuten gemaakt met wat gerief dat toevallig op de werkbank lag, en hoe kan het ook anders met zo iets eenvoudigs, 't werkt ;-) En meer moet dat toch niet zijn :-)

RD25

Citaat van: sdz1976 op 21 april 2017, 18:49:41 PM
Het was ook als een compliment bedoelt.
Eenvoud is niet eenvoudig (Gert De Mangeleer) 

Grtz,
Samuel.

+1
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

efl045

#29
Baantjes bedenken is leuk, maar zien of ze wel werken zoals verwacht vooraleer ze te bouwen is toch wel handig, want zeggen ze niet: the proof of the pudding is in the eating?
Daarom alles al eens in een rapke ingevoerd in Koploper en de boel al eens laten rijden:
https://youtu.be/pWU9gMPoscs
En 't ziet er wel goed uit, er zal veel te zien zijn met zoveel mogelijk afwisseling, zoals bedoeld.
Op zo een klein baantje 11 treinen die om de beurt mogen 'te voorschijn komen', meer moet dat niet zijn ;-)
'Dynamischer' kan een vitrine niet zijn :-)