Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

Gerolf

Citaat van: efl045 op 30 juni 2017, 12:42:41 PM
Voor wie niet graag leest en liever TV kijkt ...

Ik vind de foto's nochtans ook mooi  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

De gulden middenweg, 'prentjes kijken'  ;)

apenkop

Het blijft me boeien om te zien wat er allemaal mogelijk is met dat"oude" materiel. Wielen afgieten.... tja alle prentjes wil ik daarvan wel zien.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

efl045

#183
Wielen gieten zal nog niet voor direct zijn, 9 rijdende treinen is om te beginnen ruim voldoende voor dit baantje: 6 onderaan waarvan er maximaal 3 tegelijk zichtbaar zijn, 1 of 2 stilstaand en 1 of 2 rijdend waarbij de rijrichting en de volgorde steeds wisselt en dan bovenaan 2 (dezelfde) die afwisselend in tegenrichting te zien zijn, de ene beladen en de andere leeg en het treinstel om te pendelen.
Om dat ooit allemaal voor elkaar te krijgen mag ik niet teveel ontsporen in allerhande leuke maar niet dringende projectjes zoals bijvoorbeeld wielen afgieten, dat zal zijn voor als ik eens niet meer weet wat gedaan :-)

Nu wordt de hele testopstelling afgebroken en de tafel bekleed met geluiddempende platen, niet van die syntetische, die dempen nauwelijks iets, enkel wat contactgeluid, maar van die platen uit houtstof, die dempen niet enkel het contactgeluid zoals die synthetische maar ook de overheersende reflectiegeluiden die door de 45° wand waar de baan tegenaan staat recht op mij afkomen en eigenlijk onuitstaanbaar zijn als er meerdere treinen tegelijk rijden.
Dat die platen op houtbasis veel stof afgeven neem ik er dan wel bij, daarom is de testopsteling eerst gemaakt op de blote plaat, straks is het de dempende platen lijmen op de multiplex en dan direct daarop de al passende railsecties lijmen, veel stof zal er daarbij niet meer gemaakt worden.
Ik heb beide soorten platen uitvoerig getest en het verschil in geluid tussen de 2 is ongelooflijk, ik had nooit verwacht dat het grootste aandeel van de geluidshinder kwam van refectie, maar al doende leert men ;-)

Gerolf

Citaat van: efl045 op 01 juli 2017, 09:15:31 AM...maar van die platen uit houtstof...

Is dat hetgene wat men vroeger softboard noemde - waar men vroeger bvb prikborden van maakte?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

#185
Ik weet niet of dat helemaal hetzelfde is, maar het lijkt er toch wel sterk op, op de kleur na, tegenwoordig is het groen en vroeger als ik mij dat goed herinner donkergeel/oranje.
Deze heb ik gekocht bij Brico en ze omschrijven ze inderdaad als soft-board:https://www.brico.be/nl/verf-laminaat-decoratie/vloeren/ondervloeren/sencys-ondervloer-'plaat'-7-52-m²-15-stuks/5217761 en daarmee wordt de baan fluisterstil.
Maar ze geven stof af...
De synthetische heb ik gekocht bij Hubo: https://www.hubo.be/nl/p/ondervloer-nomaparkett-5mm-groen/365875.html, maar daar ben ik niks mee, geen stof maar... veel te veel reflectie van de metaal op metaal geluiden, ik ben een metal liefhebber maar trop is teveel hé ;-)
Bij het plaatsen merk je al direct het verschil, die synthetische platen maken op zichzelf al flink wat herrie bij het verwerken, dat ritselt en klikt al bijna zoveel als de treinen zelf lawaai maken, die vezelachtige platen hoor je totaal niet, meer nog, alle geluiden in de treinkamer worden mee gedempt.


efl045

Ooit zal het klaar zijn...maar wat is dat, klaar zijn?
Ik heb er nog eens goed over nagedacht en ik denk dat het bij mij eigenlijk klaar is... Ik wilde oude Gils locomotieven digitaliseren en dat is gebeurd. Ik wilde op een zeer klein oppervlak met behulp van een goed doordacht baanplan en met Koploper besturing een interessant treinverkeer mogelijk maken en dat is meer dan gelukt.
Huisjes bouwen, boompjes bouwen, dat is nooit aan mij besteed geweest, toch niet op schaal ;-)
Ik kan nu enkel nog een verdiep bijbouwen, op de onderbaan een bovenbaan leggen, maar ik val dan in herhaling en dat is iets waar ik een bloedhekel aan heb...
Er zijn eigenlijk geen nieuwe uitdagingen meer aan wat ik aan het doen ben, zelfs in Koploper heb ik nog weinig of niks te verkennen, al wat mogelijk is is uitgeprobeerd.
't Enige dat nog rest is alles terugbouwen naar de originele toestand, iets waar ik van in het begin heb over gewaakt en dat dan ook mijn volgende stap zal zijn.
En als alles weer origineel staat van rails en wissels tot locomotieven gaat alles weer in bananendozen, al wat ik heb van Gils past precies in 4 dozen en die worden dan weer opgeborgen in de archieven bij de 10-tallen andere dozen met leuke inhoud die misschien ooit nog eens weer open gaan als ik zin heb om mij met iets anders bezig te houden.
Bedankt voor de aandacht aan alle volgers, maar ik ga het hier bij laten, de omgekeerde weg die ik tot hiertoe met Gils heb afgelegd ga ik jullie besparen, hier moeten verslagen komen van opbouw, niet van afbraak ;-)

Michiel

Het was in alk geval een heel apart project, anders dan anders. Ik vond het boeiend om volgen, en heb toch een paar dingetjes opgestoken. Kort maar krachtig. Opruimen is minder prettig, maar alles weer in oorspronkelijke toestand brengen is wel een stimulans om het goed te doen.

