Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

pertinax

Gestart door modeltreinbart, 29 maart 2017, 18:34:50 PM

modeltreinbart

Waar kan ik pertinax vinden ?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

loebaske


In een elektronica winkel en op het net...

modeltreinbart

Dan zal ik eens tijd moeten vinden om er naar toe te geraken. Misschien als ik morgen op tijd gedaan heb lukt het mij wel.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Powered By Diesel

Welke is er aan te raden om rails op te solderen voor overgang tussen modules?
Ik zie op het web Pertinax met of zonder fotogevoelige laag, pertinax printplaten met eilandjes, glasvezelprintplaten, enz...

Hoe kunnen deze platen best kleiner gemaakt worden (dwarsligger formaat) ?
Mes, zaagmachine, dremel met slijpschijf ?
running on heavy fuel

Michiel

#4
Voor de overgang tussen modules maakt het mechanisch niet echt veel uit welke printplaat je hiervoor gebruikt: met of zonder gaatjes, koper strips, eilandjes of volle koper, met of zonder fotogevoelige laag. Deze laatste verwijder je best vooraf met aceton, want het bemoeilijkt het solderen.

Pertinax of glasvezelplaat zal je gereedschap erg snel bot maken bij  het behandelden: glas is harder dan zaag, mes of slijpschijf waardoor ze enorm snel slijten. Gebruik dus niet je beste, duurste gereedscahp hiervoor.

Ik gebruik een gewoon breekmes. Een paar keer langs beide kanten insnijden, en dan de plaat breken over deze lijn. Zo maak ik de 12x16mm printplaatsnippers om onder de rails te leggen (schaal N). Het nadeel is dat de rand niet mooi strak en glad is, maar gerafeld. Maar mij maakt dat niet uit omdat ze toch volledig weggewerkt worden onder ballast of zo.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Powered By Diesel

Voila, met zo een antwoord kunnen we weer verder.

Merci !
running on heavy fuel

Ronald

2 kleine messing schroefjes uit de bouwmarkt gaat ook prima hoor, is super stevig. Onder de uiteinden van je spoorstaaf zetten, vast solderen en klaar. Hoef je niet lang te zoeken ;)