Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

de kamer rond

Gestart door Dirk, 26 maart 2017, 21:19:02 PM

Dirk

CiteerHeb je die gemaakt ter hoogte van de engelse wissel?
Ja, helemaal boven rechts, dus heel de wisselstraat uitgesloten.

CiteerMaar even voor de goede orde: rij je DC (2-rail analoog) of DCC (2-rail digitaal)?

Sorry, ik ben dat vergeten te vermelden, ik rij DCC, met Koploper, dus dat maakt de situatie nog ingewikkelder. Damn, dus zou ik de hele baan moeten afprinten? Dat wordt een klus, ik heb ongeveer 18l/m baan.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Net niet. Als je DCC rijd, dan ga je de sporen anders aansluiten.

Je zorgt er dan voor dat in je stations je de spoorstaaf aan de buitenzijde van de baan aansluit aan eenzelfde "pool" en de spoorstaaf aan de binnenzijde aan de andere "pool".

Het grote voordeel is dan dat je door de wisselstraten kan fietsen zonder dat jerekening moet houden met de rijrichting.
Enkel de polarisatie van de puntstukken moet je dan zeker goed doen, maar dt moet eigenlijk altijd.

Als ik dan even door je sporenplan loop heb je in wezen maar 2 plaatsen waar de buitenste spoorstaaf aansluit op de binnenste - een keerlus dus en die moet je in beide spoorstaven isoleren.
Dat Wintrack je een kortsluiting blijft geven kan ik eigenlijk niet volgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik heb je plan ook eens bekeken, en ik zie 3 keerlussen:
- groene keerlus links onder
- paarse keerlus centraal boven
- gele keerlus rechts onder
De gele keerlus zal je iets meer lengte moeten geven, door bijvoorbeeld het gele station rechts een paar decimeter naar boven te schuiven. Je wisselstaat bovenaan zal dan waarschijnlijk al in de bocht beginnen aanzetten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Michiel heeft de derde "hick-up" gevonden. Ik heb er elke keer over gekeken  :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

Zo, een avond hoofd gebroken, maar ik weet dus niet of het me gelukt is. Ik heb getest in Wintrack, en het zou OK zijn volgens de software. Echter heb ik mijn twijfels omdat ik maar 2 onderbrekingen gemaakt heb,
1 rechts boven
en 1 rechts onder


En jullie spraken van 3 lussen??? Ik begrijp er niks van, Wat doe ik verkeerd? En hoe betrouwbaar is die controle in Wintrack?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Dirk,
Ik heb getracht een en ander aan te duiden op je plan.



Lus 1 in het schaduwstation met meer dan voldoende lengte
Lus 2 boven je klimspiraal, ook met voldoende lengte
Lus 3 achter je station waar je best dat korte verbindingsspoortje weg laat om voldoende lengte te krijgen
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Het is niet zo simpel hé Dirk , in mijn baan zitten 6 keerlussen , en ook daar heb ik nachten van wakker gelegen , ik vond er namelijk maar 4 en toch bleef ik kortsluitingsmeldingen krijgen , blijven volhouden Dirk , echt heel goed kijken en nog eens kijken en dan komt alles goed.
Maar je hebt hier enkele toffe collega's die je met raad en daad bijstaan.

Succes.  ;)

Dirk

@ Frans, Ja waar ze liggen had ik uitgedokterd, maar ik begrijp die opzet niet, nu kan ik nog niet echt testen omdat ik nog maar in de ontwerpfase ben, ik weet dus niet of het verstandig is om al beginnen te bouwen maar moet ik dan die keerlussen fysiek scheiden? dus volledig onderbreken? Ik heb nog geen modules, maar lijk ik het begrijp moet ik er dan ook 3 hebben? En hoe breng ik dat in bij Wintrack? de spoorkoppelingen los maken? En dan die engelse wissels, gewoon zo laten? En heb jij een idee of die electrotest in Wintrack te vertrouwen is? Weer meer vragen... soms word ik er moedeloos van, gelukkig regent het vandaag en kan ik nog wat tekenen, alleen heb ik nu een triestige hond die evengoed wil gaan wandelen.
@ Erwin, slechts 6 in jou privé "Miniatur Wunderland" dat vind ik een hele prestatie. in vergelijking met jou baan heb ik een klein bundeltje :)

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Zo, weer wat verder, Ik heb de 3 lussen van de baan gescheiden en idd geen sluiting meer, echter de keerlus waar de helix in zit daar heb ik geen zicht op, moeten de 2 sporen in de spiraal ontkoppeld worden? of de in/en uitgang van het schaduwstation?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

In de wolk nummer 1 moet je een sectie die je wil gebruiken met een keerlusmodule volledig isoleren - de lengte van de langste trein.
Je kan dat laten beginnen direct achter de laatste wissel boven en een x meter verder richting spiraal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

Citaat van: SuSke op 01 april 2017, 22:31:06 PM
In de wolk nummer 1 moet je een sectie die je wil gebruiken met een keerlusmodule volledig isoleren - de lengte van de langste trein.
Je kan dat laten beginnen direct achter de laatste wissel boven en een x meter verder richting spiraal.

Ok, thnx, ik was even in de war, "wolk" ?? maar toen bekeek ik de tekening nog eens en ja hoor, een prentje met 3 wolken :)

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Dirk

Heren,

ik ben weer wat verder met de puzzel, maar ik stuit op een probleem dat ik niet opgelost krijg. Het station links heeft 4 sporen en ik zou 2 sporen in beide richtingen willen berijden. Ik raak er niet uit. Kan er misschien iemand eens zijn licht laten schijnen op dit puzzelstuk?
DCC en Belgisch

mvg
Dirk

2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

Digitaal (DCC) heeft het denken in "rijrichting" geen zin. Je kan op alle sporen in beide richting rijden. De polaritiet blijft constant ongeacht de rijrichting. Het enige wat je moet doen is een keerlusmodule in de keerlus plaatsen, over een lengte van je langste trein, om de polariteitswissel op te vangen. Maar daar hoef je voor de rest geen zorgen om te maken. De trein kan er in beide richtingen door rijden, vooruit en achteruit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

@ Michiel,
Ja dat weet ik, maar ik krijg de wissels niet rond, het moet toch uitkomen.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

#44
Op het vlak van de wissels, ontbreekt er nog een dubbele oversteek in het hoofdspoor linksbovenaan om in beide richtingen de keerlus te kunnen berijden. Nu, ik zou die wisselcomplex eens herbekijken, want het lijkt me een beetje ongebruikelijk ingewikkeld worden. Ik zou aansluiting naar het aftakkend hoofdspoor enkvoudig uitvoeren. Dat vereenvoudigd het geheel dramatisch, en verhoogd de rijmogelijkheden. Zie plan hieronder, de kruising is nu een engelsman.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)