Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Treinstel reeks 800

Gestart door bumper, 27 maart 2017, 13:48:39 PM

bumper

Gisteren een treinstel uit de reeks 800, gewoon van een vriend gekregen (wel met de mededeling dat het een oudje was). Het is er eentje van Lima in de grijs oranje kleuren. Weliswaar een sober model, maar het heeft toch wat. Ik zou het wel op mijn baan willen inzetten, maar dat ding gaat nog maar amper vooruit, want rijden kun je dat niet meer noemen. Nu mijn vraag, zijn er daarvoor nog vervangmotoren te vinden? Of is ombouwen met een andere aandrijving ook een optie. Heeft iemand daar ervaring mee.

Op voorhand bedankt voor de eventuele tips en het meedenken.
Groeten.
Ludo.
 

Michiel

Niet het meest gedetaillerde model, maar het smoelt wel goed. (jammer van het ontbreken van de 1st klasse, maar Pb-Messingmodelbouw biedt een oplossing) Heb het al eens een onderhoudsbeurt gegeven? Motor grondig schoonmaken, overbrenging ontvetten, wielassen ontpluizen, sleepcontenten bijplooien en alle lagers een klein drupje olie geven. Normaal is dit model (zoals elke Lima getrouw) een ware raket, TGV waardig.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marctje

uit elkaar halen, opkuisen, voorzien van decoder en dan de kast in de nieuwe kleurstelling spuiten en je hebt een moderne versie die nu rondrijdt.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Metpetergaathetbeter

maar wel als je wat natuurgetrouw bij pb messing het 1steklasse/bagageruimte bestellen, het model heeft 2 hetzelfde 2de klasse koppen, trouwens moet er hier toch al eens over een ombouw te lezen geweest zijn.Ooit was er iemand die de juiste uitvoering ging uitbrengen, maar het ontgaat mij even wie het was  :-\

bumper

Zoals de meesten onder ons denk ik, 's avonds direct begonnen met dat stel onder handen te nemen. Alles grondig gereinigd en gesmeerd, koolborstels nagezien, enz... maar naar mijn gevoel gewoon versleten en aan vervanging toe. Hetgeen ik wil doen is een nieuwe motor plaatsen en het stel voorzien van twee nieuwe pantografen, want die zien er verschrikkelijk uit. Verder wil ik toch die kleurstelling behouden, want de kast ziet er al bij al nog zeer degelijk uit. Als dat goed werkt, dan zien we wel verder hoe we dat stel kunnen verbeteren door het aanbrengen van allerlei attributen, verlichting, decoder enz. Maar daar kom ik later wel op terug.

Ludo.
 

755philippe

Peter,
Het was Goover Models die de reeks 800 in 3 versies ging uitbrengen nl. de VTM-trein die destijds de vakantiegangers naar Blankenbergen bracht tijdens de drukke zomermaanden, de grijze muis in grijs/oranje kleurstelling en de bordeaux-uitvoering. Er is ook nog een uitvoering in de new-look-versie maar daar bij GM niets vermeld dat hij deze ging uitbrengen.
Dit ter info.
Mvg

755philippe

Thommy

Citaat van: bumper op 27 maart 2017, 17:43:18 PM
Zoals de meesten onder ons denk ik, 's avonds direct begonnen met dat stel onder handen te nemen. Alles grondig gereinigd en gesmeerd, koolborstels nagezien, enz... maar naar mijn gevoel gewoon versleten en aan vervanging toe. Hetgeen ik wil doen is een nieuwe motor plaatsen en het stel voorzien van twee nieuwe pantografen, want die zien er verschrikkelijk uit. Verder wil ik toch die kleurstelling behouden, want de kast ziet er al bij al nog zeer degelijk uit. Als dat goed werkt, dan zien we wel verder hoe we dat stel kunnen verbeteren door het aanbrengen van allerlei attributen, verlichting, decoder enz. Maar daar kom ik later wel op terug.

Ludo.

modeltorque had vroeger vervangmotoren. Sommige hebben deze nog wel op stock.
Bij de Lima's kan het helpen om kooltjes te vervangen. Zien er soms nog super uit, maar ze 'versterven'
Heb van afbraaks anders nog de magneet/spoelen/kooltjes (die nieuw, heb ooit zo'n doosje gekregen met 50 nieuwe)
Greetz

Thommy

GDE

Wat is de asafstand van zo'n draaistel ? Bij goover kunt u aangedreven draaistellen kopen met  Asafstand 29.7 mm die voorzien waren voor de 71 . Misschien dat deze kunnen dienen als vervang aandrijving .

