de kamer rond

Gestart door Dirk, 26 maart 2017, 21:19:02 PM

Dirk

Oeps, ik was helemaal fout, ik heb het over het station Rechts....

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

Als ik je probleem het goed begrijp, dan ligt de oplossing in dezelfde hoek. Ik heb je plan ietjes aangepast. Sporen 1 & 2 zijn de doorgaande hoofdsporen die in normaal regime worden bereden. Sporen 3 en 4 zijn uitwijksporen, en kunnen in beide richtingen bereden worden. Zelfs spoor 2 is in 2 richtingen rijdbaar.

Merk op dat je geen ruimte hebt voorzien voor perrons. Normaal verwacht ik een perron tussen sporen 2 en 3. En ik vraag me af welk verhaal de sporen bundel achterin (5) te vertellen hebben? Wat is hun functie?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

Heren,

Ik ga mijn plan helemaal herzien, dat heb je als er een "goede vriend" eens komt kijken, die heeft me op enkele dingen gewezen die op plan wel mooi zijn, echter niet op de ruimte kan, voornamelijk de bochten... Dus weer van voor af aan, gelukkig nog niks besteld. Nu zou ik willen weten hoe breed een perron is, Ik wil nog steeds een 4 sporig station waarvan de 2 binnen sporen in 2 richtingen kunnen bereden worden dus komt er een perron tussen, maar hoe breed voorzie ik dat? Kan ik dat met een geometrie oplossen? Of is dat natte vinger werk? En is het ook zo dat zodra ik een dubbele engelse wissel plaats ik een keerlus heb? Dat keerlusprobleem is me toch nog niet duidelijk.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Best is even een perron gaan opmeten in de buurt Dirk, maar reken maar vlotjes op een breedte van 5 à 6m voor een dubbelzijdig perron.
In H0 wordt dat dan 58mm tot 70mm breed / in N iets smaller van 31 tot 38mm
Je moet de wisselstraat daar ook naar aanpassen en misschien ook het gebruik van
Informatie over de afstand van het spoor ten opzichte van het perron vindt je op de MOROP-normbladen: http://www.morop.org/de/normes/index.html (in het Duits)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

OK, thnx, kan ik weer tekenen. Ik ga voor mijn zichtbaar gedeelte vertrekken van een station en dan aansluiten op niveau van het schaduwstation. Maar ik heb ondertussen geleerd dat bochten toch wel veeeel plaats nodig hebben.
Zo kom ik nooit aan bouwen....
Het doet me denken aan aan liedje van Boudewijn de Groot, daar komt de zin in voor:" het is dus beter om je vrienden maar te mijden". (grapje natuurlijk)

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Heren het volgende probleem meld zich, Ik wil een hoogte van 39cm overbruggen tussen de 2 niveaus. Nu ben ik al een hele tijd bezig om een helix te tekenen, opzich geen probleem, maar ik krijg niet de gewenste hoogte. Volgens de berekeningen moet ik 8 windingen hebben, maar dan is de tussenhoogte veel te krap, en als ik naar 5 windingen ga is de helling te stijl. Hoe lossen jullie dat op?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

doomslu

Modelspoormagazine nummer 59 even uit de kast halen.
Gerolf bespreekt daar alles over klimspiralen. Je vind een samenvatting op zijn website: http://meb.gerolf.be/index.htm?N203030

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

8 cm tussenruimte is in H0 nog vrij krap. (dikte onderbouw, geluiddempingslaag, spoorhoogte ...)
  dus ik zou voor die 39 cm eerder voor 4 windingen kiezen.
De enige manier om je hellingsgraad te verminderen is meer rijlengte, dus een ruimere spiraal
  een spiraal moet trouwens niet rond zijn, ovaal kan ook ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirk

Citaat van: Gerolf op 08 april 2017, 09:45:18 AM
8 cm tussenruimte is in H0 nog vrij krap. (dikte onderbouw, geluiddempingslaag, spoorhoogte ...)
  dus ik zou voor die 39 cm eerder voor 4 windingen kiezen.
De enige manier om je hellingsgraad te verminderen is meer rijlengte, dus een ruimere spiraal
  een spiraal moet trouwens niet rond zijn, ovaal kan ook ...

Gerolf,

Ja dat is zo, maar ik zit met de ruimte, een dubbele spiraal rond neemt al ruim 1 m² in beslag, en in een hoek verlies ik nog een deel, mijn ruimte is wel groot, maar ik zou ook nog wat plaats vrij houden voor mijn andere hobby's. En ik durf niet goed in een kleinere radius gaan, nu heb ik een radius van 1100mm buitenspoor, en 900mm binnenspoor. Ik vrees dat ik niet kleiner mag gaan. We puzzelen verder.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Gerolf

Met 1100 op je buitenspoor (best klimmend) zit je bij 4 windingen met pakweg 3% stijging.
Dat is ietsje te steil, 2.5% lijkt me een maximum.

Je kan de spiraal wat rekken naar links, beginnen klimmen in de hoek van je schaduwstation, ...
Je kan ook bovenaan nog wat verder stijgen, en dan kom je er wel, denk ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

je spiraal kun je ook gebruiken om er op één van de windingen in (als)een tunnel(ingang)te verwerken,heb je meer rijlengte en ook winding :-\ ;)
Je laat je rails naar de winding iets langer zichtbaar en uw trein verdwijnt in een (gebogen) tunnelingang :-\

Dirk

Maar daar win ik geen hoogte mee. Of zie ik het verkeerd?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Dirk op 08 april 2017, 14:01:38 PM
Maar daar win ik geen hoogte mee. Of zie ik het verkeerd?
eigenlijk niet maar je zou op die laatste ................al hoogte kunnen winnen, ik weet niet of bij een spiraal het niet mogelijk is die op te splitsen een neerdalende die je meer % kan geven en de stijgende die je iets minder geeft,dan zou je bv
2 lopende sporen( richting tunnel daar 2 uitéénliggende) tunnelingangen kunnen geven en eventueel die van op omhooggaande die wat laten aflopen(lager) leggen zodoende win je wat hoogte :-\ ;)

Dirk

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 april 2017, 15:12:48 PM
Citaat van: Dirk op 08 april 2017, 14:01:38 PM
Maar daar win ik geen hoogte mee. Of zie ik het verkeerd?
eigenlijk niet maar je zou op die laatste ................al hoogte kunnen winnen, ik weet niet of bij een spiraal het niet mogelijk is die op te splitsen een neerdalende die je meer % kan geven en de stijgende die je iets minder geeft,dan zou je bv
2 lopende sporen( richting tunnel daar 2 uitéénliggende) tunnelingangen kunnen geven en eventueel die van op omhooggaande die wat laten aflopen(lager) leggen zodoende win je wat hoogte :-\ ;)

Echter neemt de helix de ruimte in van de grootste spiraal, dus daar win ik ook niks bij. Maar ik denk dat ik een oplossing heb gevonden door rechte stukken erin te zetten. Ik probeer vandaag nog een screen te plaatsen, maar nu moet ik met mijn hond gaan wandelen. Die vind dat het mooi weer is en dus wil hij gaan zwemmen. Dat zullen we dan maar doen.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Metpetergaathetbeter

rechte stukken lijkt dan wel de oplossing  ;)