Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

AC wielen naar DC wielen (ruilen of kopen)

Gestart door Stieven76, 23 maart 2017, 20:21:08 PM

Stieven76

Friendjes,

Ik heb hier een set Marklin 43541 en B-Models 45.402, beide met AC wielen.
Aangezien ik DC rij zou ik deze moeten vervangen voor DC wielen.

- Is er iemand hier die de gepaste DC wielen wil of kan ruilen tegen AC wielen?
- Waar kan ik eventueel het best de DC assen zelf kopen? Sets zijn 2dehands dus winkelier gaat niet.

Heb er al gevonden bij http://www.etsemmen.nl maar misschien is dichterbij ook mogelijk  ;)

EDIT: had dit wss beter bij te koop of ruilen geplaatst. Mag gerust verzet worden  :D

Metpetergaathetbeter

B Models VBV of hier de vraag stellen aan AC rijders ? Of DC rijders die Marklin zaken van de hand doen ?

dani

welke diameter van wielen en hoeveel heb je er nodig ?
Ik heb onlangs nog enkele Roco wagons gekocht met DC wielen en misschien kunnen we wel iets regelen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben


dani

+1 !  Snelle levering en prima kwaliteit
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Herwig

#5
'k Heb in de Brabanthallen nog DC-asjes voor Märklin-wagentjes aangeschaft bij Paul Bellon/PB.

citaat:  ..."...Sets zijn 2dehands dus winkelier gaat niet..."...  :
Waarom dan niet ?     Wieltjes verkopen is wieltjes verkopen ...
VBV zal u toch zonder morren DC-asjes bezorgen voor de B-Models-dingen ?
( zou de VW-garage u géén onderdelen verkopen voor uw tweedehands Golf ? )

dani

Stieven je hebt PB'tje  (2 stuks zelfs).

Ik denk wel dat ik je kan helpen, we moeten enkel afspreken om eens te passen en als het lukt, de ruil te doen.

Greetz
Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Citaat van: Herwig op 24 maart 2017, 09:25:19 AM
'k Heb in de Brabanthallen nog DC-asjes voor Märklin-wagentjes aangeschaft bij Paul Bellon/PB.

citaat:  ..."...Sets zijn 2dehands dus winkelier gaat niet..."...  :
Waarom dan niet ?     Wieltjes verkopen is wieltjes verkopen ...
VBV zal u toch zonder morren DC-asjes bezorgen voor de B-Models-dingen ?
( zou de VW-garage u géén onderdelen verkopen voor uw tweedehands Golf ? )

Had me beter moeten verklaren: omruilen gaat niet bij een winkelier wanneer je de set daar niet gekocht hebt. Assen kopen wel natuurlijk  ;)
Had me in Leuven een set van die Marklin NMBS kolenwagons gekocht bij Olaerts, met spaakwielen. DC spaakwielen hadden ze niet bij, maar mocht de assen wel opsturen en dan gingen ze ze wisselen.

Nu ja, probleem is wss wel opgelost. Dani heeft er wel een heel aantal DC assen liggen en woont dan ook nog eens in de buurt :)

Stieven76

Citaat van: dani op 24 maart 2017, 10:14:01 AM
Stieven je hebt PB'tje  (2 stuks zelfs).

Ik denk wel dat ik je kan helpen, we moeten enkel afspreken om eens te passen en als het lukt, de ruil te doen.

Greetz
Dani

PM terug  ;)

Thommy

Heb ook nog een 16-20tal ac assen liggen... komen van de marklin tee-rijtuigen. Jammergenoeg geraak je die dingen meestal niet snel kwijt
Greetz

Thommy

dani

Citaat van: Thommy op 24 maart 2017, 11:58:10 AM
Heb ook nog een 16-20tal ac assen liggen... komen van de marklin tee-rijtuigen. Jammergenoeg geraak je die dingen meestal niet snel kwijt

Behalve als je een "Märklinist" kent natuurlijk.
Dat wil net lukken, dat Stieven, DC assen zoekt en ik AC assen gebruik.      Intussen heb ik er 22 stuks klaarliggen dus 't komt goe.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirk

even inpikken in dit draadje, ik ben overgestapt van ac naar dc, maar zou toch veel ac wagens willen houden, wat moet ik meten om andere assen te steken? de aslengte? Of is die altijd hetzelfde? Of de wielafstand en dan de afstand binnenkant wielen of buitenkant wielen? ? en de wieldiameter, maar waar meet ik die? Op het rolgedeelte of op de flens?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Stieven76

Aslengte van punt tot punt en het loopvlak van het wiel meten.
Voor mijn set kwam dat uit op een aslengte van 24.4mm en de wielen 10.4mm (diameter).
Wielen op het loopvlak meten.

Jurgen

Ik wil toch even melden dat ik onlangs ook eens aangeboden heb om te wisselen, maar blijkbaar passen de DC-wielen van bijv. Roco I6-rijtuigen niet in de M2-rijtuigen van Märklin.
De wrijving is te groot waardoor de assen niet draaien.

Veel goederenwagens van Roco hebben dezelfde afmetingen van assen als de I6.

Ik deel het maar even mee vooraleer een gigantische volksverhuizing gaat gebeuren met AC- en DC-assen.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Olivier77

Beste Jurgen,

Meten is weten !!!
Roco assen hebben een lengte van 24.75 mm.
Ook de wielen zijn groter dan die van Marklin.
Stieven76 heeft het uitgelegd wat betreft de afmetingen van Marklin wielen.
Kijk ook eens bij Das Service.
Kun je lezen dat de meeste assen/wielen bij ieder fabrikant verschillend zijn.
Ter info: Piko en Marklin hebben meestal wel dezelfde afmetingen.

Mvg

Olivier 77
PS Ik heb al honderden wielen/assen geruild
3rail, Krails, Ecos2, Koploper