Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Testje MP5 wisselmotor van MTB-model

Gestart door mdvholland, 28 maart 2017, 22:47:29 PM

mdvholland

Het Tjechische modelspoormerk MTB-model maakt behalve locomotieven in h0, TT en N ook wisselmotoren. Zie https://www.mtb-model.com/index.php?lang=en.

Op On-Traxs 2017 kocht ik bij Herr Völklein, aka Weichen Walter (http://www.weichen-walter.de/ww-onlineshop/product_info.php?products_id=154) twee MTB wisselmotoren van het type MP5. Er is ook een voorganger, MP1.

Ik heb een proefplankje gemaakt met een Z-spoor wissel om de aandrijving te testen. Ik heb wat langer terug al eens geexperimenteerd met de gekende Conrad aandrijving maar dat beviel niet zo. MP5 is weliswaar 3x zo duur, maar veel meer in te stellen.

Hieronder een aantal fotos die de stappen laten zien. De bedrading vond ik lastig te begrijpen uit het schema (geen techneut hier), dus toen eea werkte heb ik die in detail gefotografeerd.

Begonnen met een tweede-handsje, een handwissel van op een eerdere beurs:


De rails was wat gevlekt, ik heb ze gereinigd met een glasvezel potlood. NB vraagje, hebben jullie ervaring daarmee, is dat een goede methode?


De bestaande aandrijving (in dit geval alleen handschakelaar) heeft 1 klein schroefje...


.. en een metalen lipje aan de andere kant. Voorzichtig ombuigen met een mesje...


.. en voila, de aandrijving ligt bloot.


Nu voorzichtig de plastic bodem wegsnijden. Ik begon aan de kant voor de wisselsteller en heb daar een bodemstukje laten zitten voor de zekerheid.


Rustig herhaaldelijk het mesje over dezelfde lijn langs de (vaag aangegeven) bielzen halen en na een minuutje of twee ligt de aandrijving er naast.


Nu een opening maken aan de achterkant, zodat van onder een staalveertje er door heen kan:


Een precies werkje, hoeft maar een kleine opening van zeg eens 5mm x 3mm te zijn. Mijne is toch nog wat grof, ondanks het gebruik van een stalen linieaal:


Maar ook dat lukte.


Nu moet er een gaatje komen in de stelbalk. Ik heb eerst met een ruimertje de plek gemarkeerd:


Daarna met een klein boortje het gaatje geboord:


De aandrijving er bij gepakt...


Er zitten een stelveer en accessoires bij om een draaiende ipv een schuivende beweging te maken. De standaard stalen draad is te dik en stug voor Z-spoor. Ik kreeg van Völklein er een 0,6 mm staalveer bij, met een kort stukje krimpkous om hem wat dikker te maken om hem zo steviger vast te kunnen zetten.

En zit ook een handleiding bij, die ook te downloaden is van de website. Ik vond de engelstalige installation instructions handiger, die vind je hier: http://www.modelrailroadcontrolsystems.com/mp5-switch-motor/
Toch vond ik ook deze handleiding nog niet helemaal vanzelfspreken, vandaar mijn wat uitgebreide verslagje hieronder.


De handleiding die er bij zit is dus in het Duits:




Plankje en wissel. De ondergrond is een reststuk van mijn baan i.o.


Zoals straks ook voorzien komt er eerst een kurkbedding:


Bochtje beetje insnijden, ca. voor de helft, ca. om de 5 mm, dan buigt ie vanzelf:


Stukjes tussen rechtdoor en afbuigend netjes opvullen:




Past!


Schakelaartje voorbereiden. DPDT geloof ik, met een stop in het midden. Ik sluit de gelijkstroom van mijn trafo aan op de twee  buitenste contacten (rode draden). De middelste twee (wit) gaan naar de wisselmotor. Door te wisselen tussen de ene of de andere stand van de schakelaar poolt de stroom om (vandaar de kruislingse lijnen tussen de buitenste aansluitpunten):


MTB-model heeft een apart opzetbaar blokje waar je je draadjes op aan sluit. Je moet de oranje schuifjes indrukken met een schroevendraaiertje, draadje insteken, schuifje loslaten en het snoertje klemt nu. Easypeacy...


Zo moet de draden worden aangesloten wanneer je een gelijkstroom bron 8-14 volt gebruikt (ca 11-12 volt werkt best) en een tweepolige omschakelaar. Er kan dus continu stroom op de MP5 blijven staan - de motor schakelt zelf uit als de gewenste wisselstand is bereikt.


Een blik op het innerlijk, te bereiken door 3 schroefjes los te schroeven.


Je moet het kastje eenmalig openmaken om dan de breedte van de schuifbeweging in te kunnen stellen. Volgens de gebruiksaanwijzing kun je kiezen uit 3, 6, 9 en 12 mm. Ik kies voor 3mm. Dit doe je door een klein palletje in een van de vier gaatjes te stoppen. Hoe dichter bij het centrum, hoe korter de uitslag is.




Gele asje weer terug op zijn plek in de behuizing:


De uitslag eens getest.... van de ene kant:


... naar de andere:


Eerder 4 mm dus, dan 3 mm. Dat blijkt straks geen probleem op te leveren.

