Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

En ere wie ere toekomt, de TAMS samen met een Gils onderstel broederlijk op de foto.



Hadden ze dat destijds in Jupille ooit kunnen vermoeden?

efl045

#76
Waar de meesten al dik tevreden zijn om een nieuwe lok met standaard motor, of in het extreemste geval een oude lok met nieuwe motor goed te doen lopen, hou ik er veel meer van mij te behelpen met wat er standaard voorhanden is in een stratenoude lok, en daar geraak je ook al een heel eind verder mee dan je zou verwachten, je moet het oude spul nog niet te snel aan de kant schuiven.
Na de  2 vorige experimenten, eerst met seriemotor en daarna met shuntmotor is het natuurlijk verleidelijk de voordelen van beide systemen te combineren.
Het derde experiment zal dan ook met de compound motor zijn, zowel serie als parallel bekrachtiging.
Gelukkig zijn er standaard 2 veldspoelen aanwezig die in serie staan met een centrale aftakking, 't is voldoende de gemeenschappelijke aansluiting te splitsen en er zijn 2 onafhankelijke veldspoelen beschikbaar, eentje om in serie te schakelen en eentje om parallel te schakelen, wat op zich dan ook nog op verschillende manieren kan gebeuren.
Dan zijn het grote aanloopkoppel van een seriemotor en de goede lastregeling van de parallelmotor tegelijk aanwezig.
Door het vastschroeven van de hobbelige rails rijden de 4 wielige lokjes nu ook wat minder op 3 of zelfs maar 2 wielen en is er weer wat ruimte voor wat meer trekkracht en betere rijeigenschappen.
We weten dus weer wat gedaan. Wordt vervolgd dus.

efl045

Citaat van: Ronald op 01 mei 2017, 14:09:52 PM
Loopt als een beer dat ding, of niet?
Had ik over gelezen... Ja, loopt als een beer, nog altijd, en hopelijk nog voor lang!
Maar dat zal wel, ik doe niks liever dat oud spul goed doen lopen.
Wordt na een lange rust deze zomer weer gebruikt ;-)

efl045

#78
Deju toch..nu is de TAMS kapot...
'k Had het zo ingesteld dat de veldspoel via AUX2 ingeschakeld wordt van zodra er rotorstroom geleverd wordt door de decoder, maar door wat instellingen van de decoder te veranderen was dat teniet gedaan (sommige CVees beïnvloeden zowel AUX1 als AUX2)...resultaat dat motor aangestuurd werd zonder veldspoel en dan loopt de rotorstroom wegens het ontbreken van een tegen EMK natuurlijk de spuigaten uit, enfin, alleszins teveel voor een TAMS en die is nu te ziele gegaan. Heeft zijn leventje gegeven voor de wetenschap ;-)
In 't vervolg dus wat beter opletten...
Of toch maar ineens ombouwen naar compound, dan is er altijd een seriespoel en is het minder erg dat de shunt spoel niet ingeschakeld wordt.
We weten weer wat gedaan.

efl045

Er is ondertussen al een nieuwe TAMS geleverd maar 'k ga toch wachten om die in gebruik te nemen tot ik van onze Chinese vrienden de step-down DC-DC convertors heb ontvangen om de lage veldspanning mee te maken op een energievriendelijke manier.

Maar er is aan dit oud spul nog genoeg anders te doen.
Alle Gils locjes zijn 2 assers die eigenlijk meer als hobbelpaarden ronddrijden dan als locomotieven.
Dat komt door de belabberde toestand van vele railovergangen, door het gebruik en vooral misbruik in de loop de jaren.
De rails zijn hol geplooid en passen op elkaar met paspinnen van 2,7mm.
Sommige rails zijn plat geknepen, die zijn in een wip weer mooi rond met de conische punt van een rondebektang.

Maar de meeste zijn uitgerokken...waardoor niet alleen de pin slecht contact maakt, maar waardoor er grote hoogteverschillen bestaan in de aaneengeschoven rails waar de locs over 'hobbelen' dat het lust is (eigenlijk meer last...).
Maar hoe die weer schoon rond krijgen? Daar heb ik niet zo maar het gepaste stukje gereedschap voor op de plank liggen...
Dan maar zelf gemaakt: 2 blokjes zacht metaal op elkaar tussen een tang en er een gaatje door geboord van 3,2mm, perfect de buitendiameter van het rond profiel van de rails. Effe goed aanknijpen en de rail is weer zo rond als nieuw, de pin past weer, de overgang is perfect dezelfde hoogte.
En groot voordeel: dit werkt zowel op losse rails als op reeds geplaatste rails.
Weer een mooi stukje nuttig gereedschap rijker. Aan een zeer schappelijke prijs ;-)

Een uitgerokken railprofiel met losse pin:


De zelfgeknutselde tang:


En de tang in gebruik:


En het perfecte resultaat:


En ja ik weet het, in de rubriek 'nieuwste aanwinsten' wordt ik hier vast mee weggelachen, maar voor mij voldoet dit en bewijst het eens te meer dat iets bruikbaars niet perse duur en ingewikkeld moet zijn, KISS weet je wel?


