Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils spoor 0 baantje

Gestart door efl045, 12 april 2017, 21:59:40 PM

efl045

#150
Voor de liefhebbers nog een filmpje met enkel het zichtbare gedeelte van de onderbaan: een dubbelsporige hoofdlijn en een gemeenschappelijk stationspoor voor reizigerstreinen uit beide richtingen.
Het ontvangsgebouw van het station waar het laatste zichtbare spoor bij hoort staat straks 1 verdiepje hoger, op het niveau van de bovenbaan.

https://youtu.be/AqUfsnAqwdo

Momenteel met 4 treinen, maar het is de bedoeling dat er later 8 rijden onderaan, niet om het drukker te maken, in tegendeel, er moet maar heel af en toe iets passeren, maar voor de afwisseling, met 4 ben je gauw 'rond', ook al rijden ze geen rondjes ;-)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Erg leuk and verrassend boeiend filmpje, met voldoende verkeervariatie. Ik ben benieuwd naar de inkleding.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

De complimenten doen mij plezier!
Dat drijft mij om verder te doen met wat door velen als 'mission impossible' werd benoemd, stokoude locomotieven niet alleen digitaliseren maar ze dan ook nog traag doen rijden, maar ik hoop er te geraken.
De aankleding, daar zal nog wat geduld moeten voor geoefend worden en stel je er maar niet te veel bij voor, in wat iedereen doet ben ik veel minder gedreven dan in wat ik (alleen?) doe ;-)
Momenteel is de 6de Gils locomotief omgebouwd naar shunt bekrachtiging en wordt nu geijkt in Koploper, dus straks kan ik met 6 treinen rijden. Waarvan jammer genoeg nog altijd eentje nukkig doet en nogal graag blijft staan... Plan Eartquake zal er toch nog aan te pas moeten komen :-)
En er zijn nog andere problemen opgedoken, nog genoeg 'niet-alledaags' stof voor het vervolg van dit draadje.
Wordt vervolgd.

apenkop

Ik wacht met spanning op het vervolg. Vind het enorm dat je juist aan de slag gaat met die oude treinen. Het geeft wat mij betreft een compleet nieuwe demensie aan de hobby. En dat er dan niet alledaagse problemen opduiken lijkt me logisch. Het mooiste is dan om te zien hoe je die problemen te lijf gaat. Het blijft mij inspireren.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Floris

Als je t met die subwoofer gaat doen kan ik je deze aanbevelen, die wordt bij ons nog wel eens gebruikt om de autoradio van een net gekocht barrel uit te proberen.  8) https://www.youtube.com/watch?v=UJ30WRNXBZ8
Verder is er niks belachelijks aan dat plan, bij ons poolse beursbaantje hadden we vrij stevige houten poten voor onder de bakken. Er was altijd een poot extra, die gebruik je om af en toe een flinke knal tegen de baan te geven als er ergens een loc op een strontje staat en voor het bedienen van de niet erg ergonomisch geplaatste knopjes verderop langs de baan, want je gaat natuurlijk niet opstaan van je kruk tijdens het rangeren. Ik geef je groot gelijk om dat soort ellende te mechaniseren.  8)

efl045

Citaat van: apenkop op 19 juni 2017, 19:25:03 PM
Vind het enorm dat je juist aan de slag gaat met die oude treinen. Het geeft wat mij betreft een compleet nieuwe demensie aan de hobby.
Voor mij is het een beetje jeugdsentiment :-)
Toen ik een jaar of 8 was reden mijn Märklin treinen al volautomatisch, we waren toen half de jaren 60; ik was verzot op relaisschakelingen, toen nog met de standaard seinen van Märklin, maar ze bedienen met de schakelkastjes vond ik toen al te gewoon, met contactrails kon je zo veel meer doen ;-)
En 't is eigenlijk nooit meer overgegaan, ik hou er nog altijd van het een beetje anders te doen dan wat 'gewoon' is, liefst wat nog nooit gedaan is, als ik er iets over vind op 't internet is de pret er deels al af.
Uitdagingen genoeg, er zijn er die denken dat alles al gedaan is en op 't internet staat, google maar eens zeggen ze dan, wel google maar eens naar modeltreinen met shuntmotor, ik weet wel waar je dan uit komt ;-)


efl045

Citaat van: Floris op 19 juni 2017, 23:19:50 PM
Er was altijd een poot extra, die gebruik je om af en toe een flinke knal tegen de baan te geven als er ergens een loc op een strontje staat en voor het bedienen van de niet erg ergonomisch geplaatste knopjes verderop langs de baan, want je gaat natuurlijk niet opstaan van je kruk tijdens het rangeren.
Een stok is eigenlijk ook wel een goed idee, je kunt er lastige toeschouwers ook nog mee aanpakken ;-)
Maar een infrasoonsignaal moet die klus ook kunnen klaren, heel lang geleden stond in Elektuur een 'lastige bezoekers verjager', een schakelingetje dat 18 Hz op de (goede) audioinstallatie zet en zo een onrustig gevoel opwekt bij de bezoekers die dan afdruipen ;-)

apenkop

Citaat van: efl045 op 20 juni 2017, 08:53:33 AM
Toen ik een jaar of 8 was reden mijn Märklin treinen al volautomatisch, we waren toen half de jaren 60;

