Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

Der is er hier eentje door zijn poten gezakt deze morgen, niet van de warmte maar van de pest...die van alle tijden is.
Al goed dat het 70 jaar heeft stand gehouden, maar er moeten toch nog een paar jaartjes bij (of ik ben niet tevreden).



Daar zal een dun plaatje messing moeten onder gelijmd worden als dragende sructuur want dat weer aan elkaar lijmen en dienst laten doen om de assen vast te houden zoals het was zal niet mogelijk meer zijn.
We weten weeral wat gedaan ;-)

Dirky

Citaat van: bollen neus op 20 juni 2017, 16:40:44 PM
Citaat van: efl045 op 20 juni 2017, 13:35:03 PM
Wat ik doe ligt nochtans mijlenver af van wat jij doet, maar ik weet dat je er ook van geniet met heel eenvoudige middelen je doel te bereiken en dat is 1000 keer plezanter dan een dikke portefuielle open te treken en alleen 't beste van 't beste te kopen, je kunt daar even indruk mee maken maar hoe rap is dat niet over? Mij gaat het om het plezier er mee bezig te zijn en er op een (voor mij) zinnige manier mijn vrije tijd mee te passeren, het eindresultaat is bijkomstig of toch alleszins niet prioritair, 't is de af te leggen weg en niet het doel dat het voor mij plezant maakt. Want als alles doet wat ik wil wordt het toch vast weer allemaal opgeborgen.

Inderdaad Franky, liever met gewone profielen en draad, zonder draai-en freesbanken ook tot een acceptabel resultaat komen das plezanter dan een model met alles er op en der aan waarvan nadien dan toch tot de conclusie gekomen is dat er fouten inzitten. :)
Den Eric.

Een modelbouwer is iemand die er plezier aan beleeft. Of dat nu met draai- en freesbank is, of met schaar en aluminium pottekes, dat maakt niets uit. Jaren terug zat ik in mijn alu-pottekes fase en vandaag maak ik dingen waarvan ik toen nog niet kon dromen.
En nu droom ik weer van dingen die ik nog niet aankan omdat er nog beter gereedschap nodig is... en dat komt er zeker...

Maar in hart en ziel ben ik ook een "modelbouwer" zoals jullie...

.. en ik geniet van wat iedereen hier op het forum toont!

apenkop

Gelukkig zijn de delen niet al te veel verpulverd. Ben je niet bang dat wanneer je het zaakje met een plaatje messing weer in elkaar zet dat er straks op andere plaatsen weer scheuren en barsten ontstaan? Hoewel ik ook niet een twee drie een beter alternatief zie. Behalve dan misschien een mal maken en de stukken afgieten. Hoewel ik betwijfel of de standaard afgiet materialen sterk genoeg zullen zijn om de krachten op te kunnen vangen. Dus waarschijnlijk is dat geen echt goed alternatief ben ik bang.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

efl045

Citaat van: Dirky op 21 juni 2017, 14:58:29 PM
Maar in hart en ziel ben ik ook een "modelbouwer" zoals jullie...
Ik ben feitelijk geen modelbouwer, ik gebruik sinds ik mijn job in engeneering verloor ten gevolge van een heel zwaar verkeersongeval modeltreinen, momenteel speelgoedtreinen, om met techniek bezig te kunnen zijn.
Het leent zich goed om bezig te zijn met elektronica, mechaniek, programmatie en noem maar op.
't Is voor mij een machine die ik probeer te controleren.
Hoe het er uit ziet speelt, zoals je wel al zult gezien hebben, voor mij totaal geen rol, 't enige wat mij interesseert is wat het doet, en dan nog liefst dat het iets doet wat het normaal niet kan.
30 jaar aan prototypes en technische installaties werken kun je niet van de ene op de andere dag afleren...
Huisjes bouwen doe ik al helemaal niet, enfin, 'k heb dat 1 keer gedaan, maar dan 1:1 om in te wonen :-)
En boompjes en struikjes maken doe ik ook al niet, die heb ik hier genoeg in de tuin. Allemaal zelf geplant en groot gebracht, dat geeft mij de meeste voldoening. En afwisseling, altijd anders, dat kun je met een plastieken geval nooit evenaren :-)
Wat ik in 't echt heb moet ik niet in model hebben, zo zit dat ;-)
Voor de rest ben ik veel bezig met buizenapparatuur, computers, motoren,...noem maar op, al waar techniek aan te pas komt.
Dus noem mij aub geen modelbouwer, dat is zo wat het minste dat ik ben ;-)

