Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils 2017

Gestart door efl045, 03 april 2017, 16:36:28 PM

efl045

Eindelijk heb ik al het materiaal om het baantje te kunnen bouwen dat ik al een tijdje aan het plannen ben, en dat was geen kwestie van centen maar enkel van geduld, Gils koop je niet bij Lippe en consorten...

't Is de bedoeling zoveel mogelijk rollend materiaal weg te steken, zelfs bijna alles als er niet gereden wordt, dus moet het schaduwgedeelte veel opbergcapaciteit bieden, ondanks het beperkte aantals wissel dat ik verzameld heb.
Bovenaandien wil ik absoluut geen rondjes rijden, dus dringt een dogbone, of iets dat er op lijkt, zich op.
Onderaan is dat opgelost met 2 geneste keerlussen waarvoor ik gelukkig meer dan voldoende kruisingen heb.
Op de 2 keerlussen is plaats voor 8 treinen die over en weer rijden via het station in het zichtbare gedeelte en daar mekaar kunnen kruisen of inhalen.
't Is een heel gepuzzel geweest om zo ver te geraken met het beschikbare materiaal en binnen de starre Gils geometrie, maar meer is er op deze oppervlakte wel niet meer uit te halen, dus ben ik tevreden.

Bovenaan moet alles smaller zijn, daar zijn keerlusen niet haalbaar, en daarom zal er daar met 2 identieke goederentreinentreinen, de ene beladen en de andere niet, in tegenovergestelde richting  gereden worden zodat het toch lijkt alsof het maar 1 trein is die over en weer rijdt.

Voor het personenvervoer zal een treinstel pendelen tussen de 2 kopsporen.

De benedenbaan zal vast zijn, de bovenbaan die kleiner is zal modulair gebouwd worden om ze eventueel te kunnen meenemen naar beurzen of opendeurdagen.

Een railverbinding tussen boven en onder komt er niet, de treinen kunnen dan allemaal vlak rijden en toch zijn grote hoogteverschillen op de baan mogelijk.

Het station zal een boven en onder perron hebben, verbonden met een voetgangersbrug.

Onderaan links kunnen een paar reizigerswagons opgesteld worden, bovenaan is een klein goederenstation voorzien.

Dit zou het zichtbare gedeelte moeten worden:


En hier zie je de geneste keerlussen in het schaduwstation:


En bovenaan ziet het er zo uit:

Gerolf

Ik heb een leuke déjà-vue  8)
Benieuwd of je verhaal nu een tof vervolg krijgt  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

#2
Gerolf, ik ben al blij dat je zegt leuke déjà-vue...
En ik hoop ook op een tof vervolg, maar ik vrees er voor...Ik kan in ieder geval niks beloven.
'k Zal nog maar eens mijn verhaal doen: dit jaar is het 10 jaar dat ik dagelijks, en dat 24h/24h pijn lijdt ten gevolge van een heel zwaar auto ongeval in 2007, pijn die varieert van draaglijk tot werkelijk onuitstaanbaar, en na jaren van opvolging in de pijnkliniek van het UZ in Gent moet ik er mij bij neerleggen dat het voor de rest van mijn leven is, ze 'denken' aan een hersenletsel gecombineerd met beschadigd zenuwstelsel, enfin, ze kunnen er niks aan doen, zeker niet met pijnstillers. Ik moet het doen met anti-depressiva en psychologische begeleiding als ik te diep weg zak...
Er zijn er veel op het forum die dat weten en er ook rekening mee houden dat door de pijn mijn gemoedstoestand nogal kan wisselen, er zijn er die het niet weten (of wisten) en die daar natuurlijk geen rekening mee houden (wat ik hen natuurlijk niet kwalijk neem), maar er zijn er spijtig genoeg ook die het wel wetern en er geen rekening mee houden, of meer nog, graag wat olie op het vuur gieten, en 't zijn die laatsten die af en toe maken dat bij mij het emmertje overloopt...
Ik probeer als het weer wat beter gaat, zoals nu, de draad weer op te nemen en af en toe iets te publiceren dat voor anderen van nut kan zijn, dan is het een win-win situatie, ik voel mij daar dan ook beter van, maar hoe lang ik het vol hou hangt puur af van hoeveel pijn ik weer krijg en dat is onvoorspelbaar...