Het gele stukje maakt de schuifbeweging, in gang gezet door de draaiende as in het huisje.
Op de gele stukje zet je de stelveer vast met de middelste schroef. De buitenste twee maken het mogelijk het schuif stuk zijdeling te positioneren tov het gat, ook wanneer de behuizing al is bevestigd. Schroef ze echter niet te ver los, aan de achterkant zitten kleine moertjes, die kunnen los raken. Dan moet je de gele stelbalk weer loshalen (grijze deksel los) om ze weer vast te maken. Een beetje los aan beide kanten maakt een zijwaartse bijstelling al mogelijk. Wel weer goed vast zetten...

Montage van de grijze behuizing op je layout gebeurt overigens met twee schroefjes aan de zijkkanten van de grijze behuizing. Deze (niet bijgeleverde) schroefjes (pak er met een bolle kop!) gaan via een langwerpige opening in je baanplaat. Je kunt dus de wisselmotor hiermee ook nog eens in de lengterichting fine tunen.

Om de de aandrijving ondergronds goed te kunnen positioneren boor ik een groter gat waar het aandrijfstaalveertje doorheen komt en een kleiner aan de andere kant van de doorgaande lijn van de wissel...


.. zo kan ik de aandrijving mooi op de juiste plek zetten.


Aan de voorkant wordt een beetje provisorisch het schakelaartje bevestigd:


Het blokje met aansluitdraden wordt op de wisselmotor geschoven:


Snoertjes hanteerbaar houden (met oude plastic ruggetjes van onderzoeksrapporten die allang in de papierbak zijn verdwenen :-)


Ik wil de wissel hergebruiken en lijm m dus niet vast, maar zet hem tijdelijk vast met twee schroefjes en ringetjes.


Conclusie? loopt prima, is makkelijk te stellen, lijkt me tegen een stootje bestand. Het omzetten gaat nog redelijk snel, minder volt er op leidt echter tot niet bewegen. Maar mooie snelheid. Wel tijdens het omzetten duidelijk motorgeluid, zul je ook onder de baan waarschijnlijk wel horen. Aandachtspunt: zorg voor voldoende vrije ruimte rondom! Aan de zijkant om het snoerenblokje in te kunnen steken (wel handig dat je niet de schroefjes onder je baan moet gaan zitten vast prutsen!).
Je moet echter ook aan de kant van de gele schuifbalk vrije ruimte houden om de stelveer vast te kunnen schroeven en om eventueel de schuifbalk zijwaarts te kunnen instellen. Reken voor een kleinschroevendraaiertje en je hand ca. 10-12 cm minimaal, aan de zijkant ca 5-6 cm. Dit vergt dus wel wat planning, zeker bij Z waar alles wat dichter op elkaar zit.

Maar al met al ben ik tevreden en ga ik ze denk ik gebruiken.
NB ik heb ook een exemplaar van de vorige versie MP1. Werkt vergelijkbaar, hierbij nog even een foto van hoe aan te sluiten. Hier dus de aansluiting conform de klassieke wisselaandrijving met één keer stroomdraad en twee schakeldraden. Schakelaar hoeft geen momentschakelaar te zijn (eindafschakeling):


In mijn fotoalbum vind je bovenstaande fotos terug, daar zie je ook een filmpje (het lukt me niet het hier te embedden):
https://myalbum.com/album/4Tl5aLHPa2Cq

groet
Matthijs



AFB

#1
Bedankt voor je beschrijving! Ik heb er ook aan gedacht om deze aandrijvingen te kopen. Als ik verder ga aan het tweede gedeelte van Evelinnez-Arneaux neem ik dit zeker mee.

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

Zeer mooi verslag. (misschien iets voor Modelspoormagazine?)

CiteerDe rails was wat gevlekt, ik heb ze gereinigd met een glasvezel potlood. NB vraagje, hebben jullie ervaring daarmee, is dat een goede methode?

Ik ben het niet zeker omdat het van horen zeggen is. Maar deze glasvezel potloden zouden zeer fijne krassen maken in de rails waardoor het vuil betere hechting krijgt. Dit is nefast voor de stroom afname.
Misschien kan iemand dit bevestigen.


755philippe

Ik had in het verleden een vraag gesteld of iemand ervaring had met deze motor. Nu is mijn vraag beantwoord geraakt door toeval waarvoor dank.
Ik rij met Märklin Ho K-rails maar had wat problemen met de aandrijvingen vooral omdat alles digitaal werkt. De ombouw met servo's lijkt mij toch wat omslachtig dus ik kan het misschien wel overwegen. Trouwens jou verslag ziet er goed gedaan uit.
Mvg

755philippe

Zamateur

Voor fijn blad contact, gebruik ik een tandenstoker
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

adrievans

Ik heb de MP1 gekocht en getest , wat het lawaai betreft , uiteraard hoor je hem maar het geluid is beduidend minder dan die van tortoise of tillig.
Komt waarschijnlijk ook omdat ie veel kleiner is .(40 bij 40 bij 20 mm , ruim gemeten)
Voor mij een aanrader.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

T03

Ik ga binnenkort mijn wissels uitrusten met dit type motor, bedankt voor jouw duidelijke uitleg, héél duidelijk.  :)
"I have a train riding in my brain"

mahtoska1

Op "Booischot station" gebruiken we MP1. Deze werken prima.

Zamateur

Ik ben blij met de MP1 op de Nm.
Op het volgende miniatuur treinnetwerk Z zet ik MP1 en Cobalt.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

bellejt

heb de MP5 hier ook klaarliggen om te gebruiken waar ik geen hoffman kan zetten.Desnoods met een servo hefboompje eraan.