Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

Stieven76


efl045

Direct passen zal het niet, passend maken moet zeker lukken, maar... of ik mij nu wil verlagen tot Märklin?  :D
Ik gebruik juist Gils omdat Märklin toch teveel beschikbaar is, ik kleur liever wat buiten de lijntjes  ;)
Dat Märklin spul laat ik alleszins passeren, maar je hoeft niks te verwijderen hoor, andere volgers zijn misschien wel geïnteresseerd.

Stieven76

Wel eerlijk gezegd dacht ik dat de verkoper zich vergist had met de naam Marklin. Ik wist niet dat zij ook zo'n systeem in O hadden  ;D
Zag er voor mij, die niets kent van Gils e.d., hetzelfde uit  :-[  ;)

efl045

Het verschil tussen Gils en Märklin is dat Gils met 3 elektrisch gescheiden rails werkt op bakelieten bielzen en bij Märklin de 2 buitenste rails met elkaar verbonden zijn via metalen bielzen.
Gils doet dat om met een wisselstroommotor vooruit en achteruit te kunnen rijden zonder omschakelrelais of schakelaar in de loc, de linker rail is verbonden met de ene veldwikkeling en de rechter rail is verbonden met de andere veldwikkeling. De 2 veldwikkelingen staan in serie en de middenaftakking gaat naar de rotor waarvan de andere kant naar de sleper en de middenrail gaat. Dus ofwel staat er spanning tussen linkerrail en centerrail ofwel tussen rechterrail en centerrail.
Omdat ik al mijn locomotieven ombouw naar digitaal gebruik ik mijn Gils rails zoals bij het Märklin systeem, de buitenste rails worden met elkaar verbonden en alle wielen worden ook met elkaar verbonden.
Met 4 verbonden wielen zonder antislipbandjes en 2 slepertjes per loc zijn er dan ook nooit contactproblemen. Zalig :-)
Op die manier kan ik ook eenvoudig keerlussen aanleggen en gebruik maken van de zogenaamde massadetectie voor mijn terugmelders.
Ik zou beide railsystemen dan ook kunnen combineren.
Een ander verschil is dat de Märklin rails een mechanische vergrendeling hebben en de Gils rails bij elkaar moeten blijven door de klemkracht van de pinnen waarmee de rails in elkaar gestoken worden.
Als de rails los gelegd worden is het Märklin systeem dus wel wat bedrijfszekerder, de rails schieten minder makkelijk uit elkaar.
Als de rails vast gelegd worden is er geen verschil.
Misschien moet ik in de verborgen gedeelten wel met Märklin rails werken ;-)

efl045


Metpetergaathetbeter

lijkt wel een leuke gedacht onder de pannen met zicht op de tuin,daarna zal je alleen maar meer tuin zien ! ;D ;)

efl045

Ooit heb ik eens een paar 100 multiplexplaten gratis gekregen die 1-malig gediend hadden om de draagkracht te verhogen van kleine kartonnen doosjes met zachte inhoud op euro paletten. Door dergelijke tussenplaten te gebruiken kunnen ze zo hoger gestapeld worden op een vrachtwagen. Na 1-malige 'dienst' wordt dat anders weggegooid...zonde hé.
't Zijn 5-lagige platen van 1m20 op 1m, 10mm dik, ideaal om mee te knutselen, en goedkoper bestaat niet ;-)
Uiteraard is dat geen topkwaliteit, maar ze zijn onderling binnen 1/10 mm even dik. Ze zijn ook niet biljartvlak, maar met ondersteuning is dat zo opgelost.
En laat dat nu net ook mijn ding zijn, van afgedankt of minderwaardig materiaal iets goed en bruikbaars maken, dat vind ik stukken leuker dan van 't allerbeste materiaal iets middelmatigs te maken...want ik ben ten slotte geen schrijnwerker en al helemaal geen meubelmaker.
En 't is wat meer zaagwerk dat je ook zelf moet doen dan als je alles koopt en laat doen in de houthandel, maar dat betekent voor mij gewoon meer plezier, ik doe dit uiteindelijk toch maar 'om bezig te zijn'.
Meer is er ook niet nodig om 70 jaar oud speelgoed op uit te leggen, de treintjes zullen wel al ooit op minder goede ondergrond gereden hebben zeker ;-)
En voor de randafwerking vooraan heb ik nog overschot thermowood van de bouw van een garage, dat is eigenlijk overkill voor wat ik er ga mee doen, maar 't is afval of overschot, dus waarom niet, kosten zijn er toch niet meer aan.
En 't is 't enige dat achteraf zichtbaar blijft, dat mag dus wel wat mooier zijn dan de rest.