efl045

Citaat van: apenkop op 21 juni 2017, 18:31:31 PM
Gelukkig zijn de delen niet al te veel verpulverd. Ben je niet bang dat wanneer je het zaakje met een plaatje messing weer in elkaar zet dat er straks op andere plaatsen weer scheuren en barsten ontstaan? Hoewel ik ook niet een twee drie een beter alternatief zie. Behalve dan misschien een mal maken en de stukken afgieten. Hoewel ik betwijfel of de standaard afgiet materialen sterk genoeg zullen zijn om de krachten op te kunnen vangen. Dus waarschijnlijk is dat geen echt goed alternatief ben ik bang.
Ik ga er voor zorgen dat de messing plaatjes voor 100% het werk doen en de stukken verpulverde zamak er gewoon tegenaan kleven voor 't zicht, dat zal wel lukken en 't minste werk zijn.
En achteraf zie je er niks meer van.
Maar  'k heb hetzelfde probleem met sommige wielen, daarvan zal ik er ooit wel eens een reeksje afgieten, die zijn op geen enkele manier meer te redden...







Je kunt nu eenmaal niet alles van de ondergang redden...

efl045

2 van mijn Gils locomotieven 'patineren' een beetje teveel, kort bij het aanzetten oogt nog leuk, maar hier en daar blijven ze in een (uiteraard veel te korte) bocht zelfs staan van zodra ze ook maar iets moeten voorttrekken.
Ze hebben natuurlijk maar 4 aangedreven wielen en dan nog zonder ASBeetjes...
Met 'vuile' wielen hebben ze genoeg trekkracht maar dan is de stroomgeleiding wat minder, met 'blinkende' wielen is de stroomoverdracht perfect maar beginnen ze weer te 'patineren', dus kunnen ze wel wat extra gewicht gebruiken.
't Zijn niet toevallig de enige met blikken bovenbouw, die met gietmetalen bovenbouw hebben daar helemaal geen last van, die wegen vanzelf genoeg.
Aangezien alles omkeerbaar moet zijn en ik ten alle tijde naar de oorspronkelijke toestand wil kunnen terugkeren zijn magneten het ideale extra gewicht.
Alles dat bij mij afgedankt wordt, wordt eerst gestript van wat 'ooit nog zou kunnen dienen' vooraleer het afgevoerd wordt en daardoor heb ik heel wat magneten en magneetjes, in alle mogelijke maten en uitvoeringen, vooral van oude luidsprekertjes. Die zijn ideaal om her en der in de blikken locs op te hangen en wegen genoeg om voor het nodige extra gewicht te zorgen.
En je ziet er nauwelijks wat van en wat je er van ziet stoort niet.









Zo, weeral gratis een probleempje uit de wereld geholpen, op naar het volgende want 't is toch altijd wat  ;-)


apenkop

Heerlijk zoals een beetje out of the box denken je problemen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Ik moet zeggen dat ik het een heel creatieve oplossing vind die eigenlijk perfect past bij deze soort locomotieven. 8)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Pierre

Groet Pierre.


Gerolf

Ik vraag me toch af of die magneten geen invloed hebben op je motoren - die immers ook (elektro-)magnetisch werken
Mij lijken stukken lood een lekker zwaar en magnetisch-veilig alternatief.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

Wees gerust, meer invloed dan het altijd aanwezige aardmagnetisme is er niet ;-)
Eerst had ik met lood gewerkt, met van die zelfklevende blokjes die ze gebruiken om wielen mee te balanceren, maar ik vind die magneetjes makkelijker om mee te experimenteren en 't werkt uiteindelijk even efficient.

Floris

je haalt er misschien nog meer uit als je de magneten vrij laag hangt, dan trekken ze de loc op de rails.

efl045

Daarvoor heb je wel heel sterke magneten nodig en dan nog moeten ze rakelings langs het blik passeren, ik gebruik dat voor slotcars, de platte supersterke magneten uit harde schijven, 't ja, altijd recup hé :-)
Nu gebruik ik heel zwakke magneten waarbij enkel het gewicht mij interesseert.
Bij sommige weegt het ijzer er rond meer dan de magneet, als ze veel wegen en vanzelf blijven hangen is het goed ;-)

efl045

9/10 om in de examensfeer te blijven, maar bij mij zijn het de Gils locomotieven die omgebouwd zijn naar digitaal met shunt bekrachtiging en die rijden ;-)