Maar ik ben hier niet om te klagen, in tegendeel, ik ben hier nu omdat het wat beter gaat, dus nu maar weer over het baantje :-)

Dat je een déjà-vue gevoel hebt begrijp ik, ik ben er immers al lang mee bezig, maar nu heb ik pas mijn ontwerpje compleet (of toch zoals ik het wil) nadat ik vorige week nog 5 wissels heb kunnen bijkopen van een mede forumlid (om iedereen die waakt over de prijzen gerust te stellen: voor een goede prijs!), 't is dus echt wel anders dan wat ik ooit al heb voorgesteld, voor mij is 't 'beter' in ieder geval ;-)
Ook het idee om het bovenbaantje afneembaar te maken in delen om het toch buitenshuis eens te kunnen demonstreren is nieuw en op vraag van liefhebbers die geïnteresseerd zijn om dit oude spoor 0 materiaal eens (digitaal) te zien rijden.

Hoe ver ik er mee geraak weet ik niet, voor mij telt maar 1 ding, in de betere momenten die ik (gelukkig) nog heb er mee bezig te zijn, meer moet dat voor mij niet zijn ;-)

oebr

Strakke geometrie zorgt vaak voor fascinerende patronen.
Het heeft iets 'engels', ook al is het materieel op en top Belgisch.
Dit baantje gaat de Gilsjes echt ook wel uit hun klassieke huiskamer setting trekken
en een knap podium bieden. top !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

#4
Dat het je zal lukken Franky, daar ben ik van overtuigd. Een lekker strakke geometrie die toch weer een aantal mogelijkheden laat zien op een beperkt oppervlak.
akkoord dat het aantal m spoor/m² plaat hoog is, maar ik vind dat met dit materiaal zeker geen probleem
"antiek in een nieuw kleedje" - een thema op één van de volgende grote expo's.

sterkte in ieder geval en geniet van elk goed moment om ons hier iets meer van te laten zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

Bedankt voor de steun en de aanmoedigingen, maar op een grote expo staan is nu niet direct mijn bedoeling, een lokale modelbouwclub zou al leuk zijn ;-)
Ik ben ten andere veel meer techneut dan modelbouwer, maar dat is met dat antiek materiaal misschien niet zo erg, er werd vroeger niet direct naar de details gekeken, met een groen geschilderde houten onderplaat kom je al een heel eind :-)

efl045

#6
Citaat van: SuSke op 04 april 2017, 12:53:27 PM
akkoord dat het aantal m spoor/m² plaat hoog is
Dat is zeker zo, maar er wordt met 'mate' zichtbaar spoor gelegd, 't meeste zit toch achter de coulissen.
't Is dan ook niet de bedoeling een 'model'baantje te bouwen, maar een soort 'dinamische' vitrine om mijn Gils treintjes een per een te showen, die dingen rijden nog heel goed en 't zou zonde zijn ze 'statisch' in een vitrine te zetten, ze zijn ooit gemaakt als speelgoed en moeten dus op zijn minst bewegen. Ook het idee om alles ineens te zien in een vitrine of op een compleet zichtbare baan spreekt mij niet aan, er moet op zijn minst een 'verrassingseffect' bij horen.
Maar de hoofdgedachte is het materiaal 'showen'.
Daarom zitten er onderaan zoveel meters rails weggeborgen achter de coulissen, en is er zichtbaar enkel een inhaal/passeerspoor voorzien, op die manier is er in de kijkkast vooraan toch een zeer afwisselend treinverkeer mogelijk.
Met de maximum capaciteit van 8 treinen zal het 'verrassingseffect' zich beperken tot afwisselend 1 trein binnenkomend in het station van links, daarna 1 van rechts, waarna ze in willekeuringe volgorde weer vertrekken en er dan opnieuw weer 2 het station binnenkomen, van langs elke kant 1.
Maar met meer 'gaten' in de keerlus/opstelstations kan het boeiender worden, dan kunnen er ook van dezelfde kant 2 treinen na elkaar het station binnenrijden en ook weer vertrekken en kunnen 'snelle' treinen 'trage' treinen daar inhalen zodat de volgorde in de sequentieële schaduwstations gewijzigd wordt. Ook 'doorrijden' in het station voor bijvoorbeeld goederentreinen wordt dan mogelijk.
In de praktijk lijkt een trein of 6 op de beneden baan ideaal.
Af en toe zal er vooraan links een reizigerswagon bij of afgekoppeld kunnen worden om het nog iets levendiger te maken.
Rondjes rijden zal niet kunnen, dat is 'ingebakken' in het ontwerp, wat links vertrekt uit het station komt van links terug en omgekeerd.
'k Denk dan ook dat het met minder rails per m² en waarvan je er nu al maar een klein deel ziet niet meer zou lukken.

