Doorstart

Gestart door vanmiegroet, 01 april 2017, 23:59:01 PM

vanmiegroet

Het is een tijdje geleden sinds jullie mijn gezicht hier nog eens hebben gezien.
Nu dit had de verscheidene redenen (studies, politiek, etc.) maar nu ben ik dus terug.

Ik heb nog eens naar mijn verzameling gekeken en ik ga nu de moeilijke vraag stellen: zou het beter zijn alles te verkopen buiten het Belgische en compleet opnieuw te beginnen of toch verder te bouwen op wat ik reeds heb?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Gerolf

Dat hangt er vooral van af wat je wil ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

Goh, het is eerder uit het psychologische aspect dat ik het vraag aangezien je met een reeds bestaande collectie terug in de "drag" van voor de tijd dat je stopte.
Dus het is eerder een vraag die ik stel aan andere hobbyisten die ook een doorstart hebben gemaakt: hebben jullie ook jullie verzameling verkocht en opnieuw begonnen of toch verder gebouwd op de reeds bestaande?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

marctje

Ik heb al mijn Belgisch materiaal verkocht en ben opnieuw gestart met Amerikaans. Voor mij was dit een betere keuze omdat ik hier eigenlijk maar op 1 bedrijf kan focussen en dan nog zien hoe, wat en wanneer. Moest ik Belgisch blijven voortdoen zou ik heel snel failliet zijn met al dat nieuw materiaal dat er is bijgekomen. Maar wat je ook beslist, het is leuk dat je terug bent.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

vanmiegroet

Dat is inderdaad een goed argument.
Nu ik kan een groot deel van de verzameling verpatsen en me op iets anders focussen, langs de andere kant begint mijn half-broer (5j) toch verdacht veel interesse te tonen in treinen... dus misschien kan ik in principe het lima materieel behouden voor hem
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

Welkom terug, Ruben.

Zoals Gerolf al zei, het hangt er van af wat je wilt. Maar je het het al over "drag", een gevoel van sleur en verveling. En toch is de verleiding groot genoeg om te willen "doorstarten". Er is dus iets dat kriebelt. Ik zou zeggen, probeeer eerst te definieren wat er kriebelt en waar. Wat fascineert je, welk theme, tijdperk, regio? Wat wil je bereiken: eigen kamerbrede baan, modules bouwen, clubbaan meebouwen,...?

Eenmaal je weet wat JOUW ding is in het modelspoorgebeuren, dan kan je ook erg gemakkelijk de borstel halen door je verzameling, verkopen of weggeven wat niet past, en bijhouden wat wel past.

Zo ben ik in 3 stappen bij de Brusselse grootstations tijdens het interbellum in schaal N gesukkeld. Mijn hele H0 verzameling verkocht en doorgestart met Belgische stoom in N. Het kan soms vreemd gaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Inderdaad, eerst eens overwegen wat je wil.

Ik had vroeger een baan en collectie 3 rail loks van allerlei maatschappijen die kriskras door elkaar reden.
Gestopt wegens geen interesse meer en alles verkocht...

Jaren later nog even een opflakkering en begonnen met modulebouw en 1 Belgische lok (tweedehandse Roco reeks 59).
Wegens geen plaats om een volledige modulebaan weer gestopt en module verkocht.

Dan weer begonnen met het verzamelen van de types 59 in een vitrine.

Enkele jaren terug de drang om toch een baan te hebben en in N schaal gestart met een baan naar Belgisch voorbeeld.

Je ziet veel gestopt en terug begonnen. Als je zegt om uw volledige collectie te verkopen kan je jezelf eerst afvragen waarom je wil verkopen. Wil je veranderen van TP, Maatschappij of systeem of veranderen van schaal ben je beter af met verkopen. Is het omwille van tijdsgebrek of even geen interesse meer zou ik persoonlijk de loks in de vitrine laten staan.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirky

Long time no see Ruben  :)

Alles behouden!

Waarom?
Je bent nog jong en ook al start je nu opnieuw, de kans is groot dat zaken zoals gezin en carrière er vrij snel weer een stop opzetten. Probeer dingen, maak diorama's, doe weer mee aan de minibaantjes-wedstrijd.. Verhoog je niveau als modelbouwer...
Pas als er binnen enkele jaren echt tijd vrijkomt kan je inschatten wat je aankan. Nu iets groot(s) plannen waar je later geen tijd voor hebt zal alleen maar frustrerend werken!

