Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Allez, omdat je het leuk vindt nog wat filmpjes van een al iets verder gevorderd prototype (van 70 jaar oud...).
't Is een beetje behelpen met wat op mijn werkbank rondslingert, een 5V regelaar en wat diodes om 4V te maken en een relais (met een afgebroken pootje...) om de veldspoel automatisch in en uit te schakelen vanaf rijstap 1.
Er is een stepdown convertor onderweg uit China en later wordt het relais vervangen door een transistor, maar voor de rijproeven maakt dat geen bal uit, we kunnen verder.

Voorlopig nog zonder kap om het extra moeilijk te maken :-)

Rangeren met 1 wagon:
https://youtu.be/QqhPXRI9oJ0

Dat ziet er goed uit, het lokje rijdt gewoon traag door, met of zonder wagon.

Rangeren met 2 wagons:
https://youtu.be/ery77TWdpzQ

Dat lukt ook op lage snelheid (voor een beestje van 70 jaar oud is dat heel traag hé...).

Rangeren met 3 wagons:
https://youtu.be/YCTk__H_Alk

Dat zou lukken op rechte stukken, maar de bochten doen het lokje patineren (en niet stil vallen).
Al bij al een schitterend resultaat dat met de kap er op nog veel beter zal zijn, dat gewicht is echt nodig om die (slecht lopende) wagons door de hele korte bochten te duwen.

En nu zijn er liefhebbers van oude treinen die zo wat van hun stoel vallen over wat er kan met een TAMS decoder op een 70 jaar oude motor 'die zogezegd niet kan geregeld worden' en er zullen er zeker ook zijn die nauwelijks snappen waar ik mee bezig ben vrees ik ;-) 

efl045

#62
Iedereen bedankt voor de getoonde interesse langs verschillende kanalen, blijkbaar durft bijna niemand zich hier op het forum te outen dat hij dat oude spul ergens toch wel leuk vindt ;-)
't Ja, er worden hier dan ook geen platgestreden paden bewandeld, wat hier op het forum met stip op nummer 1 staat :-)
Maar we moeten toch niet allemaal altijd 't zelfde doen hé...

Er hebben er mij ook gezegd dat ik er nooit zou inslagen zo een oude Gils traag te laten rijden, al zeker niet zonder inbouw van een permanente magneet, zeker niet met een TAMS decoder en al helemaal niet met wagons er achter.
Dat moeten ze juist tegen mij zeggen ;-)

En wat vinden de nonbelievers van dit filpje?
Bedenk wel dat er op een filmpje precies altijd rapper gereden wordt dan in 't echt (dat weet iedereen die al eens een filmpje heeft gepost) maar ik kan verzekeren dat dit heel traag rijden is voor zo een oude knol met 4 slecht lopende wagons in die veel te korte bochten! Dat is constant op het randje van doorslippende wielen.
En dan nog te zeggen dat PID instellingen van die 'slechte' TAMS nog op de default waarden staan; met een motor met veldwikkeling 'die zogezegd niet kan geregeld worden' zal daar ook nog wel iets kunnen aan verbeterd worden ;-)

Voor de liefhebbers van oud spul en traag rijden, enjoy!

https://youtu.be/TbdTyHfpvjo

Ronald

Citaat van: efl045 op 01 mei 2017, 11:52:00 AM
Iedereen bedankt voor de getoonde interesse langs verschillende kanalen, blijkbaar durft bijna niemand zich hier op het forum te outen dat hij dat oude spul ergens toch wel leuk vindt ;-)

Haha! Zoals al via YT gezegd heb ik niet veel met dit oude spul. Maar vind 't wel knap wat je ermee doet. Chapeau! 8)

efl045

Citaat van: Ronald op 01 mei 2017, 11:56:07 AM
Haha! Zoals al via YT gezegd heb ik niet veel met dit oude spul. Maar vind 't wel knap wat je ermee doet. Chapeau! 8)
Wat moeten de ware liefhebbers van oldtimers er dan al niet van denken, alhoewel, 't laat de meesten waarschijnlijk gewoon koud of ze vinden het zelf heiligschennis...
Ah, je kunt toch niet voor iedereen tegelijk goed doen hé, ik amuseer mij er gewoon wat mee, en heb de gerustheid dat er nog niks onomkeerbaar met de lokjes is gebeurd, wie weet in wiens handen komen ze ooit nog eens tercht, misschien wel in die van een TAMS hater ;-)

Metpetergaathetbeter

het is wel leuk dat oude spul, maar ik zou het mij nooit aanschaffen,het heeft wel iets!

Tof dat andere mensen er anders van denken !

Ronald

Citaat van: efl045 op 01 mei 2017, 12:02:27 PM

Wat moeten de ware liefhebbers van oldtimers er dan al niet van denken,

Oldtimer treintjes heb ik niks mee, wel met auto's ;) :

IMG_5327 by Ronald-45, on Flickr

8) :)




efl045

Wow!
Om eerlijk te zijn, mijn oude treintjes zijn maar een vervangmiddel omdat oude auto's niet mag van mijn vrouw :-)
Daar klopt mijn hart echt sneller van!


efl045

Maar je hoort mij niet klagen, wat niet mag op 4 wielen mag dan wel weer op 2 ;-)
Niet zo heel oud, maar toch ook al weer van 1973.





En... trekkracht genoeg, ook zonder TAMS er in ;-)

Ronald

Mooi! Als Honda CB liefhebber kan ik dit alleen maar supermooi vinden als is het niet "mijn" merk ;) Loopt als een beer dat ding, of niet?

efl045

Daar hebben we een raakpunt ;-)
Mijn CB400Four waar ik mijn jongste dochter destijds heb leren mee rijden:



Ook als café racertje ;-) Daar heb ik een zwak voor...

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

ceuleer


Ronald

Sorry Franky, ik heb je draadje vervuild :) Mijn CB's liggen in opslag. De eerste uit elkaar hier in de garage en de 2e in mijn autopslag. Wie weet..... ooit nog eens ;)

efl045

#74
Ja, maak me maar heel zot, een Opel GT, amaai zo schoon!
Ah, wat is vervuilen? Dat is hier toch de norm, schone dingen vervuilen om de plastiek enigzins aanzienbaar te maken ;-)
Ik doe liever het omgekeerd, van oud afgeleefd naar 'weer bruikbaar', en ik kan je verzekeren, daar is meer voor nodig dan een penseeltje en een luchtkwast...

Bon, voor we van de juf een tik op de vingers krijgen, weer bij de les!
Eens laten zien waar ik mee begin, een motortje met een enorm ingebrande collector, de koolborstels bewegens als zuigers, maar daar hou ik wel van ;-)





En het einddoel is rijden zoals ze zelfs nieuw nooit hebben kunnen rijden ;-)