En dat gaat uiteraard over de benedenbaan.

De bovenbaan zou moeten dienen om buitenshuis te kunnen gebruiken, maar zou bij binnengebruik dienen als uitbreiding voor de 'kijkkast' met aan de voorkant 1 extra perronspoor voor een treinstel en een klein goederenstation om een beetje op te rangeren. Je moet het thuis toch ergens kwijt, dus bovenop de andere baan lijkt mij wel wat.
Ook daar zijn eigenlijk niet zoveel meter spoor zichtbaar, en aangezien het hem niet gaat over een soort maquette die op zich het bekijken waard is, zelfs zonder treinen, maar puur dient om de Gils treintjes te showen moet er toch nog een minimum te zien zijn.

Er is dus wel al over nagedacht ('k ben er dan ook al een tijdje mee bezig..), maar als iemand er een ander idee over heeft hoor ik het graag.

En alles zal natuurlijk digitaal rijden en met Koploper in goede banen geleid worden, analoog met relaissturing is het sequentieel rijden nog wel te doen, maar om treinen mekaar te laten inhalen en ze een bepaalde prioriteit te geven zou er toch wel heel veel aan te pas komen. Om dan nog maar niet te spreken over elke trein zijn eigen snelheid en rijgedrag (remmen en optrekken) te geven.
En dat alle wissels van destijds al elektrisch bedienbaar waren (en nog altijd zijn, die dingen zijn onverwoestbaar) is bij het automatiseren natuurlijk mooi meegenomen.




efl045

En dat de Gils treintjes na 70 jaar nog goed rijden zie je daar: https://www.youtube.com/watch?v=M67vGzNMITM

SuSke

Het is een mooi concept.

En je krijgt die antieke dingen "vlot" gedigitaliseerd?
Ik vermoed dat je toch een en ander zal moeten isoleren van de massa.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

#9
Het digitaliseren van een Gils valt wel mee, er ligt niks aan de massa :-)

De slepers zijn verbonden aan de ene koolborstel van de collector, de andere koolborstel gaat naar de middenaftakking van de 2 veldwikkelingen, waarvan de ene veldwikkeling aan de linker wielen en de andere veldspoel aan de rechter wielen is verbonden. 't Is dus standaard een 3-rail AC systeem waarbij center-rechts dient voor de ene rijrichting en center-links voor de andere rijrichting, er zit geen omschakelrelais in.

Ik verbind de beide buitenste rails met elkaar om keerlussen te kunnen maken à la Märklin en doe hetzelfde in de locs, alle wielen met elkaar verbinden en dan is het een draadje van de sleper naar de decoder en een retourdraadje naar de wielen leggen.

De 2 veldspoelen laat in in serie met elkaar, de middenaftakking wordt niet meer gebruikt en schakel ze in een diodebrug met elco erover, alles dan in serie met de rotor en dat op een decoder voor DC motoren. De veldspoelen gedragen zich zo enigzins als een permanente magneet en de schakeling laat zelfs een zekere lastregeling toe die broodnodig is om de treinen een beetje constante snelheid te geven, anders remmen ze te veel af in de veel te korte bochten of rijden ze veel te rap op de rechte stukken.

