Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dimmen van LED strips

Gestart door Belgaboy, 30 maart 2017, 15:30:57 PM

Belgaboy

Volgende situatie : Ik heb een led strip voor interieurverlichting (ESU 50700) aangesloten op de AUX1 van een lokpilot  Fx decoder (V4)

Via de lokprogrammer kan je die uitgang instellen tussen  helderheid 0 en 31, alleen de led strip brandt altijd even fel, maw. de dimfunctie werkt niet...

Als ik hetzelfde doe voor mijn frontverlichting werkt het wel !

Wat is hiervan de oorzaak en hoe kan ik dat oplossen?

Patrick
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt

je ledstrip is vermoedelijk bedoeld voor 12 volt en die uitgang is de baanspaaning - 1.5 volt (rond de 18 v dus) plaats er gewoon een een extra weerstand tussen.
Je moet ook de dim en led functie aanvinken.De balk alleen verschuiven helpt niet.

pandur

De interieur verlichting 50700 is voorzien van een "constant spannings verzorging" en een potentiometer voor het dimmen van de verlichting !
Met een bijkomende Power Pack 50710 ,kan je het flikkeren van de verlichting voorkomen.
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

modelbouwpatrick

Vraagje heb je met de locprogrammer bij aux1 of 2 ook led aangevinkt

bellejt

ff gekeken naar de handleiding van die esu ledstrip en waarom zou je eigenlijk de uitgang dimmen als er op de strip zelf de mogelijkheid zit om te dimmen ? Dan had je beter gewone goedkope 5 meter ledstrips kunnen gebruiken en die dan dimmen.Dat werkt wel met de decoderfunctie.

Belgaboy

Citaat van: bellejt op 30 maart 2017, 18:28:02 PM
ff gekeken naar de handleiding van die esu ledstrip en waarom zou je eigenlijk de uitgang dimmen als er op de strip zelf de mogelijkheid zit om te dimmen ? Dan had je beter gewone goedkope 5 meter ledstrips kunnen gebruiken en die dan dimmen.Dat werkt wel met de decoderfunctie.

Hey Johnny,

Welke ledstrips bedoel je daarmee? En waar kan ik die vinden?

Het is de bedoeling om de helderheid van de leds te kunnen instellen via de lokprogrammer zonder daarvoor de wagens te moeten openen om aan die potmeters te kunnen.

ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Citaat van: modelbouwpatrick op 30 maart 2017, 18:21:42 PM
Vraagje heb je met de locprogrammer bij aux1 of 2 ook led aangevinkt

Led is inderdaad aangevinkt bij AUX 1

Bij de frontverlichting F0 werkt het wel.....
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt

ik gebruik gewoon de ledstrips van onze vriend ali . 5 meter voor 3.19 euro en deelbaar per 3 leds.Ik zet er wel nog een smd brugcel voor en een weerstand.Ik gebruik enkelvoudige stroomkoppelingen om alle wagons te voeden uit de aux van een functiedecoder ( of de locdecoder). De weerstand is zodanig berekend dat er per wagon amper 10 mA per 3 leds doorgaat.Normaal heb je dan meestal 30 mA per wagon en kan je dus 250/30 = 8.33 of 8 wagons aansturen en dimmen via de decoder. Zelfde geld als je bv 12 leds nodig hebt.Dan natuurlijk minder wagons want dan heb je 40 mA per wagon.
Ik heb in 1 van mijn topics die ombouw en ledstrips beschreven op een ander forum. Vermits ik marklin rijd moet is dus gewoon in elke wagon een massa voorzien en de + komt zogezegd van de decoder. Stuur ik de stam aan via een eigen functiedecoder dan zet ik aan de laatste wagon een sleper en eindverlichting.

Freek

Ik heb net de handleiding van deze verlichting bekeken. Als ik het goed begrepen heb heeft deze een eigen regelaar aan boord om constant dezelfde helderheid te geven. Deze strip is dus niet dimbaar (behalve via de potmeter op de strip zelf), als je de uitgang van de decoder gaat dimmen, dan gaat de verlichting dit zelf compenseren in het mate van het mogelijke natuurlijk, maar als het niet meer mogelijk is zal de ledstrip zichzelf uitschakelen vermoed ik.


Belgaboy

Citaat van: Freek op 30 maart 2017, 22:17:39 PM
Ik heb net de handleiding van deze verlichting bekeken. Als ik het goed begrepen heb heeft deze een eigen regelaar aan boord om constant dezelfde helderheid te geven. Deze strip is dus niet dimbaar (behalve via de potmeter op de strip zelf), als je de uitgang van de decoder gaat dimmen, dan gaat de verlichting dit zelf compenseren in het mate van het mogelijke natuurlijk, maar als het niet meer mogelijk is zal de ledstrip zichzelf uitschakelen vermoed ik.

Dank je wel Freek, nu begrijp ik alleszins waarom het niet wil lukken!
Bestaan er ook led strips zonder zo'n eigen regelaar?
ESU ECoS 2.1, iTrain.

bellejt


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.