Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

wagen voor het vervoer van vloeibaar staal

Gestart door Ferdi, 31 maart 2017, 19:00:09 PM

Ferdi

Musée de Kinkempois - ATF:
zaterdag 1 april 2017, 13h00:
voorstelling aan de pers en aan het publiek van het eerste exemplaar van een wagen voor het vervoer van vloeibaar gietijzer in H0 1/87.

http://www.febelrail.be/news/2017/ATF-wagontorpille2017.pdf

(blijkbaar is dit geen aprilgrap)

loebaske


Als dit geen aprilgrap is ben ik wel kanditaat.....

Metpetergaathetbeter

Eigenlijk had men geen slechtere datum kunnen kiezen als dat echt zo is ! ;)

Ferdi

Vorig weekend was ik op the London Festival of Railway Modeling. Op de demostand van The London Model Railway Club zat iemand een snijmachine voor papier, polystyreen, enz. te demonstreren. Door zijn accent vermoedde ik dat het een Belg was, en dit bleek ook zo te zijn.
Hij was er samen met een collega van ALAF, die tevens lid is van de Londense club.
De man tekende in 3D met SolidWorks en heeft me enkele van zijn ontwerpen getoond, waaronder de ruwijzermengwagen.
Hij heeft ook enkele onderdelen getoond, o.a. de 16-assige draaistellen voorzien van Roco-assen...De wagen zou gedeeltelijk uit resin onderdelen, gedeeltelijk uit 3D-geprinte onderdelen, en deels uit etswerk bestaan. Bedoeling is om hem rijklaar te leveren, en geschikt voor Märklin R2 bochten (maar dan mag je de trapjes op de zijkanten niet monteren)

Hij heeft mij toen uitgenodigd voor de voorstelling in Kinkempois.
Daar ik niet juist wist waar en wanneer, heb ik navraag gedaan bij Luc Dooms. MSM had ook een uitnodiging ontvangen voor deze voorstelling.

Daarom vermoed ik dat het niet om een grap gaat. En ik zal dus eens gaan kijken.


Metpetergaathetbeter

hadden ze toen al een richtprijs wat dat " kleine ding  ;D" ging kosten, vaak reden die met (2of)3 van die wagons met tss-wagons rond op het net ;)

mark7758

Ik ga zeker kijken. Was al een tijdje geleden gepland.  8)
Handmonster zag er zeer goed uit.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Metpetergaathetbeter

ik had horen zeggen dat er "binnenkort ?"weer zo'n wagons zouden rondrijden tss Sidmar en Noord Frankrijk,omdat een van die ovens onderhoud zou moeten krijgen vandaar misschien die oplossing :-\

GDE

Ok zal nu niet over deze wagons gaan maar kwam nu net toevallig deze Belgische wagons voor vervoer van vloeibaar staal tegen op pinterest  ;D http://pin.it/sueYBBQ
Deze zien er echt wel stokoud uit

Metpetergaathetbeter

inderdaad dat zijn 4assers en Ferdi sprak van 16 assen :-\
misschien is het deze wel http://rixke.tassignon.be/spip.php?article258&lang=fr

loebaske


mark7758

Inderdaad zo'n eentje.
Er werd een handmonster getoond,  dat rond reed.
Helaas was het ongeschilderd.  Maar mooi gedetailleerd en mooi soepel rijdend.
Foto,s kan ik nu niet toonen
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Ferdi

Het is inderdaad deze laatste.
Het model rijdt goed, alleen afwachten wat de tijd brengt. Het draaistel is 3D-geprint en de puntgelagerde Roco-assen lopen hier in. Daar het gewicht van het model niet zo hoog is (in vergelijking met het ca 30 jaar oude wit-metalen model van Dacker), hoeft dit niet direct een probleem te zijn. Buiten de assen was het voorlopig geheel in kunststof, dus nog geen etswerk.
Het loopt inderdaad zonder problemen door de Märklin R2-bochten.
Dit model was voorzien van Symoba-kortkoppelingsmechaniek, met Roco-kortkoppelingen.
De teksten zullen waarschijnlijk met inktjet aangebracht worden. Waren nog niet op het model, maar er was een proefdruk van een 1000 G2, wel op een vlak wagentje en niet op het 3D-geprinte "Rocky-model".
Het model oogt fijner dan het witmetalen model. De kuip wil men nog ietsje meer ronding geven. Nu  toont ze nogal smal.
De prijs wordt geschat tussen € 320,- en € 350,-.

Luc zou enkele foto's krijgen van mark7758.

Groeten,
Ferdi

SirGresley

Hier wat foto's en twee filmpjes van de torpedo wagen. Volgens hun gaat de verkoopprijs max € 350,- zijn.

https://www.flickr.com/photos/55973726@N02/albums/72157682084570735

Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

loebaske

#13
Mijn belangstelling is al heel wat minder ontrend de prijs, deze die ik heb jaren geleden kunnen kopen van...(kan op zijn naam niet komen) een lid van ALAF ging er mee stoppen en heb hem kunnen overtuigen om er nog ééntje te maken voor me, heeft er dan maar meteen twee gegoten,
kompleet met de openbak wagons bij....

Metpetergaathetbeter

lijkt wel dat er een leuke prijs hangt op zo'n treintje en 2 of 3lijkt mij minstens nodig met daarbij nodige tsswagons om een realistische trein te hebben,inderdaad die kuip lijkt mij toch nog wat te weinig volulme te hebben :-\ Ik had gehoopt goedkoper uit te komen maar verschiet niet echt van de prijs  :-\ .'t Zal bij een droom blijven  :-\