Het vinden van een geschikte decoder die de 60V peak to peak verdraagt van de omgebouwde Edits booster was eigenlijk het grootste probleem, en die 60V peak to peak is nodig om de treinen behoorlijk te laten rijden (minimaal lukt het met 54V peak to peak, maar om ze enigzins gelijjkmatig te laten optrekken en afremmen is iets meer spanning toch beter).
Vermoedelijk zal er uiteindelijk gekozen worden voor de iets lagere spanning en dat met kort afremmen en optrekken, een beetje zoals het origineel was :-) 
Alhoewel langdurige rijproeven met de 60V peak to peak nooit een decoder probleem heeft opgeleverd is een beetje reserve inbouwen misschien wel verstandig.

efl045

#10
'k Heb nog eens een alternatiefje uitgewerkt voor de bovenbaan, natuurlijk binnen de mogelijkheden van het beschikbare materiaal.
Zonder goederenstation maar met meer 'verrassingseffecten' voor het treinstel dat op die manier her en der kan te voorschijn komen zonder rondjes te rijden of enkel te pendelen tussen voorste en achterste opstelspoor.
Dat lijkt mij voor exploitatie 'zonder toezicht' toch handiger dan rangeren in een goederenstation.

Zichtbare gedeelte enkel bovenbaan (voor gebruik 'buitenshuis'):


Wat er achter de coulissen zit:


En het zichtbare gedeelte als de banen thuis op elkaar staan:


De onderbaan kan ik met wat ik wil doen en met wat ik heb aan materiaal en ruimte nog moeilijk veranderen (denk ik).

efl045

#11
En de combinatie van de 2 vorige versies lijkt mij ook wel wat hebben, niet als 'modelbaan' natuurlijk maar als 'dynamische vitrine', wat uiteindelijk toch de bedoeling is, landschap wordt bijkomstig, wisselen en showen van de treinen primeert.

Het zichtbare gedeelte:


Boven:


Alle rails:


modeltreinbart

Ik kan er niet aan doen maar ik vind het persoonlijk nogal druk lijken. Kan misschien aan de tekeningen liggen maar volgens mij wil je te veel sporen op een te kleine oppervlakte met in de schaduw te krappe bochten. Of is dit maar schijn?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

efl045

Zoals gezegd Bart, dit wordt geen 'modelbaan' zoals de meesten gewoon zijn, maar een 'dynamische vitrine' om oude treintjes te showen van de jaren 40/50 van de vorige eeuw.
Allemaal blik...
't Mag voor mij eerder de 'statische vitrine' benaderen dan dat het een 'modelbaan' wordt, 't enige dat ik wil is dat de treinen kunnen bewegen en er altijd andere te zien zijn.
De korte bochten zijn inherent aan het spoor 0 systeem van destijds, daar is niks aan te doen en omdat bijna alle bochten verborgen liggen ook helemaal niet erg.
Vroeger lag alles zelfs nagenoeg altijd allemaal zichtbaar, en allemaal op hetzelfde niveau, toen was het pas druk :-)
Hier wordt wat zichtbaar is zelfs verdeeld over 2 niveau's.
Landschap zal er nauwelijks aan te pas komen.
Dit is spoor 0 van de tijd dat je het speelgoed mocht noemen ;-)

efl045

En om het iets 'rustiger' voor te stellen nu eens enkel het zichtbare spoor:

De bovenbaan zoals ze buitenshuis kan opgesteld worden:


De 2 banen op elkaar:


En bedenk dan nog dat het een 'kijkkast' moet worden, dus enkel met inkijk aan de voorkant, bovenaan komt er een 'dak' op.

En zo was het vroeger hé...
http://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=3QLpyGWe&id=BEA4C7D0B5608550941C50098A6211AA96C42C14&q=alte+spur+0+bahn&simid=608002014299097589&selectedIndex=169&ajaxhist=0

Die sfeer moet er hoe dan ook een beetje in zitten, anders bouw je beter met modern materiaal, toch?