Floris

Als je nog enigszins gehecht bent aan het oude spul kun je het ook gewoon in de kast laten staan... het eet geen brood en verkopen is ook weer een hoop gezeur (vind ik dan). Gewoon daarnaast opnieuw beginnen met spul dat je meer aanstaat... zo is het hier al een paar keer gegaan... dr staat hier heel veel vooroorlogs nederlands spul in de kast, wat indonesische locs, een hoop pools, nog wat verdwaald frans en tsjechisch spul... en nu inmiddels ook een aardige rij belgisch. Een frisse start is soms gewoon nodig, als je eisen hoger zijn geworden en je eerder gebouwde of gekochte spul daar niet meer bij aansluit. Het blijft wel leuk om soms weer eens van dat oude spul erbij te pakken en daar eens wat mee rond te karren, lekker ouderwets met treintje spelen, ben toch wel blij dat ik het nog heb.  ;D

vanmiegroet

Merci voor de welkomstwoorden  :)

De reden waarom ik denk aan verkoop is het feit dat je dan een schone lei hebt om mee te beginnen, een leeg canvas zeg het maar. Nu zou ik gedwongen zijn aan mijn oude verzameling wanneer het neerkomt op het plannen van projecten.
Met andere woorden: mijzelf terug de vrijheid geven om compleet ongebonden te kunnen plannen/bouwen.

Langs de andere kant moet ik toegeven dat uw suggestie, Floris, ook wel niet mis is.

Er zal hier nog veel denkwerk moeten gebeuren denk ik  ;D
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Floris

De enige die je dwingt je te laten beperken door je oude verzameling ben je zelf hé! (oké, ik heb ook geen huisgenoten die over m'n schouder meekijken, dat scheelt wellicht...)

Gerolf

Citaat van: vanmiegroet op 02 april 2017, 12:55:51 PMNu zou ik gedwongen zijn aan mijn oude verzameling wanneer het neerkomt op het plannen van projecten.

Je kan je daar ook niks van aantrekken. Dat doe ik - je moest eens weten wat ik hier heb aan "kan ooit nog dienen voor ..."
Als je niet in geldnood zit: hou het gewoon, en laat het je niet hinderen om te doen wat je "nu" wil   ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

Het andere probleem is dan weer het plaatsgebrek.
Nu ik heb even mijn verzameling bekeken en ik denk dat ik toch een deel ga verkopen om genoeg liquide middelen te kunnen verkrijgen
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

SuSke

Dat zijn 2 goede redenen om een deel van je verzameling weg te doen en door te starten met iets nieuws.

Die beslissing moet je uiteindelijk zelf nemen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ThierryDS

#14
Dag Ruben,
Dit is zo herkenbaar! Ik heb het ook meegemaakt.  In 2001 nav een scheiding alles verkocht, een hele hoop vooral Belgisch en een beetje Frans en Duits, alles in HO. Ik had toen centen nodig, maar heb zo'n ontzettende spijt gehad.  Er waren vele modellen bij van mijn ondertussen in 2009 overleden vader. Modellen die ik van hem gekregen had. Echter, in 2005 begon ik opnieuw in HO, Belgisch, deze keer digitaal. Doordat ik niets meer had van vroeger, kon ik gemakkelijker de overstap naar digitaal doen.  In 2009: hop weer alles verkocht en overstap naar schaal N wegens toen te weinig ruimte voor mooie baan HO. Ik wilde in N opnieuw Belgisch maar was wat ontgoocheld over het aanbod waarover ik dacht dat het wel zou verbeteren. Resultaat: opnieuw alles verkocht...

In 2014 in een grotere woning opnieuw begonnen in HO, Belgisch, digitaal.  Mijn les naar mezelf toe: ik verkoop het niet meer en hou wat ik heb. Ik heb te veel afgezien toen ik mijn vorige HO materiaal verkocht.

Ik ben in 2014 natuurlijk ook wel met een propere lei kunnen beginnen. Ik heb maanden aan een stuk getekend en gepland.  Ook heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om me te beperken tot de jaren zeventig, tachtig en negentig, anders wordt het me te duur.

Moraal van het verhaal: een nieuwe start is idd leuk, je kan vanaf nul beginnen tekenen. Daarentegen opletten dat je geen spijt hebt als je bepaalde modellen verkoopt...
Aan jou de keuze uiteraard.
Groeten,
Thierry