Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

MSM 168

Gestart door Michael, 18 maart 2017, 13:11:13 PM

Gerolf

Ik heb hem ook al vastgehad en snel doorbladerd (hoewel...) - een exemplaar naar mijn hart  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marctje

Ook Edegem heeft meegedeeld in het ontvangen van ons magazine.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Johnnytrein

Hier is den MSM 168 uit de bus genomen voorlopig nog in de plastiek bewaren momenteel geen tijd om er in te bladeren nog te lezen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Metpetergaathetbeter

#18
Daar ik vernam via via dat mijn abonnement verloopt, ik wou inschrijven voor een loc keek ik verrast  toen ik mijn tijdschrift kreeg.

In het verleden dacht ik dat bij je tijdschrift een briefje stak met een uitnodiging tot betalen van je abo voor 1 of 2 jaren of wordt ik later aanschreven via brief?

Wanneer ik nu die 22(02) bestel, bestel ik zonder dat ik in abonnee ben? :-\

Metpetergaathetbeter

Trouwens leuk nr, met fraaie zaken en artikels, vooral die foto van La Maurienne viel bijzonder in de smaak ;)

loebaske


patat boem, een ferm nieuw MSM in de bus

Metpetergaathetbeter

Citaat van: loebaske op 23 maart 2017, 18:16:45 PM

patat boem, een ferm nieuw MSM in de bus
jij klinkt als de Antwerpse burgermeester ;)

mark7758

Ik heb hem weer binnen. Maar voor de 2de keer 2 stuks. ???
Maar even een emailtje sturen denk ik.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske


Je krijgt een inkijk/lees exemplaar en een bewaar exemplaar  ;) 
Wat een luxe  :)

Thommy

Snel doorbladert... gaat wss aan de kant tot eind september eer ik terug aan het modelbouwen ga.
Enkel nog de MSM actie
Greetz

Thommy

D_Loc

Ook hier aangekomen, was wel bij de buren in de brievenbus gegooid maar de buurman kwam hem persoonlijk langs brengen  :)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Johnnytrein

Jammer, als dat hier zou gebeuren hoop ik stiekem dat de buurvrouw die dan komt brengen. :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

GDE

Vooral het voorwoord van Guy Van Meroye geeft stof tot nadenken . Helaas moet ik vaststellen dat ook  het beschikbare budget van de gewone werkende mens niet meer als voordien is . Ook de jongeren onder de modelspoorders hebben al duurdere hypotheken af te betalen dan wat vroeger het geval was en door de steeds stijgende prijzen , belastingen en weet ik wat nog allemaal dienen er keuzes worden gemaakt . Ik vrees dat we inderdaad een hobby hebben dat aan het afslanken is . Hoewel het nu nog lijkt mee te vallen maar waar staan we over 10a 15 jaar ? Bij het verdwijnen van treinwinkels dienen we ook grotere afstanden af te leggen en daar kom ik bij een ander punt , het kilometerrijden . Al meerder keren gehoord dat de regering dit ook voor personenwagens wilt invoeren . Wel stel dat dit gebeurd dan gaat dit ook nefast zijn voor onze hobby . Om eerlijk te zijn kijk ik nu al wat een verplaatsing me kost alleen al aan benzine , iets wat ik vroeger nooit deed . Op een beurs hoorde ik hetzelfde van Franse verkopers die klaagden dat de hoge brandstofprijzen + payage op de Franse snelwegen hun deden afhaken om nog naar bepaalde beurzen te gaan . Stel dat je een dagje naar cf3v in mariembourg of de chemin de fer du bocq wilt doen of zelfs de modelspoormagazine expo en al 80€ aan verplaatsing mag uitgeven . Wat rest dan nog van budget om bv op een beurs nog te spenderen ? Als we afhaken om nog te gaan naar museum spoorlijnen kunnen deze ook problemen gaan ondervinden . Persoonlijk bekijk ik liever zelf wat ik wil kopen of het nu op een beurs of in een winkel is . Kopen via internet doe ik zoals bijna iedereen wel eens maar op zoek gaan naar bv strooisel moet je toch best zelf zien . Zoiets kan je moeilijk van op een scherm beoordelen . Soms lees ik hier op dit forum dat we mogen gelukkig zijn dat er Belgische treinen op de markt komen . Wel eigenlijk is dit inderdaad wel zo . Misschien kijken we over 15 jaar terug naar nu en denken we aan die winkeliers die dan misschien verdwenen zijn . Doen we dit soms nu al niet ? Gelukkig kunnen we nu nog genieten van onze hobby en hebben we ook het geluk om steeds mooiere en betere treinen , decor elementen ... op de markt te zien verschijnen .

755philippe

Vergeet de Lage Emmissie Zone niet die ze waarschijnlijk (zeker) gaan uitbreiden naar andere steden. Dan komen de handelaars waarschijnlijk niet meer die met een ouder model rijden. 150€ boete als je er toch inkomt + uw benzine + tafelprijs + taxen is dan voor de handelaar niet meer interessant. Een andere wagen kopen is een optie maar een zware investering. Dus conclusie is dat het beursgebeuren achteruit (zal) gaa(n)(t).
Beurzen op het platteland en in kleinere gemeenten zal nog gaan maar zal waarschijnlijk niet meer zo veel volk trekken wegens grotere afstanden en dus hogere brandstofkosten.

Mvg

755philippe
.

Michiel

#29
Het voorwoord is het eerste wat ik stee-vast lees. En ook dit nummer geeft Guy weer stof tot nadenken. De locale modelspoorzaken hebben het moeilijk, en verdwijnen een voor een. De oorzaken zijn benoemd. Maar dan blijft de vraag open, wat nu? Terug naar vroeger? Vastklampen aan wat nog overblijft?

De trend is gezet. Onze maatschappij is veranderd door de technologische infiltratie tot diep in ons dagelijks leven: internet, smart phone, geklimatiseerde zolder, automatische tuinsproeiers. Om maar te zeggen dat we leven in luxe, alles kort bij de hand, met een druk op de knop hebben we wat we willen hebben. En daar betalen we erg veel voor: productie naar lowcost China, arbeid is onbetaalbaar geworden, kwaliteit is ongeschikt aan prijs, dienstverlening is nog moeilijk te leveren in een wegwerpmaatschappij...

De trend is gezet, dus ook de reactie van "de markt". We hebben geen kruidenier meer in elk gehucht, maar we gaan naar het industriepark weekinkopen doen in de supermarkt. We gaan niet meer rondhangen op de vlooienmarkten, maar kopen en verkopen virtueel onze occasie via mega-2de-handszaken op internet. En zo vergaat het ook met de modelspoorhandel.

Zo zal het niet lang meer duren of de "Lippe's" en "eHattons" van deze wereld zullen hun filialen hier openen. Niet letterlijk en lijfelijk, maar virtueel, dat ze rechtreeks de Belgische modelspoorder zullen aanspreken. Belgische modelpoor op maat door de grote jongens tegen onhaalbaar lage prijzen voor de plaatselijk modelbouwzaak. Het is aan elke modelspoorhandelaar bij ons om te beslissen wat ie gaat doen: uitzitten tot zijn eigen pensioentje, of opstaan, samen werken, en de uitdading aangaan in een context van verEuroparisering van de modelspoorhandel. Want als kruidenier in een dorp overleef je het niet meer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)