Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

de kamer rond

Gestart door Dirk, 26 maart 2017, 21:19:02 PM

Dirk

Dit heb ik er van gemaakt. Rechtsonder moet ik de spiraal zo leggen omdat anders mijn raam geblokkeerd wordt. Nu 1 of 2 stations. Dat is de volgende queeste.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

doomslu

Welke stralen en lengtes heb je nu?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vyncky

leg de hoek, links van het raam in een flauwe boog, en maak daar je stationnetje. en waar nu dat blauw is kan je een tweede maken.Dat laatste was waarschijnlijk al de bedoeling...

Hou ook rekening rechts in de hoek, dat je een hele krappe boog lijkt te hebben in je sporenplan. Die zou ik wat ruimer maken. Volgens de ruimte lijkt dit perfect te kunnen.

Succes!

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Metpetergaathetbeter

is twee stations eigenlijk nodig op zo'n baan :-\

Dirk

Citaat van: doomslu op 08 april 2017, 17:01:40 PM
Welke stralen en lengtes heb je nu?

in de Helix of de bochten?

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirk

binnenbocht=R3, Radius 496mm en de buitenbocht is flex diameter 1109mm helling is 2,7 procent

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Ik heb nu 1 spiraal eruit en denk dat het goed zit, echter nog 1 vraag, kan ik Peco wissels ook open rijden en zoja, heeft dan electro-of insulfrog belang?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Martin Welberg

Heb zowel insulfrog als electrofrogs liggen en rij kortsluiting als ik ze open zou willen rijden..maar zeg nooit nooit..

Michiel

Inderdaad, geen van beide kan je open rijden. Zowel mechanisch als electrisch heb je problemen als je het zou doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Het is eigenlijk ook een "modelspoorders-zonde" want in het echt heb je dan gelijk een ontsporing.
Dus net zoals bij het grote voorbeeld, eerst de reisweg leggen en dan rijden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Scherpenheuvel had ze in realiteit in het sporenplan. Maar goed dat was tijdens de stoomtijd.

Dirk

Ja dat wist ik dus niet, ik kom van Marklin, en daar is het blijkbaar normaal dat je wissels open rijd. Dan moet ik dus voor mijn schaduwstation ook de uitrij wissels van een servo + decoder voorzien... daar had ik dus geen rekening mee gehouden. 

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

even een update, dit gaat het schaduwstation worden, daar zie ik geen problemen in, alleen wat vervelend dat de uitrij sporen ook servo's nodig hebben, dat zijn weer onverwachte kosten.



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan zit ik nog met een vraag ivm de " hosentrager" Ik heb die in mijn zichtbare gedeelte voorzien om mijn stationsporen dubbel te kunnen bereiken, maar geeft dat keerlus problemen omdat de 2 richtingen verbonden zijn? ik zet ook hiervan de prentjes.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

stoomlokje

Als je digitaal gaat rijden , normaal niet. als je ervoor zorgt dat de beide sporen dezelfde polariteit hebben langs dezelfde zijde over gans de baan.
bvb : bij het bovenste spoor de bovenste rail de rode draad , dan ook bij het onderste spoor de bovenste rail de rode draad aansluiten. en aan het uiteinde ( bij de 2 terugdraai-bochten ) een keerlus-schakeling , dan is alles ertussen in orde.