Bedankt voor dit vurig project, en ik kijk eigenlijk al een beetje uit naar wat je volgende keer mee gaat uitpakken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

apenkop

En ik kan me aleen maar aansluiten bij Michiel. Je hebt ons een heleboel niet alledaagse dingen laten zien. En ons geleerd dat iets eigenlijk nooit afgeschreven hoeft te zijn. Bedankt dat je dit alles met ons gedeeld hebt.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

oebr

jammer dat hier geen definitieve baan van wordt gemaakt, het baanplan en het verkeer er op is bijzonder fascinerend.
Misschien ben ik als passieve Gils liefhebber wat bevooroordeeld, maar dankzij je inspanningen was het absoluut
meer dan wat oud speelgoed; bedankt in elk geval voor je verslag de afgelopen maanden.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

RD25

Citaat van: Michiel op 04 juli 2017, 18:04:35 PM
Het was in alk geval een heel apart project, anders dan anders. Ik vond het boeiend om volgen, en heb toch een paar dingetjes opgestoken. Kort maar krachtig. Opruimen is minder prettig, maar alles weer in oorspronkelijke toestand brengen is wel een stimulans om het goed te doen.

Bedankt voor dit vurig project, en ik kijk eigenlijk al een beetje uit naar wat je volgende keer mee gaat uitpakken.  ;)

+1
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

efl045

Er zijn er dus toch nog wel wat waar ik zou mogen van voortdoen ;-)
Tot die groep behoort ook mijn wederhelft, zij ziet het helemaal niet zitten dat 'die leuke treintjes' in dozen verdwijnen, al wat ik in de plaats kan zetten hebben we vroeger al gehad, ze is h0 blijkbaar beu gekeken. Ze vertrekt zondag voor 14 dagen op reis en had gedacht dat ik van de gelegenheid zou gebruik maken om de baan verder af te werken...maar ik heb eigenlijk andere plannen ;-)
'k Ben vandaag begonnen met afbouwen, de keerlussen zijn weg, de overwegen zijn weg, de al werkende seinen zijn weg, alle rollend materiaal is weg, maar de twijfel slaat ook bij mij toe, ik zou het eigenlijk ook allemaal kunnen laten staan, maar dan kan ik er wellicht niet afblijven en er is ook zoveel anders te doen, ik kan echt niet enkel met treintjes bezig zijn en multitasken is toch enkel voor vrouwen?
Nu, de afbouw moet toch, dit was niet meer dan iets om mee te testen en het beste railmateriaal te selecteren.
Er moet hoe dan ook een open onderbouw komen want met een bovenbaan kan ik anders te moeilijk aan de onderbaan en alles moet stiller.
Ik doe dus geen verloren werk met het nu af te bouwen, later kan de draad weer opgenomen worden.
De locomotieven zal ik maar gedeeltelijk terug bouwen naar hun originele staat, dat was ik toch van plan om gemixt analoog en digitaal te rijden zoals ik voordien al met h0 heb gedaan, alles digitaal is mij toch te saai en te makkelijk, digitaal mixen met analoog biedt zoveel extra mogelijkheden om met Koploper en elektronica bezig te zijn dat ik dat nu al mis met alles digitaal. Alles analoog met relaissturing zie ik aan de andere kant ook niet meer ziten, dat heb ik tientallen jaren gedaan omdat er niks anders was, nu zijn er met Koploper eigenlijk geen beperkingen meer, alles kan dooreen, 2 en 3 -rail, analoog en digitaal, het maakt allemaal niet meer uit, 't zou te jammer zijn daar dan ook geen gebruik van te maken, er moet toch een zekere uitdaging aan vast zitten hé :-)
Wordt dus vast en zeker ooit nog wel vervolgd, maar nu zet ik even een andere pet op, of beter helm, want er staat een Kawasaki Z900 uit 1973 te grommen in de garage, smekend om ook nog eens uitgelaten te worden. En voor dat kan is er daar ook nog veel werk aan...

SuSke

Geniet ook van ide andere bezigheden Franky.
We zien je wel ten gepaste tijde terug verschijnen met een modelspoorkriebel die je niet kan negeren :) ;)  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Al heel de middag genoten van andere bezigheden, bezig geweest met groen, niet in 't klein en in de plastiek, maar 1:1 waar je je kunt uitleven met een kettingzaag en kliefmachine, dat is niet 87 of 45 keer leuker dan dat surrogaat groen, maar minstens 1000 keer ;-)

Gerolf

Citaat van: efl045 op 05 juli 2017, 10:56:02 AM
Er zijn er dus toch nog wel wat waar ik zou mogen van voortdoen ;-)

Daar mag je mij ook bij tellen. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat je het leuke idee - een bewegende vitrinekast - niet voort zet.
Repetitieve taken horen voor een stuk bij onze hobby (en ik denk bij zowat elke hobby)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw