Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

goede manier om tafels tegen de muur te bevestigen

Gestart door Dirk, 24 maart 2017, 17:32:58 PM

Dirk

Heren,

Ik ben nu zover dat ik kaders kan plaatsen. Ik heb de oude kaders gerecupereerd en ga deze terug gebruiken waar mogelijk. Nu zou ik die tafels zo tegen de muur willen dat ze zweven . dus zonder poten. Ik zoek een manier om bvb profielen tegen de muur te schroeven en daaraan leggers te klikken en daarop mijn kaders. De breedste kaders zijn 75 cm en de meeste zijn 50 cm. Ik zoek profielen die dat kunnen dragen. De muur is van kingstone en ik kan  wandprofielen van ongeveer 1m tegen de muur kwijt. Ik dacht om de meter een profiel. Ik wil minimaal een steu plaatsen omdat ik dan al mijn vloeroppervlak kwijt ben. Hoe zou ik dat kunnen oplossen? De profielen moeten sterk genoeg zijn om de tors te houden, waarschijnlijk zullen het driehoeken moeten zijn, maar de hoogte moet ook wel goed regelbaar zijn. Zijn er hier mensen die zulks kennen van in de industrie? Of is het mss best om houten kepers tegen de muur te bevestigen en daar iets op te verzinnen? Wie heeft een idee of een oplossing, ik hoor het graag.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

bellejt

gewoon een balkje aan de muur bevestigen en je kan dan alles er gewoon laten op steunen.Of combine van 2 planken in hoekverband.

SuSke

Hallo Dirk, een muur uit "Kingstone" ken ik niet. Bedoel je misschien Ytong-stenen = cellenbetonblokken - zeer poreuze lichtgewicht beton steen in een witte kleur.

Als je iets wil ondersteunen dat zo'n 50 à 75cm breed is, zal je toch naar een steun elke 50cm moeten gaan.
Het gekendste systeem is het systeem van "Element system" dat werkt met leggers in verticale steunprofiel - regeling per 5cm ongeveer.
Maak zeker eerst een raming van het gewicht dat er aan komt te hangen.
Je zal voldoende ruimte aan de bovenkant moeten hebben om de trek uit de torsie op te vangen, de pluggen worden bovenaan uit de muur getrokken, maar ook aan de onderzijde heb je een redelijke lengte nodig om te vermijden dat die profielen in de muur gaan drukken.
Bijkomend probleem: hoe recht is je muur. Elk systeem valt of staat met de rechtheid van je muur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter


59erke

Je kan gegalvaniseerde industriéle plankdragers gebruiken die kunnen heel wat gewicht aan op voorwaarde dat ze stevig gemonteerd worden in de muur. Alleen kunnen deze niet in hoogte geregeld worden. Ik gebruik deze ook voor zware statieven van lichtbruggen op te leggen.

https://www.brico.be/nl/verf-laminaat-decoratie/woondecoratie/wanddecoratie/plankdragers/duraline-industriedrager-gegalvaniseerd-40-cm/2103331

Als je in hoogte wil regelen is het systeem met een op de muur gemonteerde rail met daarop steunen misschien ook een oplossing.

https://www.brico.be/nl/verf-laminaat-decoratie/woondecoratie/wanddecoratie/plankdragers/duraline-f-rail-dubbel-wit-50-cm/6461812
https://www.brico.be/nl/verf-laminaat-decoratie/woondecoratie/wanddecoratie/plankdragers/f-drager-dubbel-mat-zilver-47/6461587

Beide systemen zijn verkrijgbaar in iedere doe het zelf zaak
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

ik doelde ook die,volgens mij lijkt die eerste veel steviger en ik werk in de distributie wetende dat met die haken in hoogte wisselbaar steeds (iets minder) stevig zullen zijn :-\

Metpetergaathetbeter

bij die eerste haak zou je eventueel er kunnen laten maken op maat? :-\