Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

de kamer rond

Gestart door Dirk, 26 maart 2017, 21:19:02 PM

Dirk

Citaat van: bellejt op 27 maart 2017, 17:26:05 PM
links gewoon verder gaan met de bocht naar je spiraal ipv rechtdoor de spiraal in te gaan.Dan heb je ook je stijgend deel aan de buitenzijde.

Sorry, ik begrijp het niet, doorgaan  met de hoofdbaan of met de aftakking? dus het schaduwstation als keerlus gebruiken?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

#16
Citaat van: Dirk op 27 maart 2017, 17:17:54 PM
idd daar zit het probleem, maar verklaar je nader, ik begrijp het niet. En hoe heb jij die foto kunnen zichtbaar maken?
En ik rij Belgisch
Dirk

Dirk,
In je schaduwstation ga je nu rechtdoor de stijgspiraal in die tegenwijzerzin omhoog draait.

Als je nu de bocht die uit je schaduwstation links verlengt naar de andere kant van de spiraal en je spiraal wijzerzin omhoog laat draaien, kom je boven aan de goede kant uit.
Bijkomend voordeel krijg je dat de dubbelsporige aansluiting in je zichtbare baan een stukje in helling kan liggen terwijl je spiraal netjes onder de keerlus blijft.
Bijkomend voordeel wordt dan dat je buitenste spoor het stijgend spoor wordt omdat je links rijdt.

De foto heb ik van je google account gedownload, en via Photobucket met een link terug hier geplaatst.
Zet zelf je foto's ook bij zo'n picture-server (Flickr.com, Photobucket.com,...), daar staan ze goed (naast je eigen back up) en je maakt gemakkelijk een link naar het forum hier.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bellejt


Dirk

Frans,

Ik ga me morgen eens aan de teken-pc zetten om te zien of ik het klaar krijg. Dan kan ik dat uitwijkspoor gewoon vergeten en iets anders doen met die ruimte.

bedankt voor de tip.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Freek

Hallo, ik werk met wintrack 12. Daar heb je de optie om bij het aanmaken van een spiraal, automatisch per 360° een nieuwe laag te maken.

Dirk

Heb het aangepast, in nu probeer ik eens om hier een prentje te zetten.



2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Je hebt hem ;) ;D

Maar als je de spiraal nu iets verder naar recht legt onder de keerlus dan kan de aanloopbocht vanuit het schaduwstation ook iets vloeiender.
Nu is de binnenbocht aan de scherpe kant en maak je toch een beetje een rare slinger.
Door de spiraal te verplaatsen zou je ook iets meer ruimte kunnen krijgen in de hoek waardoor je opstelsporen in het Schaduwstation iets langer kunnen worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirk

OK, ik heb de veranderingen doorgevoerd, en nu op naar het volgende probleem, keerlussen... hoe vind ik die? Ik heb in Wintrack gekeken en een aansluiting gemaakt, en daar krijg ik dus de melding dat er een kortsluiting zit, of meerdere, maar waar en wat ertegen doen. Ik weet dat er keerlus modules zijn oa bij Rosoft, maar moet ik voor elk sluitings probleem een keerlus plaatsen? Lijk ik het begrepen heb moet de langste trein in de keerlus kunnen, maar als ik problemen heb in mijn station, in een wisselstraat, daar krijg ik nooit mijn trein volledig in? Of moet ik verdelingen maken met een booster? Of snap ik het niet? Wie kan het uitleggen in simpele taal; als ex Marklin rijder heb ik daar nog nooit mee te maken gehad.
Mijn plan ziet er dus zo uit,


2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Je hebt 2 keerlussen die er echt toe doen (als je digitaal rijdt) nl.

