Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

't Is de bedoeling hier de vorderingen te publiceren van de bouw van een retro Gils spoor 0 baantje: 'Overdijzers'.

Het ontwerpen van het baanplan van dit baantje kun je daar zien: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26099.msg372969.html#msg372969

Het is uiteindelijk dit geworden:


Eerst maar eens starten met de benedenbaan, die zal vast zijn.

Later volgt dan de bovenbaan die afneembaar zal zijn en op zichzelf zal kunnen gebruikt worden, bijvoorbeeld hier of daar op een opendeurdag om eens wat Gils treintjes te showen.

Het bouwtempo zal eerder traag zijn, ik ben met te veel andere zaken bezig die ook heel wat tijd vergen, maar af en toe als het (model)trein weer virus opsteekt zal er hier aan verder gewerkt worden.

efl045

Zoals beloofd een filmpje over het rangeren met Gils dat zeer makkelijk is, 't werkt met een vaste ontkoppelrail waar vooruit en achteruit gewoon kan over gereden worden, maar waarbij ontkoppelt wordt door op de ontkoppelrail de rijrichting te veranderen van achteruit naar vooruit. Daar hebben ze 70 jaar geleden heel goed over nagedacht.
https://www.youtube.com/watch?v=jc0wUhy5NAo

renstimpie

De video is helaas niet beschikbaar...

efl045


Metpetergaathetbeter

voordeel is  je hoeft niet hulpstukken/middelen(kleine schroevedraaier, stokje,....) te hebben om te helpen ontkoppelen ;)

efl045

Wat een groot vordeel is bij het automatiseren ;-)
Want dat is wel de bedoeling, een demo baantje waar automatisch op gereden en gerangeerd wordt.
Thuis wordt het wel een sturing met Koploper, maar buitenshuis denk ik toch meer aan een Arduino (Mega) omdat die veel sneller operationeel is, gewoon aanzetten en geen gedoe met een pc, meer dan een repetitieve afloop van een aantal bewegingen moet er niet gebeuren. En als er iets mis loopt moet het zo snel mogelijk weer gestart worden, een beetje als een (eenvoudige) machine in de industrie met een plc.

efl045

Deze morgen in mijn (nog steeds onvoltooide...) werkplaats eens een testopstelling gemaakt van het boven/demo baantje, om te testen waar de ontkoppelrails best zitten om een beetje (automatisch) te kunnen rangeren en natuurlijk om het 'papieren' ontwerp eens 'in 't echt' te zien.
Ik vind zo een witte onderplaat ook wel iets hebben, maar ga waarschijnlijk toch gaan voor 'iets meer aankleding', al wordt het misschien maar een groene onderplaat ;-)
't Is toch telkens weer schrikken hoeveel plaats zelfs dat oude spoor 0 materiaal nodig heeft t.o.v. H0, mijn werkbank is 2m80 breed en dat is zo opgebruikt...

Een paar plaatjes van het bovenste zichtbare gedeelte:

 










Gerolf

Dat wordt inderdaad een behoorlijk grote baan  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Zo moet het worden, in totaal 8 ontkoppelrails (donkergrijs), daar moet het wel mee lukken ;-)




efl045

Citaat van: Gerolf op 15 april 2017, 10:59:38 AM
Dat wordt inderdaad een behoorlijk grote baan  :o
Naar jouw normen zeker ;-)

efl045

Wat is 'papier' gewillig en 'testen' nuttig...wat er allemaal zo simpel uit zag werkt in de praktijk totaal niet; door de lengte van de opstelsporen in combinatie met de lengte van de wagons is het wel mogelijk 2 wagons los na elkaar af te zetten, maar aankoppelen lukt niet meer...de koppelinggen die gekoppeld moeten blijven staan dan net op een ontkoppelrail en aangezien die vast is krijg je de wagons nooit meer aangekoppeld...
't Wordt dus 1 ontkoppelrail per spoor, afzetten van 2 wagons zal enkel kunnen als ze gekoppeld blijven, wat op zich natuurlijk ook niet erg is. 't Wordt alleen wat minder flexibel om een trein opnieuw samen te stellen.

efl045

De standaard Gils trafo's (die ik heb) bestaan uit een aparte nettrafo en dubbele draadgewonden regelweerstand die samen in 1 behuizing  zitten, de ene helft van de wikkeling dient voor vooruit en is aangesloten op de ene buitenste railstaaf, de andere wikkeling dient voor achteruit en is aangesloten op de andere buitenste railstaaf.
De middenstand is stilstand zoals bij een DC regelaar.
De gemeenschappelijke wordt aangesloten op de centerrail voor de sleper.
De volle spanning komt ook naar buiten om wissels en verlichting op aan te sluiten.







Omdat alle locs omgebouwd zijn naar digitaal kan ik met de regelweerstanden natuurlijk niks meer doen, enkel de trafo's kunnen nog gebruikt worden.

Maar ik wil de regeltrafo's wel blijven gebruiken om de snelheid en rijrichting van de Gils treintjes mee te bedienen, dus moesten ze (onzichtbaar) omgebouwd worden, met de mogelijkheid ze weer naar origineel om te bouwen.
Van beide regelweerstanden zijn de lopers verwijderd en de ene is vervangen door een 12-standenschakelaar (als loc selector) en de andere is vervangen door een potentiometer als snelheidsregelaar (spanningsdeler voor een ADC).
Met wat zelf aangepaste busjes zijn de potentiometer en stappenschakelaar vast gezet in de oude regelweerstanden en met wat inzetstukjes zijn de originele knoppen vastgezet op de dunnere assen.











Van buitenaf zie je van de ombouw niks meer :-)



't Ja, voor zulke dingen moet je uiteraard niet bij Lippe of de Chinees zijn ;-)

efl045

De hoge spanning die nodig is voor de Gils motortjes zit mij toch niet lekker... 't Werkt nu al een hele tijd maar wel buiten de specificaties van de decoders...
En ik ben gebonden aan 1 type decoder (uit een test van 10).
Er wordt eigenlijk veel spanning 'weggegooid'.
De veldspoel wordt in serie gezet met de rotor, aangesloten op een bruggelijkrichter met elco over om constant een veld in dezelfde richting te hebben, anders kan ik de draairichting niet omkeren, maar er staat wel 4 volt over die niet meer beschikbaar is voor de rotor.
Daarom ben ik bezig met experimenteren om over te schakelen van seriebekrachtiging naar parallelbekrachtiging.
De veldspoel moet dan wel in en uitschakelbaar gemaakt worden, anders staat die ook stroom te trekken bij stilstaande loc, en dat is puur verlies.
Maar door een functieuitgang te gebruiken die uitschakelt bij rijstap 0 is dat ook opgelost.
Blijft dat de veldspoel teveel stroom trekt voor een functie uitgang, maar dat los ik op met een transistor.
De 4V die ik nodig heb voor de veldspoel maak ik door de 'gedimde' uitgangsspanning van de functie uigang enkelzijdig gelijk te richten.
Op de rollenbank zijn de resultaten goed, maar straks als ik een baantje heb kan er in 't echt getest worden.
Omdat er nogal wat parameters in de gaten te houden zijn en dat al rijdend op een baan met belasting moeilijk is, wordt in de testloc een Digi XBee module met ZigBee protocol ingebouwd die genoeg analoge ingangen heeft om die parameters draadloos door te sturen naar een andere XBee, aangesloten op een Arduino die dan fungeert als draadloos telemetrie systeem.
't Is de bedoeling de stroom en de spanning van zowel stator als rotor wikkeling draadloos door te sturen.
Waarom met een Arduino en XBees? Gewoon omdat ik daar voor het moment mee bezig ben in een leven buiten (model)treintjes en ik dat materiaal dus ter beschikking heb.
En omdat ik dat leuk vind ;-)

efl045

Hier zal het baantje moeten komen, voorlopig op vezelplaat om alles makkelijk te testen, later op een open frame met multiplex.



Wissels heb ik net voldoende, en ze zijn allemaal in zeer goede staat en nog elektrisch functioneel, van al de rest heb ik ongeveer het dubbele van wat ik nodig heb, dus kan er eerst een triage gebeuren: de allerbeste voor het zichtbare gedeelte, de 2de keuze voor de verborgen gedeelten en de rails met het meeste vliegroest gaan 'op stock'. Eigenlijk is alle materiaal nog prima te gebruiken, mits wat poetsen, maar als je de luxe hebt te kunnen kiezen dan is een voorsortering de makkelijkste optie ;-)

Eerst eens alles uitgelegd voor de visuele controle en 't is best een hele hoop gerief, de gebogen rails liggen hier nog per 3 op elkaar...







Terugmelders heb ik nog heel wat van vorige experimenten maar er zullen er een heel deel moeten bijgemaakt worden om alles rijdend te krijgen onder de controle van Koploper.

Een deel van de rails zal moeten verzaagd worden want ik hou mij behalve aan de boogstraal voor de rest helemaal niet aan de 'standaard' geometrie, anders is het veel te beperkt en haal ik nooit mijn doelstelling op deze relatief kleine oppervlakte...

Metpetergaathetbeter

geen zonlicht op je materiaal met die dakvenster of wordt daar ook aan gewerkt? :-\