De 10de zal nog niet direct rijden, die heeft alle 4 zijn wielen moeten afstaan aan andere kreupele locs. Hij was gekocht als plukloc, maar aangezien hij op de wielen na rijvaardig is zal het er eens moeten van komen om wielen te gieten (daar zullen er nog in geInteresseerd zijn denk ik).
De motor draaide ook al niet zoals het moet, maar daar heb ik de fout na lang zoeken van gevonden: aan 1 collectorplaatje lagen de wikkelingen niet meer vastgesoldeerd maar maakten wel nog (slecht) contact, zowat de smerigste fout die je kunt hebben, als je ohms meet lijkt alles in orde, koud reed de loc zelfs nog prima, maar van zodra de motor warm werd reed hij steeds slechter... Wat wil je met een slecht contact op een laagohmige wikkeling waar er 1A stroom door vloeit en die behoorlijk warm wordt... Eigenlijk nog verwonderlijk dat hij nog reed met een 3 polig anker...

Ondertussen werken de 4 slagbomen ook, voorlopig opgesteld als 2 overwegen op de keerlusen die later uit het zicht verdwijnen. De overwegen zijn bedoeld voor het bovenbaantje.

3 van de 9 rijdende locs zijn ook bedoeld voor het bovenbaantje, maar momenteel rijden ze alle 9 processie op het onderbaantje, er zijn maar 10 blokken waar kan gestopt worden (in de 2 blokken met overwegen staan geen treinen stil) dus schuiven ze elk om beurt 1 blokje op.
Een ideale test om alles rustig in de gaten te houden.
Maar met 6 zal er vlotter en vooral interessanter verkeer mogelijk zijn zoals mekaar tegenkomen op de dubbelsporige hoofdlijn.

De slechte starters heb ik heb ik een beetje geholpen door de shuntstroom op te drijven naar 750 mA. De shuntstroom was bij alle locs ingesteld op 500mA omdat bij die waarde een duidelijke knik zichtbaar is in de rotorstroom en daarbij het rendement het hoogst ligt: met minder shuntstroom neemt de rotorstroom aanzienlijk toe, boven de 500 mA is er nog nauwelijks invloed op de rotorstroom maar stijgt het shuntvermogen aanzienlijk (kwadratisch met de stroom...), dus moet je daar ook niet gaan overdrijven.
750mA is nog net toelaatbaar en dan is het aanzetkoppel groot genoeg om ze ook met versleten tandwielen op gang te krijgen. Nog geen subwoofer nodig ;-)
De goede starters heb ik op 500mA gehouden.
't Volgens experiment laat zich al raden: variabele shuntstroom, want eenmaal de rotor op gang is mag die drastisch afnemen. En gedurende de aanzet zou die gerust boven 1A mogen zijn.
We weten dus nog wel wat gedaan ;-)   

efl045

Voor wie een M-rail als pure nostalgie vindt eens tonen waar ik het mee doe ;-)
Dit is het oudste motorblokje dat ik heb en dat loopt als een tierelier, het rotorlager is niet meer dan een gaatje in een isolatieplaatje van een paar mm dik, de koolborstels komen van een oude Bernina naaimachine, de pinup condensator komt van een oude Philips printplaat uit de jaren 70 en de spoeltjes zijn het modernst, uit een oude Märklin ombouwset. Al wat ik op de plank heb liggen kan dienen.
En dat rijdt digitaal zonder enige radiostoring, meer moet dat toch niet zijn? :-)
Ik vind het in al zijn eenvoud nog mooi ook ;-)



En dit is de rotor waar ik het daarnet over had met de losse draden, toevallig ontdekt omdat ze verder wegplooiden bij het verwijderen van de rotor uit het motorblok, anders had ik de fout misschien zelfs nooit gevonden...
Maar ondertussen werkt het weer prima.



Dat is nu het leuke (voor mij) aan dit oud spul, 't wordt nooit seriewerk, 'k heb er 10 omgebouwd en er waren 10 keer andere problemen om op te lossen ;-)






efl045

Voor wie niet graag leest en liever TV kijkt nog een filmpje, nog niet van alle 9 rijdende locomotieven (dat is toch te saai) maar van toen ze nog met 8 waren, dan hebben ze nog enige bewegingsruimte :-)

https://youtu.be/gYbe2haB_Ng

Koploper houdt ze allemaal in de pas ;-)