Michiel

#8
Volgens onderstaand plan zou de asafstand 2500mm zijn (28.7mm in H0) en 2670mm (30.7mm in H0). Geen idee wat Lima ervan gemaakt heeft.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bumper

Michiel,
De as afstand van het onderstel is 26,5 mm voor de twee koprijtuigen, en32,3 mm voor de twee middenrijtuigen.

Geert,
Een aangedreven onderstel kopen kun je doen, maar hoe zit dat dan met de ophanging? Die moet je dan volgens mij zelf in elkaar knutselen. Niet zo eenvoudig denk ik. Of dit een haalbare oplossing is? Voor mij niet denk ik.

Groeten.
Ludo.
 

modeltreinbart

Vergeet niet dat dit model is uitgebracht in de jaren 90 .
Details en maatwerk was toen nog niet zoals nu.
Je mag blij zijn dat je vriend je het model GEEFT , als je nu gaat kijken op ebay of beurzen betaal je al gauw 100 euro voor het model.
Als je het model wil verbouwen naar de nieuwe normen moet je v
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

krispy

@ Bumper

dat motortje ophangen zou wel gemakkelijker kunnen zijn dan je denkt .
ik denk nu mee  ( heb het stel thuis ook staan met originele motor , maar loopt niet echt goed op men baan )

bvb de plaats waar hij nu zit dichtmaken met plastiekcard en een gaatje inmaken om de nieuwe in te bevestigen , er rest enkel hoe de pastiek van het onderstel op bevestigen op die nieuwe motor

toch wel stof om een over na te denken en de oude versleten lima motor te vervangen door iets moderner wat waarschijnlijk veel soepelder zal lopen ( zijn de tandwielen van de motor nog in goede staat of redelijk versleten ? )
Vroeger had sb  een vervangmotor voor dit stel , maar of hij nog verkrijgbaar is weet ik niet
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

GDE

Citaat van: bumper op 28 maart 2017, 13:39:23 PM
Michiel,
De as afstand van het onderstel is 26,5 mm voor de twee koprijtuigen, en32,3 mm voor de twee middenrijtuigen.

Geert,
Een aangedreven onderstel kopen kun je doen, maar hoe zit dat dan met de ophanging? Die moet je dan volgens mij zelf in elkaar knutselen. Niet zo eenvoudig denk ik. Of dit een haalbare oplossing is? Voor mij niet denk ik.

Groeten.
Ludo.
Het aangeboden draaistel bij goover zit dus niet echt in de afmetingen die u nodig heeft voor uw stel . Bij NWSL kunt u deze draaistellen bestellen die wel overeen zouden komen maar de prijs zal waarschijnlijk wel hoger zijn . Met verzendkosten komt dit tegen de 100€ en als u nog zoals ik pech heeft dat de douane dit tegen houd en allerlei kosten aanrekent komt daar nog meer of 30€ bij . Het draaistel van Nwsl is relatief eenvoudig te installeren en ziet er als volgt uit . 
t
Het afgebeelde draaistel is niet voor dit stel en heeft een andere asafstand

SuSke

Citaat van: bumper op 28 maart 2017, 13:39:23 PM
Michiel,
De as afstand van het onderstel is 26,5 mm voor de twee koprijtuigen, en32,3 mm voor de twee middenrijtuigen.

de asafstand tussen de wielen is wel degelijk 2,50m maar de stellen van Lima zijn waarschijnlijk niet op een exacte schaal 1/87 maar eerder 1/95 gemaakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Thommy

Citaat van: modeltreinbart op 28 maart 2017, 15:10:37 PM
Vergeet niet dat dit model is uitgebracht in de jaren 90 .
Details en maatwerk was toen nog niet zoals nu.
Je mag blij zijn dat je vriend je het model GEEFT , als je nu gaat kijken op ebay of beurzen betaal je al gauw 100 euro voor het model.
Als je het model wil verbouwen naar de nieuwe normen moet je v

Maak er maar 80 van  :D
Foto's van deze van m'n nonkels in grijs/oranje van 1988 met het stel op hun baan
Greetz

Thommy