Tips nodig voor het schilderen van kleine onderdelen

Gestart door mahtoska1, 24 maart 2017, 22:50:12 PM

mahtoska1

Ik ben bezig om een huisje te maken in spoor Z. Onder de dakgoten van dit huisje dienen er dakgootsteunen te komen. Dit zijn nogal kleine onderdelen in spoor Z. De stukjes zijn gesneden van 0.25mm plastic card sheets.
Mijn vraag is nu of ik deze stukjes het best schilder voor ik deze monteer op het huisje of na ik de stukjes heb gemonteerd onder de dakgoot.

Als jullie tips hebben hoe deze stukjes te behandelen en schilderen, zijn die altijd welkom.

Hier is een foto zodat jullie een idee hebben over de afmetingen van deze dakgoot steunen.

marc goovaerts

Je kan ze (met de zijde die nadien tegen het huisje gekleefd wordt) misschien even rechtop zetten op (ev. dubbelzijdige) kleefband ?

Gerolf

Ik zou ze eerst lijmen en dan schilderen. De kans op lijmresten aan je verf lijkt me te groot
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

Bedankt mannen. Ik zal eens het een en ander uittesten met kleefband.
Eerst monteren en dan schilderen zal ik ook proberen. Het probleem is echter dat ik geen vast hand heb.

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 25 maart 2017, 09:57:11 AM
Ik zou ze eerst lijmen en dan schilderen. De kans op lijmresten aan je verf lijkt me te groot

Doe ik meestal ook, als ik weet dat ik er daarna nog aankan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1

CiteerDoe ik meestal ook, als ik weet dat ik er daarna nog aankan  ;)

Dit is waarschijnlijk het probleem dat ik zal hebben. Bovendien moet ik deze op gelaserde muurplaten lijmen van karton. Een slechte eigenschap van deze platen is dat het direct de verf opslurp en dus niet (of moeilijk) te herstellen is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Peter

Pieter,
Voor dat fijne schilderwerk kan je best penselen nr. 0 - 00 en/of 000 Gebruike Dat heeft mij altijd geholpen.
Hier in Antweroen te koop bij Verschooten als overal in de Pipoos winkels
Met vriendelijke groeten
Peter

philippe_007

Persoonlijk  zou ik eerst alle skleven en nadien pas verven,
het is nl makkelijker plasticard te kleven voor het geverfd is...

Gerolf

Citaat van: mahtoska1 op 25 maart 2017, 17:19:38 PMBovendien moet ik deze op gelaserde muurplaten lijmen van karton. Een slechte eigenschap van deze platen is dat het direct de verf opslorpt

Dat karton zou ik dan weer wel eerst een grondlaag geven. Voorkomt ook het opslorpen van lijm.
Lijm voor plasticard gaat daar ook niet werken. Misschien best secondelijm of zo.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mahtoska1

De steunen zitten onder de dakgoot. Dank je wel allemaal voor de nuttige tips.
Ik heb uiteindelijk gekozen om ze eerst te schilder terwijl ze recht stonden op een schilderstape. Ik heb ze dan verlijmd met houtlijm.
[/url]

Dit is het resultaat. De macro foto toont dat ik hier en daar wat zal moeten bijschilderen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

755philippe

Houtlijm is een goede oplossing. Ik gebruik kristal Clear om dakgoten en kleine onderdelen vast te lijmen.
Mooi resultaat.
Mvg

755philippe