Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vivak platen lijmen

Gestart door Peter, 23 maart 2017, 12:56:16 PM

Peter

Met wat kan ik het beste Vivak platen, ook wel Clear polyester van Raboesch lijmen tegen de witte Polystyrol platen (div. merken)
Met gewone Tamiya enz lossen die dingen weer terug
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Om die reden vind ik de transparante polystyreen van Evergreen handiger ... kan je wel de klassieke lijm goed vastmaken
Secondelijm geeft risico op "wasemen" ... Contactlijm is mogelijk een optie, maar bestaat bij mijn weten niet echt vloeibaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Dan zal ik die Vivak platen maar in de vuilbak donderen en gaan kijken of Verschooten soms die doorzichtige Evergreen platen heeft. Anders zal dat weeral via webshop ergens ten velde zijn?
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Gooi die Vivak niet zomaar weg ! Ik vermoed dat Loebaske of zijn spitsbroeder er wat ervaring mee heeft ?
Anders wil ik wel vuilbak spelen om het in de 'ooit-collectie' te gooien.

Klaas Zondervan

Ik heb even zitten googelen op polyester lijmen en kom dan uit op Tec7.

dani

vraag het eens aan de  fabrikant van de platen, die zou zijn product moeten kennen.

http://www.vink.be/nl-BE/Producten/Industry/Transparante-kunststoffen/Axpet/Vivak.aspx
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Het probleem is dat ik zeer fijne Evergreen strips 0,5 x 0,75 enz. op die glasheldere plaat moet lijmen (raam kadermenten )
Dus Cyano-acrylaatlijm (secondelijm) en niet vloeibare,  niet heel fijn doseerbare lijmen zijn uit den boze
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Al eens Ruderer L530 geprobeerd /

Stieven76

Citaat van: Peter op 23 maart 2017, 16:38:49 PM
Het probleem is dat ik zeer fijne Evergreen strips 0,5 x 0,75 enz. op die glasheldere plaat moet lijmen (raam kadermenten )
Dus Cyano-acrylaatlijm (secondelijm) en niet vloeibare,  niet heel fijn doseerbare lijmen zijn uit den boze

In de video's van Rik (werken met pluimkarton) gebruikt hij fijne reepjes witte tape geplakt op een doorzichtig stuk plastiek om het raamkozijn en venster te imiteren. Is dat geen optie?

Dirkh

Al geprobeerd met uhu plast? Die lijm nogal veel materialen. Ik gebruik die ook bv voor forex te lijmen.

Peter

Even een paar antwoorden.
Ruderer is inderdaad goed, ware het niet dat het praktisch onmogelijk is om deze spaarzaam op zo'n smalle strips aan te brengen. Dit is trouwens het probleem met bijna alle tubes.
Alhoewel het werk van Rik fantastisch is, is plakband geen alternatief. Dan zou ik net zo goed fijne lijnen uit decals kunnen snijden. Beide hebben het nadeel dat ze slechts vlak zijn en geen relief geven, en ik zou graag de moulures min of meer weergeven.
Het zal dus Evergreen worden.
Bedankt alvast op jullie antwoorden
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

die moulures moeten hoe dik(breed)zijn?

Peter

De basis zou 0,75 mm breed moeten zijn met daarop 0,25 brede (eigenlijk liever 0,33 mm) strips allebei met een dikte van (ik vermoed) 0,25 à 0,50mm dikte
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Iets uit de tube drukken en met een tandenstoker aanbrengen..