Auteur Topic: Vivak platen lijmen  (gelezen 879 keer)

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.993
  • Voornaam: Peter
Vivak platen lijmen
« Gepost op: 23 maart 2017, 12:56:16 pm »
Met wat kan ik het beste Vivak platen, ook wel Clear polyester van Raboesch lijmen tegen de witte Polystyrol platen (div. merken)
Met gewone Tamiya enz lossen die dingen weer terug
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Steam.N

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 9.495
  • Voornaam: Jean
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2017, 13:01:50 pm »
Secondenlijm ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 19.744
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2017, 14:19:35 pm »
Om die reden vind ik de transparante polystyreen van Evergreen handiger ... kan je wel de klassieke lijm goed vastmaken
Secondelijm geeft risico op "wasemen" ... Contactlijm is mogelijk een optie, maar bestaat bij mijn weten niet echt vloeibaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.993
  • Voornaam: Peter
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2017, 14:31:28 pm »
Dan zal ik die Vivak platen maar in de vuilbak donderen en gaan kijken of Verschooten soms die doorzichtige Evergreen platen heeft. Anders zal dat weeral via webshop ergens ten velde zijn?
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline marc goovaerts

  • Forumlid
  • Berichten: 3.624
  • Voornaam: Marc
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2017, 15:17:37 pm »
Gooi die Vivak niet zomaar weg ! Ik vermoed dat Loebaske of zijn spitsbroeder er wat ervaring mee heeft ?
Anders wil ik wel vuilbak spelen om het in de 'ooit-collectie' te gooien.

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.162
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2017, 16:00:20 pm »
Ik heb even zitten googelen op polyester lijmen en kom dan uit op Tec7.

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 5.679
  • Game over. Insert coin.
  • Voornaam: Dani
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2017, 16:12:36 pm »
vraag het eens aan de  fabrikant van de platen, die zou zijn product moeten kennen.

http://www.vink.be/nl-BE/Producten/Industry/Transparante-kunststoffen/Axpet/Vivak.aspx
QUICK...  Switch off that fan, before something brown hits it !

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.993
  • Voornaam: Peter
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2017, 16:38:49 pm »
Het probleem is dat ik zeer fijne Evergreen strips 0,5 x 0,75 enz. op die glasheldere plaat moet lijmen (raam kadermenten )
Dus Cyano-acrylaatlijm (secondelijm) en niet vloeibare,  niet heel fijn doseerbare lijmen zijn uit den boze
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Martin Welberg

  • Forumlid
  • Berichten: 3.179
  • Fucknuttdeluxe
    • Martin Welberg Scenic Studios
  • Voornaam: Martin
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2017, 16:45:54 pm »
Al eens Ruderer L530 geprobeerd /

Offline Stieven76

  • Forumlid
  • Berichten: 1.506
  • Never leave it in the hands of the judges.
    • Stieven's Corner
  • Voornaam: Stieven
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2017, 16:56:34 pm »
Het probleem is dat ik zeer fijne Evergreen strips 0,5 x 0,75 enz. op die glasheldere plaat moet lijmen (raam kadermenten )
Dus Cyano-acrylaatlijm (secondelijm) en niet vloeibare,  niet heel fijn doseerbare lijmen zijn uit den boze

In de video's van Rik (werken met pluimkarton) gebruikt hij fijne reepjes witte tape geplakt op een doorzichtig stuk plastiek om het raamkozijn en venster te imiteren. Is dat geen optie?

Offline Dirkh

  • Forumlid
  • Berichten: 1.801
  • Voornaam: dirk
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2017, 19:53:51 pm »
Al geprobeerd met uhu plast? Die lijm nogal veel materialen. Ik gebruik die ook bv voor forex te lijmen.

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.993
  • Voornaam: Peter
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2017, 20:38:44 pm »
Even een paar antwoorden.
Ruderer is inderdaad goed, ware het niet dat het praktisch onmogelijk is om deze spaarzaam op zo'n smalle strips aan te brengen. Dit is trouwens het probleem met bijna alle tubes.
Alhoewel het werk van Rik fantastisch is, is plakband geen alternatief. Dan zou ik net zo goed fijne lijnen uit decals kunnen snijden. Beide hebben het nadeel dat ze slechts vlak zijn en geen relief geven, en ik zou graag de moulures min of meer weergeven.
Het zal dus Evergreen worden.
Bedankt alvast op jullie antwoorden
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Metpetergaathetbeter

  • Forumlid
  • Berichten: 11.202
  • Voornaam: Peter
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2017, 20:41:24 pm »
die moulures moeten hoe dik(breed)zijn?
www.amsac.be
 MSM ab.nr  3002 (maart)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook? (lidnr.2954)1417

Offline Peter

  • Forumlid
  • Berichten: 10.993
  • Voornaam: Peter
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2017, 20:54:21 pm »
De basis zou 0,75 mm breed moeten zijn met daarop 0,25 brede (eigenlijk liever 0,33 mm) strips allebei met een dikte van (ik vermoed) 0,25 à 0,50mm dikte
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Martin Welberg

  • Forumlid
  • Berichten: 3.179
  • Fucknuttdeluxe
    • Martin Welberg Scenic Studios
  • Voornaam: Martin
Re: Vivak platen lijmen
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2017, 21:23:16 pm »
Iets uit de tube drukken en met een tandenstoker aanbrengen..