Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

spoorbaan Ho op 1.5 x 3m

Gestart door Dafke, 12 april 2017, 21:33:03 PM

Dafke

Dag iederen,

ik heb jullie oordeel nodig bij mijn spoorbaan. Dit heb ik momenteel al liggen. Er ligt nog niets vast.
Dus kan nog alle richtingen uit. Bij de 2 x 2 lange sporen ( stijgen of dalen) weet ik heb nog niet goed
wat ik zou doen. Het huidig niveau als hoofdniveau gebruiken of als schaduwniveau.

Alvast bedankt voor de reacties.
ps: ik heb niets compleet op pc. Daar het me niet lukt om stijg of daal sporen te tekenen.

Dave
misschien nu :

philippe_007

Dave,
er is geen foto of sporenplan te zien...

Dafke

ja ik weet het. lukt mij niet om een foto te plaatsen

philippe_007

Ik plaats mijn foto's op tinypic.com, dit is gratis.
Hier kan je dan de link plakken dat je krijgt in het vak "IMG-code voor forums & berichtenforums"  dit begint met [ I M G ]   en eindig met [ / I M G ]

Gerolf

Het lijkt me nogal een volle plaat ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dafke

ja, ze ligt vrij vol. Maar ik sta open voor voorstellen.

philippe_007

Aan uw baanplan te zien is het dus een depot dat je wilt maken.
Ik kan niet goed zien of je 2 sporen hebt die volledig rond gaan.

Persoonlijk zou ik het iets minder druk maken, en ook de sporen niet evenwijdig plaatsen met de plank.
Het rondrijdend spoor zou ik weglaten en de 2 sporen die je naar beneden of boven wilt laten gaan zou ik volledig verbergen.

Dan leg je de nadruk volledig op uw depot en dienen de 2 sporen om naar uw schaduwstation te gaan.

Dafke

Ja, wil graag een opstel, rangeerstation met bijhorend depot maken. ik heb geen rondrijdend spoor op dit niveau. Heb aan iedere zijde 2 daal of stijg sporen. Weet nog niet of ik dit niveau als hoofdniveau of als schaduwniveau wil gebruiken. De "hellende" sporen wil ik sowieso verbergen. De evenwijdige sporen heb ik gedaan om maximaal m'n plank te benutten. Heb heel veel plaats moeten inleveren. (je kent vrouwen he). Het rondrijdend spoor is eigenlijk een doodlopend spoor om mijn opstellingen te kunnen maken zonder dat ik op de 2 hoofdsporen hoef te komen.

59erke

Waarom dan niet enkel de nadruk leggen op het depot en de rest verbergen.

Ik probeer de situatie even te schetsen.

Om te beginnen werken in 2 niveau's

Bovenste niveau :

Achteraan de plank (tegen de paarse wand) zou ik een heuvel maken begroeid met bomen, daarvoor beetje verscholen tussen het groen de draaischijf die achter de loods is gelegen. Om de loods te bereiken zou ik de loks laten passeren door een compacte rangeerbundel. De heuvel achteraan de plank zou ik vervolgens doortrekken over de gehele achterste lengte van de plank (daar waar nu die 4 lange rechte rails liggen). De bundel kan je vervolgens verbinden met een dubbel of enkel spoor naar een ovaal gelegen op het onderste niveau. Als je een beetje kan spelen met de begroeiing kan je zo het gehele emplacement beetje inplanten tussen de heuvels en het groen zonder dat uw plank er te "vol" gaat uitzien.

(Wat je ook kan doen is het depot van Val-Rikard aankopen en hier een omloopspoor aankoppelen)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

59erke

2 ideetjes ter verduidelijk van mijn vorige post


sporenplannen stelplaats
by 59erke, on Flickr


Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dafke

dat is natuurlijk compleet iets anders dan wat er nu ligt. zijn 2 heel mooie voorstellen. Enkel de locloods is een geheel met de draaischijf. Misschien zal ik daar eerst nog even mijn hoofd moeten over pijnigen hoe dit in te plannen valt. Alvast bedankt voor de schetsen.

59erke

Geen probleem hoor,

Als de draaischijf met loods 1 geheel is plaats je deze dan ipv de wissels die voor de lokloods gelegen zijn.
Hou er dan wel rekening mee dat je een toegangsspoor voorziet voor de faciliteiten zoals de lokwash en opstelsporen in schets 1 en lokwash , installaties voor diesel, zand en water in schets 2.

De getekende draaischijf achteraan de loods kan je dan eventueel verwijderen, dan heb je er nog wat opstelsporen bij
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dafke

Na nodige tips en ideeën gekregen te hebben, heb ik het volledig over een ander boeg gegooid. Van dit resultaat ben ik best tevreden.
De spiraal komt in een berg, alsook de keerlus die langs de linkerkant weg zal zitten achter een helling en tergelijke tijd begint met dalen zodat het rechtsachter volledig verdwenen is en zo zonder probleem mijn weg kan liggen. Deze komt dan in verbinding met de spiraal onder het huidige niveau. Graag zou ik van de draaischijf die hellingsstroken weg willen. Heeft er iemand enig idee. Zelf had ik gedacht om de vorm van het complex uit te zagen en het volledig te laten zakken. Of zijn er eenvoudigere manieren.




Gerolf

Ik denk dat het sowieso het eenvoudigst is om eerst je lagere schaduwstation aan te leggen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dafke

#14
Na lang zitten zoeken om iets van spoorbaan op die oppervlakte te krijgen ben ik tot dit gekomen.