Toen ik die leeftijd had kon ik daar alleen van dromen, mijn lima stond overall stil, dus eigelijk ook een beetje jeugd sentiment hier bij mij. Laatst mijn eerste loc nog gevonden bij het opruimen van het ouderlijk huis. Deze is inmiddels ook al gedigitaliseerd en moet nog wat kleine aanpassingen om weer een beetje bij de tijd te zijn. Dus ik volg je daar helemaal in, het gevoel dat het geeft om zoiets dan ook nog werkend te krijgen. Maar als ik jou dan zo bezig zie weet ik dat er nog veel te leren valt en dat ik gewoon door moet gaan om steeds meer ervaring en inzicht te krijgen. Dank dat je dit sort dngen met ons wil delen.

Citaat van: efl045 op 20 juni 2017, 08:53:33 AM
Uitdagingen genoeg, er zijn er die denken dat alles al gedaan is en op 't internet staat, google maar eens zeggen ze dan, wel google maar eens naar modeltreinen met shuntmotor, ik weet wel waar je dan uit komt ;-)

Ah daar hebben ze ooit een liedje over gemaakt "road to nowhere" ;D
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

efl045

Aangezien er hier echte liefhebbers van oud spul volgen en wegens opborrelend jeugdsentiment, heb ik de Gils treintjes nog eens helemaal oldskool laten rijden, het langzaam optrekken en afremmen even achterwege gelaten, op de 'natuurlijke' uitloop van een elektrisch bekrachtigde motor na natuurlijk, daar zag je vroeger al het verschil tussen een AC en DC loc, de DC loc deed altijd de kortste stop door de niet uit te schakelen permanentmagneet, dat was nog lelijker dan bij een AC loc die altijd een beetje uitloopt als de bekrachtiging wegvalt.
En er rijden er nu al 6.
Dit is het leuke van digitaal rijden met Koploper, je stelt het in een handomdraai allemaal net zo in als je wilt, analoog kun je daar nog niet van dromen...

5 minuutjes 6 rijdende Gils treintjes in 'relais' simulatie mode:

https://youtu.be/AdKzwfQybzE


bollen neus

In alle stilte en bewondering voor de eenvoud, zo doe ik het ook het liefste.
Den Eric.

efl045

Wat ik doe ligt nochtans mijlenver af van wat jij doet, maar ik weet dat je er ook van geniet met heel eenvoudige middelen je doel te bereiken en dat is 1000 keer plezanter dan een dikke portefuielle open te treken en alleen 't beste van 't beste te kopen, je kunt daar even indruk mee maken maar hoe rap is dat niet over? Mij gaat het om het plezier er mee bezig te zijn en er op een (voor mij) zinnige manier mijn vrije tijd mee te passeren, het eindresultaat is bijkomstig of toch alleszins niet prioritair, 't is de af te leggen weg en niet het doel dat het voor mij plezant maakt. Want als alles doet wat ik wil wordt het toch vast weer allemaal opgeborgen.

efl045

#162
En nu we het toch over simpele dingen hebben wil ik nog eens laten zien hoe ik kleine kabelbundeltjes opbind, niet met de gangbare nylon kabelbindertjes waar bij de kleinste modelletjes de sluiting soms nog dikker is dan het kabelboompje, neen, ik gebruik nog altijd zoals in de goede oude tijd wax draad. Daar kun je zelfs bundeltjes emaildraad mee opbinden.
Simpelweg dichtknopen rond de bedrading en afschroeien met de soldeerbout, werkt vlot en geeft een dunne kabelbundel zonder dikke knobbels van de sluitingen die overal tussen past en nergens aan hapert.


bollen neus

Citaat van: efl045 op 20 juni 2017, 13:35:03 PM
Wat ik doe ligt nochtans mijlenver af van wat jij doet, maar ik weet dat je er ook van geniet met heel eenvoudige middelen je doel te bereiken en dat is 1000 keer plezanter dan een dikke portefuielle open te treken en alleen 't beste van 't beste te kopen, je kunt daar even indruk mee maken maar hoe rap is dat niet over? Mij gaat het om het plezier er mee bezig te zijn en er op een (voor mij) zinnige manier mijn vrije tijd mee te passeren, het eindresultaat is bijkomstig of toch alleszins niet prioritair, 't is de af te leggen weg en niet het doel dat het voor mij plezant maakt. Want als alles doet wat ik wil wordt het toch vast weer allemaal opgeborgen.

Inderdaad Franky, liever met gewone profielen en draad, zonder draai-en freesbanken ook tot een acceptabel resultaat komen das plezanter dan een model met alles er op en der aan waarvan nadien dan toch tot de conclusie gekomen is dat er fouten inzitten. :)
Den Eric.

apenkop

Helemaal mee eens  8) Ik had het niet beter en duidelijker kunnen zeggen
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval