Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Overdijzers - Gils 2017

Gestart door efl045, 03 april 2017, 16:36:28 PM

doomslu

Bij dit materiaal moet je inderdaad de sfeer van vroeger behouden.
We zijn benieuwd naar het vervolg.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

efl045

En voor wie wat moeite heeft met de vele 'harde' lijnen in de Wintrack tekening eens een voorstelling met 'zachtere' contouren:


En bedenk ook dat het vele rollende materiaal dat ingetekend is enkel op de tekening staat om te zien wat waar past, in de realiteit zou het er zo ongeveer moeten uit zien:


Want als je altijd bijna alles tegelijk kunt zien is er van de bedoeling om de inhoud van de vitrine continu te laten veranderen ook niet veel meer over...


efl045

Citaat van: doomslu op 09 april 2017, 11:27:16 AM
Bij dit materiaal moet je inderdaad de sfeer van vroeger behouden.
We zijn benieuwd naar het vervolg.  :)
Maar 'k ga toch proberen niet te overdrijven, want zo kan het ook, maar als blik liefhebber vind ik dat er toch een beetje over ;-)
https://m.youtube.com/watch?v=RUjAvP3jwfc

Gerolf

Doe maar zoals je het van plan bent - dat lijkt me prima. Zo'n rollercoaster met een trein is leuk, maar niet meer dan dat  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

En toch nog een beetje gesleuteld aan de bovenbaan...
't Bovendeel moet een demo baantje worden, dan moet er toch ook 't een en 't ander te zien zijn.
'k Wil met een goederentrein kunnen binnenkomen om een wagon of 4 af te zetten op de 2 opstelsporen en ze nadien weer komen ophalen, dus is er toch wat meer spoor nodig dan tot hiertoe voorzien was.
Ik heb enkel 4 assige goederenwagons, dat wordt in 0 direct een hele lengte.
Maar er is plaats genoeg, 't wordt alleen wat voller, maar is dat in ieder (goederen)station niet het geval? Ze woekeren daar niet direct met plaats.
Met de Gils koppelingen zijn dergelijke rangermaneuvers (zelfs volautomatisch) poepsimpel, beetje over en weer rijden over de ontkoppelrails is al dat er moet gebeuren. De ontkoppelrails moeten zelfs niet bediend worden, die zijn vast, daar was 70 jaar geleden heel goed over nagedacht ;-)
'k Zal bij gelegenheid eens een filmpje plaatsen.

Het verlengde 'uittrekspoor':


En ingetekend wat de bedoeling is:


't Ja, er is aan zo een piepklein baantje ook veel (ontwerp)plezier te beleven, 't is zelfs veel meer puzzelen om te bekomen wat je wilt dan op een grote baan waar nagenoeg alles mogelijk is...



efl045

En nog eens al het zichtbare, met de onderbaan er bij.

efl045

#21
Toch maar een beetje gas teruggenomen...
Met een kort kopspoortje links kan ik eigenlijk hetzelfde doen als met het lange parallelkopspoor, een loc met 4 wagons laten rangeren zonder het pendeltreintje voor de voeten te rijden, want daar was het mij bovenaan om te doen, goederenvervoer scheiden van personenvervoer.
Achteraan is nog een (lage) brug toegevoegd waar enkel auto's onderdoor moet kunnen, het achterste spoor zal dus nog iets hoger liggen dan het goederenstation, in totaal 3 niveau's dus, oplopend naar de achtergrond, dat zal de dieptewerking ten goede komen.
Het zal er dan zo uit zien, met wat minder spoor en meer plaats voor een 'stationsplein'.


En ondertussen heeft 't kind een naam gekregen, 'Overdijzers'.



efl045

Ondertussen is er al een en ander uitgelegd op de plank, zijn er al wat rijtesten geweest en is uiteraard een en ander aangepast, want 'in 't echt' is het nooit wat je er je van voorgesteld had op papier...
Om dit compleet te houden ook hier de laatste toestand van de onderbaan, voor meer uitleg kun je in mijn bouwdraadje terecht: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26126.0.html

Enkel de grijze sporen blijven zichtbaar:


En ter verduidelijking een 'exploded view':




efl045

En 't zou er dan zo ongeveer uit gaan zien.
Bovenaan achteraan heb ik het spoor op de brug weggelaten en vervangen door een goederenperron en loods, het spoor dat nu helemaal achteraan ligt dient voor de goederenafhandeling.
De zichtbare baan wordt daardoor ook iets minder diep.