Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Belgische seinen

Gestart door philippe_007, 06 april 2017, 12:48:02 PM

Cedric

Kris en Mark, bedankt voor de verhelderende uitleg

Voor mijn situatie, zou het beter zijn als ik zeg dat alle verkeer op het accordement (depot en industrieaansluiting) kleine beweging is ? Dan moet ik enkel seinen plaatsen bij de wissel op het station waar de aftakking gebeurt. Is dit correct ?

Ik ben een beetje bang als ik teveel seinen ga plaatsen dat het geheel te bombastisch gaat overkomen. Alles zal uiteindelijk op korte afstand op mijn zolder staan als ik volledig aan de werkelijkheid voldoe ga je in een oogopslag overal seinen zien. In werkelijkheid had je meerdere kilometers tussen alle seinen, maar hier ga ik moeten een compromis sluiten tussen werkelijkheid en afzwakking om in modelbouw mooi over te komen...

De wissels W1 en W2 weet ik dat men in werkelijkheid niet vlug zou doen, maar ook hier heb ik een compromis gesloten omdat er zo heel veel spelmogelijkheden voor het rangeren mogelijk zijn op korte afstand ;)

mark7758

Tuurlijk kan je alles na de aftakking in KB doen.
Je moet zo denken.
Is het rangeren veilig te doen op deze manier?                     Ja   (Alles is gedekt door seinen. Hoofdbaan kan niet zo maar bereden worden etc. )
Is het te verantwoorden dat je het op deze manier doet?    Ja   (heb je een verklaring dat je het zo ontworpen heb.)

Prima. Bouwen en geniet van de modelbaan.


Een beveiligings installatie kan je nog zo ontwerpen. Er is altijd wel een uitzondering te bedenken om het anders te doen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.