  • de keerlus aan de linkerkant en die is zeker lang genoeg
  • de lus aan de rechterkant en daar zou ik de scheidingen leggen direct achter de laatste stations wissel en voor de wissel uiterst rechts direct na de bocht.
Een volledige treinsectie hoeft niet helemaal in de keerlus te passen, wel ALLE stroomverbruikende wagons/loc's.
Door eventueel het korte spoortje en wissel uiterst rechts te laten vallen, krijg je een grote lus die je ook volledig kan isoleren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Citaat van: SuSke op 30 maart 2017, 13:17:16 PM
...Een volledige treinsectie hoeft niet helemaal in de keerlus te passen, wel ALLE stroomverbruikende wagons/loc's....
EN! geen enkele niet-stroomverbruiker metalen wielen heeft. !!!  ;)

Het beste, duidelijkste en veiligste lijkt me om je keerlussectie groter te maken dan de langste trein dat je ooit wilt kunnen inzetten (dikwijls de lengte van je langste opstelspoor)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

je rijdt dus DC want anders heb je het probleem niet hé.

Dirk

Citaat van: SuSke op 30 maart 2017, 13:17:16 PM
Je hebt 2 keerlussen die er echt toe doen (als je digitaal rijdt) nl.

  • de keerlus aan de linkerkant en die is zeker lang genoeg
  • de lus aan de rechterkant en daar zou ik de scheidingen leggen direct achter de laatste stations wissel en voor de wissel uiterst rechts direct na de bocht.
Een volledige treinsectie hoeft niet helemaal in de keerlus te passen, wel ALLE stroomverbruikende wagons/loc's.
Door eventueel het korte spoortje en wissel uiterst rechts te laten vallen, krijg je een grote lus die je ook volledig kan isoleren.

Dus als ik goed begrijp zou ik in Wintrack dz rails voor de lussen onderbreken en dan zou ik geen kortsluit melding mogen krijgen. Is het van belang of ik insull of electrofrog kies voor de wissels en kruisingen?

Dirk.
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

De keuze tussen Insulfrog en Electrofrog is vrij ingrijpend.

Wanneer je vooral of uitsluitend met doorgaande treinen rijdt, getrokken door BoBo's en CoCo's, dan zijn Insulfrogs goed bruikbaar. Je zal er geen problemen mee ondervinden, en indien een BoBo toch stil staat op een wissel, moet je de BoBo maar een nakijken met z'n  sleepcontacten.

Maar in alle andere gevallen (traag rijden, rangeren, korte locjes,...) kan je niet buiten Electrofrogs om. Je zal dan extra aandacht moeten schenken aan de elektrische ompoling van het puntstuk van de wissel met een extra omschakelcontact.

Om Electrofrog én Insulfrogs "DCC-friendly" te maken is bij beiden evenveel werk. Peco heeft voor de gemakkelijkheidsoplossing gekozen dat de wisseltongen ook tegelijk als elektrische schakelaar werken. Een wissel is geen schakelaar, en dat loopt dus fout na verloop van tijd (corrosie, verf, lijm, stof, ballast,...). Je zal dus elke wissel modificeren om ze ook op lange termijn grarant te laten werken. Geen verschil tussen Electro- en Insulfrog hier.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirk

OK, van die wissels dat laat ik nog even liggen, nu probeer ik die keerlus problemen op te lossen. Voorlopig lukt dat niet, ik heb in Wintrack verschillende sporen ontkoppeld maar zonder resultaat. De" beide keerlussen onderbroken, maar ook geen resultaat. toen een scheiding gemaakt rechts boven voor de wisselstraat, en toen was het ok, maar daar ben ik niks mee. Nog iemand een suggestie hoe ik de probleempunten kan vinden?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

SuSke

Citaat van: Dirk op 31 maart 2017, 10:15:03 AM
...toen een scheiding gemaakt rechts boven voor de wisselstraat, en toen was het ok...

Heb je die gemaakt ter hoogte van de engelse wissel?

Citeer
...Nog iemand een suggestie hoe ik de probleempunten kan vinden?

Gewoon met een kleurtje aan 1 kant van het spoor een continue lijn trekken door heel je plan en overal waar je plots 2 gekleurde zijkanten vindt, daar heb je kortsluiting.

Maar even voor de goede orde: rij je DC (2-rail analoog) of DCC (2-rail digitaal)?
Bij DC ga je met de rijrichting mee moeten denken en dan zijn die engelse wissels meestal wel een probleem.
Bij DCC ga je beide richtingen gelijk aansluiten over de wisselstraten en dan wordt het veel eenvoudiger.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.