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Mercie! 'k Ben er eigenlijk ook wel tevreden mee ;-)
Maar...elk voordeel heeft ook zijn nadeel, nu heb ik ontdekt dat mijn manier om rails te isoleren door er een stukje afgestripte draadgaine in te steken niks waard is...die gaine is veel te zacht en ik krijg de railovergangen dan ook niet goed, of toch niet naar mijn zin, wat misschien nog wel iets anders is ;-)
Dus op zoek naar iets beters en 'k heb weer een goeie vondst gedaan, nu wel wat letterlijker: er bestaat draad voor een Stilh grastrimmer van 2,7mm, wat gigantisch is, de meeste grotere machines gebruiken 1,5 of 1,6mm... maar als je bedenkt dat maïs ook gras is kunnen er wel grotere diktes gebruikt worden. Maar dat vindt je niet meer in de Huboos of Gammas, dan kom je bij het betere tuingerief terecht.
Na een knipje met de railtang past de Stihl draad perfect! En is ook nog stevig genoeg om de railovergangen goed op hun plaats te houden.
Wat zal er na de Bernina koolborstels en de Stihl isolatoren nog allemaal nodig zijn om dit tot een goed einde te brengen ? :-)
Voor die paar die ook misschien ooit antieke blikken rails zullen isoleren een fotootje:


Met dergelijk gebricoleer voel ik mij eigenlijk op mijn best, 'k ga mijn pogingen om vrijwillig 'wereldproblemen' te proberen oplossen maar opbergen hoezeer het door mijn rijke beroepsverleden soms ook opborrelt, ondertussen zijn er wel al genoeg die weten wat ze aan mijn hulp kunnen hebben en die weten mij achter de schermen wel te vinden. Dat zal beter zijn voor mijn gemoedsrust en die van een heleboel anderen ;-)
Ik blijf vanaf nu 'in mijn hok'! Maar de deur staat altijd open, iedereen mag binnen ;-)



SuSke

Citaat van: efl045 op 10 mei 2017, 10:32:03 AM
...
Ik blijf vanaf nu 'in mijn hok'! Maar de deur staat altijd open, iedereen mag binnen ;-)

Zolang je ons maar bij tijd laat meegluren naar zulke "inventieve" oplossingen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Zoals je al weet gluur ik al een tijdje door je vester, verwonderd met wat je aan het prutsen bent in "je kot". Ik snap niet steeds wat er gebeurt, stel soms de verkeerde vragen (waar de professor dan een beetje kregelig van wordt  ;) ). Maar ik blijf, en kijk door het venster, en zie dat het goed is, en dat er weer van alles gebeurt.   8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Bedankt voor de belangstelling en zoals je weet bedoel ik het soms niet zo 'straf' als dat ik het zeg, maar 'k heb mij toch voorgenomen daar een beetje aan te werken, voorlopig door wat minder 'over 't muurtje' te kijken en wie weet kom ik op den duur wel eens weer uit mijn kot ;-)

efl045

Blijkbaar is het niet voor iedereen even duidelijk wat de bedoeling nu juist is van het benedenbaantje van Overdijzers, sommigen weten niet goed wat zichtbaar is en wat niet, anderen begrijpen de bedoeling van het verborgen gedeelte niet zo goed (hoor ik via de tamtam...).
Daarom heb ik eens een exploded view gemaakt waarop het toch voor iedereen duidelijk zou moeten zijn dat het om een zichtbaar stationnetje met 2 sporen en 1 opstelspoortje gaat (grijs getekend) en dat al de rest verborgen zal zijn (blauw getekend). En het (blauwe) verborgen gedeelte is niets anders dan 2 keerlussen links en rechts van het station die wegens plaatsgebrek in de lengte in elkaar gevouwen zijn door gebruik te maken van 4 kruisingen.
De oranje gebogen lijn is de achtergrond en de blauwe sporen die er voor liggen worden later verborgen door de bovenbaan.

Onderbaan zoals ze gelegd wordt:


Onderbaan 'open gevouwen':


Zo, nu zou iedereen toch mee moeten zijn.

Gerolf

Dat gevouwen hondenbeen met kruisingen is goed gevonden.
Ik vermoed dat je al getest heb dat de treinen elkaar niet raken daar waar de rails heel dicht bij elkaar liggen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

De tekening stelt het wat dichter voor dan het eigenlijk is, ik heb de breedte van de bakelieten bielsen genomen als breedte van Gils rails die ik zelf heb toegevoegd aan Wintrack.
En er is nauwelijks oversteek van de wagons.
Een foto van het nauwste gedeelte:


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Wat plaats betreft wel, nu nog aanleggen ;-)