Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Railspanning bij uw digitaal systeem

Gestart door eve, 25 maart 2017, 19:21:24 PM

dani

om de verwarring dan nog groter te maken... 

Mijn tuinbaan in schaal G gaat rijden op een gestabiliseerde en constante 22 Volt GELIJKSPANNING en toch digitaal aangestuurd worden. Elke lk zijn eigen adres en functies, zonder enig signaal op de rails of gebruik van bovenleiding.
Maar dat is omdat ik alles binnenin de treinen regel en het "digitale" gedeelte eigenlijk niets meer is dan een WiFi ontvanger met zelf ontwikkelde software die dan op zijn beurt de motoren via PWM signalen en  H bruggen aanstuurt (ook op gelijkspanning) en de verlichting gewoon  op de aangeleverde 22V via transistoren.

Rij ik dan eigenlijk analoog of toch digitaal ? 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Dani, jij rijdt dan gedigitaliseerd analoog  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Dani, je maakt de verwarring inderdaad groter. Je rijdt natuurlijk gewoon digitaal. Dat de H-brug en de verlichting met gelijkspanning worden gevoed is niks bijzonders. Dat gebeurt in een gewone decoder ook. Het eerste waar de digitale spanning op binnenkomt is bij alle decoders een bruggelijkrichter die er meteen gelijkspanning van maakt.

dani

neen, KLaas...

Ik rijd op een "analoge" gelijkspanning, want enkel binnen in de trein gebeurt er iets digitaal in mijn systeem.

Er zit hoegenaamd GEEN ENKEL signaal, puls of  wat dan ok op de rails...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Klaas Zondervan

In mijn beleving maakt dat niet veel uit. Bij een normaal digitaal systeem breng je een spanning op de baan die zowel de voeding als digitale informatie bevat. In de decoder worden die twee weer gescheiden. Wat jij doet is voeding en informatie al in de loc gescheiden aanbieden.

PietB

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 maart 2017, 15:59:34 PM
Bij een normaal digitaal systeem breng je een spanning op de baan die zowel de voeding als digitale informatie bevat.
Ja maar dit is Dani, he!
Dan is het allemaal een beetje anders.
Hij regelt de snelheid en de functies met wifi.
Met een browser.

grt Piet.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 maart 2017, 15:59:34 PM
In mijn beleving maakt dat niet veel uit. Bij een normaal digitaal systeem breng je een spanning op de baan die zowel de voeding als digitale informatie bevat. In de decoder worden die twee weer gescheiden. Wat jij doet is voeding en informatie al in de loc gescheiden aanbieden.

Dus dan rij ik eigenljk nog op analoge baan... dan was mijn 22v niet relevant voor de vraag
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

#52
'k Weet niet of de prijsvraag nog loopt, maar 'k heb vanavond nog eens een meting gedaan, met een lintmeter en de vuistregel 1kV per mm, dus zo iets tussen de 20 en 30 kV moet er bij mijn Gils baantje op de rails staan:

https://youtu.be/sE67WImLbjI

En zeggen dat die 60V peak-to-peak al zo gevaarlijk is...
't Voordeel van die hoogspanning is dat ge geen treinen meer nodig hebt, de spanning vertrekt zelf over de rails :-)

Wie biedt er meer?

Citaat van: Frans Bosmans op 27 maart 2017, 10:53:04 AM
400v III fase  ;D ;D ;D
Geef toe dat dat toch een beetje weinig is hé