SuSke

Zeker weten dat die platen best te gebruiken zijn. Recyclge ten top  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Je moet maar het geluk hebben om zo'n aanbod van gratis multiplexplaten te krijgen, de plaats te hebben om ze gedurende onbepaalde tijd te kunnen bewaren, en het gereedschap hebt om de platen recht op maat te kunnen verzagen. Dat is dus allemaal heel mooi meegenomen.

Het meubel ziet erg alvast goed uit. Prima schrijnwerkerij.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Ze rechthoekig maken was inderdaad een uitdaging, want ze waren allemaal op zijn minst een cm scheef, hoe ze dat ooit gepresteerd hebben is mij een raadsel, nu ja, 't was toch maar om achteraf weg te gooien :-)
Maar al in de oudheid wisten ze rechte hoeken uit te zetten met de 3-4-5 regel, voor wie het niet (meer) kent, 3²+4²=5², dus een driehoek met zijden die zich als 3 - 4 - 5 verhouden heeft altijd een perfect rechte hoek.
Dus om ze perfect haaks te maken kom je er al met een touwtje met op regelmatige afstanden knoopjes in :-) Maar 'k heb toch maar een vouwmeter gebruikt.
Bewaren was geen probleem, 'k heb ze nu al minstens 25 jaar en heb er in de loop der jaren ongeveer de helft van opgebruikt, 't is echt een luxe om iedere keer dat je een plaatje nodig hebt (en als bricoleur is dat dikwijls) het uit eigen magazijn kunt halen.

efl045

't Is eigenlijk geen werk voor zo een mooie dag, maar deze morgen toch in alle vroegte al wat rails op maat gemaakt.
Werken met blikken rails verschilt niet veel van werken met flexrails ;-)
Alhoewel volgens de specificaties niet bedoeld voor blik werkt de Proxxon tafelzaag toch stukken beter dan een Dremel om blikken rails netjes af te korten. Met een Dremel heb ik het ooit geprobeerd en dan was ik zo zwart als een mijnwerker achteraf, met de Proxon en stofzuiger doe ik het gewoon ter plaatse zonder enig vuil, meer moet dat niet zijn hé.



Tijdens het zagen nog wat staan mijmeren over de baanachtergrond, maar wat ik zie als ik voor het venster sta te werken zal ik moeilijk kunnen evenaren vrees ik...misschien moet ik wel niks doen ;-)



En nu maar een beetje in de tuin werken, alhoewel genieten een betere omschrijving is dan werken.

 



bollen neus

"En nu maar een beetje in de tuin werken, alhoewel genieten een betere omschrijving is dan werken."

Dat ben ik hier ook volop aan het doen Franky, dat de paarden werken die hebben hoefijzers aan.
Den Eric.

just4fun

Citaat van: efl045 op 17 mei 2017, 11:02:23 AM
... staan mijmeren over de baanachtergrond ...



Misschien uw baan hoger plaatsen, zodat de baanrand gelijk komt met de onderkant van uw dakraam  ;)
Paul

efl045

Citaat van: bollen neus op 17 mei 2017, 11:24:35 AM
dat de paarden werken die hebben hoefijzers aan.
Dat is hier ook dagelijkse kost, is het nu 30° of -10°, kurkdroog of kletsnat, er draven achter mijn huis constant renpaarden, mijn buurman traint paarden voor drafrennen en heeft net waar het grasveld ophoudt een piste liggen waar 3 sulkys naast elkaar kunnen rijden, 'k zit altijd op de eerste rij in de hypodroom ;-)

efl045

Citaat van: just4fun op 17 mei 2017, 12:34:15 PM
Misschien uw baan hoger plaatsen, zodat de baanrand gelijk komt met de onderkant van uw dakraam  ;)
Dat komt nog, de afdekking van het spoor 0 baantje komt gelijk met de onderkant van het raam en daarbovenop komt er en heel klein spoor 1 baantje dat een achtergrond zal hebben die mee verandert met de seizoenen, dan moet ik niet altijd op 't zelfde kijken ;-)